Hur hitta uppgifter om utbetalda konsulttjäsnter

lizzie

Trådstartare
Om en person har enskild firma. Kan man på något sett hitta om en ryttarförening betalt ut ersättning till firman.

Utan att fråga någon ur styrelsen. Alltså finns det några offentliga uppgifter som jag kan leta reda på?

/Lizzie
 
Om en person har enskild firma. Kan man på något sett hitta om en ryttarförening betalt ut ersättning till firman.

Utan att fråga någon ur styrelsen. Alltså finns det några offentliga uppgifter som jag kan leta reda på?

/Lizzie
Du kan begära ut personen deklaration, men det kommer troligen inte säga dig så mycket.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det säger ju bara summorna av inkomst och inkomstslag etc. Det ger väl mycket lite vid hand?

Nej som sagt säger troligen inte så mycket. Men om det är en liten firma med mycket få uppdrag, kanske enbart detta. Då kan det ge en fingervisning, men då gäller det att man vet det.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Om du har betänkligheter så är det till revisorn du ska vända dig - men denne ska inte svara dig utan titta på det och är det nåt galet som inte styrelsen rättar till så får det komma med i rapporten till årsmötet. Är det än värre får man fundera på anmälan - men då ska det vara bra illa.
 
Om du har betänkligheter så är det till revisorn du ska vända dig - men denne ska inte svara dig utan titta på det och är det nåt galet som inte styrelsen rättar till så får det komma med i rapporten till årsmötet. Är det än värre får man fundera på anmälan - men då ska det vara bra illa.

Enligt ridsportförbundet stadgar så får en styrelseledamot inte uppbära lön från en föreningen, antal timmar spelar ingen roll. Det är ett tydligt brott mot stadgarna.

Frågan är om det går att komma runt detta genom att fakturera sina tjänst. Styrelseledamoten har enskild firma. Är uppsatt att göra ett visst antal timmar på klubben varje månad och ska göra en del timmar ideellt, men ska enligt uppgift, fakturera timmar också.

/Lizzie
 
Enligt ridsportförbundet stadgar så får en styrelseledamot inte uppbära lön från en föreningen, antal timmar spelar ingen roll. Det är ett tydligt brott mot stadgarna.

Frågan är om det går att komma runt detta genom att fakturera sina tjänst. Styrelseledamoten har enskild firma. Är uppsatt att göra ett visst antal timmar på klubben varje månad och ska göra en del timmar ideellt, men ska enligt uppgift, fakturera timmar också.

/Lizzie
Det där är en riktig röra! Dels är det det att inte styrelsearbetet är avbetalat men tjänster är en annan sak utanför uppdraget, sen var det det där med att där inte ska vara "ekonomisk vinning" men mitt i detta finns detta med arvode och idrottsarvode som har en helt egen hantering som inte räknas ihop med det andra. I vilket fall så ska det tydligt redovisas som sammanslagna poster i årsredovisningen.
 
Det där är en riktig röra! Dels är det det att inte styrelsearbetet är avbetalat men tjänster är en annan sak utanför uppdraget, sen var det det där med att där inte ska vara "ekonomisk vinning" men mitt i detta finns detta med arvode och idrottsarvode som har en helt egen hantering som inte räknas ihop med det andra. I vilket fall så ska det tydligt redovisas som sammanslagna poster i årsredovisningen.
 
Enligt ridsportförbundet stadgar så får en styrelseledamot inte uppbära lön från en föreningen, antal timmar spelar ingen roll. Det är ett tydligt brott mot stadgarna.

Frågan är om det går att komma runt detta genom att fakturera sina tjänst. Styrelseledamoten har enskild firma. Är uppsatt att göra ett visst antal timmar på klubben varje månad och ska göra en del timmar ideellt, men ska enligt uppgift, fakturera timmar också.

/Lizzie

Det där beror lite på föreningens egna stadgar och vad klubben betalat för. Vi har en styrelsesuppleant som vi anlitar inom utbildningsverksamheten. Då går vi via personens firma och betalar för det. Styrelsearbetet denne utför är dock obetalt. I vårt fall är dock uppgifterna så tydligt skilda åt att man inte kan ifrågasätta vad som är vad. Inte heller är det styrelsen som anlitar suppleanten utan det är utbildningssektorn.

Är det liknande uppgifter kanske man ska vara mer försiktig.
 
Enligt stadgarna få en av klubben avlönad person ej vara styrelseledamot. Det handlar inte om arvoden. Det handlar om schemalagda arbetsuppgifter på klubbens anläggning som en styrelseledamot utför istället för en anställd (som blivit uppsagd). Styrelseladamoten får inte lön, men fakturerar genom sin enskilda firma.

Min fundering är om detta är att likställa med lön och alltså strider mot stadgarna?

Lizzie
 
Det där beror lite på föreningens egna stadgar och vad klubben betalat för. Vi har en styrelsesuppleant som vi anlitar inom utbildningsverksamheten. Då går vi via personens firma och betalar för det. Styrelsearbetet denne utför är dock obetalt. I vårt fall är dock uppgifterna så tydligt skilda åt att man inte kan ifrågasätta vad som är vad. Inte heller är det styrelsen som anlitar suppleanten utan det är utbildningssektorn.

Är det liknande uppgifter kanske man ska vara mer försiktig.

Enligt ridsportförbundet centralt får en styrelseledamot ej uppbära lön av föreningen. Omfattning av arbetet har ingen betydelse.

Jag har dock inte fått svar om det gäller fakturor från ledamotens enskilda firma.

Lizzie
 
Enligt ridsportförbundet centralt får en styrelseledamot ej uppbära lön av föreningen. Omfattning av arbetet har ingen betydelse.

Jag har dock inte fått svar om det gäller fakturor från ledamotens enskilda firma.

Lizzie

Köpta tjänster är många gånger inte likställt med lön, men det här är en gråzon. Jag skulle nog ta frågan till juridiska avdelningen på förbundet. Hos oss likställs inte köpta tjänster med avlönad personal, men det kan vara annorlunda för er.
 
Enligt ridsportförbundet centralt får en styrelseledamot ej uppbära lön av föreningen. Omfattning av arbetet har ingen betydelse.

Jag har dock inte fått svar om det gäller fakturor från ledamotens enskilda firma.

Lizzie

Jag hade velat se att det avser ERSÄTTNING, inte lön. Lön är just lön. Ersättning däremot, det är ju alla former av (ekonomiskt) utbyte mot tjänster mellan parterna. Oavsett i vilken form ersättning utgått (lön, arvode, natura)
 
Jag hade velat se att det avser ERSÄTTNING, inte lön. Lön är just lön. Ersättning däremot, det är ju alla former av (ekonomiskt) utbyte mot tjänster mellan parterna. Oavsett i vilken form ersättning utgått (lön, arvode, natura)

Ja, det hade varit tydligare!

Lizzie
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 862
Senast: ameo
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 903
Senast: Pyrran
·
Juridik & Ekonomi Sedan jag återupptog min enskilda firma har jag blivit hett villebråd för telefonförsäljare. Mitt företag har inget eget...
Svar
14
· Visningar
1 030
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp