Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

H

High_Fever

Var är lättast att börja linda?
Hur hårt ska det sitta ?
Ibland när jag lindar så när jag kommer till slutet så har den där karlborebandet lagt sig åt fel håll.
När man rullar ihop en linda hur ska man lägga karlborrebandet ibörjan så att det blir rätt när jag ska spänna sen ? :rofl:

En otolig väntare . Haaahaa ! :)
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

Jag börjar jämt linda längst upp, precis nedanför ärtbenet och sedan går jag ner för att gå hela vägen upp igen. Lindar ganska löst på nervägen och drar åt lite mer på uppvägen eftersom man vill ha trycket mot hjärtat. (vet inte hur stor roll det spelar men det är en grej jag har för mig. :) )

Äh, jätte svårt att förklara hur man ska linda upp lindan. Har du vanligt kardborre knäppe är det ju bara att knäppa spänner och fortsätta linda. Du får väll testa några gånger tills du får det rätt helt enkelt.
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

Haaa Jag vet men liksom en gång gjorde jag typ om det 10 gånger rullade upp lindan å ner Haa :P. Men så är det ibland det stod still i hela huvvet på mig . Men tack för hjälpen.
Men änn fråga ärtbenet vart sitter det ? :)
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

jag börjar linda precis nedanför ''knäet'' sen lindar jag ner om kotan och sen rätt högt upp på knäet.. när man lindar ihopa ska man alltid linda mot kardborren.. Och tänk på att alltid linda bakåt.
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

Lancet skrev:
jag börjar linda precis nedanför ''knäet'' sen lindar jag ner om kotan och sen rätt högt upp på knäet.. när man lindar ihopa ska man alltid linda mot kardborren.. Och tänk på att alltid linda bakåt.

mmm. men hur vet man att man lindar bakåt ? :d
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

jag börjar linda precis nedanför ''knäet'' sen lindar jag ner om kotan och sen rätt högt upp på knäet.. när man lindar ihopa ska man alltid linda mot kardborren.. Och tänk på att alltid linda bakåt.
Knät? Snackar vi framben heter det framknä eller carpus!
Om kotan, vad menar du då? Lindar du om kotan eller kotleden?
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

hur vet man att man lindar bakåt ?
Du skall alltid föra lindan från skenan och bakåt senorna till. Sitter du på vänster sida av hästen och lindar de vänstra benparen ska lindningen ske från vänster till höger och på de högra benparen lindar man från höger till vänster. Man ska tänka att senorna ska lindas inåt.

Vanligast felet folk gör är att de använder den lindningen som är lättast för en själv beroende på om man är vänster eller högerhänt och två av benparen blir då alltid lindade från fel håll. För egen del är jag t.ex vänsterhänt och har lite lättare att linda det vänstra benparet.
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

roslagen skrev:
Du skall alltid föra lindan från skenan och bakåt senorna till. Sitter du på vänster sida av hästen och lindar de vänstra benparen ska lindningen ske från vänster till höger och på de högra benparen lindar man från höger till vänster. Man ska tänka att senorna ska lindas inåt.

Vanligast felet folk gör är att de använder den lindningen som är lättast för en själv beroende på om man är vänster eller högerhänt och två av benparen blir då alltid lindade från fel håll. För egen del är jag t.ex vänsterhänt och har lite lättare att linda det vänstra benparet.

Okej . Tack så jätte mkt för hjälpen har vart lite tveksam på vad som blir rätt.
Lindar du oftas med flislindor?
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

Oftast fleecelindor! :)
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

roslagen skrev:
Knät? Snackar vi framben heter det framknä eller carpus!?
jag skrev ''knäet'' eftersom det fram inte heter knä, men lättare att förklara när man skriver knä.

roslagen skrev:
Om kotan, vad menar du då? Lindar du om kotan eller kotleden?
Jag lindar ner om kotan.
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

High_Fever skrev:
mmm. men hur vet man att man lindar bakåt ? :d

Linda på på samma sätt som du simmar bröstsim, innifrån och ut. (det tycker jag är en bra bild)
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

Blandrastik skrev:
Linda på på samma sätt som du simmar bröstsim, innifrån och ut. (det tycker jag är en bra bild)

Okej så man ska sätta där man börjar linda inne på insidan, å sen ska man linda fram mot huvudet då eller bakot mot bakbenen?
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

Fram mot huvudet, runt och sedan bak. När du ska rulla ihop lindan är det alltid bra att tänka att man ska linda in kardborren, då blir det alltid rätt.

Mvh//LG
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

LillaGeisha skrev:
Fram mot huvudet, runt och sedan bak. När du ska rulla ihop lindan är det alltid bra att tänka att man ska linda in kardborren, då blir det alltid rätt.

Mvh//LG

Så man ska gå som kolakans håll?
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

Om du står på hästens VÄNSTRA sida, och de vänstra benparen, ska du då lina medsols eller motsols? Har läst det som stod tidigare men let's face it, klockan är mycket, dagen har varit lång ... Så, medurs eller moturs???
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

Nja, bara på höger sida. Det blir mot klockan på vänster. Om du tänker dig att du alltid lägger lindan på utsidan av benet, då börjar du alltid att linda bakåt mot bakbenen. Då blir det rätt.
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

föst ska du börja med padden, då skarven ska ligga bakåt.
du kan antingen starta mitt på skenan eller högre upp, sedan lindar du bakåt.
längs hästens utsida, lindan ska gå mot tex bakbenet eller hästens svans, och sedan gå framåt på insidan av benet.

jag lindar relativt högt, en bit upp på framknät och låter den ha en sluttande vinkel så den inte stör hästens "knäveck".
sedan ned över kotan.

ett tips är att ta hjälp av en duktig "lindare" som kan visa hur det ska se ut IRL ist.
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

LillaGeisha skrev:
Nja, bara på höger sida. Det blir mot klockan på vänster. Om du tänker dig att du alltid lägger lindan på utsidan av benet, då börjar du alltid att linda bakåt mot bakbenen. Då blir det rätt.

Okej tack så mkt.
 
Sv: Hur hårt och hur långt upp på benet ska man linda?

Klorin skrev:
föst ska du börja med padden, då skarven ska ligga bakåt.
du kan antingen starta mitt på skenan eller högre upp, sedan lindar du bakåt.
längs hästens utsida, lindan ska gå mot tex bakbenet eller hästens svans, och sedan gå framåt på insidan av benet.

jag lindar relativt högt, en bit upp på framknät och låter den ha en sluttande vinkel så den inte stör hästens "knäveck".
sedan ned över kotan.

ett tips är att ta hjälp av en duktig "lindare" som kan visa hur det ska se ut IRL ist.

Okej,. Joio tänkte ta med min tränare :P.
Fast nyu kan man ju träna sig så kan man väll det efter ett tag ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 182
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp