Hur har ni finansierat barnens körkort?

Mirre

Trådstartare
Har de kört privat eller på körskola?
Hur har ni lagt upp det för att betala allting?

Mina barn är små än men tanken är att mitt månadssparande (isk) till barnen (i mitt namn) ska kunna gå till att hjälpa dem med tex körkort.

Antagligen, även om det är svårt att sia om förutsättningarna redan nu, med samma upplägg som för mig, att pappa betalade hälften och jag själv hälften. Har för mig att det fanns någon "inte börja röka"-klausul också. :D

Mitt barn håller just nu på att ta körkort, fyller 18 om ca nio månader. Kör än så länge mest privat, har kört två lektioner på körskola samt gått risk-ettan. Barnet har fått pengar till körkort i julklapp och födelsedagspresent från oss och mormor/morfar/moster. Vi har sparat pengar i våra namn, som är tänkt bla till körkort, men har inte behövt använda dem ännu. Antagligen behöver hen köpa till några lektioner till det paket hen har köpt på körskolan, det får vi lösa då - för det blir före nästa jul och födelsedag. Vi har bara ett barn, och bra löner så skulle kunna betala hela körkortet utan att fundera, men vill att hen står för en del också med hjälp av födelsdagspengar etc - tänker att det är bra att lära sig att det inte går att få allt gratis.

Mina barn är små, men vi sparar pengar varje månad till våra barn och tanken är att det ska räcka till att finansiera ett halvt körkort. Vi vill att de betalar halva själva, men skulle det visa sig att det inte är rimligt av någon anledning får vi lösa det, vi bor på landet utan kommunikationer så körkort är en nödvändighet.

Vi betalade för intensivkurs på körskola som 18-årspresent för den äldsta, som tog körkort för manuell växel några veckor efter födelsedagen. Den yngre kommer att få samma. Jag tycker inte alls om att ansvara för övningskörning i bil utan dubbelkommando, har alldeles för dåliga nerver för det 😅. Men vi hade övningskört på grusplan några gånger innan så att barnet kunde hitta dragläge, backa etc.

Körkort behöver ju inte vara dyrt.
Nu tog jag körkort för 10år sedan. Men jag tog en lektion, körde en del provar och klarade det på första uppkörningen.

Våra barn har ett gäng år kvar till körkort men vi har sparat sen de var små :) Så det räcker förhoppningsvis!

Jag har inga barn, men kan berätta hur mina föräldrar gjorde, vi är fyra syskon. Eftersom vi dels är många och dels är utspridda åldersmässigt (så att priserna hade stigit skyhögt mellan äldsta och yngsta) så betalade de inte en specifik summa, utan de valde att betala för en del för varje barn. Tror det var något slags startpaket där man fick inskrivningen på körskolan, böckerna och typ teorin.

Resten fick vi finansiera själva, och jag tycker det är bra att ett så pass stort barn faktiskt får lära sig att saker och ting kostar pengar. Jag hade ändå tur jämfört med mina syskon för farfar hade precis fått ut sitt farsarv när jag skulle ta körkort och körkort och bil är något han prioriterar väldigt högt så han sponsrade en del av mitt körkort. När mina syskon skulle ta körkort hade pappas syskon sett till att pengarna var slut, så de fick ingenting... Men även på min tid var det asdyrt att ta körkort och jag betalade i stort sett hela sommarjobbslönen det året för körkortet. Och då har vi ändå kört mycket hemma redan från 16.

Vet att mormor och morfar på sin tid gav varje barn tio körlektioner, de har även de fyra barn med stor åldersspridning, så det kändes väl mer rättvist än att ge en specifik summa.

Vi har sparat till barnen sedan de föddes så tanken är att de pengarna ska gå till bland annat körkort. Men har de andra sätt att betala sina körkort så står det dem så klart fritt :).

Vi sparar till barnen. En önskan är såklart att de sparat själva en del och vi hjälper till en del, men samtidigt vill jag att de gärna tar körkort direkt och inte väntar så är det pengarna det hänger på betalar vi gärna hela summan som behövs.

Min man och hans bröder hade ingen ekonomisk hjälp till körkort och det gjorde att en tog körkort några år efter gymnasiet, en annan för 5 år sedan och den tredje har fortfarande inget körkort (inget behov av det heller iofs). Jag och mina systrar fick ekonomisk hjälp av en släkting som hade sparat till oss plus att mina föräldrar fick skjuta till det sista och vi tog alla körkort vid 18-19 års ålder. Såklart spelar den ekonomiska möjligheten en stor roll i det.

Vi har betalat allt för den äldste, så gjorde min far för mig, och kommer att göra samma för den yngste. Jag har satsat på att låta dem övningsköra väldigt väldigt mycket när jag behövt plocka ut bilen för "brukskörning" dvs till affärer, till träningar osv. Det gjorde att den äldste var såpass väl förberedd att det räckte med ett körskolepaket där teori, risk och en handfull körlektioner innan han kunde köra upp. Den yngste kör nu bättre än den äldste gjorde i samma ålder så jag hoppas samma paket ska räcka för hen med.

Vi har många år kvar tills det är dags men jag tänker nog att vi hjälps åt. Vi har ett sparande till dem, men jag ser nog gärna att de bidrar en del själva också. Då ger jag dem hellre den kostnaden i efterhand som någon annan här beskrev att hen gjort. Jag minns inte hur mina föräldrar gjorde, jag tror de sa att de skulle bidra till det om vi ville ta körkort men varken jag eller mina systrar var intresserade i 18-årsåldern. Jag såg inget behov av det på många år och tog till slut körkort som 34-åring, gravid i åttonde månaden (jag behöver press för att ta tag i saker… 😅). Min lillasyster tog ungefär samtidigt som mig, hon är några år yngre så hon var väl närmare 30. Min storasyster har fortfarande inte tagit körkort. För mig är det väl inte nån stor grej egentligen, klart det är bra att ha, men känner man inget behov av det kommer jag inte propsa på det.

Nu är mitt barn litet, men när jag själv tog körkort så fick jag ett antal lektioner i present från min mormor. Övrigt till körkortet betalade jag själv. Mina föräldrar hade nog en ambition och vilja att betala det för mig egentligen, men pengarna räckte inte till och jag hade börjat jobba när jag tog körkort så betalade själv.

Jag tog körkort för ca 5 år sedan, betalade för körkortet och körlektionerna själv. Hade sparat en del pengar från när jag jobbat i ett par år utan att behöva betala hyra när pappa levde.

Samt då jag tog körkort för bara automatlåda så fick halvsystern hennes gamla bil i arv efter pappa och mamma köpte en med automatlåda, plus så får jag använda min mammas bil i vardagen (betalar dieseln bara) så mycket väger upp för det :D

Förhoppningsvis har jag sparade pengar till det när den dagen kommer, mitt eget som inte togs för så himla längesen betalade jag med min lön från extrajobb, mormor sköt till några lektioner också så gott hon förmådde. Det tog lite tid, en-två lektioner i månaden och sedan körde jag mycket hemma däremellan. Klarade mig på 10 lektioner, då hann vi pricka av alla moment körskolan hade i läroplanen. Att övningsköra hemma var avgörande för mig, sen tog jag med mig ett par saker från varje lektion att öva på med förälder. Det var skönt att ha gott om tid att träna i lugn och ro hemma mellan tillfällena tyckte jag så det gjorde ingenting att behöva vänta in löning mellan tillfällena på körskolan.

Jag tänker att vi betalar med lön/andra pengar, men finns sparande till barnen också om det skulle behövas.

Bor på landet och många jobb kräver körkort så tycker det är viktigt, mycket enklare att ta när man bor hemma också och kan få hjälp att övningsköra :)

När jag tog körkort hade mina föräldrar dealen "inte röka inget kröka, inget snus och inget bus" så stod det för körkortet. Den kommer jag också köra med.

Liknande trådar

• Sparande till barnen
  • Köpenhamn med barn?
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Byta skola

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner