Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Mirre

Trådstartare
Är ni trygga från skogs- och gräsbränder som härjar överallt? Hur står ni ut i värmen?

Läste att de italienska brandplanen kommer hit igen för att hjälpa till att hejda de största bränderna (Dalarna, Jämtland och Gävleborg), räddningstjänsten befarar att bränderna går ihop till en om de inte lyckas stoppa dem.

Vi har det vansinnigt varmt men inga bränder just här tack och lov. Vi har en stor gräsåker på baksidan som sträcker sig längs hela gatan, alla husen på vår sida sitter dessutom ihop så en brand skulle spridas på nolltid här.
 
Jag bor i Östergötland och vi verkar ha klarat oss än så länge. Har iaf inte hört om några skogsbränder eller dylikt, men det är väl bara en tidsfråga..
Väldigt otäckt!
 
Skönt det, ja verkligen otäckt.
Stod i artikeln att det är så torrt att det bara fortsätter brinna under marken, så fort de slutar spola så flammar det upp igen
 
Jag personligen är trygg men ska till Jämtland på jobb i slutet av veckan och håller mig uppdaterad eftersom jag brukar köra genom området som är drabbat i Ljusdal. En del av vägen jag brukar köra är avspärrad och sedan vill man ju inte vara i området i onödan, de behöver inte mer folk som rör sig där. Jag bestämmer mig precis innan jag åker vilken väg det blir, det finns rätt många vägar. Problemet är att många av dem ligger i områden med risk för spridning av andra bränder...

Katten ska iaf inte med den här gången och det är skönt, hamnar jag i något elände är det lättare utan henne. Jag kommer också att ha extra vatten och mat med mig ifall det blir så att man behöver hjälpa någon. Brandsläckare är alltid med för ev mindre brand så den inte sprider sig bredvid vägen.

Edit: Förbandslåda osv är naturligtvis alltid med.
 
Håller tummarna att du kommer fram utan problem. Jag hoppas att de lyckas stoppa alla bränder överallt och att det kommer regna snart Kom lite här igår men det var så lite att det bara dammade lite på ytan.
 
Vi hade en smärre skogsbrand ett par mil härifrån för ett par veckor sen, men sen har vi än så länge varit förskonade.

Men jag blir så förbannad och frustrerad när jag läser om folk som inte fattar allvaret i torkan, utan ex slänger ut glödande fimpar ur bilar, grillar med engångsgrillar osv trots eldningsförbud (tycker det är så himla bra att fler och fler butiker verkar sätta säljstopp på dessa grillar just nu). Jag blir alltid lika ledsen när man märker hur ego och korkade folk faktiskt kan vara :( .
 
Vi hade en smärre skogsbrand ett par mil härifrån för ett par veckor sen, men sen har vi än så länge varit förskonade.

Men jag blir så förbannad och frustrerad när jag läser om folk som inte fattar allvaret i torkan, utan ex slänger ut glödande fimpar ur bilar, grillar med engångsgrillar osv trots eldningsförbud (tycker det är så himla bra att fler och fler butiker verkar sätta säljstopp på dessa grillar just nu). Jag blir alltid lika ledsen när man märker hur ego och korkade folk faktiskt kan vara :( .

Ja, man tycker ju att folk borde inse hur illa det kan bli och snabbt efter Västmanland...
 
Skogsbrand 1,5 mil från mig igår. 50 brandmän på plats som lyckades ringa in branden. Eftersläckning pågår fortfarande.
 
Det brinner några mil ifrån oss, nu är det omringat men kan fortfarande förändras.

Har sett att flera lantbrukare som kör ut med tröskorna har ställt sina gödseltunnor kopplade till en annan traktor i kanten på samma fält och det har med brandrisken att göra.
 
Ingen brand i vår närhet just nu.
Står ut i värmen är precis vad jag gör, inte njuter jag i alla fall. Fläkten går större delen av dygnet i sovrummet och hundpromenad blir det först runt 22-tiden.
 
Inga bränder där jag bor än. Värmen påverkar mig inte så mycket, lite svettigt med dressyrträning i ridhus bara.

På jobbet är det kaos varje dag, solkurva efter solkurva.
 
Det brann i Björneborg för några veckor sen, då de italienska brandplanen kom första gången. Det är bara 1-2 mil hemifrån mig så vi kände röken rätt så tydligt. Men just nu tror jag det är hyffsat lugnt, vet att det brann bortanför Laxå en sväng och det är kanske 4 mil från mig.

Vi har badat mer än vanligt iår, det är knappt så att vattner svalkar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp