Hur hinner ni med livet? Utbränd av vardagen?

@musicmakesit

Om du vill jämföra:
Jag jobbar 8 timmar, har 30 minuters väg till jobbet. Kommer hem, motionerar hundarna tillsammans med min man, äter, tvättar kanske lite kläder om orkar/hinner, tittar eventuellt på ett avsnitt av serie på Netflix och sen lägger jag mig.

Jag fattar INTE när jag skulle ha tid att träffa någon för typ kaffe eller nåt sånt. Aldrig I livet hade jag haft tid med häst (eller barn?!)

Sen ska det skottas snö/klippas gräs, handlas mat, duscha (när fan ska man hinna tvätta håret?), fixa med huset. Och jag hade gärna oftare spelat trummor, läst en bok, lagat mat.
Och sovas, så att man vaknar pigg och utvilad att ta sig an nästa dag!

Jag får också prioritera hårt - men har hästar och barn, som kommer väldigt högt i den prion. De få riktiga vänner jag har kommer också högt, så det blir några gånger om året.

Men jag tänker att JAG har valt och prioriterat och är ganska nöjd med det. Med åren tycker jag att man släpper det där med att man ska hinna så mycket.
 
Jag vill börja med att tacka dig för den här tråden, för den fick mig att rannsaka mitt eget liv och inse att jag återigen tuffat på lite för mycket på alla fronter ett tag. Att ha en helt tom dag i kalendern varje vecka är nödvändigt för mig, eller varannan helg tom. Så skärpning för mig! ;)

Jag jobbar heltid (mest hemifrån), har två hästar att hålla igång men ingen annan att ta hänsyn till. Jag bor dessutom på gården där jag har mina hästar, så jag har bara restid (20 min) till jobbet en gång/vecka. Då brukar jag passa på att handla och göra ärenden också. Jag jobbade som dig för tio år sedan och det slutade med sjukskrivning i mer än ett år... Så var rädd om dig och följ de kloka råden i tråden om att skala ned och söka vård. :heart

Sen det här med att träffa vänner... För ett par år sedan hade jag tre vänner, person A träffade jag en dag varannan helg, person B max en gång/månad och person C kanske två gånger om året.

Nu har min vänskapssfär fullkomligt exploderat och det känns som att jag har hur många vänner som helst. Men skillnaden är att vi träffas i stallet (flyttat hästarna till inackorderingsstall) och då rider jag ju medan vi umgås. Jag kan dessutom köra mina hästar, vilket tex gjort att jag lärt känna en ponnymamma (som aldrig skulle våga rida, men tydligen vågar åka bakom min vilda ponny, haha), vi pratar verkligen om allt på våra turer.

Så mitt tips är att försöka hitta vänner/ha vänner som vill göra något annat som ändå ingår i ens vardag när man träffas. Sen om en vän blir sur av att inte träffas när det passar hen, det är hens problem och inte ditt. Jag har slutat träffa en del personer som bara varit negativ energi i mitt liv och det är så skönt när man väl tagit stegen. Visst ska man finnas för sina vänner, men inte på bekostnad av sin egen ork.
 
Nu väcker jag detta till liv lite igen, men känner att jag behöver få lite perspektiv. Hur ofta umgås ni med vänner generellt? Jag sa idag, för första gången, nej till en kompis som ville ses för att jag verkligen måste tvätta och laga matlådor till veckan (har inte hunnit tvätta på flera veckor..). Tog mycket för mig att våga säga nej och prioritera tvätt och städ.. låter fånigt att det ska vara svårt att säga nej, men har sådana problem med att vara rädd att bli ensam och förlora vänner om jag inte alltid är tillgänglig, är dessutom hyfsat nyinflyttad i staden så har inte supermånga att umgås med här utan vill bevara de få jag har. Och denne vän blev märkbart något sur när jag sa att jag inte kan ses förrän torsdag, för att jag har stallet både imorgon och onsdag. Och nu får jag paniktankar om att jag är en dålig vän och kommer förlora hen och vara ensam.. hehe, hör ju själv att tankarna skenar iväg lite väl – men blir så stressad av det så nu kommer jag ändå inte kunna återhämta mig ikväll som tänkt utan kommer sitta och ha ångest över att jag "bara borde ha träffat vännen" för egentligen kan jag ju, är ju "bara" tvätt och matlådor 🙄
Mina vänner har familj och är svåra att boka något med. Jag har en kompis jag spelar padel med, vi försöker boka det en gång i veckan. Men det kan lika gärna gå en månad. Vi är ett gäng på fem tjejer som träffas ibland, jag skulle tro att det blir varannan/var tredje månad. Jag jobbar heltid, ofta hemifrån. Har bara några höns, de tar max 20 minuter om dagen. Jag försöker träna 2-3 gånger i veckan och gör inte speciellt mycket mer. Efter att ha lagat middag behöver jag tid för återhämtning helt enkelt!

På sommaren är jag mer aktiv, pysslar mycket i trädgården och umgås mer. Men jag har ett stort behov av att gå ner i tempo när det blir mörkare ute.
 
Jag träffar vän/vänner ca 1ggr/mån utöver familj kanske 1ggr varannan månad samt vänner som jobbar på mitt jobb och jag lunchar med ca 1ggr/månad.

Jag är väldigt social av mig men hinner/orkar inte mer med jobb och allt.
 
Nu väcker jag detta till liv lite igen, men känner att jag behöver få lite perspektiv. Hur ofta umgås ni med vänner generellt? Jag sa idag, för första gången, nej till en kompis som ville ses för att jag verkligen måste tvätta och laga matlådor till veckan (har inte hunnit tvätta på flera veckor..). Tog mycket för mig att våga säga nej och prioritera tvätt och städ.. låter fånigt att det ska vara svårt att säga nej, men har sådana problem med att vara rädd att bli ensam och förlora vänner om jag inte alltid är tillgänglig, är dessutom hyfsat nyinflyttad i staden så har inte supermånga att umgås med här utan vill bevara de få jag har. Och denne vän blev märkbart något sur när jag sa att jag inte kan ses förrän torsdag, för att jag har stallet både imorgon och onsdag. Och nu får jag paniktankar om att jag är en dålig vän och kommer förlora hen och vara ensam.. hehe, hör ju själv att tankarna skenar iväg lite väl – men blir så stressad av det så nu kommer jag ändå inte kunna återhämta mig ikväll som tänkt utan kommer sitta och ha ångest över att jag "bara borde ha träffat vännen" för egentligen kan jag ju, är ju "bara" tvätt och matlådor 🙄

Några gånger per år. Dock bor mina vänner utspridda i landet, 50 mil från mig åt olika håll, så vi ses lite mer intensivt på sommaren och julen framförallt. 😊

Är dock rätt osocial. Att umgås med mannen och barnen och min mamma samt svärföräldrar räcker gott och väl till vardags.

Lägger hellre massa tid på barnens ponny och min älskade malletik, vilket var för sig är några timmar per dag. Jobbar inte heltid. 😊
 
Vänner träffar jag oftast i andra aktiviteter. Att bara hänga ("fika") gör jag i princip aldrig. Oftast träffas vi i gemensamma intressen och/eller resor. En annan favorit är att ta hem folk på "vardagsmiddag" en onsdag. Vi ska ju båda äta - Varför inte göra det tillsammans?
 
Nu väcker jag detta till liv lite igen, men känner att jag behöver få lite perspektiv. Hur ofta umgås ni med vänner generellt? Jag sa idag, för första gången, nej till en kompis som ville ses för att jag verkligen måste tvätta och laga matlådor till veckan (har inte hunnit tvätta på flera veckor..). Tog mycket för mig att våga säga nej och prioritera tvätt och städ.. låter fånigt att det ska vara svårt att säga nej, men har sådana problem med att vara rädd att bli ensam och förlora vänner om jag inte alltid är tillgänglig, är dessutom hyfsat nyinflyttad i staden så har inte supermånga att umgås med här utan vill bevara de få jag har. Och denne vän blev märkbart något sur när jag sa att jag inte kan ses förrän torsdag, för att jag har stallet både imorgon och onsdag. Och nu får jag paniktankar om att jag är en dålig vän och kommer förlora hen och vara ensam.. hehe, hör ju själv att tankarna skenar iväg lite väl – men blir så stressad av det så nu kommer jag ändå inte kunna återhämta mig ikväll som tänkt utan kommer sitta och ha ångest över att jag "bara borde ha träffat vännen" för egentligen kan jag ju, är ju "bara" tvätt och matlådor 🙄
Sällan...
En kompis träffar jag förvisso nästan varje dag, men det är enbart för att hon rider hos mig.
Jag var hemma hos en vän för kanske en månad sedan.
Innan dess var det kanske tom två månader innan jag träffade någon.
Det är så sällan att jag liksom inte lägger det på minnet.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 022
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 886
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 093
Senast: Acto
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp