Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Som det ser ut idag vill de att man undviker E45 vid Fågelsjö pga branden även om den inte är avstängd. Det är dålig sikt och det är många räddningsfordon som åker där. Du tar dig ju inte till Vemdalen kortast väg utan att passera Fågelsjö om du kommer från Dalarna.

"Min" väg (jag ska till Myrviken längs 321:an norr om Svenstavik) jag tänkt ta idag kanske inte fungerar heller... de upptäckte en brand bredvid den sent i natt så vi får se. Jag tänkte åka Edsbyn-Färila-Rätan. Ljusdal-Bräcke verkar fungera än så länge.
Aj då, måste kolla upp hur vi kan åka imorgon.
 
I och med det torra och varma väder som väntas måste resurser sparas för att kunna sättas in om läget förvärras. Utifrån prognoserna ser kulmen för bränderna inte ut att vara nådd.
"
Från msbs hemsida :crazy::cry:
 
Någon/några har tänt på två fält i Örnäs, norr om Kil, norr om Karlstad i Värmland. På varsin sida av vägen har de härjat.

Inte officielllt på tändning men de verkar övertygade.
 
Jodå, det vet jag ;)

Är i Färila nu och det är rejält disigt men det kommer lite regn till och från! :love: Naturligtvis inte tillräckligt men bättre än inget :up:

Tror det var ett svar på det om att det skulle vara vattenbrist på plats ;)

Hur var 84an att köra efter Ljusdal? Det som inte är avstängt alltså. Min farbror ska egentligen köra upp till Funäs imorgon men är lite osäker på hur han ska göra...
 
Tror det var ett svar på det om att det skulle vara vattenbrist på plats ;)

Hur var 84an att köra efter Ljusdal? Det som inte är avstängt alltså. Min farbror ska egentligen köra upp till Funäs imorgon men är lite osäker på hur han ska göra...

Jag tror jag blev citerad av misstag, därav ;):D

84:n var av normal Norrlandsstandard, dvs bedrövlig :crazy: Det blev mycket bättre när jag kommit ut på väg 315 till Rätan. Lite beläggningsarbete genom Rätan dock.

Edit: Jag ber om ursäkt till 84:n, det var 83:n som var bedrövlig. 84 mellan Färila och Ljusdal är fin.
 
MSB varnar för kommande vecka, det är en extrem hög brandrisk nu i södra delarna av landet och Mälardalen med mycket stor risk för bränder! :eek:

1532290467041.png
 
Jag tror jag blev citerad av misstag, därav ;):D

84:n var av normal Norrlandsstandard, dvs bedrövlig :crazy: Det blev mycket bättre när jag kommit ut på väg 315 till Rätan. Lite beläggningsarbete genom Rätan dock.

Edit: Jag ber om ursäkt till 84:n, det var 83:n som var bedrövlig. 84 mellan Färila och Ljusdal är fin.

Ah, skulle varit tydligare, menade om det var påverkat av rök, massa räddningsfordon eller sånt? Normalskicket har vi bra koll på :)
 
Ah, skulle varit tydligare, menade om det var påverkat av rök, massa räddningsfordon eller sånt? Normalskicket har vi bra koll på :)

Ganska ordentligt med rök först men absolut inte jättedålig sikt (jag tror nog vinden låg på lite från det hållet för det blev verkligen värre när jag kom närmare Färila) men inga räddningsfordon på vägen, det enda var en helikopter som flög över för att tanka vatten :love:

Bortanför Färila mot Ljusdal tunnades röken ur rätt snabbt även om man kände lukten länge.
 
Vi ska till Funäsdalen imorgon men åker genom Dalarna istället. Skulle ha stannat till i Bollnäs men får hoppas att det går på hemvägen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp