Hur hittade ni er medryttarhäst ? Och vad ska jag ha med i annonsen?

Okej bra att den inte var för lång. Ja hyfsat grön ryttare är jag men har lärt mig utvecklas väldigt mycket sen jag bytte ridskola vilket varit kul. En sista fråga hjälper det något om jag skriver vilket ryttarmärke jag rider på ?
Mig hade det inte hjälpt, vet inte om gemene man har koll på vad de innebär men jag har det inte. Sen är det som ovan nämnt en väldig skillnad på att styra runt en bana på 80 cm med en snäll häst eller rida en något svårare runt en 50 cm bana, det senare är svårare.

I övrigt är väl en onödig punkt att nämna att det är bra om hästen är bra på att hoppa, för det låter inte som att du är på nivån att hästens egentliga kapacitet är viktigt. Desto mer viktigt att den är snäll :)
 
Detta är vad jag har fått ihop hittills

LUND Max 50 minuters bussresa bussförbindelser är ett måste



Hej ! Jag heter Mirjam och är 13 år.

Jag söker en d ponny/liten storhäst (c ponny kan fungera) att kunna rida 1-2 gånger i veckan. Jag har ridit sen hösten 2018. Jag rider just nu en gång i veckan på ridskola men rider även privat på en islandshäst ungefär 2 gånger i månaden. Jag hoppar banor på ungefär 60-70 cm och hoppar enstaka hinder på 85 cm. I dressyren kan jag grunderna men vill gärna utvecklas. Det spelar inte så mycket roll om hästen är seg eller pigg men är den pigg ska den ha en tydlig broms. Jag lär gärna känna hästen först innan jag provrider den, kanske att jag kommer och bara ryktar och myser med den först innan jag sitter upp. Hästen och dens välmående kommer alltid gå först. Hästen måste inte kunna hoppa superbra utan det funkar hur bra som helst om jag bara ska rida ut en sväng någon/ några gånger i veckan. Men det är ett stort plus om hästen kan hoppa då jag älskar att hoppa. Jag rider med mjuka och stilla händer men kan lätt spänna mig i benen (kan ibland bli lite låst i min hand men det är något jag tränar på att inte bli). Jag söker medryttar häst då jag vill kunna utvecklas mer och kunna rida lite mer utanför ridskolan. Jag är 170 cm lång och väger ca 55 kg. Som person är jag glad, positiv, pratsam och ansvarsfull. Min mamma kommer följa med först gångerna men är inte så hästvan.

Vad är onödigt att ha med ? Vad fattas fortfarande? Tack förresten för alla bra tips det har hjälpt mig otroligt mycket.
Det fetade om var du söker hade jag istället skrivit, medryttarhäst sökes runt Lund. Bussförbindelse behövs (max och måste låter så tråkigt).

Det fetade i nästa stycke hade jag tagit bort. Det är inte så relevant vad du har hoppat förut och vilken häst som helst kan hoppa för husbehov dvs. 60-70 cm. Jag hade istället skrivit att du vill rida ut men också gärna hoppar om möjligheten finns. Varför jag tycker det här är för att det är väldigt vanligt att personer i din ålder skriver att de vill hoppa och många slutar läsa där och scrollar vidare och missar då resten av din annons. Visst kan det ibland bli bingo, ägaren vill inte hoppa och då kan medryttaren göra det men oftast är det inte så utan ägaren vill hoppa sin häst själv men kan tycka att det är okej att medryttaren hoppar ibland med.

Fetningen om hand och ben hade jag inte tagit med. Det är ett problem du är medveten om och jobbar med och ingen kommer utgå ifrån att någon som har ridit såpass kort tid är helt perfekt i sits och hand.

Fetningen om hur du är hade jag istället skrivit, jag är glad, positiv och ansvarsfull. Pratsam kan ibland uppfattas som något negativt. Jag vet, jag är mycket pratsam själv.

Du behöver nog också räkna med att din förälder eller annan vuxen behöver vara med varje gång. Ska du rida ensam och inte tillsammans med någon från det stallet så vill de allra flesta inte släppa iväg sin häst ensam med en trettonåring. Många stall har åldersgräns på femton år och dina chanser för att hitta en medryttarhäst ökar väsentligt om någon vuxen är med dig varje gång.

Förövrigt, synd att vi har drygt 40 mil emellan oss, du hade varit så välkommen hit :heart
 
Okej bra att den inte var för lång. Ja hyfsat grön ryttare är jag men har lärt mig utvecklas väldigt mycket sen jag bytte ridskola vilket varit kul. En sista fråga hjälper det något om jag skriver vilket ryttarmärke jag rider på ?
Ja det är bättre än att skriva hur högt du har hoppat. De som inte vet vad som ingår kan lätt googla sig till det.
 
Hej ! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har börjat söka medryttarhäst eller ja jag ska lägga ut en annons snart och undrar lite vart någonstans jag ska lägga ut annonsen. Jag ska lägga ut på Facebook och blocket men finns det fler ställen ? Har en liten till fråga också vad är viktigt att ha med ? Jag har skrivit en test text men vet inte riktigt om jag fått med allt. Jag har med hur gammal jag är, mina ridkunskaper, hur lång jag är o hur mycket jag väger, hur ofta jag rider, hur jag är som person och lite om vad jag tänker med kostnader och att det måste finnas bussförbindelser. Har jag glömt något viktigt ? Sen undrar jag en till sak haha mycket jag undrar nu känner jag, hur ska jag skriva för att inte låta som att jag kan allt för jag har skrivit att jag kan rida alla slags hästar (sega, pigga, gammla och unga inte för unga då) men då känns det som om jag tror att jag kan allt liksom som att jag är bäst i världen om ni förstår och det vill jag inte låta som. Men jag kan ju samtidigt rida de flesta hästar jag har ju ridit både pigga, sega, gammla och lite yngre hästar (har ridit ponnysar som har varit 6 eller 7 år men de ponnysarna har varit otroligt snälla och trevliga). Tack i förhand för svar 😊

Om du bara ridit på ridskola skriv det. Skriv då inte att du ridit många olika typer av hästar får då har du bara ridit ridskolehästar. Hästar som är speciellt utvalda och utbildade att ta hand om oerfarna ryttare. Om man i det läget skriver att man är van vid att rida alla typer av hästar visar det bara på dålig insikt och lite erfarenhet.

Jag har hittat mina medryttarhästar genom att svara på annonser. I mitt svar beskrev jag mig själv, vilken nivå jag rider på, min erfarenhet och vilken typ av häst jag söker. Sen har hästägaren fått bedöma om hon tror att jag passar hennes häst. Båda gångerna har jag fått provrida och sen fått erbjudande och tackat ja. Det har blivit jättebra båda gångerna!
 
Du har redan fått en massa bra tips så jag lägger till vad jag skulle undra över 😊

Du skriver om vad du önskar dig. Det kan också vara bra att tänka på vad du kan erbjuda hästägaren. Jag skulle vilja veta om du tex kan ta fodringar vid behov och om du är flexibel, tex kan hoppa in när ägaren är sjuk/ska bort. Eftersom du är ung innebär det att jag skulle vilja ha någon rad som berättar om du har någon hästvan förälder.

Lycka till!
 
Mig hade det inte hjälpt, vet inte om gemene man har koll på vad de innebär men jag har det inte. Sen är det som ovan nämnt en väldig skillnad på att styra runt en bana på 80 cm med en snäll häst eller rida en något svårare runt en 50 cm bana, det senare är svårare.

I övrigt är väl en onödig punkt att nämna att det är bra om hästen är bra på att hoppa, för det låter inte som att du är på nivån att hästens egentliga kapacitet är viktigt. Desto mer viktigt att den är snäll :)
Ja precis men det tar jag bort då. Det tar jag också bort då. Tack för det svaret nu slipper jag ha massa onödig information.😊
 
Det fetade om var du söker hade jag istället skrivit, medryttarhäst sökes runt Lund. Bussförbindelse behövs (max och måste låter så tråkigt).

Det fetade i nästa stycke hade jag tagit bort. Det är inte så relevant vad du har hoppat förut och vilken häst som helst kan hoppa för husbehov dvs. 60-70 cm. Jag hade istället skrivit att du vill rida ut men också gärna hoppar om möjligheten finns. Varför jag tycker det här är för att det är väldigt vanligt att personer i din ålder skriver att de vill hoppa och många slutar läsa där och scrollar vidare och missar då resten av din annons. Visst kan det ibland bli bingo, ägaren vill inte hoppa och då kan medryttaren göra det men oftast är det inte så utan ägaren vill hoppa sin häst själv men kan tycka att det är okej att medryttaren hoppar ibland med.

Fetningen om hand och ben hade jag inte tagit med. Det är ett problem du är medveten om och jobbar med och ingen kommer utgå ifrån att någon som har ridit såpass kort tid är helt perfekt i sits och hand.

Fetningen om hur du är hade jag istället skrivit, jag är glad, positiv och ansvarsfull. Pratsam kan ibland uppfattas som något negativt. Jag vet, jag är mycket pratsam själv.

Du behöver nog också räkna med att din förälder eller annan vuxen behöver vara med varje gång. Ska du rida ensam och inte tillsammans med någon från det stallet så vill de allra flesta inte släppa iväg sin häst ensam med en trettonåring. Många stall har åldersgräns på femton år och dina chanser för att hitta en medryttarhäst ökar väsentligt om någon vuxen är med dig varje gång.

Förövrigt, synd att vi har drygt 40 mil emellan oss, du hade varit så välkommen hit :heart
Ja jag tänkte lite på det när jag skrev det lät inte så himla trevligt liksom. Jag försökte få med i texten på något vis att det går bra om jag ”bara” ska ta en uteritt men visste inte riktigt hur jag skulle få in det i texten. Ditt förslag var ju mycket bättre haha så det får jag verkligen ta och skriva istället. Ja precis jag kollat på många annonser där personen är i min ålder och alla säger typ att de vill/ hästen måste kunna hoppa. För mig spelar det inte så mycket roll. Då tar jag bort det jag var lite osäker om jag skulle ha med det för som du säger kan det ibland uppfattas som något negativt. Jag kopierade direkt från anteckningar där jag hade skrivit texten och där skrev jag hela texten i samma slags text alltså ingen fetning så vet inte riktigt varför det blev så här. Okej ska prata med min mamma om det. Precis man släpper ju inte iväg vem som helst med sin häst och jag tror knappast att mina föräldrar godkänner mig att rida ut på en häst själv.

Vad snällt av dig ❤️ Hmm ja 40 mil kanske är liiite för långt Hahah
 
Om du bara ridit på ridskola skriv det. Skriv då inte att du ridit många olika typer av hästar får då har du bara ridit ridskolehästar. Hästar som är speciellt utvalda och utbildade att ta hand om oerfarna ryttare. Om man i det läget skriver att man är van vid att rida alla typer av hästar visar det bara på dålig insikt och lite erfarenhet.

Jag har hittat mina medryttarhästar genom att svara på annonser. I mitt svar beskrev jag mig själv, vilken nivå jag rider på, min erfarenhet och vilken typ av häst jag söker. Sen har hästägaren fått bedöma om hon tror att jag passar hennes häst. Båda gångerna har jag fått provrida och sen fått erbjudande och tackat ja. Det har blivit jättebra båda gångerna!
Ja det har jag tagit bort. Okej, vad härligt att det gick så smidigt. Har helt glömt att säga att jag började söka nu då jag hört att det kan ta väldigt långt tid att hitta rätt. Så jag tänkte att jag börjar nu. Bara för att förtydliga lite.
 
Du har redan fått en massa bra tips så jag lägger till vad jag skulle undra över 😊

Du skriver om vad du önskar dig. Det kan också vara bra att tänka på vad du kan erbjuda hästägaren. Jag skulle vilja veta om du tex kan ta fodringar vid behov och om du är flexibel, tex kan hoppa in när ägaren är sjuk/ska bort. Eftersom du är ung innebär det att jag skulle vilja ha någon rad som berättar om du har någon hästvan förälder.

Lycka till!
Tack så himla mycket för det tipset det måste jag ju verkligen skriva.

Tack ❤️
 
Du har ridit i fyra år på ridskola. Då är man en väldigt grön ryttare. Absolut inget fel med det MEN många som ridit så pass lite som du har gjort har ännu inte kommit till insikten om hur gröna de faktiskt är och DÅ drar man som hästägare öronen åt sig. En del kan säkert tänka sig en grön ryttare men bara om denne inte tror sig kunna mer än den faktiskt kan. Så var noga med att det framgår att du inte tror att du "kan rida alla typer av hästar" etc för då tappar man förtroendet direkt som hästägare. Du är också väldigt ung, vilket förmodligen betyder att du kommer behöva ha en vuxen med dig. Skriv att du kan det, om så är fallet. Försök gärna hitta en häst där du har möjligheten att rida för tränare. Det är guld värt när man inte kommit så långt i sin utbildning. Risken är stor att man sitter och befäster en massa tokigheter om man rider för mycket ensam.
Du verkar ödmjuk i din inställning, vilket är otroligt viktigt, så jag önskar dig varmt lycka till!
 
Du har ridit i fyra år på ridskola. Då är man en väldigt grön ryttare. Absolut inget fel med det MEN många som ridit så pass lite som du har gjort har ännu inte kommit till insikten om hur gröna de faktiskt är och DÅ drar man som hästägare öronen åt sig. En del kan säkert tänka sig en grön ryttare men bara om denne inte tror sig kunna mer än den faktiskt kan. Så var noga med att det framgår att du inte tror att du "kan rida alla typer av hästar" etc för då tappar man förtroendet direkt som hästägare. Du är också väldigt ung, vilket förmodligen betyder att du kommer behöva ha en vuxen med dig. Skriv att du kan det, om så är fallet. Försök gärna hitta en häst där du har möjligheten att rida för tränare. Det är guld värt när man inte kommit så långt i sin utbildning. Risken är stor att man sitter och befäster en massa tokigheter om man rider för mycket ensam.
Du verkar ödmjuk i din inställning, vilket är otroligt viktigt, så jag önskar dig varmt lycka till!
Ja fyra år är väldigt lite. När jag var på ponny- SM för någon vecka sedan insåg jag verkligen hur en pigg privat häst är jämfört med en ”pigg” ridskole häst är. Så ja det var väldigt dumt av mig att skriva att jag kan rida alla hästar.🙈 ja att rida för tränar är ju väldigt bra så ska hålla utkik.

Tack för de fina orden 💖
 
Ja fyra år är väldigt lite. När jag var på ponny- SM för någon vecka sedan insåg jag verkligen hur en pigg privat häst är jämfört med en ”pigg” ridskole häst är. Så ja det var väldigt dumt av mig att skriva att jag kan rida alla hästar.🙈 ja att rida för tränar är ju väldigt bra så ska hålla utkik.

Tack för de fina orden 💖
Det finns många pigga ridskolehästar också, men de är ju ändå hästar som är valda för att kunna gå även med mer oerfarna ryttare. Så även om de blir pigga så brukar de vara trygga och inte göra något dumt/farligt. Som sagt - stort lycka till! :heart
 
När jag sökte medryttarhäst var jag ärlig med att beskriva vilken typ av häst jag söker, som andra redan skrivit här. Det tror jag är otroligt viktigt för båda parter. Jag KAN såklart rida lite mer svårridna hästar, som är lite piggare och kanske är rädd i en del situationer, men är det den typen av medryttarhäst jag vill ha? Nej! Jag vill ha en häst jag kan utvecklas med, och är jag rädd eller obekväm i situationen kommer vi ju ingenstans, och jag kan då inte vara den bästa ryttaren jag kan vara i stunden :) Det vill säga, skriv inte att du kan ta "vilken häst som helst", utan var ärlig med vad du vill ha ut av medryttarskapet och vilken häst du behöver! Själv tryckte jag på att jag ville ha en pigg och positiv häst, men framförallt en trygg häst!

Jag skrev också vilken nivå jag tränar på, vad jag har för erfarenheter och viktigast av allt - hur jag är i stallet, med hästarna och hur jag rider. Be din ridlärare beskriva dina styrkor som ryttare, det kan ge dig bra ord att använda! Sedan vad ambitionerna är, vad har du för mål? Nu har jag inte själv letat medryttare som hästägare, men jag kan tänka mig att det är bra att det matchas mellan hästägare, häst och medryttare. Vill du träna för tränare? Komma ut och tävla? Rida ut mest? Skriv vilket! Själv skrev jag att jag gärna tränar för tränare i dressyr, men att tävling inte är viktigt för mig. Du kanske vill bli mer bekväm och rutinerad i din ridning - skriv det!

Skriv också hur medryttarskapet ska lösas rent logistiskt, hur ska du ta dig till stallet? Måste det finnas bussförbindelser? Kan du bli skjutsad? Kommer du ha sällskap (mycket viktigt om du är minderårig!)? Här kanske man får kompromissa lite, det kanske blir en längre tur till stallet om rätt häst dyker upp, men då kanske man får dra ner på antalet gånger i veckan man är där :)

Bilder är också viktigt! Det behöver inte vara bilder där du hoppar höga hinder eller gör avancerade grejer, men ha en bild där du sitter till häst :up: Be ridläraren eller någon i stallet att ta en bild!

Och ha tålamod! Det kommer dyka upp en häst till dig, men det kanske tar en stund! Själv fick jag vänta ett tag, jag kastade ut förfrågningar till tränare och vänner och annonser lite var stans (Facebook, Hästnet). Till slut fick jag napp och hittade en fantastiskt välriden islandshäst. Hon blev tyvärr såld efter ett tag, men då fick jag en annan häst i samma stall som den första stod i :D Så har du väl kommit in "medryttarvärlden" och visar att du är noggrann tror jag att det går mycket lättare sen!

Lycka till!
 
Ja jag tänkte lite på det när jag skrev det lät inte så himla trevligt liksom. Jag försökte få med i texten på något vis att det går bra om jag ”bara” ska ta en uteritt men visste inte riktigt hur jag skulle få in det i texten. Ditt förslag var ju mycket bättre haha så det får jag verkligen ta och skriva istället. Ja precis jag kollat på många annonser där personen är i min ålder och alla säger typ att de vill/ hästen måste kunna hoppa. För mig spelar det inte så mycket roll. Då tar jag bort det jag var lite osäker om jag skulle ha med det för som du säger kan det ibland uppfattas som något negativt. Jag kopierade direkt från anteckningar där jag hade skrivit texten och där skrev jag hela texten i samma slags text alltså ingen fetning så vet inte riktigt varför det blev så här. Okej ska prata med min mamma om det. Precis man släpper ju inte iväg vem som helst med sin häst och jag tror knappast att mina föräldrar godkänner mig att rida ut på en häst själv.

Vad snällt av dig ❤️ Hmm ja 40 mil kanske är liiite för långt Hahah
Det är jag som har fetat din text för att du lättare skulle se vad jag menade :)

Ja liiite kanske :p
 
Vill bara ge ett tips om du skulle ha svårt att hitta @Signe9 om du skulle ha svårt att hitta medryttarhäst på grund av ålder och erfarenhet. Det är en hel del ridskolor som har typ medryttarkoncept för ridskoleelever nu för tiden. Då har man en ridskolehäst en eller flera dagar per vecka som sin och lär sig saker som foder, rida på egen hand, tain från hage m.m, En bra medelväg innan medryttarhäst om man behöver mer erfarenhet. Lunds civila ryttarförening har detta till exempel där du kan vara med på heltid eller deltid.

http://lundscivila.se/ridskolan/ryttarakademin/

Edit såg nu att du skrivit att du inte har råd att rida mer på ridskola än det du gör så då fungerar det nog inte så bra med mitt tips. Önskar dig lycka till med att hitta medryttarhäst.
 
Senast ändrad:
Vill bara ge ett tips om du skulle ha svårt att hitta @Signe9 om du skulle ha svårt att hitta medryttarhäst på grund av ålder och erfarenhet. Det är en hel del ridskolor som har typ medryttarkoncept för ridskoleelever nu för tiden. Då har man en ridskolehäst en eller flera dagar per vecka som sin och lär sig saker som foder, rida på egen hand, tain från hage m.m, En bra medelväg innan medryttarhäst om man behöver mer erfarenhet. Lunds civila ryttarförening har detta till exempel där du kan vara med på heltid eller deltid.

http://lundscivila.se/ridskolan/ryttarakademin/

Edit såg nu att du skrivit att du inte har råd att rida mer på ridskola än det du gör så då fungerar det nog inte så bra med mitt tips. Önskar dig lycka till med att hitta medryttarhäst.
Vilket toppenbra upplägg! Dyrt är det men är planen att ha egen häst framöver så är det ett ypperligt tillfälle att få prova på till en i sammanhanget mindre summa.
 
Jag hittade min medryttarhäst genom att svara på en annons gällande en häst som verkade matcha vad jag var ute efter.

Jag beskrev min tidigare erfarenheter både gällande ridnivå och gällande arbete från marken. Likaså vad jag var ute efter för egenskaper hos hästen, vilken typ av ridning och mina ambitioner jag har med min ridning för närvarande. Vidare så beskrev jag var jag bor, tillgången till bil och erbjöd referenser. Jag skulle aldrig skriva att jag kan rida alla typer av hästar. Det finns hästar jag inte kan rida eller som jag kan rida men inte vill rida eftersom jag där jag är idag inte vill riskera livet. Eller bara att jag inte har lust / ork att hålla på med t. Ex. rehabiliteringsträning eller reda ut problembeteenden.
 
Ja jag försöker att inte bara skriva jag rider med mjuk hand och att jag har bästa sitsen liksom utan jag skriver att har oftast mjuk hand men att jag ibland kan bli lite låst i min hand och att jag lätt spänner mig i benen. Så att jag skriver det jag också behöver träna på så att det inte bara blir saker jag är bättre på.
Kruxet är att det inte säger jättemycket heller. För att spänna sig i benen och ibland blir hård i handen betyder väldigt olika saker om du ridit på ridskola i 2 år vs om du rider typ svår klass i dressyr. Men bäda ryttarna kan ha de här problemen.
 
Det finns många pigga ridskolehästar också, men de är ju ändå hästar som är valda för att kunna gå även med mer oerfarna ryttare. Så även om de blir pigga så brukar de vara trygga och inte göra något dumt/farligt. Som sagt - stort lycka till! :heart
Tack ❤️
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 492
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp