Hur har ni fått bort passtakt?

Caroline.l.t

Trådstartare
Jag har läst massor tips på övningar som hjälper för att träna bort passtakt, som sidvärtes rörelser, böjning, klättring och hoppning tex. Men jag vill gärna höra vad som faktiskt har fungerat bäst för er, hur ni har tränat och vilket resultat ni fått. Vill någon dela med sig?
 
Ofta är det för långa ledningar mellan hjälper och reaktion. Och för lite bakbensaktivitet och för stelt. Sen hur man bäst angriper dessa problem är olika beroende på ekipage. Är det ryttaren som behöver träna, eller hästen el båda?

Men allt som får hästen mer aktiv, framförallt bak, i kombination med att hästen inte är framtung, och mjuk och smidig är bra.

Ta hjälp av tränare, är bäst!! Då ser tränaren hela ekipaget och ser var man behöver sätta in mest och framförallt primärt.
 
Jag har läst massor tips på övningar som hjälper för att träna bort passtakt, som sidvärtes rörelser, böjning, klättring och hoppning tex. Men jag vill gärna höra vad som faktiskt har fungerat bäst för er, hur ni har tränat och vilket resultat ni fått. Vill någon dela med sig?
Vad är det för häst? En islandshäst eller paso fino som ju har pass naturligt? En ridhäst? En ridtravare?
 
Ofta är det för långa ledningar mellan hjälper och reaktion. Och för lite bakbensaktivitet och för stelt. Sen hur man bäst angriper dessa problem är olika beroende på ekipage. Är det ryttaren som behöver träna, eller hästen el båda?

Men allt som får hästen mer aktiv, framförallt bak, i kombination med att hästen inte är framtung, och mjuk och smidig är bra.

Ta hjälp av tränare, är bäst!! Då ser tränaren hela ekipaget och ser var man behöver sätta in mest och framförallt primärt.
Ja, här är det lite mer bakben som behövs och han blir stel i tölten (fast han är mjuk i övrigt). Vi ska ta hjälp av tränare inom kort men tills dess vill jag träna så effektivt som möjligt. Jag tror tex att det skulle hjälpa att travträna.
 
Jag har läst massor tips på övningar som hjälper för att träna bort passtakt, som sidvärtes rörelser, böjning, klättring och hoppning tex. Men jag vill gärna höra vad som faktiskt har fungerat bäst för er, hur ni har tränat och vilket resultat ni fått. Vill någon dela med sig?
Lösgjordhet! Vilka övningar du tar till beror lite på indvid. Men är de lösgjorda försvinner passtakt.
Att de spänner till underhalsen är ngt som måste arbetas bort.
För att kunna vara lösgjord måste man vara i balans. Jämför med om du själv lutar åt sidan tex. Då måste du spänna dig för att inte ramla. Lite samma effekt blir det i en häst i obalans. De måste spänna sig.
Jag håller med om att tränare behövs på plats för att hjälpa er. Det blir genast knepigare att laborera själv med fler gångarter och ofta även överrörlighet. :)
 
Sorry, Island. Tänkte inte på att det finns andra :o Och det är ju då tölten som är passtaktig.
Är ingen expert på island men med t.ex ridtravare beror det ofta på att de är för svagt musklade. Eller snarare felmusklade för sitt nya liv som ridhästar.

Att trava cavaletti där de får se till att lyfta på benen och att öva på galoppfattningar är dock stärkande övningar.

Lägger man övningarna av galoppfattning i en 20m volt och kör sidvärtsrörelser i trav innan man går in i den slutna delen av volten och där fattar galopp och galopperar genom den slutna delen så har man en riktigt bra övning 🙂 inte bara stärker den och lösgör ens häst om man gör det bra utan den blir även mer lyhörd för ryttarens hjälper.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 087
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 810
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 770
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp