Hur har ni ändrat ert liv? (Ännu en covid-19-tråd)

I stort sett så är det samma som förr. Jag jobbar mindre bara då gränsen är stängd så det är mindre kunder i butiken.
Ridskolan har öppet som vanligt fast man får inte sitta i cafeterian.
 
Då jag är hemma arbetslös är skillnaden inte så stor som innan
Äter lunch själv hemma, handlar på förmiddagarna när det är lite folk på Maxi och kör självscanning som de spritar hela tiden
Tränar som vanligt,dvs ridlektion en gång i veckan och springer 3 gånger
Träffar min man när han inte är iväg och jobbar
 
Är lite förvånad över hur många det är vars liv inte ändrats alls. Träffade ni aldrig vänner eller var i sociala sammanhang innan? (Cafe, bibliotek, evenemang av något slag, föreningsliv, osv?)

De jag träffade innan träffar jag fortfarande. Jag sitter inte hemma isolerad. Många aktiviteter fortsätter ju precis som vanligt, jag rider t ex lektion 1-2 ggr per vecka, har fortfarande styrelsemöten, träffar kollegor både här och var, handlar några gånger i veckan och träffar alltid bekanta som man pratar med, jag har hästägare här på besök och andra som är i stallet. Lever i övrigt ett socialt liv på nätet (som innan). Nä mina sociala kontakter har faktiskt inte förändrats särskilt mycket vill jag påstå.
 
De jag träffade innan träffar jag fortfarande. Jag sitter inte hemma isolerad. Många aktiviteter fortsätter ju precis som vanligt, jag rider t ex lektion 1-2 ggr per vecka, har fortfarande styrelsemöten, träffar kollegor både här och var, handlar några gånger i veckan och träffar alltid bekanta som man pratar med, jag har hästägare här på besök och andra som är i stallet. Lever i övrigt ett socialt liv på nätet (som innan). Nä mina sociala kontakter har faktiskt inte förändrats särskilt mycket vill jag påstå.

Jag tror det är otroligt stora skillnader över landet för övrigt. Här på landet är allt fortfarande öppet, bibliotek och så vidare. Det går nog inte att jämföra situationen i Sthlm med övriga delar av Sverige.
 
Vi har ställt in resan till Gran Canaria vi skulle gjort i början av maj när maken fyller 40. Känns tråkigt men vi är ändå rätt okej med det. Vi funderar på att övernatta i en jaktstuga uppe i skogen här och grilla och ha det mysigt ihop hela barnen istället.

Sen kommer säkert tävlingar mm ställas in men jag hade ändå inte tänkt tävla något i år mer än kanske någon liten klubbtävling så jag blir inte jättepåverkad av det.
 
Jag tror det är otroligt stora skillnader över landet för övrigt. Här på landet är allt fortfarande öppet, bibliotek och så vidare. Det går nog inte att jämföra situationen i Sthlm med övriga delar av Sverige.

Det tror jag också. Inte ens småbarnsgympan och andra idrottsaktiviteter som den lokala idrottsföreningen anordnar varje vecka är stoppad. Är man frisk så är det bara att köra på. Samma som gäller på skola/dagis/fritids.
 
Den största skillnaden är att jag nu suttit hemma från jobbet sedan igår, pga en yttepytteliten känsla i halsen som jag under normala omständigheter inte ens hade noterat. Kommer dock att jobba helgen.

Jag veckohandlar för att slippa gå i affären i onödan. Normalt handlar jag minst 2 ggr/vecka.

Jag hälsar inte på bekanta.

Jag har avblåst min resa till hemorten som varit planerad länge. Men känns dumt att åka dit, även om jag har egen bil. Jag vill ju kunna hälsa på mina kompisar osv om jag åker dit, men ska jag bara sitta i nån form av folkskygg karantän känns det ovärt att åka 200 mil i bil för det. Vill heller inte riskera att smitta ner mina föräldrar, som jag måste bo hos. Inte för att de tillhör riskgrupp men det är onödigt att de blir sjuka eftersom de kan behöva hjälpa morföräldrarna och farmor vid vardagliga behov, vilket de då inte kan om de blir sjuka.

Sitter mest nu och biter på naglarna och hoppas att UD ska förlänga sin avrådan av resor till alperna. Då vi skulle dit med familjen i juni, och vi får inte tillbaka bokningsavgiften på 10k om vi avbokar på eget bevåg...men ingen har ju lust att åka nånstans öht.
 
Är rätt introvert så träffar inte så mycket folk ändå så här rullar livet på som vanligt förutom att jag ställt in ett par resor. Passar väl på att umgås med mina barn lite mer på vab eftersom de har lite rethosta och därför inte får gå i skolan. Annars är det deras liv som ändrats mest. Sonen fick sista träningarna och avslutningen inställd i sin sport, dotterns ridning rullar på som vanligt förutom tävlingar utan publik. Dottern jublade högt när de nationella proven ställdes in och de blir hemma en del från skolan för saker jag normalt sett aldrig skulle låta dem vara hemma från. Av det jag hör från starstable och fortnite att döma verkar det vara mer regel än undantag för kompisarna också...
 
Har fått möjligheten att jobba hemifrån, och gör detta så mycket det går för att minimera smittspridningsrisk på kontoret. Om jag ska umgås med folk (förutom maken) görs detta utomhus och vi håller avstånd. Försöker minimera besök i matvaruaffärer och lägga handling till tider då det är lite folk ute (för tyvärr fattar generellt inte folk i kö att HÅLLA AVSTÅND) alt köpa för utlämning.

Maken har inte ett jobb som det går att jobba hemifrån på, så honom uppmanar jag att köpa (takeaway) lunch så mycket som möjligt på restauranger i stan för att stötta dessa, till skillnad från vanligtvis då vi nästan alltid har med lunch hemifrån. Makens arbetsplats har stängt för utomstående utöver de som jobbar där.

Annars så är det inte så mycket som har ändrats, förutom ännu mer tanke än vanligt sunt förnuft på basal hygien, och att man för första gången i hela mitt liv inte kan vara garanterad att hitta de varor man vill ha i mataffären.... Vi går på restaurang 1-3 ggr om året, fikar i stort sett aldrig på stan, går aldrig på bio, umgås knappt med några utanför familjen (förutom tränare/träningskompisar), så självvald isolering är inte så påfrestande på det sättet eftersom det är rätt mycket normalläge :) .

Det som känns mest jobbigt för mig är ångesten jag har över de nära mig som är i riskgrupp... Men de tar inga onödiga risker så det känns rätt tryggt ändå just nu.
 
Nu flyttades arkivveckan till nästa år också. Hade sett fram emot den, men får längta till april 2021 istället, då borde allt lagt sig. Hoppas jag...
 
Vi har tagit beslut om att flytta fram vårt bröllop som var tänkt att hållas den 16 maj. Vi tog beslutet igår och kollar nu på ett nytt datum. Idag när regeringen beslutade att förbjuda sammankomster för mer än 50 pers så är det såklart bara att följa.

I övrigt försöker jag jobba mer hemifrån än tidigare, även om vi inte blivit tillsagda av jobbet att jobba hemifrån mer ännu. Livet går generellt lite långsammare nu än innan Covid-19. Man är inte lika spontan.
 
Jag bor i UK och från att ha varit ute för jobb/träning/stall från tidig morgon till sen kväll så får jag nu bara gå ut och röra på mig en gång om dagen. Det värsta är att jag inte får träffa min häst alls :( Läser nyheterna betydligt oftare än vanligt och har ersatt fysisk aktivitet och frisk luft med inomhuspyssel, storstädning och TV-tittande.
 
Jag bor i UK och från att ha varit ute för jobb/träning/stall från tidig morgon till sen kväll så får jag nu bara gå ut och röra på mig en gång om dagen. Det värsta är att jag inte får träffa min häst alls :( Läser nyheterna betydligt oftare än vanligt och har ersatt fysisk aktivitet och frisk luft med inomhuspyssel, storstädning och TV-tittande.

Men va? Som jag förstått det får man givetvis ta hand om sina djur så länge man inte är ute och rider och flänger runt i bygden.
 
Mitt liv har inte ändrats så mycket, jag tvättar händerna noggrannare och köper biljett i SL:s app när jag ska åka buss (man får inte blippa kortet, reser annars på reskassa).
Använder mer handkräm p.g.a. torrare händer.
Är sjukpensjo och var mest hemma förut också så är van vid det. Går ut 1-2 gånger om dagen.
 
Är lite förvånad över hur många det är vars liv inte ändrats alls. Träffade ni aldrig vänner eller var i sociala sammanhang innan? (Cafe, bibliotek, evenemang av något slag, föreningsliv, osv?)
:cool:.
Jo i januari var jag på biblo och lånade en bok.
 
Ingen större skillnad för mig, jobbar inom en samhällsviktigt sektor och jobbar som vanligt. Sambon jobbar också som vanligt:)
Försöker att inte handla så ofta, köper inte lösgodis utan bara godis i påse(så klart är man extremt sugen på gott lösgodis) tex.

Annars fungerar mitt liv som vanligt, jobbar och går på gymmet, mycket mindre folk vilket jag gillar :)
 
Jobbar hemifrån är väl den största förändringen, i övrigt så gör jag samma saker som innan och har inte ändrat på något förutom att jag är mer noga med handhygien. Jag tränar, rider och går ut och äter precis som tidigare. Eller ja går ut och äter lite oftare just nu för att stödja restauranger i närområdet lite mer. Men jag är fullt frisk, hade jag haft symtom hade jag självklart stannat hemma. Tycker det är skönt att det är mindre folk på gymmet, träningspass (vi var 7 personer idag) och när jag har handlat kläder. Även kollektivtrafiken är ju lugnare och även mycket mindre trafik så bussar och spårvagnar kommer fram snabbare vilket är skönt för mig som är beroende av den för att ta mig någonstans.
 
Men va? Som jag förstått det får man givetvis ta hand om sina djur så länge man inte är ute och rider och flänger runt i bygden.

Nja, djuren måste tas hand om men eftersom syftet är att kraftigt begränsa mängden människor i rörelse har alla stall med personal åtminstone i mitt område beslutat att helt stänga ner. Hästarna klagar nog inte av att få lite semester, jobbigare för oss ägare... Stall med DIY är såklart öppna för hästägare.
 
Nja, djuren måste tas hand om men eftersom syftet är att kraftigt begränsa mängden människor i rörelse har alla stall med personal åtminstone i mitt område beslutat att helt stänga ner. Hästarna klagar nog inte av att få lite semester, jobbigare för oss ägare... Stall med DIY är såklart öppna för hästägare.

Aha. Ja, har stallen fattat beslutet måste man naturligtvis anpassa sig efter deras regler.
Nu blir jag nyfiken på hur de gjort vid mitt gamla jobb, ett inackorderingsstall. Jag måste nog snoka. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp