Bukefalos 28 år!

Hur hinner/orkar ni??Småbarn+hund.

daymint

Trådstartare
Jag har två stycken hundar en som hårar och en som inte hårar.

Den som hårar har vi inte haft så länge, nu känns det som att vi måste städa jämnt.
Vi har två barn 2 år och lilltjejen är 6 månader.
Ni som har smårbarn och hund/hundar hur lägger ni upp städningen och har ni några bra tips?
Tiden prioriteras just nu på motion av hundar samt ta hand om barn så städningen ligger inte etta och orken tryter så jag vill bli peppad.
 
Sv: Hur hinner/orkar ni??Småbarn+hund.

jag har fyra rum med relativt öppen planlösning, dessa städar jag ofta, har grindar så hund och barn stannar den mesta tiden i dessa rum. resterande huset tar jag och damsuger 1 gång i veckan.

vi tränar inte mycket med våran hund. (har en äldre) men morgon promenad och kvällspromenad följer alltid E med i vagnen. detta gör att vi kommer ut samtidigt som hunden blir nöjd. sedan får han nöja sig att gå och strosa i trädgården under dagen.

ibland får vår hund extra energi, då brukar jag gömma godis i trädgården så han får nosa och "träna" själv
 
Sv: Hur hinner/orkar ni??Småbarn+hund.

Hos oss står dammsugaren beredd med kontakten i för jämnan ;).

Hunden och katterna är begränsade till vardagsrum, kök och hall. Sovrummen är de portade ifrån.

När jag hade krypbarn så dammsög jag samt torka av golven varje dag. Nu dammsugs det i stort sett varje dag och torkas varannan ungefär. Försöker att begränsa prylar och möbler så att det blir lättstädat. Vill inte ha massor av saker att flytta på och trängas bland. Utan mycket öppna ytor.

Där i mellan har jag en sådan där "roligt rent med sw*ffer" mojäng som är smidig, torr och drar med sig alla djurhår jätte bra så länge det rör sig om kala golv. Har således inga "onödiga" mattor.

Under fäll perioder på hunden dammsugs även han. Jag byter till ett munstycke med borst (för möbler) och drar av hunden allt som sitter löst med gummikarda. Mängden hår minskar ganska rejält på golven, och det håller sig fint längre då. Hunden älskar dammsugaren ... ;)

Låter kanske som om jag städar jämt .. Men det tar inte mer än 5-10 min att dra av vardagsrummet, köket och hallen, 15 min om man skall torka av golvet också. Det har blivit rutin att dra över golven en gång om dagen. Det rör sig självfallet inte om någon grundlig städning bakom soffan osv utan mer underhåll. Ordentligt städat blir det kanske varannan vecka. Ibland kan det gå längre tid mellan dem varven.
 
Sv: Hur hinner/orkar ni??Småbarn+hund.

Lägg ner ambitionsnivån vad det gäller städning är mitt enda tips. för hunden kommer att fortsätta håra... Dammsug de rum hundarna är i en gång om dagen om det behövs, men släpp ev krav på att det ska vara "plockat och snyggt" innan dammsugningen, dammsug bara, så blir ni i alla fall av med tussarna. Lycka till!
 
Sv: Hur hinner/orkar ni??Småbarn+hund.

Jag har mina hundar på nedanvåningen, dammsuger varannan dag. Är inte heller särskilt känslig, men ibland är det enklare att dammsuga än att plocka hår från en klibbig 8-månaders :D
 
Sv: Hur hinner/orkar ni??Småbarn+hund.

Fuskdammsuger varje dag utan att plocka bort så mycket grejer på golvet och damsugaren står gömd bakom skafferiet. Kör bara kök, hall o v-rum dagligen, sovrum endast nån gång/v. Har en barngrind och stänger ofta ut hundarna i pannrummet med hjälp av den.
 
Sv: Hur hinner/orkar ni??Småbarn+hund.

Jag håller med Ako, lägg ner ambitionsnivån och dammsug det värsta bara. Vi har väldigt öppen planlösning och hund som hårar minimalt så här dammsugs det ungefär varannan dag. Jag och min sambo delar upp, han/jag tar hund/unge och går ut och den andra röjer i lugn och ro. Men så är vi båda hemma mycket och det underlättar ju enormt..
 
Sv: Hur hinner/orkar ni??Småbarn+hund.

Katter, hund, häst och småbarn. Dammsuger varje-varannan dag lika som kisse, utan att röjja utan tar de värsta som lagt sig kring mattor och trösklar. Sen 1 ggr i veckan blir det storröj med nogrann dammsugning och skurning.

Har lärt mig att det går fortare att städa om man gör det typ varje dag. Och jag stänger inte in varken djur eller barn när jag städar. Katterna flyr ut genom kattluckan. Hunden ligger och sover i sin bädd. Storebror hjälper till och dammsuger sitt egna rum och flyttar på saker. Lillasyster kryper efter och tuggar på slangen ;)

Jag upplever det som jag kommer närmare mina barn när vi städar, tvättar, plockar, diskar, lagar mat osv än om jag går in och leker med dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 685
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 554
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 252
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har två mindre spaniels som är snart 10 år gamla. Ena är skällig i överlag och den andra är problemfri. jag har tappat glädjen med...
Svar
8
· Visningar
2 062
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppfödare som slutat svara
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp