Hur har ni ändrat ert liv? (Ännu en covid-19-tråd)

Har ni inte diskuterat i stallet hur ni löser det med sjukdom/utegångsförbud? Det var bland det första vi diskuterade, hur löser vi det om det värsta händer? Känns tryggt att ha en plan. :)
Vi har inte diskuterat detta, ingen annan verkar speciellt orolig. Men ska ta upp det.
 
Mitt liv är väldigt likt sig. Jobbet går sakta eftersom alla möten är inställda, så där är det en skillnad. Men jag får ju mer gjort hemma istället. Bor på stor gård, jag hade nog fått krupp i lgh... Idag passar jag mitt barnbarn då hon inte får vara på dagis pga snorig näsa. Men i övrigt rullar det på i vanlig takt.
 
Egentligen inte alls. Det som ändrat mitt liv mest är att jag blivit arbetslös (ej pga Corona). Jag lever ett ganska osocialt liv och träffar bara folk i stallet samt på affären. Hade jag fortsatt på jobbet hade det inte hänt mycket där heller eftersom det inte går att sköta på distans. Kanske lite mer jobb inne på anläggning än ute hos kund men annars buisness as usual
 
Mitt liv har hamnat på paus - jag har tjänstledigt sedan September och var tills i fredags i Nya Zeeland, men fick ta mig hem tidigt på grund av virusutbrottet.

Jag har för nuvarande ingen fast bostad då jag sa upp lägenheten innan resan och hade tänkt leta nytt när jag kom tillbaka, utan bor istället hos vänner för obestämd framtid. Vi är i "lockdown" och ska bara lämna huset för mat, mediciner, att hjälpa utsatta och för motion.

Jobb har jag dock fortfarande, och ska börja igen den sjätte april som planerat, vilket blir skönt, även om det bara blir distansarbete

Änsålänge går det bra, och ett par veckor blir nog inga problem, men ju mer långvarig denna krisen blir, desto mindre hållbar blir nog min situation.
 
Jag vet ännu en tråd om samma ämne men funderade lite över hur olika de kan vara.

Mitt liv ser i princip likadant ut eller jag är såklart extra nogrann med hygienen men det innebär ju en mindre sak i sammanhanget. Jag undviker också att handla när jag inte är på jobbet. Tänker att jag rör mig tillräckligt i den miljön ändå.

Sen har flera möten ställts in, både fackliga och föreningsmöten. De flesta hundkurserna/träningarna pågår dock som vanligt och mina vänner träffar jag oftast där eller på hundpromenader vilket känns som en lågrisk aktiviteter eftersom man naturligt håller ett visst avstånd.

Min föräldrar bor 80 mil bort så att inte ses är det "naturliga" och vi pratar som vanligt på telefon.

Kanske ska tilläggas att jag känner mig frisk, en stor skillnad är såklart att jag blir hemma från jobbet om jag skulle börja känna mig krasslig.

Jag jobbar 95 % hemifrån, istället för 50 %. All undervisning som jag både håller i och deltar i sker via zoom. De få möten jag måste närvara vid tar jag bilen till istället för spårvagn.
Sambon jobbar hemifrån hela dagarna.

Jag beställer hem mat från mathem etc och om vi behöver komplettera något tar jag det på tempot alldeles i närheten som alltid är folktomt, hellre än åker till Ica.

Vi åker inte iväg på några träningar med hunden.

Jag träffar inga vänner. Mina föräldrar som vanligtvis passar hunden och som vi därför träffar flera dagar i veckan, har jag inte sett på två veckor. De är i riskgrupp och livrädda.

Undviker folksamlingar i den mån det går. Promenerar hunden på lite avigare tid.

Städar mer, spritar mer, tvättar händerna något mer. Var noggrann med hygien och städ redan innan.
 
Ingen förändring att tala om; väljer att undvika närhet med andra i butiker mm och har rampat upp hygienrutinerna på fritiden med avseende på handtvärr/-sprit. Arbetsliv, hästliv och familjeliv är ostörda.
 
Jag hostar och är halvsjuk och tvingas därför vara hemma.
Jag jobbar lite hemifrån för att avlasta jobbet, men det går ju sådär...

Jag går ut med hunden så sällan det går och ser till att sprita mig innan jag rör något då.

Träffar inte någon, inte ens min partner längre (tillbringade dock helgen med honom rejäl närkontakt innan jag begrep att jag nog var sjuk).

Är så uttråkad att jag inte ens har lust eller kan motivera mig att göra sånt jag behöver göra som att diska ect... Jag går liksom i mentalt baklås av sysslolöshet.

En polare kommer matleverans ikväll.

Min svindyra dykkurs om två veckor lär brinna inne.

Jag oror mig för två personer som står mig nära + flera klienter som fått strul med FK och läkare osv
 
Jag är ensam på jobbet eftersom alla andra jobbar hemifrån. Sedan eftersom jag nyss flyttat och är mitt i renovering så är det ganska mycket som blivit komplicerat där. Har haft massa krångel med leveranser, beställningar och skit som blir försenat/inställt.

I övrigt lever jag mitt liv som vanligt. Tvättar händerna lite längre möjligtvis och försöker att hålla lite avstånd från folk på typ ICA men det är allt.
 
Jag är ju sjukskriven pga cancerbehandling. Jag var väl lite off i början för allt jag skulle missa, men det är bara att inse pga Corona kommer jag inte missa något mer än andra om man ska se något positivt i denna mörka tid.

I övrigt håller jag mig hemma i möjligaste mån, vantar på om jag besöker den lilla lanthandeln, beställer hem mat via hemkörning, vi tvättar händerna väldigt mycket mer och längre. Har blivit en "bokmissbrukare" och insett det är bra att bunkra böcker sedan länge finns ett antal hyllmeter att läsa.
 
Fram tills igår var det ändå som ändrats att jag handlar och hämtar paket åt pappa som är i riskgruppen, annars så är det jobbat, hästarna, min odling, tvätta, städa och laga mat som vanligt.

Från igår så har jag inget uppdrag på jobbet så mellan 7 och 17 måste jag vara tillgänglig på telefon och om det ringer vara redo att vara på nytt jobb inom 1h. Vilket hästarna tycker är positivt då dom igår fick beta för hand i 2h och idag 3h
20200326_150147.jpg
 
Jag bodde ihop med mina äldre föräldrar, en av dem är dement och förstår inte riktigt det hela och den andra var orolig över detta. Men nu har de åkt till sommarstället så det är lite mera "fritt fram" för mig att bli sjuk så det är rätt bra.

Det mitt jobb innebär gör att jag inte kan arbeta hemifrån så mycket, men det är lugnare då vi arbetar mycket med salsbokningar och många har ställts in pga covid. Rätt skönt faktiskt :D men vissa möten måste ändå genomföras då detta är kommunen. Ganska tomt i huset annars, ingen brist på arbetsplatser för en gångs skull :D

Socialt sett så, förutom föräldrarna, så har inget förändrats. Jag var usel på hygien förut så jag tror att jag sköter mig bättre nu :angel: Men psykologiskt så är jag nojig och inbillar mig lätt att jag är snuvig eller inte. Svårt att veta då jag är medveten om att jag har en tendens till att vara lat och gärna stannar hemma, då får jag lite dåligt samvete också. :cautious: Har redan stannat hemma ca 4 dagar och sedan 2 dagar igen.
Skulle nästan vara skönt att bli sjuk så att man känner att man får faktiskt stanna hemma :grin:
 
Ingen skillnad alls förutom lite ändrade arbetsrutiner.
Jobbar som vanligt, reser med pendeln, väldigt lite folk de tider jag åker även utan corona så inga problem att hålla avstånd, rider mina privatlektioner med hästen, umgås med pojkvännen osv.
Jag var osocial och undvek folksamlingar redan innan.
 
Det har jättestor påverkan på mitt liv, och då har stormen ändå inte träffat min del av landet lika hårt som Stockholm... än. Det är bara att gilla läget och acceptera att det onormala är det nya normala. Jag jobbar hemma på ledningens order. Alla jobbresor är inställda. Kan inte träna som vanligt på gymmet, för passen jag brukar gå på är inställda så jag kör hemmaträning istället. Flera affärer på stan har ändrade öppettider och några har redan gått i konkurs. Mina barns skola har stor frånvaro, både bland elever och lärare. Barnen måste vara hemma vid minsta förkylningssymptom. Aktiviteter och evenemang under våren har blivit inställda, både för mig och barnen. Ena barnets alla träningar och tävlingar har ställts in för hen tränar inomhus ihop med vuxna. Privat kan vi inte ens resa till Stockholm och absolut inte utomlands som planen var under våren. Vi kan inte åka och hälsa på äldre släktingar under påsken som vi hade tänkt. Jag försöker hålla mig borta från ställen där folk samlas pga riskgrupps-hangaround dvs jag handlar på lite udda tider. Försöker också gynna mina närmsta småbutiker allt vad jag kan, för de har det tufft. Har grannar som är äldre och sjuka, så de går inte ut utan de får hjälp utifrån. Träffar mina vänner mer sällan än innan och jag kramar dem inte som hälsning.

Ja, och så tvättar jag händerna hela tiden såklart och gnossar av mobilen med våtservett varje dag.
 
ingen större skillnad. Eller jo egentligen.

Mina studier hamnar på distans istället för på plats, vilket känns knepigt med de praktiska arbetskurserna vi har nu (estetik, dans osv). Bodde med farfar men flyttade ut för hans skull, det känns lite jobbigt (hyrde rum av honom i veckorna) att vara åtskilda. Jag tog hand om honom då han är gammal och ser/hör illa. Jag lagade mat (han klarar det själv men jag gör mer varierad kost, och roligare - hans ord), fixade och höll honom sällskap. :heart Så det är jobbigt. Men lärt honom facetime så vi kan prata så mycket det går och se varandra. :) Han tycker med det är jobbigt ensam och saknar mig mycket, märker jag :( Pappa handlar åt honom och sådär. Idag ringde jag upp honom och stod utanför hans lägenhet! :) Så vi kunde prata nära men med avstånd. Han tillhör riskgruppen av äldre med.

Men utöver det är mitt liv exakt lika dant, med mer hygientänk då, lite extra. Bor på en gård på landet, är ganska osocial, träffar 2 vänner som de också är osociala och bor ensamma på gårdar haha så mitt liv hemma, som jag haft på helgerna nu och från och med nu även är veckorna när jag pluggar distans - blir som innan.
 
Är lite förvånad över hur många det är vars liv inte ändrats alls. Träffade ni aldrig vänner eller var i sociala sammanhang innan? (Cafe, bibliotek, evenemang av något slag, föreningsliv, osv?)
 
Alla som kan jobbar hemma, min arbetsgivare har stängt min arbetsplats så vi jobbar så gott det går via zoom.

Otekniska jag verkar ha levt under en sten ett tag.... vad är detta "zoom" som många skriver om? :confused:


Mest irriterad över hur djurägare fullständigt skiter i de regler och riktlinjer vi satt upp (till exempel att bara en person får följa med djuret, att man inte ska komma till oss sjuk osv.)

Men så respektlöst! 😡😡

--------------

Mitt vardagsliv är egentligen inte särskilt annorlunda. Fast jag undviker helst att gå till mataffären, handlade sist den 17e. Annars har jag bett anhöriga köpa när de ändå handlar åt sig själva.

Har också märkt på jobbet hur nära inpå varann vi ibland jobbar, inte tänkt på det förr. Nu vill jag ha mer space!

Mitt jobb på ett äldreboende gör att jag vill vara extra försiktig.

Det tråkigaste för mig personligen är inställda arrangemang såsom bilmässan i påsk som vi skulle på för vad jag tror blivit 9e året :(. Och inställda sport-arrangemang såsom Varvetmilen, Gbg-varvet och högst troligtvis Vätternrundan m fl. :(

Men - skulle det hända nån gång, så var det väl nu då för min personliga del, då jag nyss var inlagd på lasarettet och fick restriktioner ang träning. Alltid en liten ljusglimt.
 
Är lite förvånad över hur många det är vars liv inte ändrats alls. Träffade ni aldrig vänner eller var i sociala sammanhang innan? (Cafe, bibliotek, evenemang av något slag, föreningsliv, osv?)
För mig är jakten slut och börjar i höst igen, bi träffarna inte börjat så det ändå är att jag inte kommit iväg på mer än en trädgårsmässa och träffa vänner på stan eller spa gör jag som max 1 gång månad under sommaren och mindre på vintern så inte någon större skillnad.

Rider ut med någon ibland gör jag fortfarande lika så går promenaden med vänner då och då.

Café, bibliotek, gå på museum eller teater och liknande är saker som inte ingår så mycket i mitt liv, skulle behöva börja gå på gym igen men det beror inte på corona.
 
Är lite förvånad över hur många det är vars liv inte ändrats alls. Träffade ni aldrig vänner eller var i sociala sammanhang innan? (Cafe, bibliotek, evenemang av något slag, föreningsliv, osv?)

Nej? :D

Allmänt: Vi är ju i lockdown här i UK så det är klart att allt känns märkligt. Gatorna är tomma och folk går runt med ansiktsmasker och latexhandskar på. Affärrerna är stängda och man ser något så märkligt som föräldrar som faktiskt är ute tillsammans med sina barn udner dagtid. Även äldre barn.

I matvaruhandeln är ansvisningarna strikta och hyllorna fortfarande av någon anledning tomma.

De få småaffärer som är öppna, apoteket till exempel, tillåter bara två personer inne i butiken samtidigt så det bildas märkliga, långa köer längsmed trottoaren där alla håller två meters avstånd.
Trafiken har minskat avsevärt och många, många har givetvis förlorat sina jobb, inklusive undertecknad. Det är största skillnaden för mig, annars går jag ut med hundarna som vanligt och påtar i trädgården och tar hand om resten av djuren.
 
Senast ändrad:
Jag bor i stockholmsregionen. Här jobbar både jag och min man hemma på heltid sedan två veckor. Min man har valt det, jag är beordrad att ej vara på kontoret (för att vår driftspersonal inte ska utsättas för smitta). Vi handlar mat i mataffären ungefär som vanligt men försöker åka dit när det är mindre folk.

Ridskolan har lektioner som vanligt och även dotterns simskola kör som vanligt. Vi har velat om simskolan men eftersom den är söndag morgon kl 8, samma tid som simhallen öppnar och då det är lite folk där, har vi valt att fortsätta. Dotterns dramalek är inställd tills vidare och där planerar tydligen läraren att hålla distansundervisning men jag tror vi står över det för dottern är bara 5. Det är nog svårt att ha videokonferens med vuxna ;)

Vi har fått ställa in några helgresor och så men det är som det brukar vara när två småbarnsfamiljer försöker ses. Mina föräldrar kommer förmodligen inte hit i påsk som det var tänkt.

Vi har lite hemmaprojekt som pågår eller väntar, bl.a hallrenovering, så vi köper på oss vad vi behöver nu så vi har något att roa oss med om vi blir isolerade. I övrigt undviker vi butiker och andra platser där man möter människor inomhus. Vi åker inte kollektivt alls just nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp