Hur har ni underlaget i boxen?

L

Liljan80

Hej!

Funderar lite på vad som är bra underlag i boxen.
Fördelar och nackdelar med bädd (spån).

Rider en korsning och nu när det börjar dra ihop sig till att ta in på natten Undrar jag vilket underlag som är mest skonsamt. När han står inne på natten gå han ute ca 14-15 timmar/dag.

MVh
Emma
 
Jag vräker in massor med spån, tar bort allt blött och smutsigt varje dag. Simple as that! Packar sig bra om man har tillräckligt mycket, folk är ofta för snåla när dom spånar ;)

Några nackdelar med spån kan jag inte direkt hitta, passar perfekt för oss. Avskyr att mocka i halm, och torv ser så smutsigt ut - vill ha det ljust och fräscht. Är spånet väldigt dammigt är det förstås mindre trevligt, men sånt får man försöka parera när man köper in det, annars får man vattna för att binda det värsta.
 
Spån! Dock ingen bädd för det är betonggolv och det rinner inte undan. Innan stod han på grus i utebox och då hade jag bädd.
Sen till vintern kommer jag även ha in halm för värmens skull, sysselsättningens skull då vi tar in dom lite tidigare och för att öka på fettet lite!
 
Just nu har vi en blandning av torv och spån.
Men hästarna går fortfarande ute dygnet runt.
Vi har ingen bädd.
 
Halm :love:

Halm ser mysigt och rent ut(tänk er en box fylld med gyllengul fluffig halm), det är billigt, sysselsättning för hästen och enklast att mocka(tycker jag ensam i världen :p)
 
Spån i botten och sen halm.
Tycker det är bäst då allt piss sugt upp av spånet..+ att dom ändå har halm att mumsa i sig!!

//Becky
 
hej!
spån är inte särskillt bra för hovarna.
men om hästen bara står inne över natten är det ok.
betong golv?
annars kanske du kan ha halm??
kram :bump:
 
Jag tycker att spånbädd är oslagbart.
Det viktiga är då att lägga in kalk i botten...varva kalk och spån..och gärna vattna lite på..och sedan mycket spån överst. Jag tar sedan bara ut högarna och jämnar noggrannt till bädden när jag mockar.
Bädden ger värme under vintern..och våra hästar ligger mycket eftersom det är skönt och mjukt för dem.
Vi mockar ut bäddarna på våren..och då har allt brunnit ordentligt så inte ens då finns någon ammoniaklukt att tala om.
Bädden ser alltid fin ut..ljus och mjuk och varm..och ger ett bra underlag eftersom det brinner och blir fast.
Den enda nackdelen jag kan se är att spån egentligen inte är det allra bästa underlaget för hästhovar.
 
Vi har torv i stallet, vilket jag tycker fungerar jättebra. Fick tips av hovslagaren för några år sedan om att det var bra för hovarna, men mest är det nog min egen bekvämlighet som spelar in. Torv är lättmockat, blir billigare än spån och dammar inte. Dessutom är det lättare att göra sig av med när gödselstan skall tömmas! :D
 
Beror kanske på häst men jag tycker att spån är bästa underlaget. Har halvpermanent bädd med spån till min häst. det är fräscht, luktar inte, är lätt att mocka och är både varmt och mjukt.
 
jag har totalt rent på både kiss och bajs.massa sågspån under halmen och har en bajsränna längst bak i boxen som hon faktiskt bara bajsar i,,lättmockat om inte=)
 
Förra året började jag använda torvbädd efter att ha haft spån (inte bädd) i alla år.
Jag tyckte det funkade bra men märkte efter ett tag att torven blir ganska kompakt och pållisen trodde det skulle skvätta på benen när han kissade så han sparkade höt under magen och kissade på det istället :crazy: och då brukade jag ändå vara noga med att fluffa upp torven.
Så det blev till att lägga spån ovanpå torven och så ska jag göra i år också. Torvbädd med ett rejält lager spån, då tar jag ut bajshögarna och det spån som möjligtvis är blött.
 
Jag har en gummimatta som är 4 cm tjock och lufthål under. Har kalk i botten för säkerhetsskull. Sedan har jag massa torv och mockar ut kiss och bajs varje dag. Gummimattan blir som en bädd kan man säga. Köpte den nu i sommar så jag vet inte hur den fungerar till vintern. Har haft torvbädd men det funkade inte då min häst snurrar runt i boxen och grävbde upp allt istället :crazy: :smirk:

Kram Favina :bump:
 
Jag har ordentligt med halm, det fungerar bra hästarna har lite att plocka i det är lättmockat och ser rent och fräscht ut. Enda problemet är att det blir väldigt stor gödselstack som jag har problem att bli av med. Ja just det halm är ju billigt också. Helt nöjd med andra ord.

Lite festligt att läsa här att alla har så tjocka bäddar, annars tycker jag nästan alltid när man är hos någon annan så har dom skitlite strö i boxarna men dom kanske inte vill skriva......vad vet jag. Bra att vi är många som i allafall lägger in ordentligt.
 
Hellst vill jag ha spån med halm över. Råkade få med en halmbal i mitt hölass jag köpte nu så shettisen har haft det så och det är ok att mocka i och skönt för henne (ser skönt ut i alla fall :)) att ligga i, plus att hon har nått att pilla med.

Men mitt halvblod klarar inte av halm då hon är allergisk mot spannmålsdamm, som också finns i halm.
Så hon får dyrt balspån :smirk:, råspån funkar bäst men vi har ingenstans att förvara det på.

Torv luktar och ser äckligt ut och jag tycker att det är svårt att få riktigt rent när man inte kan se bajspluttarna ordentligt.
 
spån och torv blandning "fuskbädd" rör inte om det så mkt men tar ut allt kiss...tycker det funkar himla bra. :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 007
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp