Hur hitta nytt hem åt häst med "särskilda behov"?

Alexandra_W

Trådstartare
Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel.

Jag har efter alldeles för många år och för många mil tröttnat på att pendla och kommer att flytta in till civilisationen. Har två hästar nu, ett halvblod och en welshponny kategori B född -11. Den sistnämnda är mitt eviga dåliga samvete. Tiden räcker inte till helt enkelt. Han köptes ursprungligen som åring för sällskap och sedan ridas in, utbildas lite och säljas. Dock blev vägen inte riktigt rak och saker inte som tänkt. Så han är kvar. Ett fantastiskt litet pyre som älskar att jobba och förtjänar mer än att skrota. Och ska jag flytta har jag helt enkelt inte råd att ta med honom. Jag kommer ju inte ha mer tid heller, men om jag så magiskt fick mer tid av att flytta så ekonomin kvarstår. Och om den så magiskt räckte till så kvarstår det som är ett problem även med att hitta nytt hem. Han har en historik som gör att man inte kan stalla upp var som helst.

Han inriden men inte utbildad. Påbörjad inkörning men inte satt i vagn. Således ingen nybörjarponny även om han gärna bär runt barn när man leder. Han är inte svårriden eller problematisk, tvärtom. Men trots åldern så mycket som en unghäst. Dessutom mycket energi/motor. Så ingen ren nybörjarponny. Men snäll, pigg, plättlätt att hantera, lastar sig själv etc. Bra stam, fin exteriör och rör sig över medel. Kanonfin liten kille på alla vis, helt objektivt och ärligt.

Men...
Det som komplicerar är att han har viss historik. Han hade magsår två ggr som treåring. Sen inte haft men jag har skaffat automatisk utfodring och pytsar ut mat var fjärde h även nattetid. Han har haft små känningar i två lägen - länge utan mat och när fick metacam. Så det funkar inte ge 2 kg kl 21 och sen inget förrän kl 07. Då har han ätit upp till kl 23 senast och det blir för många h utan mat. Som mindre åt han inte halm men det har han börjat med nu vilket underlättar. Jag vet dock inte om han idag skulle klara "normal" utfodring a nattmat kl 21 och frukost kl 07.
Dock aldrig haft minsta känning av magen vid nya rutiner etc. Utan "bara" för lång tid på tom mage och NSAID.

Han behandlades även för en knäledsinflammtion som fyraåring. En behandling och bra men inte varit fullt ut igång på "Max" sen dess. Det relevanta kring knäet är dock att han är smärttålig och inte visade minsta hälta. Däremot blev han förändrad i temperamentet och skumt aggressiv av smärtan. Omgivningen tyckte både det ena och det andra men lynnesfel, dålig uppfostran, kula i huvudet och mer stryk var flitigt använt. Jag ansåg han måste ha skäl att bete sig som han gjorde - vilket han ju hade. Sen knäet behandlades har han varit sitt soliga, glada jag.

Men den där historiken och vad den medför tycks göra honom helt omöjlig att hitta nytt hem åt. Pga allt inkl historiken känns sälja som en jävla chansning så jag har försökt låna ut honom, för senare köp eller ej. Fått massor med svar, hälften har inte läst ordentligt och söker nybörjarponny. Men det har funnits bra, vettiga svar med. Men när de hör historiken så blir svaret nej. Och jag kan inte säga att jag inte förstår. Jag kan ibland känna att jag verkligen inte tror det blir problem av det de berättar - men är ju lätt för mig som känner honom. Skulle antagligen själv tveka/säga nej i samma läge liksom.

Men vad sjutton gör man? Det känns ju helt horribelt att ta bort en sex år gammal jättetrevlig och åtminstone helt symptomfri ponny. Samtidigt är det snudd på lika elakt att han ska få gå och skrota som sällskap vilket det i realiteten blivit här och skulle fortsätta bli om jag bodde kvar. Vilket jag inte vill heller förvisso. Och om jag så hade råd att ta med honom så extremt få stall fungerar fodringsmässigt. (Så som sagt jag förstår folk som backar ang magen).

Det är tyvärr magen som avskräcker. Vore lättare om det vore knäet - då skulle jag kunna försöka trolla fram tid att sätta igång och på så vis öka spekulanterna. Men det är magen som får folk att backa...

Vad sjutton gör man? Har nån annan haft en häst med "speciella" behov som varit svår att hitta nytt hem till och hur gjorde ni då?
 
Trist läge, men jag förstår verkligen att folk backar. Så svindyrt - rent ut sagt - som det har blivit med veterinärvård så förstår jag att man inte gärna chansar på att dra på sig problem med magsår. Jag vet inte hur du tänkte med att låna ut, men jag antar att du ändå inte kommer att står för veterinärvård? Och det är väl just DET som folk backar på?
 
Men kan du inte lämna med foderautomat till den som vill låna? Den går väl att montera ned o upp=det problemet löst. Kanske är det så att folk med så små barn inte är jättehästkunniga o förstår hur man måste lösa problemet?
 
Det här lecitin, gastro, heter märket på granngården , sa veterinären att de ger efter magsårsoperationer. Det är ett enzym som stärker magen. Veterinären sa attdet Var billigare på granngården än på recept på Apoteket. Om en häller lite vatten på så suger det upp vattnet och blir fast som vaniljkräm. Riktigt effektivt till min krångelmaja somjag tror har magsår. Hon har ständig tillgång på halm också. Hopplös märr men pigg nu. Lecitin är inte riktigt medicin eftersom det är ett enzym och fungerar mot cellerna.

Annars vet du ju vad som behöver göras om du inte hittar en lösning.

Du kan väl ringa runt till ridskolor. De kan ha elever som är duktiga och där får hästen god omskötsel och vidareutbildning. Utlåning då antar jag.
 
Senast ändrad:
Min magsårshäst fick under lång tid stöpta linfrön för att hjälpa magen. Hon fick även extra magnesium och kamomillört i fodret. Hon blir precis som din aggressiv vid smärta.
Vet du vad som orsakar det det, är det garanterat foderintervallerna eller är det stress?
Du om någon har säkert störtkoll ;) men min blir värre ju fler fordringar. För oss funkar bäst att fodra med 12 timmars intervall i slowfeeding och så har dom sly och annat att pyssla med däremellan. Det tog ett tag att komma på att hennes mage fungerade bäst så. Så fort man lägger till lunchfodring som standard så börjar stressen hos henne.


Mitt svar kanske inte hjälper dig. En sån ponny är svår att låna ut/ sälja.
Kategori B tycker jag förövrigt är en svår en storlek att sälja/låna ut. Många hamnar dessvärre i sällskapsspannet.
Envishet och fortsätta annonsera och höra sig för hos vänner och bekanta.
 
Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel.

Jag har efter alldeles för många år och för många mil tröttnat på att pendla och kommer att flytta in till civilisationen. Har två hästar nu, ett halvblod och en welshponny kategori B född -11. Den sistnämnda är mitt eviga dåliga samvete. Tiden räcker inte till helt enkelt. Han köptes ursprungligen som åring för sällskap och sedan ridas in, utbildas lite och säljas. Dock blev vägen inte riktigt rak och saker inte som tänkt. Så han är kvar. Ett fantastiskt litet pyre som älskar att jobba och förtjänar mer än att skrota. Och ska jag flytta har jag helt enkelt inte råd att ta med honom. Jag kommer ju inte ha mer tid heller, men om jag så magiskt fick mer tid av att flytta så ekonomin kvarstår. Och om den så magiskt räckte till så kvarstår det som är ett problem även med att hitta nytt hem. Han har en historik som gör att man inte kan stalla upp var som helst.

Han inriden men inte utbildad. Påbörjad inkörning men inte satt i vagn. Således ingen nybörjarponny även om han gärna bär runt barn när man leder. Han är inte svårriden eller problematisk, tvärtom. Men trots åldern så mycket som en unghäst. Dessutom mycket energi/motor. Så ingen ren nybörjarponny. Men snäll, pigg, plättlätt att hantera, lastar sig själv etc. Bra stam, fin exteriör och rör sig över medel. Kanonfin liten kille på alla vis, helt objektivt och ärligt.

Men...
Det som komplicerar är att han har viss historik. Han hade magsår två ggr som treåring. Sen inte haft men jag har skaffat automatisk utfodring och pytsar ut mat var fjärde h även nattetid. Han har haft små känningar i två lägen - länge utan mat och när fick metacam. Så det funkar inte ge 2 kg kl 21 och sen inget förrän kl 07. Då har han ätit upp till kl 23 senast och det blir för många h utan mat. Som mindre åt han inte halm men det har han börjat med nu vilket underlättar. Jag vet dock inte om han idag skulle klara "normal" utfodring a nattmat kl 21 och frukost kl 07.
Dock aldrig haft minsta känning av magen vid nya rutiner etc. Utan "bara" för lång tid på tom mage och NSAID.

Han behandlades även för en knäledsinflammtion som fyraåring. En behandling och bra men inte varit fullt ut igång på "Max" sen dess. Det relevanta kring knäet är dock att han är smärttålig och inte visade minsta hälta. Däremot blev han förändrad i temperamentet och skumt aggressiv av smärtan. Omgivningen tyckte både det ena och det andra men lynnesfel, dålig uppfostran, kula i huvudet och mer stryk var flitigt använt. Jag ansåg han måste ha skäl att bete sig som han gjorde - vilket han ju hade. Sen knäet behandlades har han varit sitt soliga, glada jag.

Men den där historiken och vad den medför tycks göra honom helt omöjlig att hitta nytt hem åt. Pga allt inkl historiken känns sälja som en jävla chansning så jag har försökt låna ut honom, för senare köp eller ej. Fått massor med svar, hälften har inte läst ordentligt och söker nybörjarponny. Men det har funnits bra, vettiga svar med. Men när de hör historiken så blir svaret nej. Och jag kan inte säga att jag inte förstår. Jag kan ibland känna att jag verkligen inte tror det blir problem av det de berättar - men är ju lätt för mig som känner honom. Skulle antagligen själv tveka/säga nej i samma läge liksom.

Men vad sjutton gör man? Det känns ju helt horribelt att ta bort en sex år gammal jättetrevlig och åtminstone helt symptomfri ponny. Samtidigt är det snudd på lika elakt att han ska få gå och skrota som sällskap vilket det i realiteten blivit här och skulle fortsätta bli om jag bodde kvar. Vilket jag inte vill heller förvisso. Och om jag så hade råd att ta med honom så extremt få stall fungerar fodringsmässigt. (Så som sagt jag förstår folk som backar ang magen).

Det är tyvärr magen som avskräcker. Vore lättare om det vore knäet - då skulle jag kunna försöka trolla fram tid att sätta igång och på så vis öka spekulanterna. Men det är magen som får folk att backa...

Vad sjutton gör man? Har nån annan haft en häst med "speciella" behov som varit svår att hitta nytt hem till och hur gjorde ni då?


Tänker lite som @tara att det kanske skulle fungera i någon form av ridverksamhet?

Även om den inte är så utbildad så är det inte lätt att hitta snälla vänliga ponnys. Är det en vettig ridskola/liten verksamhet så blir han vidareutbildad, och blir skött av utbildad personal. Du behöver ju inte sälja utan kan låna ut en period isf och se hur det fungerar.

Annars någon med lösdrift?

Min egna gamla var problematisk på många sätt, och honom hade jag aldrig sålt utan avlivat om jag inte haft möjlighet att ha kvar honom till slutet.
 
Jobbig sits.

Tänker också ridskola/verksamhet. Där händer det mycket och det finns alltid kunnigt folk i närheten. Kan kanske vara på prov ett tag för att se hur det fungerar.

Hoppas du hittar en lösning.
 
Han är för grön och för lång tids utbildning mm för att ridskolor ska vara intresserade. Han kan inte gå med nybörjare osv direkt och kanske aldrig men det är en tid innan de ens kan utvärdera det. Dvs det är nog en ekonomisk fråga. Jag stänger inte dörren för verksamhet.

Även människor som tycker att "fodringen är inga problem, vi har si och så lösningar" backar enbart pga risken han ska få magsår av "nåt annat". Tyvärr kommer diskussionerna aldrig till "det jag backar på är kostnaden" eller liknande där man kan diskutera lösningar. Utan de törs helt generellt inte ta risken som det verkar. Ett hem som banne mig verkade perfekt var rädd flytt mm skulle utlösa magsår. Jag är inte rädd för det då han aldrig visat sådana tendenser men svarade att man kan ju i så fall ge gastrogard understödjande vid flytten. Fick inte mer svar. Så blev aldrig diskussion om t ex kostnaden eller att jag absolut kan skicka med 2 v förbrukning av gastrogard.

Medicintips etc behövs inte. Han har inte haft minsta känning på knappt 3.5 år (förutom en gång när utfodringen pajade och en gång när han fick nsaid då). Och behövs medicin svarar han fint på gastrogard.
 
@EmmaW första magsåret kom när jag akut fick ta bort hans mentor och bästa kompis när han var tre. Han blev jätteledsen och nere och slutade äta. Sen fick han magsår. Behandlades och bra. Tre mån senare slutade utan utifrån synbar anledning att äta. Behandlades och bra.

Sen dess varit bra. Trots bytt kompisar, gått ensam osv. Bryr sig nada om ändrade rutiner, om det är x eller Y fordringar osv. Ingen stressad ponny i grunden utan trygg och glad. Fick små känningar (åt sämre) när utfodringen pajade så det blev långt emellan. Försvann av sig själv. Fick efter två dagar på metacam känningar men det försvann när metacam sattes ut. Senare fått 10 dagar metacam med gastro understödjande utan problem.
Man kan ändra rutiner kors och tvärs utan reaktion.

Så jag anser honom inte sådär generellt magsårsbenägen. Vem vet han kanske skulle klara "normal" fodring men det känns inte rätt chansa på det, särskilt inte hos någon ny. Men förutom tom mage länge och nsaid så har inget de senaste 3.5 åren utlöst minsta lilla känning. Han får inga tillskott eller liknande för magen heller.

Så nej jag vet inte eg vad som utlöser. Jag kan bara sas gå på det ovan.

Att låna ut är ju delvis för att inte sätta nya hemmet med en ny ponny som inte alls funkar, får magsår etc
 
@EmmaW första magsåret kom när jag akut fick ta bort hans mentor och bästa kompis när han var tre. Han blev jätteledsen och nere och slutade äta. Sen fick han magsår. Behandlades och bra. Tre mån senare slutade utan utifrån synbar anledning att äta. Behandlades och bra.

Sen dess varit bra. Trots bytt kompisar, gått ensam osv. Bryr sig nada om ändrade rutiner, om det är x eller Y fordringar osv. Ingen stressad ponny i grunden utan trygg och glad. Fick små känningar (åt sämre) när utfodringen pajade så det blev långt emellan. Försvann av sig själv. Fick efter två dagar på metacam känningar men det försvann när metacam sattes ut. Senare fått 10 dagar metacam med gastro understödjande utan problem.
Man kan ändra rutiner kors och tvärs utan reaktion.

Så jag anser honom inte sådär generellt magsårsbenägen. Vem vet han kanske skulle klara "normal" fodring men det känns inte rätt chansa på det, särskilt inte hos någon ny. Men förutom tom mage länge och nsaid så har inget de senaste 3.5 åren utlöst minsta lilla känning. Han får inga tillskott eller liknande för magen heller.

Så nej jag vet inte eg vad som utlöser. Jag kan bara sas gå på det ovan.

Att låna ut är ju delvis för att inte sätta nya hemmet med en ny ponny som inte alls funkar, får magsår etc
jag skulle testa nya rutiner hemma då och se. Du kan ge stöpta linfrön som bulk och för att slemmet hjälper mot ond mage. Fodra tre gånger per dag och fri tillgång till halm?
Vanligt upplägg häromkring tydligen.
Då vet du om han fixar det och det ökar ju chanserna. Att dessutom säga att han behöver linfrön för att inte få ont i magen är inget konstigt egentligen men jag kanske är magsårsskadad ;)
 
jag skulle testa nya rutiner hemma då och se. Du kan ge stöpta linfrön som bulk och för att slemmet hjälper mot ond mage. Fodra tre gånger per dag och fri tillgång till halm?
Vanligt upplägg häromkring tydligen.
Då vet du om han fixar det och det ökar ju chanserna. Att dessutom säga att han behöver linfrön för att inte få ont i magen är inget konstigt egentligen men jag kanske är magsårsskadad ;)
Ger man fortfarande linfrö till hästar? De är ju giftiga inuti och hästar tuggar väl sönder dem? :confused:
 
Jag är med @Unafraid . Om han vore mer utbildad hade folk kanske haft mer överseende med "risk för känslig mage" vilket det egentligen låter som det är.

Är jag helt hemsk som person om jag tänker att man inte behöver nämna precis allt gällande tidigare magproblem? Att han fick magsår p.g.a. depression för ett antal år sedan, att han efter det både klarat metacamkurer och andra förändringar utan problem men att du tror att fri tillgång/active stable/lösdrift/hö-automat på natten behövs för att han skall må optimalt? Samt att du använt gastro ibland i förebyggande syfte. - no biggies.

Herregud det känns egentligen som en liten grej jämfört med de klausuler andra säljer sina hästar med:
- Kan inte stå själv i stall - Måste longeras innan tävling - Måste stå på halm - Kräver specialskor - Behöver gå på svindyra tillskott - you name it.
 
Jag tycker det låter helkonstigt att folk inte vill ha honom pga. magsårsproblematiken - vad jag minns från diverse studier jag läst så brukar typ 50% av alla undersökta hästar ha magsår...?!

Trodde även att dom flesta vettiga hästmänniskor visste nuförtiden att hästar inte ska gå mera än max 4 h utan grovfoder. Oavsett vad det är för häst/ponny.

Som @spinxx är inne på så skulle jag nog inte göra en för stor grej utav att berätta om magsårsproblemen, utan bara ställa som ett krav att han måste ha fri tillgång till grovfoder eller iaf inte gå utan foder mera än några timmar i taget. Att han äter halm borde ju underlätta massor.
 
Han äter inte linfrön.

Vad gäller ställa om fodring hemma så är det en tanke jag tänkt. Samtidigt så om han FÅR magsår av det så är han ju omöjlig hitta nytt hem till ett bra tag efter. Visst om han tål det kanske det blir lättare men man måste ju ha med alt med.

Jag är också förvånad folk backar ang magsåret. Jag har inte gjort stor grej av det. Bara berättat att han haft, när och varför. Att han i snart 3.5 år inte haft problem men då två ggr haft små känningar och därför inte bör stå utan mat länge. (Tex då få 2 kg kl 21 och sen inget förrän kl 07), hur jag löst det men att det självklart inte är enda lösningen. Flera med fri tillgång med nät osv har tyckt just att "vi fodrar si så det är inga problem med länge utan mat" men ÄNDÅ backat i rädsla för han ska få magsår av att flytta/annat ej foderrelaterat.

Antar det är som nån sa, det är svårt i grunden med B-ponnyer kanske? Jag trodde innan att knäledsinflammtionen för två år sen skulle vara det folk nojade över. Men fel hade jag.

Fri fri tillgång blir han för tjock av, men det finns ju så många andra lösningar som är vanliga nu. Så enda som går bort är inackstall med nattmat kl 21 och frukost 07 och bara hö te x. Men de flesta som svarat har eget och som sagt flera begränsad fri tillgång och rent praktiskt tyckt fodringen är inte problem.

Utbilda själv har jag inte tid med. Lämna på utbildning så det är inte ekonomiskt vettigt med en ponny som inte är igång tyvärr.
 
Jag tycker också att det bästa du kan göra är att på hemmaplan ställa om till "normala" utfordingsrutiner och sedan låta honom stå på det en period så du känner dig säker och kan säga sanningsenligt vilka rutiner han funkar med.
Om du är "för rädd" för att testa hemma i lugn och ro så kan jag förstå en köpare som aldrig i livet skulle våga chansa.
Jag skulle göra stor skillnad på "han har haft lite känning av magsår vid NSAID och alltför lång tid med tom mage, fodring 21 och 07 med fri tillgång på halm funkar utan problem" jämfört med "han har haft lite känning av magsår vid NSAID och alltför lång tid med tom mage, jag har gjort en massa speciallösningar så det är max 4h mellan fodringar men det går säkert bra med andra rutiner hemma hos er..."
Gällande utbildning så kanske det kunde löna sig att lämna bort honom för tex slutförande av inkörning. Hade jag haft bättre körvägar hade jag kunnat vara intresserad av en trevlig liten körponny. Det kan öppna upp lite iaf, då får han ju lite vanlig skolning också.
 
Han äter inte linfrön.

Vad gäller ställa om fodring hemma så är det en tanke jag tänkt. Samtidigt så om han FÅR magsår av det så är han ju omöjlig hitta nytt hem till ett bra tag efter. Visst om han tål det kanske det blir lättare men man måste ju ha med alt med.

Jag är också förvånad folk backar ang magsåret. Jag har inte gjort stor grej av det. Bara berättat att han haft, när och varför. Att han i snart 3.5 år inte haft problem men då två ggr haft små känningar och därför inte bör stå utan mat länge. (Tex då få 2 kg kl 21 och sen inget förrän kl 07), hur jag löst det men att det självklart inte är enda lösningen. Flera med fri tillgång med nät osv har tyckt just att "vi fodrar si så det är inga problem med länge utan mat" men ÄNDÅ backat i rädsla för han ska få magsår av att flytta/annat ej foderrelaterat.

Antar det är som nån sa, det är svårt i grunden med B-ponnyer kanske? Jag trodde innan att knäledsinflammtionen för två år sen skulle vara det folk nojade över. Men fel hade jag.

Fri fri tillgång blir han för tjock av, men det finns ju så många andra lösningar som är vanliga nu. Så enda som går bort är inackstall med nattmat kl 21 och frukost 07 och bara hö te x. Men de flesta som svarat har eget och som sagt flera begränsad fri tillgång och rent praktiskt tyckt fodringen är inte problem.

Utbilda själv har jag inte tid med. Lämna på utbildning så det är inte ekonomiskt vettigt med en ponny som inte är igång tyvärr.

Då tycker jag att du ska kontakta dom som backat pga. rädsla för magsår vid flytt/annat igen, och erbjuda dig att betala gastroguard el.l. om han skulle behöva det. Hur lång låneperiod har det varit talan om? Är ju inte ovanligt att hästens ägare står för vissa kostnader under ett låne-/foderavtal...
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
554
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 891
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp