Hur hitta häst med steg utan att bli ruinerad?

Roxanna

Trådstartare
Går det att finna en häst med gångarter och fina steg utan att vara rik? Jag vill verkligen fortsätta jobba med dressyren men har inte råd med 300-500 tusen hästar, känns lite hopplöst ibland då man inte kan konkurrera. Utbildningen kan jag göra med hjälp av kunniga, men gångarterna måste ju finnas där naturligt.
 
Går det att finna en häst med gångarter och fina steg utan att vara rik? Jag vill verkligen fortsätta jobba med dressyren men har inte råd med 300-500 tusen hästar, känns lite hopplöst ibland då man inte kan konkurrera. Utbildningen kan jag göra med hjälp av kunniga, men gångarterna måste ju finnas där naturligt.
Gick ju några finns under klubban på Elitfölauktion i år som såldes för under 100 000.
 
Hur långt upp i klasserna har du som mål att rida och vad rider du nu? Jag tror att det är klokt att första hästen en utbildar uppåt, om en inte haft nån färdig häst innan, är en mer medelmåttig häst rörelsemässigt. Dels är det lättare att rida och delstvingas du som ryttare att lära dig visa upp din häst noggrannt och välridet för att komma upp i poäng. När du sen tagit den hästen så långt ni kommer skaffar du en yngre förmåga. Det går absolut att fynda riktigt fina hästar med gång. En får ge avkall på vissa saker som tex chansa trots en lös benbit, att den här "fel" färg, udda stam, är liten osv. När du sen rider din fina riktiga gångartshäst kommer du ha igen all den noggrannhet du haft på din medelmåtta och förhoppningsvis kunna förvalta gångarterna också :) .

Jag fyndade en häst med rätt bra gång i somras. Istället för att köpa ett litet svenskfött sto köpte jag en valack född i Ungern på 177cm 😂. Så en får bredda sina vyer!

Elitfölauktionen är verkligen ett bra tips! En vän har en fyraåring som såldes billigt där och det är en riktig kalashäst med otrolig galopp!
 
Går det att finna en häst med gångarter och fina steg utan att vara rik? Jag vill verkligen fortsätta jobba med dressyren men har inte råd med 300-500 tusen hästar, känns lite hopplöst ibland då man inte kan konkurrera. Utbildningen kan jag göra med hjälp av kunniga, men gångarterna måste ju finnas där naturligt.

Jag tycker absolut det finns unghästar med gång nog åt hobbydressyrryttare som vill satsa. Lägger man en hundring eller lite mer kan det absolut gå och hitta ngt som kan gå svårklass med utbildning.

Kollar man i DK tex finns det lite mer kul blod för rimliga pengar.
Nästa häst köper jag därifrån!
 
Jag köpte en gammal hopphäst som lär mig ngt nytt varje gång vi tränar dressyr! De hopphästar som tävlat högt är i regel bra ridna, och går du upp i ålder så är de helt klart överkomliga. Min var 18 när jag köpte honom för 20 000.
 
Går det att finna en häst med gångarter och fina steg utan att vara rik? Jag vill verkligen fortsätta jobba med dressyren men har inte råd med 300-500 tusen hästar, känns lite hopplöst ibland då man inte kan konkurrera. Utbildningen kan jag göra med hjälp av kunniga, men gångarterna måste ju finnas där naturligt.

Jag har köpt två jättefina gångartshästar för omkring 40 000 kr/st (en 4-åring och en 3-åring), men det gäller ju att ha tur. Har du kollat tyska annonser?
 
Ja det går. Om man letar bland hästar som inte är utbildade enligt ålder, t.ex. fd. avelsston, kan man hitta riktiga fynd.

Konkurrera går ju dock att göra på vilken medelmåttig häst som helst? En av mina kompisar har ridit upp en f.d. galopphäst till att tävla Grand prix dressyr... Men du kanske menar att man inte kan ta placeringar på tävling utan bra gångarter?
 
Går det att finna en häst med gångarter och fina steg utan att vara rik? Jag vill verkligen fortsätta jobba med dressyren men har inte råd med 300-500 tusen hästar, känns lite hopplöst ibland då man inte kan konkurrera. Utbildningen kan jag göra med hjälp av kunniga, men gångarterna måste ju finnas där naturligt.

Utifrån gissad prisklass antar jag att du tävlar svår dressyr?
För lätta klasser upp tom MSV "duger" väl nästan vilken varmblodig ridhäst som helst.
 
Går det att finna en häst med gångarter och fina steg utan att vara rik?

Jag skulle leta efter kanske mindre bra gång än du tänker på men med bakben som har bra förutsättningar. Behövs en del kunskap själv eller hos någon som är med men ibland blir just de hästarna förbisedda och ligger lite lägre i pris. Just bra bakben behöver nödvändigtvis inte uttrycka sig i bra mekanik men det ger fina förutsättningar att utveckla både gång och arbete hos hästen.
 
Utifrån gissad prisklass antar jag att du tävlar svår dressyr?
För lätta klasser upp tom MSV "duger" väl nästan vilken varmblodig ridhäst som helst.

Nej säger jag det kan knappast vara önskvärt att rida msv med en häst vars bakben är bakom sig och styva o raka, blir ju varken påskjut eller arbete på rätt sätt.
 
Hur har du det med kontakter? När jag fortfarande höll på med hästar erbjöd sig en hästhandlar-vän att hålla ögonen öppna åt mig (hen finns inte i bekantskapen längre. Hens kontakter var dock mycket i Danmark). Hen menade att ett av de billigaste sätten att köpa fina hästar var renoveringsobjekt, second hand, då många dressyrryttare förköper sig.

Det kräver dock ett kontaktnät (de här hästarna går ofta tillbaka till handlarna när ryttarna köper nytt. Så man behöver en handlare man litar på). Att man kan vänta. Kunskap. Bra tränare och inte minst kontakter med ett bra team vet/fysio. Och prislappen för en svårklasshäst ens som renoveringsobjekt går sällan under sex siffror. Göra fynd är riskabelt.
 
Min nuvarande häst kostade 100 000 kr i inköp, han var då 11 år och hade tävlat någon enstaka LA med mediokert resultat. Två år senare tävlar vi MsvA tillsammans och siktar vidare mot svår klass. Har placeringar upp till MsvB5. Tvivlar inte på att han kommer gå minst intermediare om vi båda får va friska och i träningsbart skick. Jag hade inte tävlat de här klasserna innan. Inte en häst med supergång, men reglerbar trav och fin galopp med lätt för samling och en stor arbetsvilja. Har dock inte alltid varit en lätt häst (därav priset när jag köpte honom/brist på tidigare meriter) men visst går det med mycket vilja och bra hjälp från vettiga tränare.
 
Går det att finna en häst med gångarter och fina steg utan att vara rik? Jag vill verkligen fortsätta jobba med dressyren men har inte råd med 300-500 tusen hästar, känns lite hopplöst ibland då man inte kan konkurrera. Utbildningen kan jag göra med hjälp av kunniga, men gångarterna måste ju finnas där naturligt.

Som sagt, hopphästar kan du fynda till bra priser. Sen beror det ju givetvis på i vilka klasser du vill upp. Åtminstone i mina bekantskapskretsar vet jag flera hästar som idag går Msv som köptes när de var "äldre unghästar" och låg på typ LA nivå, för kring 70-90'. Dessa var kanske inga "Totilas-prospekt", men ändå trevliga, okomplicerade hästar med svenska klassiska dressyrstammar.
Pratar vi klasser kring typ LA-MsvC skulle jag inte ens säga att gångarter är något särskilt viktigt. Visst, bra gångarter underlättar, men är man en tillräckligt duktig ryttare kan man få nästan vad som helst på 4-ben att få 60% i dessa klasser.
 
Mellan 100 000 och 200 000 kan man definitivt hitta GP-prospekt, men det gäller att ha kunskap och öga för vad man behöver ha också då man behöver ha så mycket mer än bara en flott trav. Vet flera förmedlare som säljer riktigt fina unga hästar i den prisklassen så jag förstår nog inte riktigt frågan? Det är absolut inte svårt att hitta rörliga hästar under 300 000 kr.
 
Pratar vi klasser kring typ LA-MsvC skulle jag inte ens säga att gångarter är något särskilt viktigt. Visst, bra gångarter underlättar, men är man en tillräckligt duktig ryttare kan man få nästan vad som helst på 4-ben att få 60% i dessa klasser.

Men om man vill konkurrera, vilket TS skriver hon vill, då är 60 % riktigt riktigt dåligt för även i de klasserna behövs viss mekanik( betyder nödvändigtvis inte bra gång) för att få placeringar.

Vidare:
Och visst finns fynd med hopphästar men där skulle jag säga problemet generellt är lite tvärtom ibland, de ser rörliga ut men de får inte rörelsen inunder sig som man skulle vilja ha , problemet med det är att även det( precis som ex korta styva bakben) är exteriört så det finns marginell förmåga till förbättring genom ridning.
 
Kolla in de annonserna som ser "hopplösa" ut från början. Vår nuvarande prins efter Briar-Amiral hade en inte vidare vacker annons - suddiga bilder från troligtvis en film och såldes dessutom som hopphäst. :p (Vilket han gör väldigt fint också, men nu är det dressyr vi vill rikta in oss på framför allt.) 7 år, 168 hög ungefär och en riktigt trevlig individ som har väldigt lätt för sig, men knappt ordentligt dressyrriden alls genom åren då förra ägaren var mycket ung och fokuserade på hoppning. Vi fick ge 150' för honom, men hade han varit hos en dressyrryttare för försäljning några månader hade han troligtvis legat närmare de summorna du nämner, speciellt eftersom han är så okomplicerad. Det gäller ju att ha lite tur och tålamod också.
 
Som sagt, hopphästar kan du fynda till bra priser. Sen beror det ju givetvis på i vilka klasser du vill upp. Åtminstone i mina bekantskapskretsar vet jag flera hästar som idag går Msv som köptes när de var "äldre unghästar" och låg på typ LA nivå, för kring 70-90'. Dessa var kanske inga "Totilas-prospekt", men ändå trevliga, okomplicerade hästar med svenska klassiska dressyrstammar.
Pratar vi klasser kring typ LA-MsvC skulle jag inte ens säga att gångarter är något särskilt viktigt. Visst, bra gångarter underlättar, men är man en tillräckligt duktig ryttare kan man få nästan vad som helst på 4-ben att få 60% i dessa klasser.
Jo, fast vem som satsar vill ligga på 60%..? MEN därmed inte sagt att man behöver en häst med en massa gång för att lyckas bra i lätta/MsvC-klasser. I de klasserna kommer man långt på lydnad och prydlig ridning. Flera ridskolehästar t ex går på runt 70% i dessa klasser. De har inte en massa gång, då de i sådana fall inte skulle passa som ridskolehästar eftersom de blir för svåra att följa etc för de mindre rutinerade eleverna och därmed inte skulle hålla.
 
Jo, fast vem som satsar vill ligga på 60%

Nej det är ju ett misslyckande. För att hamna så lågt innebär ju antingen att man har massa missar vilken kan hända eller att kvalitén genomgående är rätt kass. Även om jag bara rider på hopphästar skulle jag bli väldigt besviken om jag skulle rida på 60% utan missar. Skulle nog säga att det inte ens skulle finnas på kartan i LA-Msvc klasser. Sist jag tävlade dressyr på hopphästen i LA3 för 2 år sedan var han 6 år och fick omslag i båda förvända men gick ändå på 65% och han har inga direkta gångarter att tala om.
 
Och visst finns fynd med hopphästar men där skulle jag säga problemet generellt är lite tvärtom ibland, de ser rörliga ut men de får inte rörelsen inunder sig som man skulle vilja ha , problemet med det är att även det( precis som ex korta styva bakben) är exteriört så det finns marginell förmåga till förbättring genom ridning.

Jag skulle nog aldrig satsa på dressyr med en hopphäst. Tror inte dom har mentaliteten som krävs . Jag märker ju på mina hur jävla glada dom blir när man tar fram en bom och hur likgiltiga dom är inför dressyrarbetet. Inte så att dom direkt protesterar utom dom gör ju allt, men inte med den där glädjen som när dom ser en bom. De vänner jag känner som har dressyrhästar , de hästarna växlar upp i glädje inför olika rörelser som hopphästarna gör inför en bom. Jag tror det har betydelse i slutändan, aveln har liksom satt sina spår.
Nu tänker jag inte msv klasser utan svårklass då.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
605
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp