Bukefalos 28 år!

Hur hårt håller ni?

Golden_Heart

Trådstartare
Hej! Jag har en liten fundering, då jag har en tös som gillar skarpt riskakor och risifrutti.
Hur hårt håller ni på alla rekommendationer gällande risprodukter för barn?
Hon vill ha med sig riskakor och lite Tuc kex att ha på förmiddagsrasten när de brukar fika lite i skolan.
Just nu är hon inne i en period när hon gärna äter risifrutti innan träningar och även på frukosten, samt att hon varvar med kräm också på morgonen.
Tidigare så har hon fått äta tills hon tröttnade på det och sedan har hon gjort ett uppehåll. Men det blev sådant prat på skolan och blev retad för att äta gift. Jag har sagt åt henne att i för stora mängder så är det inte så bra, men håller man det till måttliga mängder så har jag inte tyckt något. Har hon ätit det ofta ett tag så har hon sedan tröttnat och velat haft något annat.
Hur gör ni är era barn är inne i en period där de helst vill ha en viss sak på morgonen osv även om det blir mycket av varan. Hur hårt håller ni på alla rekommendationer? :confused:
Tack på förhand för era synpunkter!:bow:
 
Vi äter fortfarande en hel massa ris, men jag ska väl försöka dra ned det till fyra gånger i veckan för A i alla fall, även om jag äter det mycket oftare, till lunchen tex. Basmatiris är min absoluta favorit till alla mat tyvärr.

Men riskakor kan jag inte säga någonting om eftersom vi inte ätit dem, inte heller om Risifrutti. Jag skulle definitivt inte börja äta det eller servera det nu i alla fall. Men eftersom jag tycker riskakor smakar läskigt och är näringsbefriade och Risifrutti är onyttigt så är det mer än lätt för mig att undvika, eller låta bli att köpa till A. Antar att man skulle kunna byta ut riskakor mot Finncrisp, A älskar Finncrisp av någon orsak, fler barn kanske gillar det? Risifrutti kan man väl äta glass istället för eller efterrättsyoghurt eller choklad?

Men jag har ingen aning om hur farligt arsenik är på en skala, kungar verkade väl äta det frivilligt förr bara för att bli immuna :D

Om äta på morgonen, A är inte så bestämd, i perioder får han söt yoghurt i minipaket på morgonen (med smörgås till), men varvar med grekisk yoghurt med sylt eller russin eller honung i och bara smörgås och mjölk. Han är lätt att påverka vad han äter så långt och jag är envis. Men hemska mornar mutar jag med lite oboy :D
 
Senast ändrad:
Riskakor och Risifrutti har jag aldrig haft hemma varken före eller efter arseniklarmet (är väldigt restriktiv med socker och snabba kolhydrater), men däremot har vi dragit ner på ris till maten. Åt mycket råris tidigare, men begränsar det till en gång i veckan nu. Med tanke på riskerna med arsenik tycker jag att det känns viktigt att minska ner på intaget av risprodukter och de har pratat om det i skolan (då de har serverar betydligt mindre ris där nu än tidigare), så sonen är "med på tåget".
 
Risifrutti och riskakor har vi i princip aldrig ätit förut heller, men har däremot gått igenom lillebrors barngröt och barnmatsburkar (han äter burkmat och hemlagat lite blandat så där) och slutat köpa allt som innehåller ris, risstärkelse, rismjöl eller liknande. Vi äter inte heller lika mycket ris till maten. Jag brukar inte bli hysterisk över alla larm som kommer hela tiden, men om Livsmedelsverkar rekommenderar något brukar jag följa det.
 
Jag har en lite svårgödd mjölkproteinallergisk ettåring. Innan rislarmet åt hon risbaserad gröt varje morgon, klämmis med fruktris nästan varje dag (eftersom den har mer kcal än klämmis med bara frukt) och ibland burkmat med ris (menar då rätt där riset är kolhydratkälla, inte de som bara har lite lite ris i, de har jag ingen koll på). Nu köper vi ingen burkmat med ris, undviker fruktris och get risgröten ca varannan dag. Vi har dragit ner men inte helt slutat med ris.

Vill man ersätta risifrutti med något liknande så finns ju mannafrutti, även om jag inte tycker att något av det är något barn ska äta ofta utan skulle rekommendera t.ex. smaksatt keso istället, och jag såg idag att det kommit majskakor som är i samma form som riskakor. I barmatshyllan finns också diverse sorters majssnacks. Eller så kan man baka (eller köpa) fröknäcke, enkelt och gott.
 
Jag har inte ändrat något och jag hade inte heller bekymrat mig direkt om mina barn åt risifrutti eller liknande om det inte var i enorma mängder.
 
Det finns majskakor i samma form som riskakor, och havrefrutti/mannafrutti. Vet inte hur dessa smakar i jämförelse men kanske kan vara alternativ?

Risifrutti och liknande finns ju fler anledningar till att inte äta till frukost dock.
 
Det finns majskakor i samma form som riskakor, och havrefrutti/mannafrutti. Vet inte hur dessa smakar i jämförelse men kanske kan vara alternativ?

Risifrutti och liknande finns ju fler anledningar till att inte äta till frukost dock.

Alla barn gillar inte de där havre frutti, mannafrutti eller musli frutti.... utan har fastnat som tösen då för risifrutti.
 
Hej! Jag har en liten fundering, då jag har en tös som gillar skarpt riskakor och risifrutti.
Hur hårt håller ni på alla rekommendationer gällande risprodukter för barn?
Hon vill ha med sig riskakor och lite Tuc kex att ha på förmiddagsrasten när de brukar fika lite i skolan.
Just nu är hon inne i en period när hon gärna äter risifrutti innan träningar och även på frukosten, samt att hon varvar med kräm också på morgonen.
Tidigare så har hon fått äta tills hon tröttnade på det och sedan har hon gjort ett uppehåll. Men det blev sådant prat på skolan och blev retad för att äta gift. Jag har sagt åt henne att i för stora mängder så är det inte så bra, men håller man det till måttliga mängder så har jag inte tyckt något. Har hon ätit det ofta ett tag så har hon sedan tröttnat och velat haft något annat.
Hur gör ni är era barn är inne i en period där de helst vill ha en viss sak på morgonen osv även om det blir mycket av varan. Hur hårt håller ni på alla rekommendationer? :confused:
Tack på förhand för era synpunkter!:bow:

Jag skulle definitivt se över alternativ noga om det som i din dotters fall låter som att hon äter riskakor och/eller risifrutti dagligen? Om hon vill ha något mer än frukt till förmiddagen finns ju fröknäcke eller dylikt som är mer än bara "bukfylla".
 
Hej! Jag har en liten fundering, då jag har en tös som gillar skarpt riskakor och risifrutti.
Hur hårt håller ni på alla rekommendationer gällande risprodukter för barn?
Hon vill ha med sig riskakor och lite Tuc kex att ha på förmiddagsrasten när de brukar fika lite i skolan.
Just nu är hon inne i en period när hon gärna äter risifrutti innan träningar och även på frukosten, samt att hon varvar med kräm också på morgonen.
Tidigare så har hon fått äta tills hon tröttnade på det och sedan har hon gjort ett uppehåll. Men det blev sådant prat på skolan och blev retad för att äta gift. Jag har sagt åt henne att i för stora mängder så är det inte så bra, men håller man det till måttliga mängder så har jag inte tyckt något. Har hon ätit det ofta ett tag så har hon sedan tröttnat och velat haft något annat.
Hur gör ni är era barn är inne i en period där de helst vill ha en viss sak på morgonen osv även om det blir mycket av varan. Hur hårt håller ni på alla rekommendationer? :confused:
Tack på förhand för era synpunkter!:bow:

Nu gör ju alla som de vill, men jag tycker det här låter som ett bra tillfälle att styra över på lite sundare matvanor. Risifrutti eller kräm till frukost är knappast bra, mest socker och snabba kolhydrater, och att sen boosta med ännu mer snabba kolhydrater på frukosten... Inte konstigt att hon vill äta sockerrika livsmedel när dessa får blodsockret att åka bergochdalbana! Och inte bara risken för arseniken i risprodukterna, risken för övervikt är dessutom överhängande för i barndomen grundläggs våra matvanor och tänk på hennes tänder också!
Vanlig havregrynsgröt med måttlig mängd sylt och mjölk till frukost och innan träning och knäckemacka eller en matigare frukt typ banan som mellanmål. Det tar kanske några gånger att vänja sig vid eftersom det inte är så sött, men du gör henne en tjänst genom att bryta detta ätande.

Dottern låter inte så gammal att hon handlar själv, men det kan jag ju ha fel om, så det som styr vad hon äter är ju vad du handlar hem till henne att välja mellan!
Låt arseniket vara boven i dramat om du inte kan förklara för henne på ett annat sätt att dessa matvaror inte är bra i denna omfattning, så slipper du vara den som förstör och tar bort allt gott för henne. Att låta henne bli retad i skolan för att äta giftigt ris kan väl i te vara så roligt som förälder att höra heller.
 
Vi äter inte riskakor eller risifrutti (äldsta sonen äter risifrutti hos sin pappa dock) och ris till maten ibland bara
 
Vi har blivit mer restriktiva, förut hade vi risgrynsgröt till kvällsmat nån gång i veckan o riskakor till utflyktsfika, men nu tänker vi att det får räcka med någon gång i bland o inga riskakor alls till de yngre barnen.

Till förmiddagen i skolan är det frukt som gäller, och har alltid gjort.

Jag tycker arsenik låter rätt läskigt och har det absolut i åtanke. Vi kommer dock att fortsätta äta risprodukter hemma kanske en gång i veckan ändå. Sen får de ju ris på förskola o skola oxå
 
Larmet om aseniken verkar ha blvit mycket större i Sverige än här i Österrike. Österrike verkar ha varit snabbare än Sverige med första rapporterna men sen har det inte blivit mer om det här. Kanske äter svenska barn mer risprodukter än österrikiska barn, här verkar majs och hirse vara mer populära.

Risifrutti har vi bara provat ngn gang med mina barn gillade det inte. Däremot gör vi egen risgrynsgröt ibland och det tycker dom om sa det kanske är ett nyttigare alternativ (men tanke pa sockret iaf, arsenik vet jag inte).

Vi äter ris kanske varannan vecka eller sa. Tidigare at barnen mer riskakor men det har blivit mindre av sig själv, brukar ha med mig ris/majskakor som "nödfallsmat".

Jag följer rekomendationer men inte stenhart, tänker att vi ända äter varierat och inget förekommer sa ofta ända. Det jag undviker helt är smakförstärkare, sötningsmedel och andra "onödiga" tillsatser. Begränsar sockerprodukter.
 
Frågan är om inte sockret och snabba kolhydrater är ett betydligt större problem i den kost du beskriver än vad riset är? En risifrutti innehåller lika mycket socker som ris. Det är alltså en rätt liten mängd ris, men förhållandevis mycket socker.
 
Larmet om aseniken verkar ha blvit mycket större i Sverige än här i Österrike. Österrike verkar ha varit snabbare än Sverige med första rapporterna men sen har det inte blivit mer om det här. Kanske äter svenska barn mer risprodukter än österrikiska barn, här verkar majs och hirse vara mer populära.

Jag undrar hur larmet om arsenik tas emot i Asien, där ris är stapelföda. ;)Det ris som européer äter är ju en piss i Mississippi jämfört med den mängd ris som konsuneras i Asien. Samtidigt har Japan bland den bästa folkhälsan i världan. Överkonsumtion av ris är säkert inte att rekommendera, men jag har svårt att tro att ris är något större folkhälsoproblem i ett land som Sverige. Det känns onekligen lite skevt.
 
Vi äter inte ris alls hemma längre. Men det har vi i för sig inte gjort sen det kom fram att det är mest riset asiaterna inte ens skulle ta i med tång som exporteras hit.
 
Jag undrar hur larmet om arsenik tas emot i Asien, där ris är stapelföda. ;)Det ris som européer äter är ju en piss i Mississippi jämfört med den mängd ris som konsuneras i Asien. Samtidigt har Japan bland den bästa folkhälsan i världan. Överkonsumtion av ris är säkert inte att rekommendera, men jag har svårt att tro att ris är något större folkhälsoproblem i ett land som Sverige. Det känns onekligen lite skevt.

Men de blir sjuka i Asien också http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-en-kaka-utan-arsenik-ar-en-battre-kaka/
 

Som jag skrev, överkonsumtion av ris är säkert inte att rekomendra. Men jag tycker det är viktigt att förhålla sig nyanserat till den här typen av information. Det är ju knäppt att ett barn blir retat för att det äter ris med tanke på hur mycket ohälsosamt som svenskar stoppar i sina barn utan minsta tillstymmelse till eftertanke- lösgodis någon? Sverige är inte Bangladesh, precis som krönikören skriver.

Den artikeln du länkar till refererar till arsenikförgiftat vatten på landsbygden i Bangladesh, ja nog sjutton tror jag folk blir sjuka av det. Frågan är om inte förhållandena för bönderna i produktionsländerna är en fråga som borde få större utrymme än frågan huruvida det är vettigt att ett svenskt barn äter en risifrutti någon gång? Perspektivet blir ju lätt väldigt ensidigt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 475
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 164
Senast: Soffan74
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 533
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp