Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Jag får inte ihop det. Det är höbrist i södra Sverige för att det varit så torrt så man funderade på att köra ner hö från norra Sverige. Nu brinner det i norra Sverige men inte i södra Sverige. Hur går det ihop?
 
Har inte sett några rapporter om att någon blivit skadad i någon brand i alla fall och det är ju skönt. Dock fruktansvärt med allt som blivit förstört och alla som måste lämna sina hem
 
Jag får inte ihop det. Det är höbrist i södra Sverige för att det varit så torrt så man funderade på att köra ner hö från norra Sverige. Nu brinner det i norra Sverige men inte i södra Sverige. Hur går det ihop?
Precis som @Sedna redan skrivit är det skogen som brinner, inte åkrarna. Men får de inte släckt skogsbränderna kommer de sprida sig till åkrar också till slut och även bostadsområden, kan få förödande konsekvenser.
Räcker att titta på t ex Hawaii, där brinner det pga lava som kommer upp från jorden. Själva bränderna är densamma även om orsaken till dom är två skilda saker.

Det har regnat väldigt lite i Småland idag, egentligen skulle regnet behöva komma där den största skogsbranden är, och gärna i massor också, så det blir ordentligt blött i backen också.
 
Jag tänkte precis på Småland där finns ju rätt mycket skog!

Och varför brinner det inte i Norge, kan det bero på att de har ett annat brandförsvar?
 
Jag tänkte precis på Småland där finns ju rätt mycket skog!

Och varför brinner det inte i Norge, kan det bero på att de har ett annat brandförsvar?

Men det brinner ju i Småland med. Sett till mängden skog vet jag inte om det är fler bränder i norr än i söder.
 
Jag får inte ihop det. Det är höbrist i södra Sverige för att det varit så torrt så man funderade på att köra ner hö från norra Sverige. Nu brinner det i norra Sverige men inte i södra Sverige. Hur går det ihop?
Åska är väl boven på flera håll? Antagligen har det väl varit några fler åskoväder i norr, det har ju varit rejält torrt där också. Men bränderna måste ju uppstå från något.
 
Åska är väl boven på flera håll? Antagligen har det väl varit några fler åskoväder i norr, det har ju varit rejält torrt där också. Men bränderna måste ju uppstå från något.
Tydligen en del anlagda bränderna också (har jag läst i tidningen)
 
Tvingade ut mig i hettan idag. Min cirkel med tanter gjorde en insats i trädgörden på en kulturgård där det blir ett större event på fredag. Sedan åkte vi ut til engamma dam och besökte hennes trädgörd och fikade.
Drack hela tiden, men var onekligen ute i solen ett gäng timmar.

När jag kom hem var jag jättetrött och gick och la mig efter att ha nickat till framför datorn. Insåg sedan att jag nog hade solsting så nu har jag druckit mera och ätit salt. Solsting efter bara någar timmar!

Skrämmande och onekligen en varningsklocka.

Tänker på alla som är ute och jobbar i helvetet i skogarna.
 
Jag får inte ihop det. Det är höbrist i södra Sverige för att det varit så torrt så man funderade på att köra ner hö från norra Sverige. Nu brinner det i norra Sverige men inte i södra Sverige. Hur går det ihop?

Torka.
Torka.
Torka.
Åska.

Vad har bristen på hö med skogsbränderna att göra?
(F.ö har även södra Norrland grovfoderbrist, Norra Norrland verkar klara sig bättre).
 
Jag tänkte precis på Småland där finns ju rätt mycket skog!

Och varför brinner det inte i Norge, kan det bero på att de har ett annat brandförsvar?
Vad spelar brandförsvaret för roll? Brinner det så brinner det och jo, det brinner i Norge med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp