Hur har ni gjort?

Aliil

Trådstartare
Som det har förekommit i andra trådar går jag nu igenom vissa svåra saker. Under den har tiden har jag kommit i kontakt med en ny vän. En vän som har ställt upp som ett bollplank när jag behöver det, muntrat upp mig eller tom fått mig att tänka på något annat. Den här vännen råkar vara en kille och som har en sambo sen 14 år tillbaka. Mina känslor för honom är lika med noll. Han är en vän och inte mer.

Nu kväll berättade han att han har lite problem på hemma fronten. Hans tjej är sur för att vi pratar så mycket med varandra. Han har försökt att förklara för henne hur det ligger till, men utan att hon lyssnar.

Så vad ska jag göra nu? Bryta kontakten med honom, bara för att inte förstöra något mellan han och hans tjej? Eller kanske själv prata med tjejen?

Vet bara att han hjälper mig mycket. Och att det är skönt att ha någon att prata med tex 12 på natten om jag skulle behöva det...
 
Sv: Hur har ni gjort?

Det är nåt som de två måste bestämma och prata om. Jag tycker inte att du ska bryta kontakten med honom.
Men kanske det finns någon annan att prata med tex nattetid, jourhavande präst tex?
 
Sv: Hur har ni gjort?

Som det lät på honom brakar det bara utför. Skulle hata mig själv om jag vet att jag kan vara en bidragande orsak till det hel. Och att förlora honom nu som en vän vill jag inte heller:(

Vist det finns andra jag kan prata med. Men få som jag kan öppna upp mig för. Samt att det inte bara är att prata som jag behöver. Utan just det där att sluta tänka och älta. Att få mig på andra tankar...

Sen är det inte 12 på natten som vi pratar. Det var bara ett ex;) Då jag vet att han skulle svara om han är vaken.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Jag hade inte brutit kontakten, men självklart accepterat om han vill göra så. Det är någonting mellan dem och inget jag anser att du ska lägga dig i.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Jag hade inte brutit kontakten men pratat med honom och hört om det är något ni kunde göra för att förbättra relationen mellan dig och hans sambo.
Bara för att du är bra vän med honom så är det ju inget som säger att du inte kan umgås och vara bra vän med henne också. Om hon kan träffa dig och se vem du är och vad du och hennes kille har för relation så kanske det är enklare. Vem vet, men eftersom du gillar honom och han gillar henne så kanske chansen är stor att du har en riktigt bra vän även i henne?

Fråga honom om han tror att det skulle underlätta om du pratade med henne och om han tror det så prata med henne, berätta hur det ligger till, att ni bara är vänner och att du inte på något sätt vill komma mellan dem men inte heller mista honom som en vän. Fråga henne vad hon skulle uppskatta för förändringar mellan dig och hennes sambo för att hon skulle tycka att ni hade en relation som hon kände sig trygg med utan att behöva vara svartsjuk. Har du tur så uppskattar hon bara att du bryr dig så pass att du vill lyssna på henne att hon tar bara det som en bra grej. Men jag tror att det bästa man kan göra är att vara ärliga och öppna, börjar ni på något sätt hymla med att ni pratar, eller ex att han byter rum när du ringer osv, då blir det bara ännu värre.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Jag tycker oftast att såna här frågor är "enkla".
Det är ju på något sätt deras relation som är skev, inte er.
Om de har dåligt förtroende för varandra så måste de ju lösa det och det får ju han ta ansvar för. Det är inte "ditt fel" om deras relation spricker eller skadas, det rår de själva för.
Spontant, utan att veta något mer än det du skriver.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Har ni möjlighet att ses alla tre? Så hon kan se att det inte finns nåt annat än vänskap?
Att du inte ser henne stommen rival utan som din kompis partner som du såklart respekterar?!
 
Sv: Hur har ni gjort?

Får ta upp det med han igen. Som jag har förstått det vet hon bara att något har hänt som hör att jag måste prata, men inte vad. Sa till honom att lägga alla kort på bordet och säga exakt vad som har hänt mig. Förhoppningsvis lyssnar hon på honom då.

Vist jag skulle kunna träffa henne. Om inget annat så för att vissa henne att jag bara ser en vän i hennes kille. Och det är allt jag ser i honom. Att upptagna killar inte är killar i mina ögon, eller hur jag ska förklara det.

Kl
Allt jag bara vill är att ingen ska bli skadad på något viss. Att folk ska förstå att man kan vara vän med någon av det motsatta könet utan att vilja mer än så.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Det är ju knepigt eftersom alla har så olika definitioner på hur en kärleksrelation ska se ut. I min värld, skulle jag inte alls tycka det var konstigt om min partner reagerade om jag träffade en ny kompis, som jag började prata med mitt i nätterna på telefon. Jag skulle tycka att det var en rätt legitim sak att undra över. Klart att man ska ha förtroende för varandra, men man ska inte vara naiva heller, vi är alla bara människor.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Menade inte heller att hon inte skulle få fråga. Men om nu hennes kille säger att det inte är något och att vi bara är vänner, räcker inte det?
 
Sv: Hur har ni gjort?

Du verkar omtänksam, mån om både honom, henne och dig själv såklart :D Jag tror bara att det är viktigt att du (och han!!!) ska vara noga med att få henne att förstå att ni bryr er om hur hon faktiskt känner, och att det faktiskt är ok att hon reagerar. Jag tror nämligen att om man bara slår bort hennes känslor med att säga "skärp dig vi är bara vänner", då är det som gjort för att det ska gå åt pipan. Försöker man istället bemöta hennes känslor, höra vad man kan göra för henne och sedan göra det (förutsatt att det är rimligt förstås) så tror jag att man kommer väldigt långt. Även om vissa känslor, som att vara svartsjuk, är väldigt tabu så, ja, känner man som man gör så gör man det, vare sig man vill eller ej. Vill man lösa problemen får man bemöta de känslorna och göra det bästa av situationen. :)
 
Sv: Hur har ni gjort?

Det är ju knepigt eftersom alla har så olika definitioner på hur en kärleksrelation ska se ut. I min värld, skulle jag inte alls tycka det var konstigt om min partner reagerade om jag träffade en ny kompis, som jag började prata med mitt i nätterna på telefon. Jag skulle tycka att det var en rätt legitim sak att undra över. Klart att man ska ha förtroende för varandra, men man ska inte vara naiva heller, vi är alla bara människor.

Menade inte heller att hon inte skulle få fråga. Men om nu hennes kille säger att det inte är något och att vi bara är vänner, räcker inte det?

Jag svarade inte till dig när jag skrev det här ovan, utan till Bellapop som menade att det var fel på deras relation och inte din och din väns :)
 
Sv: Hur har ni gjort?

Ok. Som sagt har jag sagt åt honom att lägga alla kort på bordet. Och hoppas att han gör det imorgon. Och att det de inte börja bråka om det. För då kommer ingen att lyssna på vad den andra har att säga.

Det var därför som jag undrade om jag skulle snacka med henne själv. Att förklara för henne allt osv. Att försöka få henne att förstå att ho. Inte behöver vara orolig.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Det kanske kan bli ett sätt att fortsätta när han väl har pratat med henne :)
Han får nog känna efter för har hon hunnit bli för hysterisk kan det ju göra saker värre.
Håller tummarna för att det löser sig :)
 
Sv: Hur har ni gjort?

Lägga alla kort på bordet? Du skriver ju att det inte finns några kort att lägga, att ni är kompisar?

Jag hade inte lagt mig i överhuvudtaget. Jag hade absolut inte vänt mig till hans flickvän för att "förklara". Det om något hade fått mig väldigt undrande, om jag var flickvännen.

För mig är det enkelt: Det är deras relation. Det är bara de som kan sköta den. Tråkigt om de inte har förtroende för varandra, men det kan du inte göra något åt.
 
Sv: Hur har ni gjort?

"Korten" är alltså det som jag har varit med om och behöver ventilera.

Trots att jag går hos en kurator så behöver jag få prata med någon Annan mellan besöken. Och kanske inte just bara runt det som har hänt. Utan allt mellan himmel och jord med. Om saker som gör att jag för en stund kan glömma bort det jag annars går och tänker på.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Hoppas då att de kan reda ut det hela. Och att han kan få fortsätta vara mitt stöd. För hur hemskt det än verkar, så har jag förlitar mig på det.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Kanske backa lite?

Även om han gör sig tillgänglig för dig dygnet runt så är du faktiskt inte hans tjej. Jag hade respekterat deras liv tillsammans och inte trängt mig på så mycket som hans tjej uppfattar att du gör.

Vad kan vara så väldigt viktigt 12 på natten att det inte kan vänta tills annan mer tillgänglig tid? Och måste du akut höra av dig till honom så fort något uppstår? Du kanske kan samla det du vill bolla om och inte höra av dig vid varje enstaka gång?
 
Sv: Hur har ni gjort?

Det ligger inte på dig. Han har problem på hemmafronten, han får vidta de åtgärder han finner rimliga för att lösa dessa. Det kan inte vara ditt ansvar att ta på dig, det kan ju bli hur fel som helst.

Sedan hade jag absolut respekterat relationen, t ex att inte kräva tid på nätterna (det stör ju faktiskt partnern) och jag hade ju också fått inse att det kan tas illa upp om jag är för på. Och att det i sin tur går ut över min och vännens relation.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 364
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 233
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 079
Senast: jemeni
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 799
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp