Hur hitta häst med steg utan att bli ruinerad?

Jag skulle nog aldrig satsa på dressyr med en hopphäst. Tror inte dom har mentaliteten som krävs . Jag märker ju på mina hur jävla glada dom blir när man tar fram en bom och hur likgiltiga dom är inför dressyrarbetet. Inte så att dom direkt protesterar utom dom gör ju allt, men inte med den där glädjen som när dom ser en bom. De vänner jag känner som har dressyrhästar , de hästarna växlar upp i glädje inför olika rörelser som hopphästarna gör inför en bom. Jag tror det har betydelse i slutändan, aveln har liksom satt sina spår.
Nu tänker jag inte msv klasser utan svårklass då.

Du tror inte att det även beror lite på hur deras ryttare känner inför dressyr vs. hoppning...? Har aldrig märkt på mina hopphästar att de skulle tycka att dressyr var tråkigt överhuvudtaget, snarare tvärt om brukar de vara riktigt nöjda efter ett bra dressyrpass.

Dels KL
Min ena hopphäst (numera avelssto) har både gången och exteriören för att gå svåra klasser i dressyr, men tyvärr lite knepigt temperament - hon köptes som outbildad 5-åring för kring 75.000,- (för 10 år sedan). Hennes son (hoppstammad med multitalang-blod) är lite för tidigt att säga än hur långt han kan gå inom dressyren, men han är bedömd med 8-7-9 på sina gångartar och hans trav är taktfast med bra bakben, så troligen rätt utvecklingsbar (om dock inte flashig).

Om man letar bland hopphästar så får man gå efter de lite äldre stammarna från den tiden hingstarna blev bedömda på både gång och hoppning. Finns flera av de gamla hingstarna som lämnat avkommor i svår klass både dressyr och hoppning.
 
Du tror inte att det även beror lite på hur deras ryttare känner inför dressyr vs. hoppning...? Har aldrig märkt på mina hopphästar att de skulle tycka att dressyr var tråkigt överhuvudtaget, snarare tvärt om brukar de vara riktigt nöjda efter ett bra dressyrpass.

Dels KL
Min ena hopphäst (numera avelssto) har både gången och exteriören för att gå svåra klasser i dressyr, men tyvärr lite knepigt temperament - hon köptes som outbildad 5-åring för kring 75.000,- (för 10 år sedan). Hennes son (hoppstammad med multitalang-blod) är lite för tidigt att säga än hur långt han kan gå inom dressyren, men han är bedömd med 8-7-9 på sina gångartar och hans trav är taktfast med bra bakben, så troligen rätt utvecklingsbar (om dock inte flashig).

Om man letar bland hopphästar så får man gå efter de lite äldre stammarna från den tiden hingstarna blev bedömda på både gång och hoppning. Finns flera av de gamla hingstarna som lämnat avkommor i svår klass både dressyr och hoppning.


Ja jag avskyr ju dressyr men jag tänkte inte direkt på mig .

Finns ju några hopphästar som går /gått svår dressyr och jag tycker det ser aningen krystat eller oengagerat ut . Inte den där glädjen direkt .

Jag tycker ju dock inte det är konstigt med dagens uppdelade avel att hopphästarna tycker det är tråkigare att gå dressyr än att hoppa oavsett ryttare.
 
Senast ändrad:
Du har redan fått bra tips så jag lägger bara till det jag tänker på, vilket är den lilla hästen. En häst på låt säga 155 cm med flådiga gångarter kostar oftast väsentligen mindre än en med likadana gångarter som är 168 cm. Jag har ju ingen aning om hur lång du är förstås, men många passar fint på den lilla hästen.
 
@fio Hopphästar som tycker det är tråkigt att gå dressyrjobb tror jag beror på olika faktorer. Dels de som har så kass gång (tänker på alla Cardentohästar...) och är byggda med väldigt långa bakben så blir dressyrjobbet skitjobbigt eftersom deras kropp inte samarbetar och är jobbig att få ihop. Dels att ryttarna tycker det är skittråkigt vilket naturligtvis smittar av sig på hästen. Jag tror att hästar som har lätt för det ryttaren begär av dom plus en engagerad ryttare som tycker det är kul är de hästarna som är mest arbetsvilliga oavsett de är avlade för dressyr eller hoppning. Sen kan dålig ridning knäcka vilken arbetsvilja som helst.

Sen finns det ju viss hoppstam som är bättre än annan. Hip Hop, Camaro M och Quite Easy tillhör iofs det gamla gardet men alla har lämnat fina dressyrhästar. Sir Oldenburg, Canterbury och Mr Vain är ytterligare tre hoppstammade som lämnar bra gång och själva rör sig bra. Så nog finns det hoppstammade hästar för dressyr. Tror att @Mirabilis är inne på ett bra spår med att kolla på hopphästannonser där säljaren kanske inte har så bra koll på vad för stam hästen faktiskt har. Hennes hade jag tex inte benämnt som en hoppstam även om Briar hoppade bra på bruks (och var hoppstammad själv).
 
Angående hopphästar på dressyrbanan så har en jag känner en Stakkato – Capitol I häst som är kvalad till Prix St George och jag antar att hon satsar hela vägen med den, för det brukar hon göra med sina hästar.
Så nog är det vettigt att kolla hopphästannonserna med!
 
Mellan 100 000 och 200 000 kan man definitivt hitta GP-prospekt, men det gäller att ha kunskap och öga för vad man behöver ha också då man behöver ha så mycket mer än bara en flott trav. Vet flera förmedlare som säljer riktigt fina unga hästar i den prisklassen så jag förstår nog inte riktigt frågan? Det är absolut inte svårt att hitta rörliga hästar under 300 000 kr.

Kanske är det jag som söker fel eller menar du väldigt unga hästar? Tycker utbudet är lite svagt på dressyrhästar just nu.
 
Hur har du det med kontakter? När jag fortfarande höll på med hästar erbjöd sig en hästhandlar-vän att hålla ögonen öppna åt mig (hen finns inte i bekantskapen längre. Hens kontakter var dock mycket i Danmark). Hen menade att ett av de billigaste sätten att köpa fina hästar var renoveringsobjekt, second hand, då många dressyrryttare förköper sig.

Det kräver dock ett kontaktnät (de här hästarna går ofta tillbaka till handlarna när ryttarna köper nytt. Så man behöver en handlare man litar på). Att man kan vänta. Kunskap. Bra tränare och inte minst kontakter med ett bra team vet/fysio. Och prislappen för en svårklasshäst ens som renoveringsobjekt går sällan under sex siffror. Göra fynd är riskabelt.

Saknar tyvärr kontakter när det kommer till sådant. Bor i norrland så här är vi väldigt utspridda om än engagerade :) men jag börjar få ett bättre öga själv på vad jag ska titta på. Huvudsaken år att det finns potential att plocka fram och att hästen ändå känner sig till freds med grenen.
 
@fio Hopphästar som tycker det är tråkigt att gå dressyrjobb tror jag beror på olika faktorer. Dels de som har så kass gång (tänker på alla Cardentohästar...) och är byggda med väldigt långa bakben så blir dressyrjobbet skitjobbigt eftersom deras kropp inte samarbetar och är jobbig att få ihop. Dels att ryttarna tycker det är skittråkigt vilket naturligtvis smittar av sig på hästen. Jag tror att hästar som har lätt för det ryttaren begär av dom plus en engagerad ryttare som tycker det är kul är de hästarna som är mest arbetsvilliga oavsett de är avlade för dressyr eller hoppning. Sen kan dålig ridning knäcka vilken arbetsvilja som helst.

Sen finns det ju viss hoppstam som är bättre än annan. Hip Hop, Camaro M och Quite Easy tillhör iofs det gamla gardet men alla har lämnat fina dressyrhästar. Sir Oldenburg, Canterbury och Mr Vain är ytterligare tre hoppstammade som lämnar bra gång och själva rör sig bra. Så nog finns det hoppstammade hästar för dressyr. Tror att @Mirabilis är inne på ett bra spår med att kolla på hopphästannonser där säljaren kanske inte har så bra koll på vad för stam hästen faktiskt har. Hennes hade jag tex inte benämnt som en hoppstam även om Briar hoppade bra på bruks (och var hoppstammad själv).

Alltså jag pratar ju om mentaliteten när det väl kommer till kritan i svår klass, inte om hopphästar lämnar bra gång och exteriör för det kan dom ju såklart göra! Men jag tycker den där harmonin och glädjen saknas när man ser hopphästar gå i de klasserna. Alltså piff och puffklasser pratar jag om nu. I de lägre klasserna kommer man ju aldrig till den punkten.
 
Kanske är det jag som söker fel eller menar du väldigt unga hästar? Tycker utbudet är lite svagt på dressyrhästar just nu.

Ja det blir ju rätt unga hästar med den budgeten, tre och fyraåringar i regel, men även fem och sexåringar som hamnat efter i utbildningen. Man kan ju även hitta 13+ are med utbildning, men då blir det ju mer för att få rutin i de "lägre" klasserna och inget GP-prospekt.
Dressyrhästarna finns, men man får ofta kolla på andra ställen än på annons. Massor med bra hästar hamnar aldrig där
 
Går det att finna en häst med gångarter och fina steg utan att vara rik? Jag vill verkligen fortsätta jobba med dressyren men har inte råd med 300-500 tusen hästar, känns lite hopplöst ibland då man inte kan konkurrera. Utbildningen kan jag göra med hjälp av kunniga, men gångarterna måste ju finnas där naturligt.

Om du ska ha gångarterna för att rida medelsvår så finns det ju oändligt mycket hästar med gångarter som passar medelsvår för 100 lappen .

Vad är det för klasser du avser när du letar häst ? Vad för ”fint steg” avser du med frågan?
 
Undrar också detta :)
Vore intressant och se vad folk här generellt tycker är fint steg

Jag vill gärna ha rena gångarter där man ser att hästen rör sig framåt utan några hinder samt är regelbundet liksidig. Stegen är luftiga och bakbenen har inga anatomiska avvikelser. En positiv helhetsbild. Framåtbjudande trav med schwung kräver luftighet :) mycket går att träna men vissa saker måste det finnas förutsättningar för naturligt inte minst för hästens egen skull.
 
Ja det blir ju rätt unga hästar med den budgeten, tre och fyraåringar i regel, men även fem och sexåringar som hamnat efter i utbildningen. Man kan ju även hitta 13+ are med utbildning, men då blir det ju mer för att få rutin i de "lägre" klasserna och inget GP-prospekt.
Dressyrhästarna finns, men man får ofta kolla på andra ställen än på annons. Massor med bra hästar hamnar aldrig där

Ja det är jag med på. 5-6 år skulle jag kunna tänka mig, men har dålig koll på vart man i så fall ska söka om man saknar önskvärt kontaktnät :)
 
Jag vill gärna ha rena gångarter där man ser att hästen rör sig framåt utan några hinder samt är regelbundet liksidig. Stegen är luftiga och bakbenen har inga anatomiska avvikelser. En positiv helhetsbild. Framåtbjudande trav med schwung kräver luftighet :) mycket går att träna men vissa saker måste det finnas förutsättningar för naturligt inte minst för hästens egen skull.

Ok :) jag tänker mest på den jag köpt som jag tycker rör sig utöver det "vanliga" men nu är det utefter min erfarenhet.
Och henne gav jag inga 100.000 för
 
Okej jag förstår! Hur skulle du förklara gångarterna då? :)

Traven är sämst men där har hon bärighet och schvung. Här flaxar framhovarna lite åt sidorna :angel:
Galoppen tar hon i mycket bakifrån och jobbar i uppförsbacke. Där är hon starkast men hon har såklart en sida som är bättre än den andra (hon är 7år och inte riden mycket alls)
Skritten är vägvinnande och hon rör sig genom hela kroppen (tycker jag)

Såldes som hopphäst men jag tycker hon har mycket att ge inom dressyr och hon gillar att arbeta. Alltid öronen framåt och driv.

Har en film i filmtråden på galoppen
 
Traven är sämst men där har hon bärighet och schvung. Här flaxar framhovarna lite åt sidorna :angel:
Galoppen tar hon i mycket bakifrån och jobbar i uppförsbacke. Där är hon starkast men hon har såklart en sida som är bättre än den andra (hon är 7år och inte riden mycket alls)
Skritten är vägvinnande och hon rör sig genom hela kroppen (tycker jag)

Såldes som hopphäst men jag tycker hon har mycket att ge inom dressyr och hon gillar att arbeta. Alltid öronen framåt och driv.

Har en film i filmtråden på galoppen

Jag gillar din, den rör sig som jag vill att dom ska röra sig. Kvicka, alerta gångarter... Jag avskyr sådana där hästar med enorm och långsam gång. Min irländare är lite likadan även om han inte rör sig lika bra som din så är de gångarterna så mkt mer arbetsbara tycker jag! Min Grå är väl lite åt det mer långsamma hållet och jag har fått spendera mkt tid på att kvicka upp traven framförallt... men jag ser ju när någon lite sämre ryttare rider honom ...mina ögon blöder när jag ser det där långsamma, sävliga 🤣 Men han är 8 nu och nu är han stark nog att hålla ihop sig och orka samla sig i sin stora galopp. Så nu är han ganska rolig att rida!
 
Jag gillar din, den rör sig som jag vill att dom ska röra sig. Kvicka, alerta gångarter... Jag avskyr sådana där hästar med enorm och långsam gång. Min irländare är lite likadan även om han inte rör sig lika bra som din så är de gångarterna så mkt mer arbetsbara tycker jag! Min Grå är väl lite åt det mer långsamma hållet och jag har fått spendera mkt tid på att kvicka upp traven framförallt... men jag ser ju när någon lite sämre ryttare rider honom ...mina ögon blöder när jag ser det där långsamma, sävliga 🤣 Men han är 8 nu och nu är han stark nog att hålla ihop sig och orka samla sig i sin stora galopp. Så nu är han ganska rolig att rida!

Långsam behöver inte nödvändigtvis vara sävligt dock, då bjuder hästen inte framåt tillräckligt, vilket ju är en annan sak.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp