Hur hitta häst med steg utan att bli ruinerad?

Det som förvillar är nog din frågeställning: Hur hitta en häst med steg för under 300'? Då tänker alla gång utöver det vanliga. När du egentligen kanske eftersöker en medioker häst som är välutbildad?

Men har du läst mina inlägg efter trådstart? :) Jag kan erkänna att trådstarten var lite taskig formulerad.
 
Men har du läst mina inlägg efter trådstart? :) Jag kan erkänna att trådstarten var lite taskig formulerad.
Ja men iom trådstartens formulering så blir dina senare inlägg en helomvändning från vad du började med. Därav förvirringen hos de andra användarna. Din frågeställning kring hur man finner den häst du söker påverkas ju väldigt mycket om alla inte greppar din målbild då din definition blir luddig av att du inte specificerat dig kring hur det du beskrivit ser ut tidigare.

Det som beskrivs i text blir så mycket lättare att definiera om man har till exempel film för att visa vad man menar. Där av visade både jag och @AW filmer för att definiera vad vi pratade om.

För att återgå till din frågeställning utifrån definitionen av bra häst med AW's film så kan du köpa en sådan häst outbildad för under 100' utan problem. Sedan stiger givetvis priset med utbildning och meriter. Vill man ha de med meriter och högre utbildning så får man i så fall godta defekter. Dessa typer finns det gott om, funkar oftast bra att kontakta olika förmedlare, tränare och utbildare för att få napp.
 
Precis, tack! Kan tillägga att jag tycker hästen som @AW lade upp video på är ett bra exempel på det jag söker. Väldigt fin häst utan tvekan, vem kan begära mer?

Hästen jag la upp är ett exempel på en häst som de allra flesta skulle behöva. Men han rör sig inte speciellt bra men är väl utbildad (ska vara två ord) för jag menar jag bra, inte bara att han har kommit en bit. Jag sålde honom som 16-åring och då kostade han en bit under 100. Denna typ av häst kan du få för runt 100, kanske en bra bit under om du har lite flyt, yngre outbildad eller äldre utbildad.
 
Ja men iom trådstartens formulering så blir dina senare inlägg en helomvändning från vad du började med. Därav förvirringen hos de andra användarna. Din frågeställning kring hur man finner den häst du söker påverkas ju väldigt mycket om alla inte greppar din målbild då din definition blir luddig av att du inte specificerat dig kring hur det du beskrivit ser ut tidigare.

Det som beskrivs i text blir så mycket lättare att definiera om man har till exempel film för att visa vad man menar. Där av visade både jag och @AW filmer för att definiera vad vi pratade om.

För att återgå till din frågeställning utifrån definitionen av bra häst med AW's film så kan du köpa en sådan häst outbildad för under 100' utan problem. Sedan stiger givetvis priset med utbildning och meriter. Vill man ha de med meriter och högre utbildning så får man i så fall godta defekter. Dessa typer finns det gott om, funkar oftast bra att kontakta olika förmedlare, tränare och utbildare för att få napp.

Jag kan förstå vad du menar då trådstarten blev så otydlig, och det sedan förts många diskussioner där jag upplever att det blivit många missförståenden.

Om det framstår som att jag inte uppskattar t.ex. @AW s bidrag i tråden så vill jag passa på att förtydliga att så är inte fallet. Som jag skrev innan så har tråden mynnat ut i många intressanta perspektiv tycker jag. Men även för önskvärda bättre placeringar i msv B eller A krävs ju lite rörelse tänker jag, även om det inte är stjärnämnen som krävs. Därav min lista som gulliga @Tillys bidrog med att sammanställa. En häst som inte har tydliga hinder.
 
Precis, tack! Kan tillägga att jag tycker hästen som @AW lade upp video på är ett bra exempel på det jag söker. Väldigt fin häst utan tvekan, vem kan begära mer? Har reagerat på några formuleringar och därför problematiserat dessa för diskussionens skull, vilket uppenbarligen stör några av deltagarna.

Jag tror det blir missförstånd iom att vi inte alla delar bild av vad bra rörelser är. Den hästen som visats på film är ju medioker rörelsemässigt. Sen verkar den trevligt utbildad och stabil. Det kan ju dra upp priset lite.
Men är det vad du letar efter har du noll problem att finna en häst som rör sig så utan att vara i närheten av 300. Speciellt som du inte heller tvekar i frågan att utbilda själv.
Det kan du hitta lätt för en hundring max.

Jag tror vi övriga hade väldigt mycket mer gång i tankarna just iom att du undrade om outbildad häst och nämde att du inte hade råd med 300 och upp. För de pengarna får man väääldigt mycket mer unghäst än den på filmen(som ju så klart inte är unghäst/oskolad).

Och en sån häst som på filmen brukar också vara mer hållbara i händerna på en hobbyryttare än ett överrörligt gångartsmonster. Och mer förlåtande på många sätt.
Så en sån typ av häst som i filmen verkar ju toppen att jobba med och lära sig på.

Jag personligen vill ha mer. Det hade jag inte velat då jag själv skulle lära mig.
Eller.. Jag hade ju blivit superlycklig över ett gångartsmonster och inte förstått att jag inte grejade det. :laugh:
Så en sån som på filmen tror jag skulle bli toppen både i utvecklingskurva för dig och plånboken.
 
Som tillägg, så alltså inte ens alla proffstränare/utbildare - och ffa inte heller deras köpare vill alltid heller ha såna hästar med jättestora rörelser för det blir så mycket svårare även om hästen i sig är ett potentiellt elitämne .

Ja, så är det givetvis. Det var nog min tränare som fick mig att inse svårigheten iom att själv säga att hon "skulle förmodligen ramla av" om hon fick sitta på Totilas. Då har hon ju ridit GP och jobbat som beridare av dressyrhingstar etc.
Självklart viss humor i det. Men också insikt om att det där skulle vara för mycket även om man nu i en fantasivärld fick en sån för en överkomlig summa.
Och det finns ju fler som inser det, trots att de tävlar GP.
Och man vill ju som säljare sälja hästar som fungerar och håller. Är det för känsliga hästar som säljs till ryttare som inte riktigt reder ut dem finns ju alltid risken att det blir tvister där man som köpare åberopar dolda fel etc.
 
Jag tror det blir missförstånd iom att vi inte alla delar bild av vad bra rörelser är. Den hästen som visats på film är ju medioker rörelsemässigt. Sen verkar den trevligt utbildad och stabil. Det kan ju dra upp priset lite.
Men är det vad du letar efter har du noll problem att finna en häst som rör sig så utan att vara i närheten av 300. Speciellt som du inte heller tvekar i frågan att utbilda själv.
Det kan du hitta lätt för en hundring max.

Jag tror vi övriga hade väldigt mycket mer gång i tankarna just iom att du undrade om outbildad häst och nämde att du inte hade råd med 300 och upp. För de pengarna får man väääldigt mycket mer unghäst än den på filmen(som ju så klart inte är unghäst/oskolad).

Och en sån häst som på filmen brukar också vara mer hållbara i händerna på en hobbyryttare än ett överrörligt gångartsmonster. Och mer förlåtande på många sätt.
Så en sån typ av häst som i filmen verkar ju toppen att jobba med och lära sig på.

Jag personligen vill ha mer. Det hade jag inte velat då jag själv skulle lära mig.
Eller.. Jag hade ju blivit superlycklig över ett gångartsmonster och inte förstått att jag inte grejade det. :laugh:
Så en sån som på filmen tror jag skulle bli toppen både i utvecklingskurva för dig och plånboken.

Jag är helt med dig här. Jag vill inte föregå mig och ta vatten över huvudet då det är ett recept för katastrof för både hästen och ryttare. Det försöker jag ta med mig i min sökning. Men jag vill köpa en häst med mina ambitioner i åtanke så att säga :)
 
Hästen jag la upp är ett exempel på en häst som de allra flesta skulle behöva. Men han rör sig inte speciellt bra men är väl utbildad (ska vara två ord) för jag menar jag bra, inte bara att han har kommit en bit. Jag sålde honom som 16-åring och då kostade han en bit under 100. Denna typ av häst kan du få för runt 100, kanske en bra bit under om du har lite flyt, yngre outbildad eller äldre utbildad.

Tycker inte det är så lätt att hitta dessa dock? Tycker jag kollar så noga varje dag men aldrig hittat en så stabil och bärande häst för under 200 senaste halvåret. Jag förstår dock att vi utgår från olika perspektiv då jag tycker den där hästen såg ut jättefin ut och du tycker den är medioker ;) jag är inte på den nivån ännu :) men jag kan förstå vad du syftar på.
 
Den hästen är fin på sitt sätt med god utbildning men knappast en häst för att hålla sig i toppen i svår klass då den helt enkelt rör sig för lite. Därav tror jag många undrar vad du menar med bra gång och ambitioner egentligen. För den hästen är "en vanlig brunte" men välskolad sådan. Finns gott om denna typ av häst för under 300'
Har läst igenom tråden och tycker nog ändå att ts varit tydlig och försökt omformulerat sig.. även om starten blev otydlig då. Men reagerade på ”vanlig brunte”? :eek: Undrar av nyfikenhet vad majoriteten av ridskolehästarna i Sverige faller under för kategori enligt din skala? Sådär rör sig ingen häst på min ridskola men jag är långtifrån ett proffs. Medioker är för mig en genomsnittlig ridskolehäst.
 
Har läst igenom tråden och tycker nog ändå att ts varit tydlig och försökt omformulerat sig.. även om starten blev otydlig då. Men reagerade på ”vanlig brunte”? :eek: Undrar av nyfikenhet vad majoriteten av ridskolehästarna i Sverige faller under för kategori enligt din skala? Sådär rör sig ingen häst på min ridskola men jag är långtifrån ett proffs. Medioker är för mig en genomsnittlig ridskolehäst.

Jag utgår ifrån hur denna häst hade rört sig utan någon skolning. Rätt skolning påverkar rörelserna otroligt mycket när de lärt sig bära med balans och shwung. Denna häst skiljer sig inte mängder från vad som finns på dagens ridskolor i annat än sin skolning.
 
@Waco hann före så jag fyller bara på...

@Tillys och @Roxanna Jag skulle inte heller säga att hästen, så som den ser ut på filmen, är medioker eller en vanlig brunte men det beror på utbildningen. Gångartsmässigt är han medioker. Skulle han varit runt 13 eller yngre hade du fått betala 200+. Tror att det finns mycket större brist på välutbildade och bra ridna än på hästar med fina gångarter.

Tror att vi pratar förbi varandra då de med lite mer erfarenhet kan se förbi utbildningen och kommenterar på grundkvalitéerna.

Jag skrev i inläggen med filmen att det skulle vara en häst för de allra flesta att ha riktigt roligt med och det menar jag verkligen. Han är lagom på alla sätt vilket gör honom lätt och en perfekt förstahäst att rida lite högre klasser då det inte blir så svårt. Gissar att han kan gå på runt 65% i MsvA och det räcker för många. Skillnaden blir för en duktig ryttare att det inte finns så mycket mer att hämta, han kan inte få 7.5-8. Men stadigt på 6.5 och med någon enstaka 7:a kommer man långt på.
 
Hmmmm... jag tycker inte att hästen som @AW delade på film är medioker.. Bara för att en gång inte är stor och med mkt gung så betyder inte det att hästen är medioker.. Medioker är den om den inte kan sätta under sig, har taktsvårigheter etc.. Medioker är den också om den inte är utbildningsbar. Tycker detta rätt tydligt visar på det problem vi som uppfödare har i detta landet då det nuförtiden hos många ryttare ses som mediokert om en häst rör sig 7 mässigt.. De flesta ryttare klarar inte att rida så mkt större gång än så. Med mkt gång kommer oftast mkt mkt känslighet och det kräver absolut sin ryttare att kunna få hästen avspänd och till arbete på ett korrekt sett.. sen ska den dessutom hålla också. Samtidigt som det inte blir hela havet stormar uppe på ryggen. Många som köpt sig för mkt gång och känslighet sitter och bromsar i obalans och då kommer ridbarhetsproblem som ett brev på posten. Som uppfödare möter du ofta köpare som vill ha top notch hästar trots att de kanske rider på max msv nivå. Vad man glömmer är att du kan rida upp tom svår även på en 7a.. bärighet, balans och ridbarhet är nyckeln. Kolla bara Carl Hesters nip Tuck. Den ökade traven gör ingen salig direkt.
 
Hmmmm... jag tycker inte att hästen som @AW delade på film är medioker.. Bara för att en gång inte är stor och med mkt gung så betyder inte det att hästen är medioker.. Medioker är den om den inte kan sätta under sig, har taktsvårigheter etc.. Medioker är den också om den inte är utbildningsbar. Tycker detta rätt tydligt visar på det problem vi som uppfödare har i detta landet då det nuförtiden hos många ryttare ses som mediokert om en häst rör sig 7 mässigt.. De flesta ryttare klarar inte att rida så mkt större gång än så. Med mkt gång kommer oftast mkt mkt känslighet och det kräver absolut sin ryttare att kunna få hästen avspänd och till arbete på ett korrekt sett.. sen ska den dessutom hålla också. Samtidigt som det inte blir hela havet stormar uppe på ryggen. Som uppfödare möter du ofta köpare som vill ha top notch hästar trots att de kanske rider på max msv nivå. Vad man glömmer är att du kan rida upp tom svår även på en 7a.. bärighet, balans och ridbarhet är nyckeln. Kolla bara Carl Hesters nip Tuck. Den ökade traven gör ingen salig direkt.

Kan inte vara speciellt tacksamt att vara uppfödare men jag hoppas verkligen att det kan ändra sig för man har så otroligt mycket roligare med en häst som man klarar av. Tror att det finns en stor övertro till sin förmåga bland många ryttare. Samtidigt kan jag känna, nu när jag ändå kommit en bit på vägen, att bara för jag kanske skulle kunna klara av en svår häst (mycket gång och superkänslig) vill jag verkligen ha en sån?
 
Kan inte vara speciellt tacksamt att vara uppfödare men jag hoppas verkligen att det kan ändra sig för man har så otroligt mycket roligare med en häst som man klarar av. Tror att det finns en stor övertro till sin förmåga bland många ryttare. Samtidigt kan jag känna, nu när jag ändå kommit en bit på vägen, att bara för jag kanske skulle kunna klara av en svår häst (mycket gång och superkänslig) vill jag verkligen ha en sån?
Det är otroligt roligt när man lyckas matcha rätt häst till rätt ryttare men det är svårt när man vet att de hästar man fött upp, även de som inte är superflashiga, kan gå minst så långt som de flesta hobbyryttare vill nå. Min Bernstein är en sån, nu såld till en underbar tjej som köpt häst av oss tidigare. Han är avlad mot svår dressyr och inte för att vara flashig. Min gula som jag sålde till Tuschomies ryttare är precis det du beskriver.. Hon är hyperkänslig med enorm motor. Kommer kunna gå hur långt som helst. Men det är ingen amatörhäst, henne kunde jag inte sälja till en vanlig ryttare. Sen tror jag att vi vanliga dödliga är för snabba med att såga hästar.. Jag tänker som så att de hästar som inte etablerade GP ryttare kan utbilda till svår är goda medelhästar. För hur ska jag som medioker ryttare kunna döma ut en häst när jag inte själv kan utbilda den så bra? Sen är det inte självklart att en unghäststjärna går hela vägen, finns en del som faller bort då de har svårt för bytena eller inte kan/vill samla sig tillräckligt i passage och piaff arbetet.
 
Har läst igenom den här tråden och tycker den tar upp ett väldigt intressant ämne.

Vilken potential (hos hästen) krävs för att gå hela vägen? Om vi förutsätter att ryttaren har potentialen.

Om Wacos häst är för "medioker" för att "gå hela vägen" så kan vi ju stryka kriterierna i TR "Dressyrens mål", för då är det andra kriterier i verkligheten som gäller.

Om inte takt, regelbundenhet, kadens, bärighet och god utbildning räcker "hela vägen", vad är det då som ytterligare krävs?

Svårigheten ligger ju i att behålla dessa kvaliteter i dom svårare och svårare momenten allteftersom man går upp i klasserna.

Att en häst med rörelsestörningar och/eller taktproblem inte kommer upp i klasserna är ju inte så konstigt. Men om den grunden sitter? Varför inte?

Jag tycker det är tråkigt det vi faktiskt allt för ofta ser i dom "högre klasserna" är just ekipage som kommit "ända dit" trots tydliga svårigheter att bibehålla takt och bärighet och då ändå på mycket talangfulla hästar.

Dressyrens mål är ju egentligen inte "talang", utan borde vara en väl utbildad häst som kan bibehålla sin balans och bärighet genom hela utbildningsskalan, genom alla svårighetsmoment, dvs "hela vägen".

 
@Fenestra Grattis till dina försäljningar!

@Fiador Vet inte vilken häst du syftar på men gissar att det är min, den som vi diskuterat på slutet. Just den kan inte gå Grand Prix, finns inget uns av talang för passage i honom. Men generellt tror jag att betydligt fler hästar än vad man tänker kan gå hela vägen men fallerar på ryttaren.

Som på clinics med t ex Carl Hester och liknande pratar man om grunder och att bygga upp hästen i sin egen takt och alla förstår och håller med när de är där. Men sen när man kommer hem vill man bara rida rörelser (mkt grov generalisering), så kommer man inte till högsta klasserna.

Såg filmen i ditt inlägg och jag håller bara delvis med om att det skulle vara svårare att utbilda en häst motsvarande den i filmen än en med mer talang/gångarter. Den kommer troligen att vara mer förlåtande om inte allt blir rätt på vägen för precis som en talangfull hopphäst kan överhoppa sig och sen inte vilja mer tror jag att gångartshästarna också kan reagera. Bättre att ha en häst med lagom gångarter och rätt inställning så kommer man riktigt långt och har säkert mer roligt på vägen.

En häst med exteriören ordentligt mot hade jag inte satt i arbete mot Grand Prix, även om det kan gå blir det ofta onödigt svårt och heller inte helt schysst mot hästen.
 
Hmmmm... jag tycker inte att hästen som @AW delade på film är medioker.. Bara för att en gång inte är stor och med mkt gung så betyder inte det att hästen är medioker.. Medioker är den om den inte kan sätta under sig, har taktsvårigheter etc.. Medioker är den också om den inte är utbildningsbar.

Det du beskriver är för mig en osund häst. AW's häst är sett till sin gång inget exceptionellt däremot håller jag med om att det är en hästtyp som stora massan skulle kunna ha väldig roligt med!
 
Jag är helt övertygad att en kan komma väldigt långt på en häst som inte har stora gångarter men som rids riktigt väl och sätter alla svårigheter. Emilie Nyreröds gamla Miata är väl ett rätt bra exempel, det gick hela vägen in i landslaget på en rätt tråkig häst :p

Sen tycker jag det glöms bort att prata om hästens attityd. Den måste vara ambitiös och vara arbetsvillig annars blir det ändå hopplöst. För oss amatörer måste hästen även vara förlåtande för våra misstag och tillkortakommanden som ryttare. Är hästen för elektrisk blir det ofta problem. Mina två hästar är som natt och dag. Min lilla har ingen gång att tala om men är nu så välriden att hon är himla rolig att rida, har placering i MsvB och nästa års mål är att kvala MsvA. Min nya har väldigt mycket mer gång, är väldigt stor, känslig men långsam, lite bakom sig i traven och det är så in i h-vete svårt för mig att lära mig rida honom.
 
@Fenestra Grattis till dina försäljningar!

@Fiador Vet inte vilken häst du syftar på men gissar att det är min, den som vi diskuterat på slutet. Just den kan inte gå Grand Prix, finns inget uns av talang för passage i honom. Men generellt tror jag att betydligt fler hästar än vad man tänker kan gå hela vägen men fallerar på ryttaren.

Som på clinics med t ex Carl Hester och liknande pratar man om grunder och att bygga upp hästen i sin egen takt och alla förstår och håller med när de är där. Men sen när man kommer hem vill man bara rida rörelser (mkt grov generalisering), så kommer man inte till högsta klasserna.

Såg filmen i ditt inlägg och jag håller bara delvis med om att det skulle vara svårare att utbilda en häst motsvarande den i filmen än en med mer talang/gångarter. Den kommer troligen att vara mer förlåtande om inte allt blir rätt på vägen för precis som en talangfull hopphäst kan överhoppa sig och sen inte vilja mer tror jag att gångartshästarna också kan reagera. Bättre att ha en häst med lagom gångarter och rätt inställning så kommer man riktigt långt och har säkert mer roligt på vägen.

En häst med exteriören ordentligt mot hade jag inte satt i arbete mot Grand Prix, även om det kan gå blir det ofta onödigt svårt och heller inte helt schysst mot hästen.

Ja det är nog dessa ryttare som tar sig upp till Grand Prix kanske en gång med vissa förutsättningar som sedan snabbt ramlar tillbaka med andra förutsättningar och med annan häst.
 
Har läst igenom den här tråden och tycker den tar upp ett väldigt intressant ämne.

Vilken potential (hos hästen) krävs för att gå hela vägen? Om vi förutsätter att ryttaren har potentialen.

Om Wacos häst är för "medioker" för att "gå hela vägen" så kan vi ju stryka kriterierna i TR "Dressyrens mål", för då är det andra kriterier i verkligheten som gäller.

Om inte takt, regelbundenhet, kadens, bärighet och god utbildning räcker "hela vägen", vad är det då som ytterligare krävs?

Svårigheten ligger ju i att behålla dessa kvaliteter i dom svårare och svårare momenten allteftersom man går upp i klasserna.

Att en häst med rörelsestörningar och/eller taktproblem inte kommer upp i klasserna är ju inte så konstigt. Men om den grunden sitter? Varför inte?

Jag tycker det är tråkigt det vi faktiskt allt för ofta ser i dom "högre klasserna" är just ekipage som kommit "ända dit" trots tydliga svårigheter att bibehålla takt och bärighet och då ändå på mycket talangfulla hästar.

Dressyrens mål är ju egentligen inte "talang", utan borde vara en väl utbildad häst som kan bibehålla sin balans och bärighet genom hela utbildningsskalan, genom alla svårighetsmoment, dvs "hela vägen".


Klart man kan rida GP på hästar med mindre gång. Det gjorde även jag med min traktor.


Men ställer man två hästar med likvärdiga skolningar och utförandekvalitet så kommer hästen med bättre grundgångarter få högre poäng på tävling. Så vill man vara bäst räcker inte bara god skolning och ridning, det kräver även en exceptionell häst. Men majoriteten klarar inte av att förvalta dessa exceptionella hästarna då de kräver så mycket bättre ridning. Skon efter don helt enkelt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
729
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
726
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp