Bukefalos 28 år!

Hur hårt kan man rida?

sandralarsson

Trådstartare
Hej, nu behöver jag råd och tips. Har ganska länge varit skitnojig över att rida hästen för hårt, så nu skrittar vi bara. Har lite begränsat med tid också, så ibland kan det hända att han står mellan 3-7 dagar och då känner jag att jag måste skritta igång igen... Detta har resulterat i att vi bara skrittar och skrittar och detta gör att jag tycker det är tråkigt att rida.

Ska tillägga att hästen är en varmblodstravare på 15 år, han är hyffsat fint musklad och har enligt mig bra ork. Men jag är orolig för att han ska bli halt :(

Så nu, frågar jag er som har stor erfarenhet av hästar, hur hårt kan man rida en häst som under flera månader skrittats mellan 1-6 dagar i veckan? Vi har skrittat i skogen, på grusväg, asfalt och lite i backar.

Behöver verkligen råd för jag känner att jag är less på att hålla på med min oändliga igångsättning... :(
 
Sv: Hur hårt kan man rida?

lite trav och korta galopp sträckor går nog bra, man får ju se hur hästen orkar.
 
Sv: Hur hårt kan man rida?

Är det din egen häst? Har han varit halt förut eller varför skrittar du bara? Är hästen frisk tycker jag du kan lägga in korta pass med trav och galopp som succesivt blir längre. Det viktigaste är att man gör små förändringar och att man inte flårider ena dagen och låter hästen stå nästa dag.
 
Sv: Hur hårt kan man rida?

Är den frisk är nog normala motionsturer inga problem. Skutta några hinder, lättare dressyrpass och uteritter på en timme är ju inget en häst måste vara i någon särskild kondis för. Vet många som bara rider då och då och det är inga problem att galoppera för det. Bara bra att få upp pulsen lite då och då!
 
Sv: Hur hårt kan man rida?

Skaffa en medryttare som kan hålla igång hästen lite lätt när du är borta? Det är ju svårt att hålla igång en häst som står såpass oregelbundet om inte hästen har en väldigt bra hage och helst lösdrift där den rör sig mycket.
 
Sv: Hur hårt kan man rida?

Hästen rör sig väll i hagen? Är hästen frisk så klarar den lätt motion bra, vår 20åring reds väldigt sporadiskt ett tag, kunde gå ngn vecka mellan ritterna.
Men de gångerna jag red så red jag på som vanligt, dvs dressyr pass med skritt/trav och fokus på lydnad. Uteritt med mestadels skritt med korta trav och galopp bitar. Hoppning med mycket pauser och få språng och fokus på att inte hoppa som en groda osv :P.

Jag måste ofta hejda mig när jag rider hästen ovan, då hon är väldigt ambitiös och vill mer än hon orkar :p.
Nu har jag medryttare till henne 2-3 dagar i veckan, otroligt skönt att slippa de skuldkänslorna efter sig :D.
 
Sv: Hur hårt kan man rida?

Har hästen endast skrittats sporadiskt under ett halvår är det klart att du inte skall köra igång med värsta passen direkt. Öka träningen gradvis om du vill ha en hållbar häst. Du tänker helt rätt, även om hästen orkar så behöver muskler och ben stärkas gradvis för att undvika överbelastningsskador.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 346
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp