Hur hittade ni er medryttarhäst ? Och vad ska jag ha med i annonsen?

När jag sökte medryttarhäst var jag ärlig med att beskriva vilken typ av häst jag söker, som andra redan skrivit här. Det tror jag är otroligt viktigt för båda parter. Jag KAN såklart rida lite mer svårridna hästar, som är lite piggare och kanske är rädd i en del situationer, men är det den typen av medryttarhäst jag vill ha? Nej! Jag vill ha en häst jag kan utvecklas med, och är jag rädd eller obekväm i situationen kommer vi ju ingenstans, och jag kan då inte vara den bästa ryttaren jag kan vara i stunden :) Det vill säga, skriv inte att du kan ta "vilken häst som helst", utan var ärlig med vad du vill ha ut av medryttarskapet och vilken häst du behöver! Själv tryckte jag på att jag ville ha en pigg och positiv häst, men framförallt en trygg häst!

Jag skrev också vilken nivå jag tränar på, vad jag har för erfarenheter och viktigast av allt - hur jag är i stallet, med hästarna och hur jag rider. Be din ridlärare beskriva dina styrkor som ryttare, det kan ge dig bra ord att använda! Sedan vad ambitionerna är, vad har du för mål? Nu har jag inte själv letat medryttare som hästägare, men jag kan tänka mig att det är bra att det matchas mellan hästägare, häst och medryttare. Vill du träna för tränare? Komma ut och tävla? Rida ut mest? Skriv vilket! Själv skrev jag att jag gärna tränar för tränare i dressyr, men att tävling inte är viktigt för mig. Du kanske vill bli mer bekväm och rutinerad i din ridning - skriv det!

Skriv också hur medryttarskapet ska lösas rent logistiskt, hur ska du ta dig till stallet? Måste det finnas bussförbindelser? Kan du bli skjutsad? Kommer du ha sällskap (mycket viktigt om du är minderårig!)? Här kanske man får kompromissa lite, det kanske blir en längre tur till stallet om rätt häst dyker upp, men då kanske man får dra ner på antalet gånger i veckan man är där :)

Bilder är också viktigt! Det behöver inte vara bilder där du hoppar höga hinder eller gör avancerade grejer, men ha en bild där du sitter till häst :up: Be ridläraren eller någon i stallet att ta en bild!

Och ha tålamod! Det kommer dyka upp en häst till dig, men det kanske tar en stund! Själv fick jag vänta ett tag, jag kastade ut förfrågningar till tränare och vänner och annonser lite var stans (Facebook, Hästnet). Till slut fick jag napp och hittade en fantastiskt välriden islandshäst. Hon blev tyvärr såld efter ett tag, men då fick jag en annan häst i samma stall som den första stod i :D Så har du väl kommit in "medryttarvärlden" och visar att du är noggrann tror jag att det går mycket lättare sen!

Lycka till!
Okej ska skriva lite till då vad jag söker. Tack för alla tipsen hjälper super mycket. Jag kommer ha med någon video när jag hoppar (har typ bara videos när jag hoppar) och sen någon video när jag red barbacka.

Tack 💖
 
Vill bara ge ett tips om du skulle ha svårt att hitta @Signe9 om du skulle ha svårt att hitta medryttarhäst på grund av ålder och erfarenhet. Det är en hel del ridskolor som har typ medryttarkoncept för ridskoleelever nu för tiden. Då har man en ridskolehäst en eller flera dagar per vecka som sin och lär sig saker som foder, rida på egen hand, tain från hage m.m, En bra medelväg innan medryttarhäst om man behöver mer erfarenhet. Lunds civila ryttarförening har detta till exempel där du kan vara med på heltid eller deltid.

http://lundscivila.se/ridskolan/ryttarakademin/

Edit såg nu att du skrivit att du inte har råd att rida mer på ridskola än det du gör så då fungerar det nog inte så bra med mitt tips. Önskar dig lycka till med att hitta medryttarhäst
Väldigt bra tips men ja som sagt har vi nog inte råd med det.

Tack 💖❤️
 
Okej ska skriva lite till då vad jag söker. Tack för alla tipsen hjälper super mycket. Jag kommer ha med någon video när jag hoppar (har typ bara videos när jag hoppar) och sen någon video när jag red barbacka.

Tack 💖

Om du inte vill lägga ut video på dig i annonsen tänk på att det också går bra att skicka video privat till de som svarar på din annons. Bara ett tips. Skriv isåfall med att video på när du rider kan skickas på förfrågan.
 
Vilket toppenbra upplägg! Dyrt är det men är planen att ha egen häst framöver så är det ett ypperligt tillfälle att få prova på till en i sammanhanget mindre summa.

Ja det verkar vara en hel del ridskolor som har det upplägget att man kan få vara typ medryttare nån eller några dagar i veckan men på ett ställe där det finns kunnig personal och oftast ingår det lektioner med. Tycker det är ett jättebra mellansteg mellan ridskola och egen häst.
 
Väldigt bra tips men ja som sagt har vi nog inte råd med det.

Tack 💖❤️

Har du kollat upp om det finns möjlighet att få vara stallvärd eller liknande på din ridskola? Då brukar man ju hjälpa till mycket med hästarna och du lär dig mycket runtomkring som är bra kunskaper att ha till en medryttarhäst. Det brukar inte kosta något mer än engagemanget och att man i utbyte får med sig en del kunskap på vägen.
 
Jag hittade min medryttarhäst genom att svara på en annons gällande en häst som verkade matcha vad jag var ute efter.

Jag beskrev min tidigare erfarenheter både gällande ridnivå och gällande arbete från marken. Likaså vad jag var ute efter för egenskaper hos hästen, vilken typ av ridning och mina ambitioner jag har med min ridning för närvarande. Vidare så beskrev jag var jag bor, tillgången till bil och erbjöd referenser. Jag skulle aldrig skriva att jag kan rida alla typer av hästar. Det finns hästar jag inte kan rida eller som jag kan rida men inte vill rida eftersom jag där jag är idag inte vill riskera livet. Eller bara att jag inte har lust / ork att hålla på med t. Ex. rehabiliteringsträning eller reda ut problembeteenden.
Har du kollat upp om det finns möjlighet att få vara stallvärd eller liknande på din ridskola? Då brukar man ju hjälpa till mycket med hästarna och du lär dig mycket runtomkring som är bra kunskaper att ha till en medryttarhäst. Det brukar inte kosta något mer än engagemanget och att man i utbyte får med sig en del kunskap på vägen.
Jag står i kö till att bli stallvärd men det tar däremot 1-2 år så det är nog ett kvar tag.😅
 
Jag står i kö till att bli stallvärd men det tar däremot 1-2 år så det är nog ett kvar tag.😅
Ja, för att vara ärlig så har du mycket svårare med att hitta en medryttarhäst än jag 😊 jag hade "allt" till min fördel när jag letade medryttarhäst. Vuxen med egen bil, tidigare haft flera egna hästar, utbildat unghästar, har tävlingsresultat , arbetat som hästskötare i tävlingsstall, mina referenser är meriterande personer som är småkändisar i ridsporten.

Men kämpa på, rätt var det är så dyker det upp någon som mest vill ha lite avlastning.
Om jag var du så skulle jag kolla efter någon som typ har en tinker/Irish cob, fjording eller liknande som vill ridas ut. Räkna inte med att den första medryttarhäst du kommer få är en tävlingshäst eller ens allt för högt utbildat. Du kommer utvecklas jättemycket balansmässigt och utveckla känslan i ridningen även genom att promenadrida en äldre häst. Det är också den typen av häst jag kan tänka mig en hästägare skulle tycka att du var okej för. En äldre lugn och klok häst som vill komma ut i skogen några dagar i veckan. Nästa steg om några år kan vara en häst som du får rida på banan.
 
Senast ändrad:
Ja, för att vara ärlig så har du mycket svårare med att hitta en medryttarhäst än jag 😊 jag hade "allt" till min fördel när jag letade medryttarhäst. Vuxen med egen bil, tidigare haft flera egna hästar, utbildat unghästar, har tävlingsresultat , arbetat som hästskötare i tävlingsstall, mina referenser är meriterande personer som är småkändisar i ridsporten.

Men kämpa på, rätt var det är så dyker det upp någon som mest vill ha lite avlastning.
Om jag var du så skulle jag kolla efter någon som typ har en tinker/Irish cob, fjording eller liknande som vill ridas ut. Räkna inte med att den första medryttarhäst du kommer få är en tävlingshäst eller ens allt för högt utbildat. Du kommer utvecklas jättemycket balansmässigt och utveckla känslan i ridningen även genom att promenadrida en äldre häst. Det är också den typen av häst jag kan tänka mig en hästägare skulle tycka att du var okej för. En äldre lugn och klok häst som vill komma ut i skogen några dagar i veckan. Nästa steg om några år kan vara en häst som du får rida på banan.
Ja jag har inte direkt de bästa förutsättningarna. Nä tänkte inte alls att jag skulle få det. Ja tanken är ju lite att jag kanske kan hitta någon äldre häst som jag bara kan mysa med och som du säger öva min balans och sen om några år börja rida någon annan häst man kan rida på bana med.
 
Ja jag har inte direkt de bästa förutsättningarna. Nä tänkte inte alls att jag skulle få det. Ja tanken är ju lite att jag kanske kan hitta någon äldre häst som jag bara kan mysa med och som du säger öva min balans och sen om några år börja rida någon annan häst man kan rida på bana med.
Det finns faktiskt massor lite äldre ponnyer som är urvuxna men för gamla för att säljas 😊 men det gäller att hitta dem. Jag tror dock det kan hjälpa ifall dina föräldrar kan tänka sig vara med i stallet. I varje fall i början.
 
Ja jag har inte direkt de bästa förutsättningarna. Nä tänkte inte alls att jag skulle få det. Ja tanken är ju lite att jag kanske kan hitta någon äldre häst som jag bara kan mysa med och som du säger öva min balans och sen om några år börja rida någon annan häst man kan rida på bana med.
Jag tycker inte du behöver utesluta något i förskott, det kan ju gå hur bra som helst och dina förutsättningar kanske räcker utmärkt ☺️ När jag var ungefär i din ålder blev jag medryttare hos en kvinna som hade tre hästar med ganska fin stam. Jag fick rida alla tre, träna för instruktör i både hopp och dressyr och tävla en av hästarna. Jag var absolut ingen supertalang, men kunde rida hyfsat och ville lära mig, och jag var pålitlig och noggrann. Inga konstigheter, bara sånt som var självklart för mig. Hästvett helt enkelt. Mina föräldrar skjutsade mig. Jag red även flera andra hästar i samma stall när folk behövde avlastning. Kanske hade jag tur, men vad säger att du inte också kan ha tur?😊
 
Jag tycker inte du behöver utesluta något i förskott, det kan ju gå hur bra som helst och dina förutsättningar kanske räcker utmärkt ☺️ När jag var ungefär i din ålder blev jag medryttare hos en kvinna som hade tre hästar med ganska fin stam. Jag fick rida alla tre, träna för instruktör i både hopp och dressyr och tävla en av hästarna. Jag var absolut ingen supertalang, men kunde rida hyfsat och ville lära mig, och jag var pålitlig och noggrann. Inga konstigheter, bara sånt som var självklart för mig. Hästvett helt enkelt. Mina föräldrar skjutsade mig. Jag red även flera andra hästar i samma stall när folk behövde avlastning. Kanske hade jag tur, men vad säger att du inte också kan ha tur?😊
Oj vilken tur du hade vilken dröm. Ja jag får bara hoppas på det bästa. Många jag har pratat med har sagt att det kommer ta minst 1-2 år så jag tänker att jag ska börja i tid. Hittills är det en person som nappade däremot så bodde hon lite för långt bort (skulle ta ungefär 2,5 att åka dit) så det var lite synd.
 
Oj vilken tur du hade vilken dröm. Ja jag får bara hoppas på det bästa. Många jag har pratat med har sagt att det kommer ta minst 1-2 år så jag tänker att jag ska börja i tid. Hittills är det en person som nappade däremot så bodde hon lite för långt bort (skulle ta ungefär 2,5 att åka dit) så det var lite synd.
Fortsätter hålla tummarna för dig! Har du berättat för t.ex. din ridlärare och andra hästmänniskor du känner att du letar medryttarskap? Tipsar annars om att göra det också ☺️
 
Fortsätter hålla tummarna för dig! Har du berättat för t.ex. din ridlärare och andra hästmänniskor du känner att du letar medryttarskap? Tipsar annars om att göra det också ☺️
Tack 🙏
Jag har nyligen bytt ridskola så känner inte så många i det nya stallet ännu. Men tack så jättemycket för tipset ska försöka prata med så många jag kan om det.(:
 
Hej. Mitt tips är att sen när du kommer i kontakt med en lämplig häst och ägare, ställ många frågor om hästen och upplägget innan du åker och provrider. Jag svarade på några annonser innan jag hittade min medryttarhäst. Och annonserna lät bra, men sen visade det sig att ägaren ville ha hjälp med vissa saker som inte fungerade för mig. Tex utsläpp tidigt på morgonen vissa dagar, hantering av deras andra häst som var en brötig unghäst mm. Förstår att ägaren ville ha den hjälpen, men det fungerade inte för mig som har noll erfarenhet av unghästar och hade en bit att åka till stallet tex. Så redan där kunde jag tacka nej utan att behöva ta upp tid för mig och ägaren i onödan. Viktigt också att tacka nej på ett trevligt sätt då det kan spridas rykten på byggden 😄.

Lycka till, det är härligt med medryttarhäst, man lär sig väldigt mycket kring ansvar och skötsel mm. 🤗
 
Hej. Mitt tips är att sen när du kommer i kontakt med en lämplig häst och ägare, ställ många frågor om hästen och upplägget innan du åker och provrider. Jag svarade på några annonser innan jag hittade min medryttarhäst. Och annonserna lät bra, men sen visade det sig att ägaren ville ha hjälp med vissa saker som inte fungerade för mig. Tex utsläpp tidigt på morgonen vissa dagar, hantering av deras andra häst som var en brötig unghäst mm. Förstår att ägaren ville ha den hjälpen, men det fungerade inte för mig som har noll erfarenhet av unghästar och hade en bit att åka till stallet tex. Så redan där kunde jag tacka nej utan att behöva ta upp tid för mig och ägaren i onödan. Viktigt också att tacka nej på ett trevligt sätt då det kan spridas rykten på byggden 😄.

Lycka till, det är härligt med medryttarhäst, man lär sig väldigt mycket kring ansvar och skötsel mm. 🤗
Tack för tipset det ska jag göra (: Har hittills inte kommit i kontakt med någon hästägare ännu så det var perfekt att du sa det nu 😃 kommer nog ta ett tag att hitta den rätta men det gör inte så mycket för min del.
Tack 💖
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 519
Senast: Cambrie
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 487
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp