Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

LitetÄpple

Trådstartare
Nu i höst vill jag ha lite framförhållning och hindra min 20-åriga holsteinervalack från att förvandlas till ett skelett.
Jag har haft honom i 7 år och hullet har aldrig varit något problem även om han aldrig har varit lättfödd. Så i våras, februari någon gång, tog åldern plötsligt ut sin rätt. Han föll ur helt fruktansvärt på ett par veckor, jag hann helt enkelt inte med att fodra upp honom innan det var för sent. Nu i sommar har han hämtat sig på gräset +betfor, soja och lucern. Vet säger att han är mycket fin i hullet nu, men borde vara tjockare med tanke på det kraftiga betet.
Så börjar hösten närma sig och jag är livrädd för att jag inte ska hinna med när pälssättningen kommer igång och han kommer att bli anorektisk igen.
Så då frågan; när börjar ni ge B-vitamin? När börjar ni sätta in extra foder? Hur mycket (och när) hö och annat ger ni era avmagrande hästar?
Nu står han och en annan äldre herre inne på nätterna, och han får 3kg hö till natten, 100g betfor, 150g soja och 700g lucernhack. Samma till morgonen + mineraler, glucosamin och gurkmeja.
I våras stod han på en uträknad foderstat med ganska höga proteinvärden, och jag trodde att det skulle hindra en avmagring, men tydligen inte.
Så hur gör ni andra för att förekomma avmagringen? Jag har aldrig haft en häst i denna åldern eller med denna problematiken förr, och har ingen aning om vad jag ska göra, ärligt talat.
Jag kan tillägga att vi har gått igenom honom med vet nu i sommar och han är frisk som en nötkärna, pigg som en tvååring och inga fel på tänder eller mask.

Hemskt tacksam för svar och tankar!
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Fast 3 kg hö på natten är ju ingenting, framförallt inte om du vill ha upp honom lite i vikt inför vintern?
Annars är det väl lucern och olja, potatisprotein som är att rekommendera. Så mycket koncentrat som möjligt.
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Steg ett torde vara fri tillgång på hö.

Min förra föll också ut sista åren, han mådde bäst av mycket hö med bra värden.

Ett annat tips är avmaskning. Träckproven visar inte alltid hela sanningen.

Annars är lusen, soja, olja och potatisprotein bra foder för svårfödda hästar. Det finns också specialfoder för äldre hästar, men de innehåller i princip samma sak.

Lita inte heller helt på analyser och uträknad foderstat.
Jag gjorde det på min förra och han började falla ut. Som tur var upptäckte vi det i tid och kunde göra något åt det. Sista åren fick han ungefär dubbelt så mycket mat som foderstatprogrammet tyckte. Hade vi satt in hans foderstat hade vi nog fått svaret "hästen spricker".

Han reds som vanligt, jag hade honom på ridgymnasiet. Han mådde mycket bra, men fick mycket mat, främst hö, havre, betfor och lusern. Ibland tittade folk lite undrade när jag mätte upp hand foderstat, men vad gör man när hästen är svårfödd?
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Tycker också att 3 kg hö är alldeles för lite, vet du hur mycket han äter om du ger honom fri tillgång? Jag hade testat att dubbla för att se hur mycket han äter.

B-vitamin är onödigt att ge av fällningssynpunkt, hästar tillverkar eget B-vitamin i tarmen. Sen när man börjar tillskottsfodra är ju till stora delar beroende på vad man gör med hästen och var man bor. Jag har för första gången nånsin fått ge min häst lusern i sommar, pga torkan, men det är jag ensam om i mitt stall.

Att han föll ur i februari säger mig att han behöver mer även på hösten, för det är under tidig vår som "reserverna" börjar ta slut och höet är inte nytt längre osv. Mycket grovfoder, fri tillgång helst och sen utöver det vad han behöver. Jag gillar lusern och linfröolja, det brukar kunna fixa det mesta;)
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

3 kg - den står alltså inne hela natten? Även för en lättfödd häst i den storleken är ju tre kg väldigt lite, oavsett om den går på bete under dagen eller inte.

Min äter under vintern 20-25 kg hösilage/dygn. Fri tillgång. Nu på sommaren äter han trots betet ändå cirkus10 kg hösilage/dygn - det är dåligt med gräs här hos oss, så hästarna får extramat i hagen. Han är tämligen normalrund och tränas.

Ge den fri tillgång när den står inne på boxen och har tråkigt -då finns inget annat att göra än att äta 8-9 i timmar i sträck ändå. Bekantingens tunnis till fullblod ser riktigt vettig ut nu, med 12 timmar på bete och sedan 12 timmar "tvångsmatning" på box med fri tillgång på hösilage, och ordentligt med olja i lucernhacket.
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Fri tillgång på hösilage/hö (10 kg på natten brukar min lätt kunna pilla i sig) och så 2-3kg antingen Krafft Groov 125 eller Dodson&Horell Build Up Mix! :)
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

3 kg hö är ju ingenting om han är svårfödd! Det är bantningskost. Ge minst det dubbla.
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Många hästar är helt enkelt inte tabellhästar, d v s de ser ut som fall för djurskyddsmyndigheten när de står på en uträknad foderstat. Har en sån själv som dels är hälften xx och dels 20+. Hade ett elände att få upp henne i vikt för något år sen, det löste sig när hon fick fri tillgång på hösilage.
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Tuggar han fortfarande höet bra och vill han fortfarande äta? En gamling som äter upp allt du ger honom är inte svår att fodra upp men en gamling som även är kinkig med maten är ju knivig. Får den i sig höet är det ju fri tillgång som gäller, det borde ju kanske gå med din då om den inte hade några tandproblem, helst både inne och ute.

Hur hög kvot hade du i våras? Jag har en 28-åring och har den hårda vägen lärt mig att en hög kvot är bra, men att en alltför hög är lika illa som att inte ge tillräckligt med energi. Min krake föll ur när jag bytte lusern till en med betydligt högre kvot, något jag i min enfald trodde skulle vara bra. Någon förklarade det med att hästen måste använda energi för att bryta ner proteinet om kvoten blir för hög och då fodrar man för kråkorna. Samma person sa att kvoter över 7 har man aldrig kunnat påvisa att hästar kan ta upp. Kanske kan du kolla om anledningen var att kvoten hamnade långt över 7, typ 8-9. I så fall skulle jag provat att sänka kvoten i höst till typ 6,5 och 7,5 och se om det hjälper. Höj förstås om hästen blir bukig.

När inte fri tillgång på hö räcker tycker jag att en blandning av lika delar (i volym) lusernpellets/betfor/korn eller havre brukar funka bra att ge och komplettera det med 0,5-2dl olja och mineraler som passar (oftast vita eftersom lusern har mycket kalcium). Ofta kompletterar jag med vetekli också eftersom min häst är galen i det. Har man hö med en ovanligt låg eller hög kvot får man justera för det.

Min som har problem med tänderna (plana tuggytor) lever mestadels på denna gröt, i vintras upp till 6 kg/dag totalt uppdelat på 4 tillfällen. Givetvis får man trappa upp lite i taget under hösten i takt med att gräset försvinner och då täcker man nog proteinbehovet under pälssättningen i tid. B-vitamin brukar jag oftas inte se någon effekt av. Många rekommenderar ju fri tillgång på lusernhack också, det kan ju vara värt att prova om man inte vill hålla på med en massa kraftfoder. Seniormusli av olika slag finns ju med om man vill betala för något färdigblandat och slippa baltandet. Men då måste nog grovfoderbehovet vara täckt.
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Först och främst så måste du ju ge fri tillgång på grovfoder. 3 kg är ju vad min lättfödda häst på 400 kg får som kvällsgiva. Det är ju inget för en svårfödd häst. Ös in tills den inte äter upp så vet du hur mycket du behöver ge sedan. Våran arab fick sin sista vinter 16 kg hö/dygn. Då var han 19 år och hans matchvikt var ca 450 kg. Det var nästan det dubbla mot vad han åt när han var yngre.

Du ska vara försiktig med att ge för mycket protein för precis som föregående skribent skrev så går det åt energi för att omvandla proteinet till energi och ger man då en svårfödd häst för mycket protein så faller de ur istället. Det du ska koncentrera dig på är att höja energin och ha kvar proteinet på samma nivå. Du räknar alltså ut vad du tror att han behöver och sedan dubblar du energin men behåller proteinet. Proteinet höjer du först om han får svårt att sätta muskler eller faller ur i överlinjen.

Betfiber är lättätet och de flesta hästarna tycker om det. Det har dessutom en lagom kvot. Det räknas som grovfoder så det kan du ge fri tillgång av om du vill. Om hästen är sockerkänslig så ge speedibet eller kwikbeet istället för vanlig betfor. Betfor innehåller melass vilket inte de andra sorterna gör. Lite linfröolja och några dl linfrökaka till så blir det säkerligen bra. Vänj in sakta och försiktigt.
Var också mycket noga med att han verkligen får tillräckligt med mineraler för utan mineraler kan de falla ur även om fodret egentligen är tillräckligt.

B-vitamin tillverkar hästen själv i tarmen så det behöver du inte ge. Om hästen är dålig i magen så ge istället yea-sacc så att magen kommer i balans.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Har hästen problem att hålla hullet t o m på bra bete, hade jag absolut satt på fri tillgång BRA grovfoder (ev. fri tillgång på lusern) och sedan kompletterat (om det fortfarande behövs) med t ex Hippo Alfa och olja. Riktigt raketbränsle med både högt MJ och smrp.

Men det absolut viktigaste är att ge fri mängd BRA grovfoder (inköpt med detta i tanke att hästen är äldre och svårfödd).
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Du ska vara försiktig med att ge för mycket protein för precis som föregående skribent skrev så går det åt energi för att omvandla proteinet till energi och ger man då en svårfödd häst för mycket protein så faller de ur istället.

Det är inte korrekt att säga att det går åt energi för att omvandla protein till energi. Protein är en potentiell energikälla för hästen som den kan använda sig av vid behov.

Det protein som finns i fodret måste först brytas ner till aminosyror för att kunna tas upp av kroppen. Nedbrytningen börjar i magsäcken där proteinet först bryts ner till peptider och fortsätter sedan i tunntarmen där peptider bryts ner till enskilda aminosyror. Nerbrytning av foderprotein till aminosyror sker med hjälp av enzymer och kräver inte någon energi.

Om hästen tar upp mer aminosyror än vad den behöver kommer överskottet av aminosyror att brytas ner eftersom kroppen inte kan lagra aminosyror eller protein.

Aminosyror består av an amingrupp som innehåller kväve och en karboxylgrupp (samt eventuell sidolinje beroende på aktuell aminosyra):

http://school.chem.umu.se/Experiment/pics/ogonskada03.gif

Aminosyran deamineras först vilket betyder att aminogruppen skiljs av. Denna grupp omvandlas först till ammoniak och sedan till urea som utsöndras i urinen.

Det är karboxylgruppen som genom en rad biokemiska reaktioner omvandlas till ATP vilket är den energiform som hästen kan utnyttja. Vissa steg i omvandlingen kräver visserligen energi men summan är positiv, dvs. nerbrytninen av aminosyror ger ett positivt energibidrag.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Amino_acid_catabolism_revised.png

Om hästen faller ur så är det inte p.g.a. ett för högt proteininnehåll utan för att hästen inte får tillräckligt med energi.
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Som många redan skrivit är ju 3 kg rätt lite men man får ju räkna med lusernhacket du ger oxå alltså ca 4 kg grovfoder på natten, jag ger min lättfödda häst ca 5 kg på natten...
sen beror det ju på vad hästen väger och vad den gör i övrigt??
Fri tillgång så du ser hur mycket han får i sig, det kan ju vara tänderna som ställer till det för honom...
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Enkelt svar - ge mer foder, ge olja, soja, potatisprotein, lucern mm sånt som ger mycket per liten mängd är ju önskvärt om hästen inte är ett matvrak. Fritt grovfoder.
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Som flera andra sagt - det går inte alltid (enligt mig väldigt sällan) att lita på en uträknad foderstat. Min dam är 22 nu och har alltid varit av den smalare typen. När jag för skojs skull har petat in det hon äter med aktuella hösilagevärden o dyl så har programmet sagt att jag ger henne ca 3ggr så mkt energi och protein som hon ska ha... Och då står en häst med normalt hull i stallet.

Mitt tips är att, som flera andra påpekat, ge fri tillgång till grovfoder. Ett bra grovfoder kan väl tilläggas, eftersom vissa hästar inte orkar äta hur stora mängder som helst. Fortsätt med lucern, det är ett mycket bra komplement som dessutom inte brukar ställa till det för magen.

I värsta fall finns även oljor av diverse slag och sojapulver. Att ge B-vitamin vid pälssättning/fällning är mig veterligen en myt, det gör ingen skillnad. Men mitt råd är att i största möjliga mån hålla foderstaten basic med tyngdvikt på bra grovfoder.

Hoppas att din pålle får bibehålla ett hälsosamt hull i höst/vinter!
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

Så i våras, februari någon gång, tog åldern plötsligt ut sin rätt. Han föll ur helt fruktansvärt på ett par veckor, jag hann helt enkelt inte med att fodra upp honom innan det var för sent.

Detta senario är ju inte ett ovanligt fenomen. Hästar börjar sätta päls runt nyår, och har man inte redan då börjat fodra upp, så brukar många falla ur vid vårkanten. Börja fodra i tid, typ runt nyår. Massor av protein går det åt till att sätta ny päls.


när börjar ni ge B-vitamin?

B vitamin tillverkar hästar själva. Detta behövs inte ges.

Många här säger, ge fri tillgång, men frågan är då, vad har du för värden på ditt grovfoder ? Att ge fri tillgång med ett grovfoder som är uselt, är ju att be om proteinbrist. Kolla upp dina värden först.
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

En äldre häst kan behöva täta tandkontroller. Jag hade en gammal häst, 26 år, hos mig och för att han skulle hålla sig i hull så fick han 6 kg lucernpellets (uppblött givetvis) om dagen. Plus olja, betfor och 6 liter krossad havre (vet faktiskt inte riktigt vad det blev i kilogram) samt fri tillgång till hö, skulle tro han pillade i sig 9-10 kilo om dagen. Tänderna kontrollerades var tredje månad. Det gick åt mängder med mat helt enkelt men hästen var pigg, rund och glad :)
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

En tumregel jag brukar följa är att alltid öka fodret motsvarande 1 kg hö ( eller delvis kraftfoder om höet har dåliga värden) nån gång i januari även om hästen är i fint hull. Annars kan de falla ur på nån vecka i februari - mars utan att man hinner fånga upp det. :) i ditt fall kanske lite mer än så till och med.
 
Sv: Hur hindrar jag min 20-åring från att falla ur?

En äldre häst kan behöva täta tandkontroller. Jag hade en gammal häst, 26 år, hos mig och för att han skulle hålla sig i hull så fick han 6 kg lucernpellets (uppblött givetvis) om dagen. Plus olja, betfor och 6 liter krossad havre (vet faktiskt inte riktigt vad det blev i kilogram) samt fri tillgång till hö, skulle tro han pillade i sig 9-10 kilo om dagen. Tänderna kontrollerades var tredje månad. Det gick åt mängder med mat helt enkelt men hästen var pigg, rund och glad :)

:bow::bow::bow: samt TÄCKA allt eftersom temperaturen går neråt och täcka när det regnar dagsregn, äldre hästar som har svårt att "tugga sig varma" behöver hjälp att hålla sig torra och varma.

De behöver också få möjlighet till VILA. Min dam föll ur tack vare att lösdriftshästarna inte släppte fram henne till hösilagebalen, inte släppte in henne i ligghallen där vattenkoppen satt och vallade runt på henne på sina vandringar i hagen.

Så fort min dam kom till hage med färre hästar, fri tillgång till GRÄS överallt och inte bara en hösilagebal, där de flesta lösdriftsshästarna stod, åt, sov, bajsade och levde sitt liv... rundade hon till sig på ett par dagar. Och än bättre blev det i oktober, när hon hamnade på stall igen. Där de står inne 8-10 timmar, torrt o "varmt" med fri tillgång på hö, ständig tillgång på vatten och kan äta och vila i sin egen takt i lugn och ro.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 729
Senast: Gargoyl
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 876
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp