Hur hitta energi att träna???

Det finns många gratis tränings-appar för träning hemma, de flesta har några kortare program som man kan välja, 7-10 minuter, något sådant brukar jag välja när jag tycker att jag inte orkar eller har tid. 7 min träning framför tv:n hinner jag ju faktiskt med, väljer man ett låg-intensivt så behöver man inte ens byta om eller duscha efteråt.

När jag fick konstaterat att mina ryggproblem kom sig av ett diskbråck så fick jag jättebra hjälp av en naprapat/PT som hjälpte mig att hitta rätt övningar och att börja försiktigt (jag hade kört på för hårt när jag försökte träna på egen hand och gjorde bara saker värre...), så första veckorna var det enkla rörelse-övningar som bara tog 2-3 minuter, men som skulle göras varje morgon och kväll. Det gjorde att jag fick in en rutin som sedan blev lättare att hålla i även när övningarna blev jobbigare och träningspassen längre. Jag lärde mig också att själv lägga upp olika pass och olika program, så i perioder kör jag korta program varje dag (eller nästan varje dag) och andra perioder kör jag längre och jobbigare program 2-3 ggr/vecka. När jag får en dipp och verkligen inte ids någonting så går jag tillbaka till de enkla rörelse-övningarna och gör bara dem. Som sagt: lite är bättre än inget!

Jag har också alltid haft problem med knäna och fotlederna och såg ett superbra tips för många år sedan: Stå på ett ben medan du borstar tänderna. Tar ingen extra tid alls och är faktiskt väldigt effektivt! Blir det för enkelt efter ett tag så kan man stå på en liten kudde eller något annat som gör att det blir lite ostadigt. Går säkert att hitta på andra sådana saker som man kan göra när man ändå gör något annat, göra knäböj när man hänger tvätten, gå med utfalls-steg på vägen till hagen, lyft hö-kassarna över huvudet ett par gånger efter man fyllt dem etc.
 
Jag har periodvis stressigt jobb men styr mycket själv över min arbetstid och jobbar hemifrån vilket underlättar mycket för mig. Men jag har en trasig och sned kropp som måste tränas på rätt sätt för att inte gå mer sönder igen så jag har bara fått se till så det blir gjort tre dagar i veckan.

Har egen gård med fyra hästar där jag sköter allt. Tre av dom är jag ansvarig för motion/träning av. Sen har jag stort hus, familj (make och två barn), två hundar där en är blivande jakthund och ett gäng smådjur. Gården kräver sitt med vedhantering, hökörning och underhåll. Jag och maken hjälps åt med allt sånt, men just hästarna och för det mesta även hundarna så är det jag som gör allt. Förutom hästar, hundar och ridning så jagar jag så mycket jag kan. Så vardagsmotion får jag tack vare mina intressen och min livsstil.

Men sen behöver jag styrketräna och köra rörlighet. Blir 45-60 min med detta tre dagar i veckan, oftast kvällstid men ibland gör jag det innan jobbet för att få ihop veckan. Är iväg en kväll i veckan med ungarna till ridskolan också. Så det är tajt om tid, men jag har fått det att funka och kroppen mår bättre när jag gör det. Minns fortfarande vilket helvete det var när ryggen kraschade så det är hela tiden en morot att tvinga sig själv till att göra dom där träningspassen varje vecka.
 
Jag tänker lite som @piggelin att det kanske inte måste vara så stort och krångligt till en början.

Själv tog jag tag i träningen förra året, började då med pass på 10-20 minuter med Sandra Friberg, hon lägger bland annat upp på youtube. Finns även andra, Chloe Ting är också populär men man kan även söka på den typen av pass man är intresserad av och få upp massa klipp.

Passar såklart inte alla men för mig var det toppen som start, idag går jag på gym tre dagar i veckan och älskar det (oftast i alla fall ;) )
Slår också ett slag för Sandra! Svettigt på 20 minuter varje gång. Hon har verkligen fått mig att köra styrka kontinuerligt vilket är ett bra komplement till min "huvudsport".

Ett tips är ju också att hitta något som verkligen är roligt. När jag är ute och cyklar på berget här hemma känns det verkligen inte som träning, det är bara roligt! Det blir lite lättare att ta sig ut då.
 
Jag skulle också gärna ha svaret på den frågan... Har några smågrejer som jag försöker få in i vardagen i alla fall. Ta sig iväg till gym känns faktiskt ganska oöverstigligt just nu.

Försöker komma ut varje dag på lunchen och ta en promenad, det gör mycket för välmåendet (det märker jag speciellt de veckor jag inte hinner så många promenader) särskilt på vintern när det ibland är enda chansen till dagsljus. Skulle egentligen kunna träna där men orkar inte riktigt med hela grejen med att sen duscha på jobbet + att det tar lite längre tid och jag vill inte gärna förlänga barnets förskoledagar.

Ska försöka bli bättre på att cykla till ställen nu när det blir cykelvänligt underlag igen, har svårt för att cykla "bara för att" men går bättre om jag har en destination. Har tyvärr inte så mycket i vardagen på cykelvänligt avstånd, men någon gång i veckan i alla fall. Hjälper att dottern blir jätteglad över att få åka med på cykeln :laugh:

Har en ambition om att börja jogga med hästen någon dag i veckan när underlaget blir bättre.
Vi ska introducera equiband och jag har en förhoppning om att det ska hjälpa honom att få gå utan ryttare men med det istället, så det känns som en liten morot om det blir bra träning för honom. Vi har börjat jogga korta sträckor än så länge och jag märker redan att jag börjar orka lite längre (fast vi snackar fortfarande typ nivån 10m istället för 5m :o)
 
Jag har samma problem. Behöver dessutom träna för att stärka upp muskler och flås som är bra att ha i ridningen, så sitter lite i en rävsax. Jobbar heltid (halvtid hemifrån, halvtid från kontoret, de dagar det är kontorsdagar har jag sex mil bilpendling tur och retur som tar tid också), samt två hästar i eget stall hemma (en ridhäst och en shettis, men han ska ju också motioneras och få sitt).

Det har varit lite lättare under pandemin där jag jobbat heltid hemifrån, för i mitt fall så är det främst pendlingen som tar på mig, plus att jag som introvert blir psykiskt dränerad av en heldag på kontoret och inte har någon energi alls när jag kommer hem (eller typ de sista tre timmarna av arbetsdagen...).

Jag har försökt med följande grejer, och det har fungerat hjälpligt för mig, men vet ju inte alls hur du har det och hur många hästar du har, men något kanske funkar.

  • Packa allt hö inför jobbdagar/kontorsdagar en dag när jag är ledig. Gör jättemycket att slippa det varje dag.
  • Mocka på morgonen innan jobbet. Då är åtminstone det färdigt.
  • Vilodag för hästen den dag jag jobbar som längst från kontoret (brukar också ta en timme friskvård i slutet av en av kontorsdagarna och går hem en timme tidigare).
  • Rida på lunchen de dagar jag jobbar hemma! Gör mycket för både resten av dagen och för energin för att ta tag i resten av arbetsdagen sen. Tänker att om du måste vara på ditt jobb fysiskt kanske det går att byta ut mot typ en promenad på lunchen för att ändå komma ut, få frisk luft och röra på dig?
  • Aldrig slarva bort helgerna, det är då jag rider längre rundor och lägger mycket fokus på shettisen.
  • Försök få med dig någon som drar med dig. Min pappa är periodare när det gäller motion, i de perioder han är på så brukar vi försöka gå från mina föräldrar till mig för att släppa in hästarna och så tillbaka igen, det blir ändå fem kilometer varje kväll och när man är två är det lättare att ta sig iväg.
  • För mig hade det inte funkat med gym/PT/gå iväg just för att det är gå iväg-biten som är mest jobbig efter en lång jobbdag. För mig funkar det absolut allra bäst att träna hemma. Jag snappade upp tipset om Nikes träningsapp i träningstråden här på forumet, det finns träningspass på allt från typ fem minuter till 45 minuter, med och utan redskap. Just nu är jag i läget där jag försöker sparka mig i baken för att komma igång med det igen, efter ha lagt fokus på att inte tappa ridningen när jag var tvungen att återgå till kontoret.
 
Jag har insett att jag är lika trött oavsett om jag tränar eller inte så det är bara att tvinga mig iväg. Däremot så blir jag gladare om jag gör det. Sen får jag förstås ibland prioritera. En löptur eller att motionera hästen får tex bli tömkörning på raksträckor ibland eller så kör jag nosework med hunden de dagar jag gymmar istället för långpromenader osv för att optimera tiden lite. Gym några gånger i veckan är för mig ett absolut måste sen så behöver det inte vara längre än en halvtimme om jag har bråttom och det ligger på vägen till och från jobbet så tar ingen direkt tid mer än själva träningen.
 
Så många bra svar! Det är inte kul när man känner sig energilös och alltid sugen på godis....Med följden att vikten går upp.😐Blir ond cirkel fort! Ska läsa era svar igen och fundera lite.Tack!🙂
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Relationer Disclaimer: Om man inte vill läsa om mitt sexliv kan man klicka bort tråden redan nu. Är det någon som har lyckats återuppväcka ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 588
Senast: Sootie
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 418
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp