Hur hitta om en uppfödare har registreringsförbud?

Men jag har ju också sagt att skulle jag avla vill jag inte stödja någon som inte följer reglerna dvs jag jag vill lätt kunna få reda på om de har registreringsförbud. Jag tror nämligen på att inte stötta de som inte följer reglerna... för mig är det ett stort problem.
Fast du kan också välja att se det från ett annat håll: att du inte lånar en hane för att stödja en annan uppfödare utan för att just den hanen bidrar med det du önskar till din avel. Hanen blir ju inte sämre för att en uppfödare har klantat sig.
 
Det är inget brott att låna ut hanar i avel om man har registreringsförbud. Faktum är att man t o m kan leasa ut sina tikar till andra uppfödare under tiden man har registreringsförbud, bara man låter det gå en tid efter att man fått denna påföljd (har för mig att det är ett halvår).

Herregud så oseriöst! Då är det ju bara att skita i reglerna för det blir ju inga större konsekvenser. Återigen, jag är glad att jag inte avlar på någon art.
 
Herregud så oseriöst! Då är det ju bara att skita i reglerna för det blir ju inga större konsekvenser. Återigen, jag är glad att jag inte avlar på någon art.
Jag tror att du måste se vad det faktiskt är uppfödaren har gjort för att få detta registreringsförbud. Att helt bojkotta en uppfödare för att denne klantat sig och fått registreringsförbud, är ju som att bojkotta ett fotbollslag för att det finns spelare som blir utvisade.
Om uppfödaren gjort sig skyldig till ett riktigt allvarligt regelbrott så blir denne utesluten och då är det ju helt slut med att låna ut hanar till avel eller på något sätt ha med registrerad avel eller annan aktivitet inom organisationen att göra.
 
Jag tror att du måste se vad det faktiskt är uppfödaren har gjort för att få detta registreringsförbud. Att helt bojkotta en uppfödare för att denne klantat sig och fått registreringsförbud, är ju som att bojkotta ett fotbollslag för att det finns spelare som blir utvisade.
Om uppfödaren gjort sig skyldig till ett riktigt allvarligt regelbrott så blir denne utesluten och då är det ju helt slut med att låna ut hanar till avel eller på något sätt ha med registrerad avel eller annan aktivitet inom organisationen att göra.

Det du säger är ju antingen att reglerna är så komplicerade att det är lätt att bryta mot dem pga det... eller att regelbrott inte ses som så himla allvarliga från organisationens sida.

Jag vet inte vilket som är värst.
 
Att man får lov att låna ut hanar i avel när man har registreringsförbud är ju för att ett registreringsförbud gäller just det: du får inte lov att registrera valpar i ditt namn. Att låna ut en hanhund är ju något helt annat.
Lånar? Trodde tikägaren betalade för att få använda någon annans hane. Men är kanske bara på blocket som hanhundsägare vill ha betalt en slant.
 
Lånar? Trodde tikägaren betalade för att få använda någon annans hane. Men är kanske bara på blocket som hanhundsägare vill ha betalt en slant.
Normalt sett så kostar det ja. Parningsavgiften brukar motsvara minst ett valppris mot att minst en levande valp föds, ibland mer. Alt så tas en mindre parningsavgift plus en summa per valp tex 6000:- i parningsavgift och 2500:- per levande valp.
 
Jag tror att du måste se vad det faktiskt är uppfödaren har gjort för att få detta registreringsförbud. Att helt bojkotta en uppfödare för att denne klantat sig och fått registreringsförbud, är ju som att bojkotta ett fotbollslag för att det finns spelare som blir utvisade.
Om uppfödaren gjort sig skyldig till ett riktigt allvarligt regelbrott så blir denne utesluten och då är det ju helt slut med att låna ut hanar till avel eller på något sätt ha med registrerad avel eller annan aktivitet inom organisationen att göra.
Nae, det ska ju rätt mycket till för att få registreringsförbud! Jag håller inte alls med om fotbollsjämförelsen, uppfödaren är ju den som gjort valet att bryta mot reglerna, i vissa fall lurat köpare/inte hållit sig till kontrakten osv. Det påverkar i allra högsta grad hur sugen jag är på att ha samarbete (som går ut på förtroende) med dem!
 
Jag tror att du måste se vad det faktiskt är uppfödaren har gjort för att få detta registreringsförbud. Att helt bojkotta en uppfödare för att denne klantat sig och fått registreringsförbud, är ju som att bojkotta ett fotbollslag för att det finns spelare som blir utvisade.
Om uppfödaren gjort sig skyldig till ett riktigt allvarligt regelbrott så blir denne utesluten och då är det ju helt slut med att låna ut hanar till avel eller på något sätt ha med registrerad avel eller annan aktivitet inom organisationen att göra.
Fast registreringsförbud är ett grovt straff som få får. Det krävs mer än att ha klantat sig.
 
Jag tror att du måste se vad det faktiskt är uppfödaren har gjort för att få detta registreringsförbud. Att helt bojkotta en uppfödare för att denne klantat sig och fått registreringsförbud, är ju som att bojkotta ett fotbollslag för att det finns spelare som blir utvisade.
Om uppfödaren gjort sig skyldig till ett riktigt allvarligt regelbrott så blir denne utesluten och då är det ju helt slut med att låna ut hanar till avel eller på något sätt ha med registrerad avel eller annan aktivitet inom organisationen att göra.
Jag tycker inte alltid det är fråga om klantighet. Att upprepade gånger inte se till att hälsotester är gjorda före parningen är väl exempelvis sådant som kan resultera i registreringsförbud. Är man så klantig så att man gör om det flera gånger förtjänar man att hamna hos DN, klantig eller ej.

Generellt är det väl så att ett regelbrott brukar resultera i ett påpekande. De skarpare åtgärderna kommer fram om det rör sig om upprepade förseelser. Undantaget verkligt allvarliga saker där det kan gå direkt till kännbara påföljder.

Jag kan mycket väl tänka mig att SKK skulle vilja stoppa även användande av hanhundar hos personer med registreringsförbud, men i nuläget inte har verktygen och/eller resurserna för att kunna göra det.
 
Nae, det ska ju rätt mycket till för att få registreringsförbud! Jag håller inte alls med om fotbollsjämförelsen, uppfödaren är ju den som gjort valet att bryta mot reglerna, i vissa fall lurat köpare/inte hållit sig till kontrakten osv. Det påverkar i allra högsta grad hur sugen jag är på att ha samarbete (som går ut på förtroende) med dem!

Ja, verkligen. Man vill ju sas veta vem man gör affärer med.

Att beskriva det som "klantat till det" känns väldigt nonchalant för något som man blir straffad för. Har man gjort ett ärligt misstag utan uppsåt borde det ju i de allra flesta fall gå att rätta till utan disciplinåtgärder.
 
Normalt sett så kostar det ja. Parningsavgiften brukar motsvara minst ett valppris mot att minst en levande valp föds, ibland mer. Alt så tas en mindre parningsavgift plus en summa per valp tex 6000:- i parningsavgift och 2500:- per levande valp.
Det skiljer sig nog väldigt mellan olika raser. Jag är själv hanhundsägare och tar 10% av valppriset i språng och lika mycket per valp. Om valparna säljs för 25.000 kr så tar jag 2500 kr i språng och lika mycket per valp.
 
Jag tycker inte alltid det är fråga om klantighet. Att upprepade gånger inte se till att hälsotester är gjorda före parningen är väl exempelvis sådant som kan resultera i registreringsförbud. Är man så klantig så att man gör om det flera gånger förtjänar man att hamna hos DN, klantig eller ej.

Generellt är det väl så att ett regelbrott brukar resultera i ett påpekande. De skarpare åtgärderna kommer fram om det rör sig om upprepade förseelser. Undantaget verkligt allvarliga saker där det kan gå direkt till kännbara påföljder.

Jag kan mycket väl tänka mig att SKK skulle vilja stoppa även användande av hanhundar hos personer med registreringsförbud, men i nuläget inte har verktygen och/eller resurserna för att kunna göra det.
Ja det är en allvarlig påföljd, men man får ju också betala för att man brutit mot reglerna. Jag menar bara att registreringsförbud innebär att man inte får lov att registrera valpar. Man får fortfarande lov att låna ut hanar i avel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 434
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 451
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp