Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Det rasar in meddelanden och nyhetssändningar från tv4 och SR på mobilen om bränderna. Brinner på 60 platser i landet nu, det evakueras på en del ställen, folk ska hålla sig inne på andra ställen, rökutveckling och nya bränder både här och där. Otroligt otäckt. Min ena bror är brandman och idag var första dagen sedan i fredags som han var hemma en sväng, helt slutkörd stackarn. Så fort larmet går måste han iväg igen. :down:
Brandmän från Skåne kommer upp nu och hjälper till , dom har säkert velat hjälpa till för längesen men man kör slut på de man har först
 
Jag får inte ihop det. Det är höbrist i södra Sverige för att det varit så torrt så man funderade på att köra ner hö från norra Sverige. Nu brinner det i norra Sverige men inte i södra Sverige. Hur går det ihop?
De brinner på alldeles för många platser så Sverige brinner ja
 
Är inte drabbad av brand , men har följt de hela tiden på nyheterna och tänkt många gånger nu är brandmännen slutkörda och behöver hjälp.

Idag kom de svart på vit , dom behöver bytas av .
 
Vad spelar brandförsvaret för roll? Brinner det så brinner det och jo, det brinner i Norge med.
Tänkte att man kanske centraliserat räddningstjänsten på samma sätt som man gjort med polisen?

Men det kan inte vara lika illa i Norge för då skulle inte norrmännen skickat sina helikoptrar gör att hjälpa till i Sverige.
 
Tänkte att man kanske centraliserat räddningstjänsten på samma sätt som man gjort med polisen?

Men det kan inte vara lika illa i Norge för då skulle inte norrmännen skickat sina helikoptrar gör att hjälpa till i Sverige.
Norge har lyckats väl med att släcka sina dryga 100 bränder, men så har de också haft 16 helikoptrar som jobbat. Hur många har staten att sätta in kan man ju fråga sig ... :down:
 
9088E4F3-9CB6-4BF3-9712-2F68D583B808.jpeg


Denna fick mig att garva. Vi har åkt runt en del, och var och varannan anser sig kunna fatta BÄST beslut.
 
Igår hade vi brandrök här, lite idag men inte lika mycket. Och så kom det lite regn ikväll :love:. Såg några som grillade, liten grill med elden flammande... Visserligen asfalt under men nära gräs och hus.
 
Vi ska åka norrut nästa vecka, från Östergötland till Skellefteå, med stopp för vandring några dagar vid Höga kusten. Jag är lite nojig men har inte full koll på brandläget längs med sträckan. Stormkök är väl uteslutet iaf. Vissa vägar verkar vara påverkade också. Någon som bor i området som har mer koll?
Jag är vandringsnewbe men de jag ska åka med är vana så jag hoppas att det kommer känns säkert (trots att jag även i vanliga fall är väldigt brandrädd).
 
Vi ska åka norrut nästa vecka, från Östergötland till Skellefteå, med stopp för vandring några dagar vid Höga kusten. Jag är lite nojig men har inte full koll på brandläget längs med sträckan. Stormkök är väl uteslutet iaf. Vissa vägar verkar vara påverkade också. Någon som bor i området som har mer koll?
Jag är vandringsnewbe men de jag ska åka med är vana så jag hoppas att det kommer känns säkert (trots att jag även i vanliga fall är väldigt brandrädd).

Kusten är ok, jag kommer förmodligen att ta den vägen till Jämtland på lördag (jag jobbar tvärs över Storsjön från Östersund). De flesta av mina vanliga vägar (inlandet) går inte att köra, de är avstängda eller att det rekommenderas att undvika dem.
 
Vi ska åka norrut nästa vecka, från Östergötland till Skellefteå, med stopp för vandring några dagar vid Höga kusten. Jag är lite nojig men har inte full koll på brandläget längs med sträckan. Stormkök är väl uteslutet iaf. Vissa vägar verkar vara påverkade också. Någon som bor i området som har mer koll?
Jag är vandringsnewbe men de jag ska åka med är vana så jag hoppas att det kommer känns säkert (trots att jag även i vanliga fall är väldigt brandrädd).
O-ringen startar vid Höga Kusten i helgen, så kolla o förväg var ni kan vandra pga orienterare också :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp