Hur hårt ska en gogue spännas?

Emine

Trådstartare
Har googlat halvt ihjäl mig men inte hittat något. Goguen i detta fall är en tillfällig lösning på en häst under tiden gångsättning/uteritt för att undvika stegring och lufthopp. Så inget syfte att ”hålla formen” bara att det på ett säkert sätt skall gå att skritta ut i skogen.
 
På bilder så sitter den ju olika hårt så man får väl prova sig fram till vad som fungerar bäst för den hästen och för den effekt man söker. Finns nog inget ”så här hårt/löst ska den sitta”.
Jag hade nog personligen valt en graman istället eftersom den går att reglera när man rider
 
Antar att man får göra så. Jag med medvetet valt bort graman av ovan anledning. Gissar att jag börjar sätta den ganska löst, är just kasta upp huvudet/resa sig beteendet han har nu jag vill bli av med.
 
Prova att ta på den när hästen står i stallet, när hästen håller huvudet normalt ska den inte trycka på nacken. Prova sedan att få hästen att höja huvudet och då ska du se till att den är kort nog att börjar verka. Det finns en ganska bra bild i Anthony Paalmans Träna hästen för hoppning vill jag minnas men min bok ligger i en flyttkartong någonstans. Hellre lite för löst i början dock och så spänna den efter hand om man tycker att den inte verkar.
 
Prova att ta på den när hästen står i stallet, när hästen håller huvudet normalt ska den inte trycka på nacken. Prova sedan att få hästen att höja huvudet och då ska du se till att den är kort nog att börjar verka. Det finns en ganska bra bild i Anthony Paalmans Träna hästen för hoppning vill jag minnas men min bok ligger i en flyttkartong någonstans. Hellre lite för löst i början dock och så spänna den efter hand om man tycker att den inte verkar.
Tack, jag gjorde exakt så. Hade den ganska löst och skrittade i paddocken först och sedan ut en kort sväng ensam. Det funkade faktiskt, även om han var lite sur stanna/bocka så slapp vi luftskutten och att slänga upp huvudet och resa sig 👍
 
Har googlat halvt ihjäl mig men inte hittat något. Goguen i detta fall är en tillfällig lösning på en häst under tiden gångsättning/uteritt för att undvika stegring och lufthopp. Så inget syfte att ”hålla formen” bara att det på ett säkert sätt skall gå att skritta ut i skogen.
Jag kör med fast martingal på min som gärna reser sig. Gillar att den sitter i nosgrimman och inte i bettet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Relationer Jag velar fram och tillbaka i en relation just nu om hur jag ska göra. Börjar från början.. Vi träffades ganska snabbt efter att jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 997
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp