Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Det rasar in meddelanden och nyhetssändningar från tv4 och SR på mobilen om bränderna. Brinner på 60 platser i landet nu, det evakueras på en del ställen, folk ska hålla sig inne på andra ställen, rökutveckling och nya bränder både här och där. Otroligt otäckt. Min ena bror är brandman och idag var första dagen sedan i fredags som han var hemma en sväng, helt slutkörd stackarn. Så fort larmet går måste han iväg igen. :down:
 
Det brinner några mil ifrån oss, nu är det omringat men kan fortfarande förändras.

Har sett att flera lantbrukare som kör ut med tröskorna har ställt sina gödseltunnor kopplade till en annan traktor i kanten på samma fält och det har med brandrisken att göra.
Kan du förklara varför de gör så? Har nu funderat en stund och fattar inte...
 
Det rasar in meddelanden och nyhetssändningar från tv4 och SR på mobilen om bränderna. Brinner på 60 platser i landet nu, det evakueras på en del ställen, folk ska hålla sig inne på andra ställen, rökutveckling och nya bränder både här och där. Otroligt otäckt. Min ena bror är brandman och idag var första dagen sedan i fredags som han var hemma en sväng, helt slutkörd stackarn. Så fort larmet går måste han iväg igen. :down:
Min styvfar är också brandman och även om de blir slutkörda, så behövs de. Jag vet att de byts av lite, men det är ett tufft yrke och jag beundrar dom. Vilka hjältar de är, utan dom hade vi inte klarat oss. :bow::heart
 
Kan du förklara varför de gör så? Har nu funderat en stund och fattar inte...
Jag vet när tåget antände skogen runt banvallen, var det bönder som var ute med sina gödelstunnor fyllda med vatten och hjälpte till att släcka branden. Kanske är det något liknande de tänker ifall det skulle börja brinna när de tröskar?
 
Jag vet när tåget antände skogen runt banvallen, var det bönder som var ute med sina gödelstunnor fyllda med vatten och hjälpte till att släcka branden. Kanske är det något liknande de tänker ifall det skulle börja brinna när de tröskar?
Eftersom halmen är så torr är det stor risk för brand när de tröskar så jag antar att de förbereder sig med vatten för säkerhets skull.
Så klart har de vatten i tunnorna! Fattade inte hur gödseln skulle hjälpa...
Tror värme+semester har påverkat min tankeförmåga.
 
Så klart har de vatten i tunnorna! Fattade inte hur gödseln skulle hjälpa...
Tror värme+semester har påverkat min tankeförmåga.

Krisar det med vatten kan nog svämgödsel hjälpa... även om man inte ska sprida gödsel nu. Men om det blir ett akut läge med storbrand så...

Det var många bönder som hjälpte till med pisstunnorna (med vatten dock) när det brann i Västmanland :)
 
Svårt att trycka gilla på inläggen när det handlar om elden. :(
Det brann ca 5 - 6 km hemifrån för nån vecka sedan men de lyckades släcka då. Jag tog bilen och åkte ut och letade när jag kände brandröken. :nailbiting: Jag var livrädd att det var grannens skog som brann innan jag fick besked.

Då ringde jag till slut 112 och berättade att jag kände röklukt men vet nu att det är 113 13 man ska ringa om man inte ser rök eller öppen eld.
 
Vi har haft två bränder inom typ 5-8 km från oss, den ena misstänker dom att en utbränd bil som de stötte på var boven till och den andra verkar det tagit eld i en stuga. Vi kände lukten tydligt från den första, men inte den andra trots att den andra var närmre oss.
Inne i stan brann det i ett naturreservat också.
Det brukar inte brinna här.
 
Jag hoppas att brandplanen hjälper, de har ju börjat köra nu. Pratade med min bror, han hade varit ute 18 timmar och släckt bränder. Så fort de vände sig om så brann det bakom ryggen på dem igen, verkligen hopplös situation.
 
Varit uppe hos räddningstjänsten i Hammarstrand nu under förmiddagen, hackat lite morötter, kört grejer där det behövts. Laddar för att åka ut i skogen vid 20.

Lite trist ändå, pratade med kommunen på det angivna numret imorse. Där sa de att de just nu inte behövde någon mer hjälp, men tog nummer för att återkomma. Uppe på räddningstjänsten sa de att det behövdes folk överallt...
 
Varit uppe hos räddningstjänsten i Hammarstrand nu under förmiddagen, hackat lite morötter, kört grejer där det behövts. Laddar för att åka ut i skogen vid 20.

Lite trist ändå, pratade med kommunen på det angivna numret imorse. Där sa de att de just nu inte behövde någon mer hjälp, men tog nummer för att återkomma. Uppe på räddningstjänsten sa de att det behövdes folk överallt...

Helt otroligt vilken uppslutning det är häromkring! Många som gör ett helt fantastiskt jobb, inte bara ute i skogen utan med matlagning, langning av grejer och sponsring. Vi var igår och evakuerade två hästar som bodde nära branden, det känns lite otäckt att man kan vara så nära den och ingenting märks av! Just då låg vinden åt andra hållet, så ingen brandlukt, det enda onormala var helikoptrar, polisbilar och alla bilar och människor vid brandstationen!
 
Inga bränder här i krokarna, men följer såklart allt på media. Det ska tydligen komma 3 plan från Frankrike också, hoppas de får kontroll på bränderna innan hus brinner.
Jag klarar värmen förvånansvärt bra, börjar jobba så tidigt att för det mesta har halva dagen gått innan det blir jättevarmt. Tack vare att jag börjar tidigt har jag haft möjlighet att välja bussar med fungerande AC. Tycker så synd om mina kollegor som inte har den turen :( Åkte med en buss igår, den höll 40 grader inne. Förjäkligt att det får vara så.
 
Just ja, jag bor 600 m från en strand och pga rädsla för folks tankar har jag inte testat den. Faktiskt inte badat offentligt på säkert 25 år. Men så fick jag en tankini av min kollega, så imorse kl 5.40 var jag ner och tog premiärdoppet! Meganöjd över att jag vågade trots att jag inte var själv (!?!) Och tänker nu börja dagen med ett dopp dom dagarna jag inte börjar före 5.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp