Hur hitta häst med steg utan att bli ruinerad?

Njae, diskussionen handlar ju om just hur "stor gång" påverkar ridbarheten. Eller svårigheten att rida en sån häst. Många har ju i den här tråden (liksom jag själv) rått TS att inte köpa en sån häst pga av just dessa svårigheter.
Det är ju liksom inte dålig ridbarhet för att en häst har väldigt bra mekanik.
 
Så det jag tänker är att fler andra här nu plötsligt "försvarar" och bortförklarar svårigheterna som dom tidigare påtalat och vill inte längre kännas vid dom. Intressant. ;)

Men du skriver ju att den aktuella hästen inte bär sin ryttare och den är i obalans...... och det stämmer inte med verkligheten, du verkar tro att hästar som denna är svåra att rida för att de är obalanserade, så är inte fallet, svårigheterna sitter på andra plan .
Nu är ju just hästar som denna egentligen ointressant för den diskussion TS för, de är för dyra.
 
Om hästen hade bra mekanik skulle den inte vara svårriden. Att det skumpar mycket är ju liksom inte hela problematiken.

Tro mig det finns andra svårigheter än lite gung i sadeln. Det går liksom inte och jämföra med en häst som rids och det är tomt bakifrån, hästar som kan ridas såhär har såklart extremt bra ridbarhet och extremt bra förutsättningar i sin mekanik, att som du då ihärda att det är det motsatta blir underligt och besynnerligt.
 
Det finns självklart olika grader i helvetet. :D;)

För mig har medioker ingen dålig klang. Det är en vanlig häst. Självklart finns det de som rör sig ganska bra utan att vara de där riktiga värstinghästarna. Men jag skulle inte klassa AW's häst dit sett till grundgångarter. För mig är det stor skillnad på vad som är skolade gångarter och vad hästen har naturligt från början. Sedan tillkommer givetvis alla andra aspekter så som inställning till arbete m.m. AW's häst rör sig bättre än "ridskolebrunte" tack vare sin skolning inte för att det från början var så stor skillnad på deras grundgångarter. (nu tar jag ej hänsyn till andra aspekter.)
Då förstår ja vad du menar..
 
Tittar man på färdiga GPhästar är ju Bella Rose, Wiehegold, Glock's Zonik, Dante Weltino och Don olymbrio exempel på sådana hästar.

Unga hästar som rör sig mer än medelhästen är till exempel dessa
Revolution
Springbank II

Fast dessa två är faktiskt extremer båda två, godkända segerhingstar som i sitt slag är snudd på unikum :heart

Springbank II utklassade även de bästa treåringarna och fyraåringarna i Sverige på Breeders de två år han gick. Han vann även i Danmark.Helt magisk häst :heart De är de bästa bland de bästa.
 
Som uppfödare är det intressant att ta del av ryttarnas uppfattning av vad som är bra gång och ridbarhet, och vad man är villig att betala för det. Jag själv har kommit till insikten att en Volvo funkar bra långt upp i klasserna. Jag har en kompis som ridit upp sin gångartsmässigt mycket mediokre valack till MSV A med vinster och placeringar i nästan varenda start eftersom han är så ridbar och lydig. Det var först i slutet som det började synas i resultatlistorna att gången inte riktigt räckte till.

Avelsmässigt har jag tänkt om, och har i år dräktigt med Don Olymbrio. Precis som flera varit inne på så kanske han inte har den flashigaste traven, men bakbenen blir bara bättre ju svårare rörelserna blir. Jag har "växt ifrån" de där stora rörelserna, och eftersträvar lätta och kvicka bakben istället, ihop med att hingsten själv ska ha presterat.

Varken förra årets unge eller DO-avkomman kommer bli några "EPA-traktorer", och därför minskar marknaden rätt markant när det är dags att sälja, plus att det kommer krävas en omsorgsfull matchning av mig så att de kommer till rätt utbildare och köpare som kan förvalta och inte förstöra.

De flesta (mig själv inkluderat), klarar sig gott på trevliga individer med mer genomsnittlig gång och bra attityd till arbete. Tycker flera jättefina exempel har visats upp i tråden som visar att en bra grundutbildning räcker längre än förstklassiga gångarter många gånger.
 
Egentligen kanske frågan borde vara "hur hitta en väl utbildad häst utan att bli ruinerad".

Jag tror det är mycket lättare att hitta ett lovande ämne med bra gång för en hygglig peng, än att hitta en väl utbildad dressyrhäst med resultat och som då kanske har mediokra gångarter. Eller? Jag letar inte gångartshäst själv och har aldrig gjort, har ridit in mina hästar själv. (och de har blivit därefter :idea::laugh: )
 
Senast ändrad:
Att hitta en häst som kan gå svår klass för ett vettigt pris är enligt mig inte särskilt svårt, framför allt inte om man är öppen för att investera i en ung individ.

Sedan beror det ju på vilka procent man siktar på. En häst som ska gå tom inter 1B behöver inte ha särskilt bra gångarter. En klok häst med bra arbetsmoral och bra grundgångarter med en förmåga att samla/länga kan åtminstone gå på 66-68% tom ovannämnda klasser och kanske på vissa tävlingar tom plocka ngn placering.

Vill man sikta på att vinna behövs det en liten push vad gäller gångarter, framför allt om man vill ta sig tom de främsta i GP, men då lär man träna sitt öga och kolla under alla stenar. Man kan absolut fynda!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
610
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp