Bukefalos 28 år!

Hur hinner ni? Hur orkar ni?

Magiana

Trådstartare
Dygnen är så uppbokade jämt och jag undrar hur farao ni andra gör.

Jag går upp mellan 5.30-6.30 (vanligen det första alternativet) för att hinna med allt jag behöver hinna på morgonen innan jag åker till jobbet. Sedan går hela dagen och förutom jobb ägnar man tid åt resor, handla mat, laga mat, äta mat. Klockan är ofta runt 19 innan jag är klar med allt jag måste göra dagligen, sedan har jag 2-3 timmar ledig tid. Jag försöker vara i säng vid 22 för att orka upp nästa dag.

Den där lediga tiden på kvällarna tycks bara försvinna (som oftast ägnas ensam framför datorn). Numera hinner jag inte ens gå ut på promenad för att det blir mörkt tidigt och jag tycker inte om att gå ut när det är mörkt. Jag ägnar ingen tid till trädgården heller på kvällarna. Eventuellt hinner jag ut och vattnar lite i krukorna men mer än så blir det inte. Sen är det mörkt och jag går in. En kväll i veckan rider jag och de kvällarna blir lite för sena för då är jag inte hemma förrän efter halv tio och sen tar det en timme innan jag kunnat varva ner inför nattsömnen. Den natten blir lite för kort.

Det här gör att det mest känns som om jag bara existerar. Jag bara gör det jag ska och känner mig som en robot. Men sen då? Det känns som om livet bara susar förbi och jag står bredvid.
 
Jag tycker att du verkar ha mycket tid "över". Hade jag 2-3 timmar över varje dag så skulle jag ha ett skinande välstädat hem :) Jag tror att det här med tid över är lite olika vad man lägger i det begreppet. För mig är tid över sådan tid som finns efter att jag jobbat, tagit hand om basala behov (typ matlagning), tränat och tagit hand om hästarna och de övriga smådjuren. I bästa fall blir det en timme varje kväll.

Finns det saker du kan ta bort? Eller sådant som du kan förenkla för att få tid över? Själv springer jag ner i pannrummet och slänger in ved mellan ridpassen och ibland hänger jag tvätt. Jag sitter alltså inte och väntar på maskinen eller vad det nu kan vara (sådant är ju dock svårt om man måste ta sig iväg hemifrån när man ska rida till exempel). Man måste inte heller ha det välstädat jämt hemma man måste inte heller laga världens mest avancerade mat varje dag. Jag städar en gång i veckan (ibland tar jag det i etapper) och tycker att blodpudding är god vardagsmiddag.
 
. Numera hinner jag inte ens gå ut på promenad för att det blir mörkt tidigt och jag tycker inte om att gå ut när det är mörkt. Jag ägnar ingen tid till trädgården heller på kvällarna. Eventuellt hinner jag ut och vattnar lite i krukorna men mer än så blir det inte. Sen är det mörkt och jag går in.

Pannlampa är att rekommendera. Skaffa en bra så blir det nästan som dagsljus. Om ja skulle låta mörkret hindra mig från att vara ute så skulle jag få sitta inne från november till mars.
 
Ta dessa tankar och känslor på största allvar...!!!

Vad gör du på morgonen som är så viktigt? Går det att prioritera om lite? Kanske till och med börja dagen med en (kort) rask promenad?

Jag tycker det är otroligt viktigt att prioritera det man tycker ger själslig mening i livet. Att vi lever inte bara existerar. Är ditt jobb givande? :)
 
Jag jobbar 80% och börjar snuskigt tidigt så att jag hinner leka med hästarna i dagsljus varje dag.

Eller jag hann förr, efter sommaren gjordes schemat om och nästan två dagars dagsljus försvann :mad:

Jag jobbar tre dagar, ledig två, alltid. Hinner ju göra mängder av ingenting på de två lediga dagarna :D
 
Jag har ingen tid över på vardagarna, om man med tid över menar tid att göra ingenting.

Varannan vecka vaknar jag 04.20 på morgonen, klär på mig, kollar till hästarna och åker till jobbet. Jobbar till 15.30-16 och är hemma mellan 16.20-16.50. Tar hand om hunden, kollar till dotterns hamster, tar hand om hästarna och försöker hinna med någon form av städning/diskning/tvättning innan jag kastar mig i säng.

Den andra veckan vaknar jag 05.20 och väcker barnen och fixar dem innan skolan, skjutsar dem till fritids och åker till jobbet. Jobbar till 14.40-15, hämtar barnen på fritte och är hemma vid 16 eller strax därefter. Tar hand om hunden, hjälper barnen med läxor och hjälper dem att rida om de vill det. (Har jag tur hinner jag träna min häst också, annars tar jag det vid kvällsfixet. )

Annars gör jag någonting annat med dem, det som hinns med, innan det är dags att få i dem kvällsmat vid 18.30. Sen är det deras kvällsrutiner och läggning vilket brukar vara klart vid 20.30 och då går jag ut till hästarna och fixar dem och sen kastar jag mig i sängen.

Helgerna däremot brukar vara rätt öppna, är barnen hemma så lägger jag så mycket tid jag bara kan på dem och är de hos sin pappa passar jag på att fixa det jag inte hunnit med medan barnen är hemma (eller i veckan som vart) och så passar jag på att lägga extra tid på hästarna. Försöker få in lite tid med sambon också mellan varven och så försöker jag hinna rida medryttarhästen också. Vännerna umgås jag nästan bara med på helger, i undantagsfall på vardagar och då får jag ta att sömnen blir lite si och så :)
 
De dagar jag jobbar orkar jag bara jobba, i stort sett. Oavsett om jag jobbar hel eller halv dag. Därför jobbar jag deltid, 3-4 heldagar i sträck. Det gör att jag har några lediga dagar att återhämta mig på och hinna med måsten och förhoppningsvis nöjen.
 
Dygnen är så uppbokade jämt och jag undrar hur farao ni andra gör.

Jag går upp mellan 5.30-6.30 (vanligen det första alternativet) för att hinna med allt jag behöver hinna på morgonen innan jag åker till jobbet. Sedan går hela dagen och förutom jobb ägnar man tid åt resor, handla mat, laga mat, äta mat. Klockan är ofta runt 19 innan jag är klar med allt jag måste göra dagligen, sedan har jag 2-3 timmar ledig tid. Jag försöker vara i säng vid 22 för att orka upp nästa dag.

Den där lediga tiden på kvällarna tycks bara försvinna (som oftast ägnas ensam framför datorn). Numera hinner jag inte ens gå ut på promenad för att det blir mörkt tidigt och jag tycker inte om att gå ut när det är mörkt. Jag ägnar ingen tid till trädgården heller på kvällarna. Eventuellt hinner jag ut och vattnar lite i krukorna men mer än så blir det inte. Sen är det mörkt och jag går in. En kväll i veckan rider jag och de kvällarna blir lite för sena för då är jag inte hemma förrän efter halv tio och sen tar det en timme innan jag kunnat varva ner inför nattsömnen. Den natten blir lite för kort.

Det här gör att det mest känns som om jag bara existerar. Jag bara gör det jag ska och känner mig som en robot. Men sen då? Det känns som om livet bara susar förbi och jag står bredvid.
Dygnen är så uppbokade jämt och jag undrar hur farao ni andra gör.

Jag går upp mellan 5.30-6.30 (vanligen det första alternativet) för att hinna med allt jag behöver hinna på morgonen innan jag åker till jobbet. Sedan går hela dagen och förutom jobb ägnar man tid åt resor, handla mat, laga mat, äta mat. Klockan är ofta runt 19 innan jag är klar med allt jag måste göra dagligen, sedan har jag 2-3 timmar ledig tid. Jag försöker vara i säng vid 22 för att orka upp nästa dag.

Den där lediga tiden på kvällarna tycks bara försvinna (som oftast ägnas ensam framför datorn). Numera hinner jag inte ens gå ut på promenad för att det blir mörkt tidigt och jag tycker inte om att gå ut när det är mörkt. Jag ägnar ingen tid till trädgården heller på kvällarna. Eventuellt hinner jag ut och vattnar lite i krukorna men mer än så blir det inte. Sen är det mörkt och jag går in. En kväll i veckan rider jag och de kvällarna blir lite för sena för då är jag inte hemma förrän efter halv tio och sen tar det en timme innan jag kunnat varva ner inför nattsömnen. Den natten blir lite för kort.

Det här gör att det mest känns som om jag bara existerar. Jag bara gör det jag ska och känner mig som en robot. Men sen då? Det känns som om livet bara susar förbi och jag står bredvid.

*störig autosave*
Vad skulle du vilja hinna med då? Ger inte jobbet nånting mer än pengar?

Att vara klar med alla måsten kl 19 varje dag låter för mig underbart, massor att ledig tid!

Men det låter som att av allt det du gör innan kl 19 varje dag, så är det väldigt lite som ger dig glädje? Är inget av det kul?
 
Jag har ett stort behov av att göra ingenting, men jag får planera in den tiden så att jag inte sitter och gör ingenting hela dagen.

På 2-3 timmar hinner man ju hundra saker? En timmes promenad, en timme träff med kompis, en timme plocka upp i hemmet/läsa bok, göra annat vettigt. Måste du handla mat varje dag?


Du får nog planera lite bättre, tror jag.
 
Att laga storkok är det bästa för att hinna ha tid över efter jobb tycker jag. Då behöver man inte ägna maten en tanke flera dagar i veckan! Minst en timme per dag som sparas in där (om du annars handlar, lagar, äter varje dag), det gör mycket tycker jag :)
 
Dygnen är så uppbokade jämt och jag undrar hur farao ni andra gör.

Jag går upp mellan 5.30-6.30 (vanligen det första alternativet) för att hinna med allt jag behöver hinna på morgonen innan jag åker till jobbet. Sedan går hela dagen och förutom jobb ägnar man tid åt resor, handla mat, laga mat, äta mat. Klockan är ofta runt 19 innan jag är klar med allt jag måste göra dagligen, sedan har jag 2-3 timmar ledig tid. Jag försöker vara i säng vid 22 för att orka upp nästa dag.

Den där lediga tiden på kvällarna tycks bara försvinna (som oftast ägnas ensam framför datorn). Numera hinner jag inte ens gå ut på promenad för att det blir mörkt tidigt och jag tycker inte om att gå ut när det är mörkt. Jag ägnar ingen tid till trädgården heller på kvällarna. Eventuellt hinner jag ut och vattnar lite i krukorna men mer än så blir det inte. Sen är det mörkt och jag går in. En kväll i veckan rider jag och de kvällarna blir lite för sena för då är jag inte hemma förrän efter halv tio och sen tar det en timme innan jag kunnat varva ner inför nattsömnen. Den natten blir lite för kort.

Det här gör att det mest känns som om jag bara existerar. Jag bara gör det jag ska och känner mig som en robot. Men sen då? Det känns som om livet bara susar förbi och jag står bredvid.

Ibland känner jag som du, främst på vintern, det går i perioder.
Om du vill göra andra saker än du gör nu så får du prioritera bort något. Att laga och äta mat och att diska tar rätt mycket tid tycker jag och det är det första jag prioriterar bort om jag vill göra något. Om du vill vara några timmar i trädgården på kvällen är mitt tips att byta om direkt du kommer hem och ta några mackor och lite fil på stående fot och sen gå ut i trädgården.

Jag tycker också att det låter som lyx att vara klar med alla måsten kl 19. Då har du ju flera timmar kvar att göra saker på. Man hinner ju massor mellan 19 och 22.

Hos oss har oftast båda barnen somnat vid 20.30 (igår somnade den ena vid 21) men efter det brukar den ena av oss ägna en stund åt att plocka undan.
Jag tror att du skulle må bättre om du ändrade inställning lite om att du inte kan vara ute när det är mörkt. Det går visst det. Snart är det ju mörkt vid 16 och det blir ju rätt tråkigt om man känner att man inte kan göra något alls efter det.
 
Jag har fått lära mig att det är inte tiden som är problemet utan energin. Jag tycker du verkar göra massor av saker, du går upp tidigt (jättetidigt i mina ögon) och gör saker på morgonen som jag förstår sen både handlar du och lagar mat efter jobbet. Det är ju massor av saker.
Ett tips kanske är att laga mer mat när du gör det, då slipper du både handla och laga den när du kommer hem och får då kanske lite energi och dagsljus över när du kommer hem efter jobbet? Än så länge är det ju ganska varmt med så då kan du ju sitta i trädgården och äta maten och då ta del av trädgården på det viset? Eller så flyttar du om ättiderna tar något litet efter jobbet en smörgås eller en yoghurt eller något och gör det du vill göra och avslutar med att äta sedan när det ändå är mörkt och du vill vara inne.
 
Jag funderar över vilka alla måstena är? Vad är det du måste? Vad är det du måste tidigt på morgonen?

Tex ta hand om djur? Om det känns som ett måste, så är det ett problem, tänker jag.

Och tiden efter kl 19. Kanske måste du "ta tag" i den med lite mer kraft? Satsa lite för att göra något? Gå ut när det är mörkt, läsa, se en film eller vad som helst. Så att tiden inte bara rinner bort, menar jag. Tid gör lätt det, enligt min erfarenhet, om man inte styr upp den. Och det ÄR lite jobbigt att styra upp tid.
 
"Alla de där dagarna som kom och gick - inte visste jag att de var Livet."
:bow:

Lägger till mitt favorit-poem av Stephen Dobyns, detta poem lärde mig att ta vara på livet medans jag lever det... livet går inte i repris.

"The Pursuit"

Jag ilar genom allt jag gör
för att få göra något annat.
Och på detta sätt går tiden -
som ett mellanting av racerlopp
och ändlöst byggande
av någon gotisk katedral.

Igenom fönstren i min racerbil
jag ser allt som jag älskar svinna bort;
olästa böcker, outsagda skämt
och obesökta landskap...
 
kommer man hem efter jobbet och sätter sig i soffan fastnar man där, man blir trött och aldrig ordentligt utvilad. Gör något efter jobbet, gå och träna eller promenera eller gör nåt fysiskt.
 
Jag går upp ca 7.00 och äter frukost. Superviktigt för mig med en lugn morgon Efter detta kollar jag hästarna. Sen är det vovves och min stund i ca 45-60 minuter. Ibland joggar vi eller så går vi i skogen.
Ev en dusch efter detta och sen har jag 20 minuter till jobbet och är där 10-18. Vovve är med mig och vi går ut en sväng mitt på dagen.
Kommer hem tidigast 18.30 och kollar hästarna om inte nån annan gjort det. Lagar ibland mat, ibland finns det rester eller så lagar min man mat.
Sen är det dags för hästarna och de andra djuren. Brukar vara klar ca 21-22 beroende på vad jag gör. Vovve är med mig eller så går han ut med hussen.
Kryper in i stugan, tar en dusch och en kopp te och stupar i säng ca 22.30-23.

Vissa dagar handlar och städar vi eller bara latar oss och då får djuren vila.
Kan tillägga att f r o m ungefär så här års är pannlampan min bästa vän:D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 153
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 294
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp