Hur hitta energi att träna???

Krans

Trådstartare
Hej, hur gör man för att hitta energi att träna? Jag borde verkligen träna för att stärka min kropp osv. Men när jag inte får till det! För trött för att orka.Har ett heltidsjobb som både är både mentalt utmattade samt stressigt och eget stall.Att först jobba, sedan träna och sedan åka hem och fixa allt med hästarna känns too much.Någon i samma sits? Hur löste ni det?
 
Det är lite samma för mig. Jag har insett att jag dels måste träna något jag tycker är kul samt att det ska vara enkelt att få till. Förut gick jag på gymmet, gruppass för att det var bra för träningens skull men jag tyckte det var trist.
Nu är jag i en period då jag tränar mkt hemma. Dels är det enkelt samt att jag då väljer saker som jag tycker är kul. Jag har köpt medlemskap på en sida på nätet som har massa pass samt att det finns massor på youtube.
För mig är det också viktigt att inte vara för trött. Nu under pandemin då jag jobbat hemma har det varit bra att ta ett pass under lunchen istället för efter jobbet.
 
Kanske ska du sänka ambitionerna när det gäller träning? Om du redan har ett stressigt liv så är kanske inte hård träning det du behöver. Kan en kvarts promenad, lite yoga innan läggdags eller övningar hemma framför soffan duga som träning? Man måste inte gå till gymmet för att det ska räknas
 
Jag sitter själv i samma sits har dock inte egen häst längre, men jag försöker hitta träningsmoment jag kan göra hemma så de blir av. Det sägs att den träningen som blir av är den bästa träningen, så det mottot går jag på men än har jag inte lyckats så bra. Cyklar till jobbet så får en hel del träning den vägen då jag ger mig sjutton på att det ska gå lite fortare än dagen innan.
 
Jag tänker lite som @piggelin att det kanske inte måste vara så stort och krångligt till en början.

Själv tog jag tag i träningen förra året, började då med pass på 10-20 minuter med Sandra Friberg, hon lägger bland annat upp på youtube. Finns även andra, Chloe Ting är också populär men man kan även söka på den typen av pass man är intresserad av och få upp massa klipp.

Passar såklart inte alla men för mig var det toppen som start, idag går jag på gym tre dagar i veckan och älskar det (oftast i alla fall ;) )
 
Hej, hur gör man för att hitta energi att träna? Jag borde verkligen träna för att stärka min kropp osv. Men när jag inte får till det! För trött för att orka.Har ett heltidsjobb som både är både mentalt utmattade samt stressigt och eget stall.Att först jobba, sedan träna och sedan åka hem och fixa allt med hästarna känns too much.Någon i samma sits? Hur löste ni det?

Personligen skulle jag aldrig orka eget stall och definitivt inte dessutom träna ovanpå det. Alltså man kan inte göra allt. Ibland får man välja.
 
Social press/accountability är det enda som funkar för mig. Har även för mig att någon forskning visat att det är ganska universellt det som avgör om folk slutar vs. fortsätter träna. Så, träningskompisar, löpgrupper, PTs. Det lustiga är att när jag väl har någon att träna med blir JAG lätt den som tjatar att vi ska gå.
En annan sak som gör skillnad är att ha något väldigt konkret som motiverar mig, och är en stark motivator. T.ex. är det viktigt för mig att komma i och hålla mig i form för hästens skull om jag nu ska rida. Man skulle eventuellt kunna argumentera för att det också är social press.
 
Heltids studier och en en travhäst som ska träna minst 3 gånger i veckan gärna mer. Hur jag får ihop de? Jag har helt enkelt satt som mål att jag två gånger i veckan ska logga in på gymmet. Man får poäng för varje inloggning. Började med det för kanske 1 och halv månad sedan och nu går det som på räls när det satt sig. Första veckorna tyckte jag att det var hmpft jobbigt, tråkigt och mycket annat. Men nu går jag med glädje dit och river av mina pass. Om jag hinner så försöker jag lägga till ett tredje pass i veckan men det är inget tvång för då vet jag att jag kommer ledsna.

Jag tränar gärna på kvällstid när det är lugnt på gymmet, handlar mest om mig själv. Förr tränade jag istället tidigt på morgonen. Vi har turen att gymmet öppnar 05 och stänger 23 om man har rätt typ av kort 😅 Man säger till om de. Blir ofta att jag tränar mellan 20.00-21.30 ungefär vilket passar mig som inte gillar att titta på tv.

Mina mål är att bli piggare och starkare. Allt annat är en bonus!
 
I ditt fall undrar jag hur det öht ska bli möjligt, alltså, dygnet har bara 24 timmar. Om du jobbar ergonomiskt, lyfter rätt osv i stallet borde du få den träning som behövs där och lägger du sedan tid på vila och återhämtning så blir det lättare för kroppen att slappna av, bli stark och må bra.
 
Hej, hur gör man för att hitta energi att träna? Jag borde verkligen träna för att stärka min kropp osv. Men när jag inte får till det! För trött för att orka.Har ett heltidsjobb som både är både mentalt utmattade samt stressigt och eget stall.Att först jobba, sedan träna och sedan åka hem och fixa allt med hästarna känns too much.Någon i samma sits? Hur löste ni det?
Heltidsjobb som dessutom är mentalt utmattande och stressigt....Du behöver lugn och ro -INTE mer stress. Lugn träning med stängd mun. Långsam promenad med ett par stavar tex (och stängd mun hela tiden) Eftersom du har eget stall får du ju hur mycket rörelse som helst där.
Stress utsöndrar kortisol och har du utsatts för långvarig stress (typ 8 timmar på jobbet) behöver kroppen få återhämta sig. Träning utsöndrar OCHSÅ kortisol...Ja du är smart nog för att lägga ihop 1 och 2.
 
Passa dig så det inte tar tvärstopp. Låter som du behöver lugna promenader och avslappningsövningar. Kanske ett gummiband hemma att träna med.

Jag tog bort en hjärntumör för 5 mån sen, det var väl typ ingenting tyckte jag. Jag skulle snabbt tillbaks, började jobba efter 2 mån(det var skitigt så jag låg i för att städa upp, pedant som man är) , långa promenader där varje steg räknades på telefonen för att maxa, hundträning/tävling, gjorde härliga goda måltider mm... Sen tog det stopp, tvärstopp! Sjukskriven, totalt spända rygg/nackmuskler, medicinsk utredning, läkare sjukgymnast. Fick avslappningsövningar, gummiband och en kalender som bara är mindre än hälften bokad mot förut.

Det går fort när det väl säger stopp. Jag sov i typ 3 dygn i sträck.

Nu har jag börjat jobba igen, men varje dag tänker jag mig för.

Så fundera på om du verkligen ska lägga till träning med den vardagen du har. Ta det lugnt!
 
Hej, hur gör man för att hitta energi att träna? Jag borde verkligen träna för att stärka min kropp osv. Men när jag inte får till det! För trött för att orka.Har ett heltidsjobb som både är både mentalt utmattade samt stressigt och eget stall.Att först jobba, sedan träna och sedan åka hem och fixa allt med hästarna känns too much.Någon i samma sits? Hur löste ni det?
Undrar också, men har ingen lösning. Barnveckan hinner jag verkligen inte men den andra veckan borde jag, men är ju lika trött då :sleep: Promenader är skönt men styrketräning… hur kommer man igång med det?!
 
Hej, hur gör man för att hitta energi att träna? Jag borde verkligen träna för att stärka min kropp osv. Men när jag inte får till det! För trött för att orka.Har ett heltidsjobb som både är både mentalt utmattade samt stressigt och eget stall.Att först jobba, sedan träna och sedan åka hem och fixa allt med hästarna känns too much.Någon i samma sits? Hur löste ni det?
Jag började med att parkera bilen en liten bit från stallet. Och så joggade jag den korta biten fram och tillbaka (för jag hatar att gå). Det var väldigt lagom att orka med, både mentalt och tidsmässigt. Efter en tid fick jag sug efter att ta en liten omväg ytterligare osv och plötsligt hade jag fått upp ett intresse för löpningen.

Men jag håller med övriga om att det inte går att stoppa in hur mkt som helst i ekvationen. Det är bättre att fundera över vad man kan byta ut. Ridning kan ibland bytas mot tex tömkörning eller promenad för hand eller mot ett styrkepass eller joggingpass osv.

Börjar man smått och ökar långsamt så är det lättare att hålla i vanan och har man tur så ger den ökade konditionen alt styrkan/smidigheten etc ett sug efter att utöka.
 
Undrar också, men har ingen lösning. Barnveckan hinner jag verkligen inte men den andra veckan borde jag, men är ju lika trött då :sleep: Promenader är skönt men styrketräning… hur kommer man igång med det?!
Genom att börja med ngt litet tex att du 5 min varannan dag gör ngn styrkeövning hemma (tex benböj eller ngn variant på armhävning, rygglyft etc). 5 min träning är bättre än 0 min träning. Sen ser du vad det leder till.
 
Hej, hur gör man för att hitta energi att träna? Jag borde verkligen träna för att stärka min kropp osv. Men när jag inte får till det! För trött för att orka.Har ett heltidsjobb som både är både mentalt utmattade samt stressigt och eget stall.Att först jobba, sedan träna och sedan åka hem och fixa allt med hästarna känns too much.Någon i samma sits? Hur löste ni det?
Jag känner så igen mig.
Och jag får inte till träning när jag jobbar- inte med det övriga i livet. När jag är ledig på sommaren brukar jag komma igång.
Periodvis tränar jag hemma men ibland pallar jag inte det heller.
Jag har ett hyfsat aktivt jobb och dessutom ponny till ena barnet och en hund. Så jag vardagsrör mig ju helt ok. Men skulle behöva träna för jag mår bättre på alla vis då.
Svårt dilemma...
 
Jag har hittat några pass jag tycker om att gå på och då är det roligt.
Jag håller mig till dom passen jag verkligen gillar och får energi av det dock har jag prioriterat bort annat dom dagarna jag går på pass då jag inte orkar allt.
 
Hej, hur gör man för att hitta energi att träna? Jag borde verkligen träna för att stärka min kropp osv. Men när jag inte får till det! För trött för att orka.Har ett heltidsjobb som både är både mentalt utmattade samt stressigt och eget stall.Att först jobba, sedan träna och sedan åka hem och fixa allt med hästarna känns too much.Någon i samma sits? Hur löste ni det?
Att jobba i stallet är ju dock (styrke)träning.
 
Jag har en liknande situation med ett stressigt jobb. Dessutom smärtproblematik. Har sällan ork till att träna på kvällen. Periodvis fungerar det dock bättre och det som är min främsta räddning är (förutom rutin) att boka upp mig. En träningskompis, fys på jobb (vi har bl.a. gruppass) eller gruppass på gym. Allra helst ska träningen ske innan hemgång för bäst effekt. Ibland tränar jag hemma dock och då med något jag tycker är väldigt roligt; pilatesboll.

Gym tycker jag inte är ett måste, men bra om man inte har disciplin nog att träna hemma. Annars funkar ju även promenader, jogging, trädklättring, simning eller vad man än vill hitta på. Du verkar ju dock redan röra på dig en del.

I din sits hade jag nog börjat smått, t.ex. 5-10 min träning någon gång/några gånger i veckan beroende på ork. Man kan även strunta i ”pass” och istället sprida ut sina övningar under ett dygn. Det funkar för mig de dagar jag känner att jag inte har ork till ”ett helt träningspass”.

Sedan vill jag slå ett slag för mindfulness och/eller yoga. Kroppen behöver även återhämtning för att orka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 198
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·
Relationer Disclaimer: Om man inte vill läsa om mitt sexliv kan man klicka bort tråden redan nu. Är det någon som har lyckats återuppväcka ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 611
Senast: Sootie
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp