Hur hitta häst med steg utan att bli ruinerad?

Okej, jag försöker förstå hur du ser på det. Ska du få hästen du visade tidigare till den där nivån eller menar du att det är vad som krävs för att briljera i Grand Prix?

Det går inte att få hästarna man visat tidigare till den nivån.
Kan man rida en sån häst som de här och inte får misstag sopar man banan i GP. Men det är ju få som kan. Så du kan vinna GP på mindre rörlig häst som gör vad den ska genom bra utbildning och ridning.
 
Okej, jag försöker förstå hur du ser på det. Ska du få hästen du visade tidigare till den där nivån eller menar du att det är vad som krävs för att briljera i Grand Prix?

Det är vad som krävs för yttersta eliten.
Min tanke med fuxen jag äger nu är att försöka ta mig till GP men det lär inte se ut som världseliten. Jag är helt enkelt för dålig ryttare för att kunna förvalta och plocka fram allt ur min.
 
Ja, så är det givetvis. Det var nog min tränare som fick mig att inse svårigheten iom att själv säga att hon "skulle förmodligen ramla av" om hon fick sitta på Totilas. Då har hon ju ridit GP och jobbat som beridare av dressyrhingstar etc.
Självklart viss humor i det. Men också insikt om att det där skulle vara för mycket även om man nu i en fantasivärld fick en sån för en överkomlig summa.
Och det finns ju fler som inser det, trots att de tävlar GP.
Och man vill ju som säljare sälja hästar som fungerar och håller. Är det för känsliga hästar som säljs till ryttare som inte riktigt reder ut dem finns ju alltid risken att det blir tvister där man som köpare åberopar dolda fel etc.

Ja verkligen - precis !
 
Jag tänker att man måste vara problemlösande hela vägen. En häst som inte kan ta balansen lika mycket naturligt av bra bakben då ytan minskar, kan ofta göra det genom att kompensera med ren styrka. Men det blir ju mer för hästen att tåla träningsmässigt och större utmaning för både ryttaren och hästen. Sådant är nog det vi många brinner av passion för i slutändan.

Får nog börja gilla teori mer :p
 
Nej precis. Och det är ju det som är lite problemet med hästar med "stor gång", dom har problem med just detta, bakbenen hamnar "bakom".
Nej nej. Exceptionell gång är en gång med uttryck och naturligt undersatta bakben. Titta på Don Olymbrio nu i helgen på SIHS. Den har en makalös trav som är superlätt, uttrycksfull, genom kroppen och riktigt fina bakben. Hästar som naturligt travar bakom sig skyr proffsen, det är alldeles för svårt att rida samling på dom.
 
Nej nej. Exceptionell gång är en gång med uttryck och naturligt undersatta bakben. Titta på Don Olymbrio nu i helgen på SIHS. Den har en makalös trav som är superlätt, uttrycksfull, genom kroppen och riktigt fina bakben. Hästar som naturligt travar bakom sig skyr proffsen, det är alldeles för svårt att rida samling på dom.
Njae, allt är relativt, men se tex på den svarta hästen i filmerna som @Waco lade in, den har definitivt bakbenen bakom sig. Den rids inte särskilt trevligt heller, mycket handridning och spänning. Kan ju vara så att dessa "storgångare" kräver mycket mer för att gå korrekt (fuxen i den andra filmen ser ju mycket bättre ut tex), kanske därför vi ser så mycket bakbenen långt efter på såna hästar, dom rids för dåligt.
 
@Fiador Håller inte med om att Revolution travar bakom sig. Han är väldigt stor i sin trav och han kan inte komma mer under sig i hans naturligt stora trav. Sen behöver vi väl för all del inte gå in på ridningen. Att du inte gillar Helgstrand är knappast en big woop. Visa gärna film på ad du tycker är en riktigt bra gångartshäst för modern dressyr :).
 
Hittade denna på tal om tiderna:

Intressant jämförelse. Här ser man ju verkligen skillnad och vad problemen blir med mycket bensprattel. Bakbenen låååångt efter och "svajigt" som attans. Hästen i den äldre filmen sitter mycket mer ihop, är stadigare i formen och svajar inte alls på det sättet. Mycket trevligare ridning också i den äldre filmen, mer öppen form och skillnad (i formen) i ökningarna.
 
@Fiador Håller inte med om att Revolution travar bakom sig. Han är väldigt stor i sin trav och han kan inte komma mer under sig i hans naturligt stora trav. Sen behöver vi väl för all del inte gå in på ridningen. Att du inte gillar Helgstrand är knappast en big woop. Visa gärna film på ad du tycker är en riktigt bra gångartshäst för modern dressyr :).
Ja det var ju det jag sa, att han inte sitter ihop för han har svårt att få bakbenen under sig. Att ridningen dessutom var otrevlig var bara ett tillägg från min sida. För övrigt så är jag ingen fan av gångartshästar. I min värld är gångartshästar hästar med fler gångarter än dom tre grundläggande, tex tölt och passgång. Dressyrhästar är inga gångartshästar.
 
Intressant jämförelse. Här ser man ju verkligen skillnad och vad problemen blir med mycket bensprattel. Bakbenen låååångt efter och "svajigt" som attans. Hästen i den äldre filmen sitter mycket mer ihop, är stadigare i formen och svajar inte alls på det sättet. Mycket trevligare ridning också i den äldre filmen, mer öppen form och skillnad (i formen) i ökningarna.



Isabell kan ta en kossa till Grand Prix.Hon är världens skickligaste ryttare alla kategorier.. Gigolo här är en kossa jämfört med Bella Rose, men Gigolo har gått betydligt mer och är starkare. Bella Rose har ju vilat sen 2014 så det är inte riktigt jämförbart i styrka. Gigolo hade knappt platsat på en ridskola med en vanlig ryttare. Bella Rose är en topphäst som få hade kunnat förvalta.
 
Hur kan ni se klippet på revolution ? Jag får bara ett felmeddelande att klippet är inaktiverat av ägaren 🤔
 
Hur kan ni se klippet på revolution ? Jag får bara ett felmeddelande att klippet är inaktiverat av ägaren 🤔
Det är blockat från att kunna länka klippet och spela upp det direkt. Går du till youtube och tittar på det så kan du se det. För mig räckte det att klicka på rubriken så hamnade jag på youtube med klippet.
 
Ja det var ju det jag sa, att han inte sitter ihop för han har svårt att få bakbenen under sig. Att ridningen dessutom var otrevlig var bara ett tillägg från min sida. För övrigt så är jag ingen fan av gångartshästar. I min värld är gångartshästar hästar med fler gångarter än dom tre grundläggande, tex tölt och passgång. Dressyrhästar är inga gångartshästar.

Men va? Han har verkligen inte svårt att få bakbenen under sig 😂😂 Han är 5 år bara.. vad sjutton tror du? Återigen visar du din okunskap!
 
Njae, allt är relativt, men se tex på den svarta hästen i filmerna som @Waco lade in, den har definitivt bakbenen bakom sig. Den rids inte särskilt trevligt heller, mycket handridning och spänning. Kan ju vara så att dessa "storgångare" kräver mycket mer för att gå korrekt (fuxen i den andra filmen ser ju mycket bättre ut tex), kanske därför vi ser så mycket bakbenen långt efter på såna hästar, dom rids för dåligt.

Revolution är ju unghäst och så in i helsikes rörlig. Vilket så klart tar lite tid att få full styr på i jämförelse mot de mindre rörliga etc.
Jag tycker han har bra bakben av naturen.
Sen vill man ju inte maxa en så ung och rörlig häst. Han ska inte göra mer än.

Mina tränare har föl efter honom och ett trevligt sto. Helsikes vad den rörde sig fantastiskt direkt!

Iom att de är intresserade av mer samling än GP också sas i form av levad/skolsprång så är de ju väldigt intresserade av just förmåga att samla sig även hos de av deras hästar som inte ska göra mer än GP samlingsmässigt. Det är inte en slump att de valt just Revolution bla.
 
Ja det var ju det jag sa, att han inte sitter ihop för han har svårt att få bakbenen under sig. Att ridningen dessutom var otrevlig var bara ett tillägg från min sida. För övrigt så är jag ingen fan av gångartshästar. I min värld är gångartshästar hästar med fler gångarter än dom tre grundläggande, tex tölt och passgång. Dressyrhästar är inga gångartshästar.
Men alltså Fiador. Bara för att Du inte tycker att dressyrhästar är "gångartshästar" gör det inte till alla andras förhållning till uttrycket. Så kan du inte bara visa vad du tycker är exceptionellt bra gångarter för modern dressyr istället för att märka ord och reflektera över ridningen.
 
Njae, allt är relativt, men se tex på den svarta hästen i filmerna som @Waco lade in, den har definitivt bakbenen bakom sig. Den rids inte särskilt trevligt heller, mycket handridning och spänning.

Du måste titta hur bakbenen arbetar och deras förmåga att sätta sig inunder i framåtrörelsen, du missar helt att titta på rätt sak och ärligt talat är det svårt att förstå vad du tittar på när du bara skriver att Revolution "definitivt har bakbenen bakom sig".
Det verkar som du bara tittar på den stora mekaniken och missar detaljerna.
Det verkar som du tycker att en häst med kort gång och styva bakben, som inte rör sig så mkt, inte får bakbenen bakom sig just för att den inte kan för att stegklivet är kort???, fast den har en för dressyren oönskad mekanik.

Vad gäller ridningen, så herregud, det är en hingst, den är 5 år, det händer stökiga saker innan start som sätter rejäl spändhet i hästen och det ska ridas ett dressyrprogram. Skitsvårt.
Det är självklart mycket lättare ex om det varit en uppvisning, att "rätta till" spänningen genom att lägga volter, eller lugna genom skritt eller vad nu ryttaren tycker passar för hästen men just här finns inget sådant alternativ.
Han gör det oerhört skickligt.

Jag tycker faktiskt att man ska ha mer förståelse för svårigheten i situationen, om du nu tycker detta är riktig dålig ridning, vad tycker du då om alla andra ryttare som tävlar när du är ute och tävlar??, som sitter i obalans och därför rycker i munnen som dunsar i sadeln, som inte kan tajma hjälper och som kanske måste driva med skänklarna tom så det hörs? som får situationer före eller i ritten som sätter spänning i hästen vilket gör att det inte känns samma som hemma och därför svårlöst? vad tycker du om alla dem? ser du ner på dem lika mycket?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
604
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp