Hur hittade ni ert stall?

Hästbullen

Trådstartare
Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall?
Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte?
Vad ingår i stallhyran och vilka saker har ni tillgång till?
Har ni problem med skitprat, folk som pratar bakom ryggen på andra och mobbning i stallet?
Trivs ni bra i stallet ni står i?
 
Jag står hos en vän till mig.
Förra stallet var genom kontakter.
Lång utevistelse i bra hagar är prio ett. Våra går ute 06 - 22, tre hästar på runt 2.5 ha med vindskydd, helt perfekt!
Behöver inte har faciliteter som toalett, spolspilta osv. Min hund måste få följa med och det får inte finnas några dumma hundar i stallet.
Vill ha uppvärmd sadelkammare och bra ridmöjligheter, både för uteritter och träning.
Har 1 km till en anläggning med stort ridhus och enorm utebana med bra underlag där jag löser anläggningskort.
Vill även ha cykelavstånd till stallet och slippa behöva åka bil.
Är ensam inackordering och träffar kanske stallägaren i 10 minuter någon gång per vecka, trivs jättebra!
 
Jag har letat och letat länge efter rätt stall. Till sist gav jag upp och accepterade att det "rätta" stallet ligger en timmes bilfärd från mitt boende. :(

Jag kan acceptera en mindre hage (våra har 1 ha på åtta hästar), men inte uppstallning på box. Likaså kan jag acceptera sämre träningsmöjligheter (vi har en liten ridbana enbart). Men jag tullar inte på hästarnas behov av begränsad men regelbunden fodergiva med bra hygienisk kvalitet på fodret. Likaså vill jag ha vatten tillgängligt dygnet runt, året om.

I stallhyran ingår lösdrift, grovfoder, mockning, tillsyn. Tillgång till kallstall, uppvärmd sadelkammare och fikarum. Fodringar sker via ett automatiskt system, så stallägaren fyller på höhäckarna när det behövs. Det finns en liten ridbana, en liten rundkorall under tak, en trailbana med hinder i en hage och trevliga ridvägar när det inte är blött i markerna.

Jag har haft stora problem med skitsnack i de tidigare stall jag stått i, men inte i detta stall. Iofs är vi inte så många här och vi har lite olika tider, så oftast är jag själv i stallet.

Jag trivs bra i stallet, önskar att det fanns ett liknande stall närmare mitt boende, med busshållplats i närheten och ridhus. Samt såklart mer utrymme i sadelkammaren, nu är det ett halvt skåp per häst och bara min ponnys täcken upptar 1 ½ skåp...
 
Jag står ca 800m från mitt gamla stall hos en som hade häst hos oss ett tag innan dom fick i ordning sitt egna stall. Fick flytta från det gamla när ägaren bytte hus med sin son och hans sambo. Dom sade upp alla inackorderingar när dom skulle ha barn.

Jag trivs väldigt bra i mitt stall. Det enda jag saknar är lite mer utrymme för grejer och större sadelkammare samt varmvatten. Ägaren har ingen häst längre så jag får styra och ställa som jag tycker och tänker. Hon brukar ta alla eventuella beslut och kollar med mej om det är okej. Jag vägrar att flytta och hon vill inte bli av med mej :D
Vi har väldigt bra ridvägar och det är inte jättelångt till ridhus, ca 10min med bil. Det ena kan man rida till. Hyfsade hagar har vi åxå. Vi brukar ha hästarna ute i alla fall minst 12 timmar. Dygnet runt på sommaren. Finns en padock borta vid det gamla stallet. Den är inte bra men får funka ändå. Det enda som ingår i hyran är elen. Resten får man stå för själv. Just nu är vi bara två. Lite svårt att hitta vettiga människor som vill ha stallplats tyvärr.
 
Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall?
Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte?
Vad ingår i stallhyran och vilka saker har ni tillgång till?
Har ni problem med skitprat, folk som pratar bakom ryggen på andra och mobbning i stallet?
Trivs ni bra i stallet ni står i?
Jag hittade hit av en ren tillfällighet! Kommer ursprungligen inte härifrån utan letade gård på helt andra ställen men såg detta och det var kärlek vid första ögonkastet verkligen.
Men oavsett om man har stallet själv eller hyr eller är inackorderad. Jag har varit alla dessa. Så finns det alltid någonting som jag skulle vilja förbättra eller utveckla.

Skitprat har jag varit med om i två stall men det var länge sedan. Det ena var enkelt bara hålla sig ifrån medan det andra var betydligt mer problematiskt då det var stallägaren som stod för allt drama. I det senare fallet blev inte jag långvarig.

Har stått (och jobbat) både på fina anläggningar och pyttestall. För att jag ska trivas är det viktigt att hästarna trivs och att stämningen är ok.

Just nu har jag mycket att jobba med som inte rör hästarna men som indirekt förstör och det är något jag jobbar på. Jag tycker det är roligt att utveckla och göra det bättre successivt.
 
Några andra i stallet jag stod skulle byta stall (för att få bättre träningsmöjligheter) så jag flyttade med. Jag trivs jättebra men hade önskat att det var billigare :laugh:

I hyran ingår in och utsläpp samt 4 fodringar per dag. Och grovfoder. Strö finns att köpa på plats till självkostnadspris. Medelstor anläggning med tillgång till stort ridhus, stor paddock och jättestor gräsbana. Hästarna går i ok stora gräshagar med grusad del. Uppvärmd, låst och larmad sadelkammare, spolplatser med varmvatten osv. Finns även övernattningsmöjligheter samt dusch och enklare kök.

Kortare utetid än vad jag egentligen vill - men hagarna är mycket bättre än något jämförbart ställe så jag har prioriterat hagstorlek och kompis framför utetid (men försöker förkorta tiden på box när möjlighet finns).

Vi har en väldigt bra stämning i stallet, utan skitsnack eller dumheter. Det förekom vid ett tillfälle, och de två personerna som var drivande fick ett ultimatum; skärp er eller flytta. De flyttade.
 
Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall?
Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte?
Vad ingår i stallhyran och vilka saker har ni tillgång till?
Har ni problem med skitprat, folk som pratar bakom ryggen på andra och mobbning i stallet?
Trivs ni bra i stallet ni står i?

Vi hittade aldrig något stall förra vintern då vi akut behövde flytta hästarna så de fick flytta in i pappas stall... 4,2 mil bort. Nu får vi ha den ordning som vi vill ha, inget skitsnack, ingen mobbning och inget gnäll. Vi kan bara trätte på varandra familjen emellan. Tyvärr ingen lösdrift men hästarna verkar trivas med att få komma in på kvällen. Hagen är stor och det har investerats i höhäck både till hage och till boxar. Även thermobar så att vattnet inte ska frysa. Det som ska byggas till är sadelkammare/omklädningsrum. Det har även varit prat om att bygga ett vindskydd till hästarna. Men det blir nog längre fram. Stallverksamheten är ju ändå ganska nystartad.
I stallhyran ingår boxplats, rasthage(den är stooor), grovfoder och strö. Även möjlighet att duscha häst i varmvatten inne i stallet. Sen blir även människan ibland bjuden på mat eller fika efter längre ridturer. Fri tillgång till kaffe och kaka. Det jag saknar nu är en ridbana. Ja, jag är en något bortskämd dotter just nu.
 
Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall?
Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte?
Vad ingår i stallhyran och vilka saker har ni tillgång till?
Har ni problem med skitprat, folk som pratar bakom ryggen på andra och mobbning i stallet?
Trivs ni bra i stallet ni står i?

Jag hittade mitt stall på annons online, jag besökte det ett par gånger, träffade stallägaren, snackade lite med uppstallade osv, besökte också ett par andra stall i närheten som också låg på annons innan jag bestämde mig. Det stallet jag valde var närmast mig, fin stor hörnbox med fönster i isolerat stall, förhållandevis bra hagar för det centrala läget, hästar i flock (blev tyvärr så efter ett misslyckat ihopsläpp att jag har min i en egen stor skogshage), fantastiska anlagda ridvägar i skogen (och alltid folk som vill rida ut ihop, dock rider jag helst ut själv för få kan hålla tempo med oss :D), stor paddock med hindermaterial, ridhus (även då begränsad åtkomst, som blivit ännu värre sen dess), vänlig, kunnig stallägare vars metoder jag respekterar och lär mig från (fick fint intryck från första början), många ungdomar, kändes som ett "roligt stall", superbra läge för att få hit tränare för ett ekipage, allt på samma plan i samma byggnad, bra förvaringsutrymmen och tillåtelse att sätta upp extra hyllor, täckeshängare mm som man vill ha, nära till redskap, hö, spolspilta, gödselcontainer osv, gratis att ha släp parkerat invid stallet.

Både min häst och jag stormtrivs och älskar mitt stall så tänker inte direkt på dessa saker som en grej alls men om jag försöker tänka på saker som andra kanske skulle se som saker som "accepteras":
- dålig åtkomst till ridhus
- endast kallvatten
- vatten till hagen på vintern är manuellt arbete (på sommaren är det vattenslang)
- att här betalar man hyra som inkluderar obegränsat med grovfoder även fast jag har en häst som äter endast ca 7kg/dag
- pga bra hage och hur lång utetid jag kan bestämma själv accepterar jag att min häst går bredvid andra hästar men inte i flock
- att man inte får egen nyckel till stallet (dvs stallet har "öppettider"), dock är det är flexibelt vid sjuk häst, om man ska iväg tidigt osv

Svårt att tänka på saker jag inte skulle acceptera men jag skulle ha svårt för:
- dåliga rutiner
- fler åtaganden än överrenskommet
- elak behandling av hästarna
- taskiga människor
- grusruta för hage
- stor hyreshöjning

I stallhyran ingår obegränsat med grovfoder, 3 kärror spån per vecka, egen 70m paddock, alla fodringar, alla utsläpp, som åtagande har man ett enda utsläpp eller insläpp på helg per månad så det är verkligen guld med 1 åtagande/månad (som dessutom ungdomarna på stallet gärna tar för en liten peng)!
Granne med ridskola där man kan köpa in sig på ridhus och deras paddockar under begränsade tider.

Första året jag flyttade in var det någon/några ungdomar som under några månader mobbade andra ungdomar på stallet, jag fick veta det av deras föräldrar, ingen tyckte om mobbarna och de flyttade sen, och sen dess har det varit fin stämning!

Jag trivs jättejättebra, det skulle mycket till för att jag skulle vilja flytta stall tror jag, det enda jag saknar är ovalbana eftersom jag har islandshäst. :)
 
Senast ändrad:
Hittade till stallet jag är i nu via fb. Letade i första hand lägenhet och hade tur att det även fanns stall på gården.

Ett krav, hyfsat lika syn på hästhantering både vad som gäller utevistelse och övrig hantering.

Är jag, gårdsägaren och en till inackorderad på 8 hästar. Inget skitsnack och med facit i hand är vi väldigt lika vad gäller allt kring hästarna. Ute i alla väder (med få undantag) i rejäla hagar, bra foder och sjysst hantering av hästarna. Uppvärmt skötselrum/sadelkammare i separat byggnad från stallet. Ridbana på gården, oändliga ridvägar och ridhus på Granngården en knapp km bort. Allt foder och strö ingår i hyran.

Jag och gårdsägaren delar på ut- och insläpp. Mockningen delar alla på blir ca 3 dagar i veckan för mig (jag har 3/8 hästar). Delar upp vecka för vecka utifrån hur vi jobbar etc. Har stort förtroende för varandra vilket innebär att vi alla tryggt vågar lämna hästarna i varandras händer vid semester etc. Det är fantastiskt!
 
Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall?
Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte?
Vad ingår i stallhyran och vilka saker har ni tillgång till?
Har ni problem med skitprat, folk som pratar bakom ryggen på andra och mobbning i stallet?
Trivs ni bra i stallet ni står i?
Vi fick ett samtal av gårdsägare som vi känner till sen tidigare som undrade om vi ville flytta hit. Vi hade inte tänkt flytta iom att vi ändå trivdes på förra stället. Men vi kunde bara inte tacka nej till det här underbara stället.

Jag vill att min häst får gå med kompis i ok hagar. Jag vill ha vettiga fodringsupplägg, bra luft i stallet, vettig ägare/stallchef och god miljö för hästen. Och så måste det vara ordning på saker.

Vi bor max 100 m från stallet. Jag kan välja servicegrad från ingen alls till fullservice. Jag har landat i mitten.
I stallhyran ingår hö/hösilage, spånpelllets, utsläpp och morgonfodring i hagen, lunch i hage när gräs ej finns. Jag brukar ta in själv. Men är jag sjuk eller ska bort fixar personalen det. De har även mockat och gjort mat nu när jag varit sjuk. Annars fixar jag eftermiddags- och kvälls-hö själv och mockar.
Ibland tar jag kvällsfodring om gårdsägare ska bort.
Vi har stort ridhus och stor utebana för ca 7 hästar. Det finns tvättmaskin, torkskåp, solarie, skrittband, rundcoraller, hinderpark, enorma och kuperade gräshagar och lösdrifter.

Det är god stämning och en ”det löser vi-attityd” hos alla. Det är bara jag, stallpersonal och gårdsägare med familj i stallarna. Men alls är trevliga och enkla. Gårdsägare var väldigt mån om att fråga och se till att jag kände mig välkommen.
Vi trivs kanon både jag och häst!
 
Stallet jag står i har jag själv jobbat i för många år sen så jag kände till det när jag flyttade till (tillbaka till) orten. I hyran (som är ganska hög, men för området normal) ingår morgonfodring, utsläpp, lunchfodring och kvällsfodring på vardagar - rullande schema på insläpp. På helgen fodrar stallägaren frukost och kväll, inackorderingarna släpper ut inackorderingar, lunchar alla och tar in inackorderingar. Gården tar eget hö, vi betalar per kilo. Strö köper var och en (men gemensamma beställningar). Anläggningen har ridhus och utebana, fina anlagda ridvägar, gräshagar på sommaren och grus på vintern, A-tränare/GP-domare som äger gården så tränare på plats.
Jag är nöjd med det mesta men hade önskat mer utetid på vintern (jag hade velat att de fick em-hö ute istället för inne, så att de kunde varit kvar ett tag till), och jag önskar en annan box -vilket jag ”köar” för.

Inackorderingarna i stallet har stått här ganska länge, det är nog jag som stått här kortast och jag är inne på år 3 (denna gång :p), vissa är närmare 15 år tror har… Vi har en bra sammanhållning och det är inte mycket skitsnack, konflikter har absolut förekommit då och då men de har blåst över och folk bryr sig mycket om varandra.
 
Svarade på en annons i en Facebook grupp. Litet stall med bara jag och en annan, två hästar var. Vi delar på alla pass, dock gå de på bete 6-7 mån per år. Ingår box, hage, el, gödselcontainer inkl bortforsling.
Mot en extremt låg hyra, betalar 1000:- pet box i norra Stockholm.
Finns en liten ridbana med lite hindermaterial, bra ridvägar, 1km till större anläggning. Nära hem, 3km.
Trivs jättebra med att det är ett litet stall där det mer är av ett samarbete än inackordering. Bra rutiner. Jättefina hagar.
Stora boxar. Tycker minimimåttet är alldeles för litet, mina har dubbelt så stora mot vad lager säger. Finns även ligghall så tidig vår innan bete är de ute dygnet runt. Helt perfekt.

Små hagar, små boxar, kort utevistelse, dåliga hagar, dåliga ridmöjligheter samt lösa hundar som springer runt utan ägare i närheten har jag svårt för. 😊
 
Jag står uppstallad på en väldigt stor anläggning, så kände till stället tidigare men när jag sökte ny stallplats hade stallägaren annons på blocket så tog kontakt den vägen. Fick en väldigt detaljerad rundvandring när jag var där och kollade på platsen, så kände att jag fick all info jag behövde för att kunna landa i att det skulle passa oss.

Det finns ju inga perfekta stall så det är alltid en avvägning mellan för- och nackdelar. För mig är det viktiga att nackdelarna ändå ryms i vad som känns acceptabelt hos mig. Sånt jag liksom kan gilla läget kring även om jag i en perfekt värld hade velat ha det annorlunda.

Jag prioriterar goda rid- och träningsmöjligheter (jag vet att jag annars tröttnar och likagärna kan skita i att ha häst) men en annan jätteviktig sak är att jag behöver känna mig trygg med stallägaren och att vi liksom är på någorlunda samma plan när det gäller säkerhetsaspekter, minska skaderisk osv. Det är såklart avgörande att hästen trivs i stallet och med rutinerna, skulle aldrig stå i ett stall där hästen på något sätt mår dåligt. Jag gör dock avkall på saker som jag vet att många andra prioriterar högst (tex saker relaterat till utevistelsen), men bara sålänge jag ser att hästen mår bra och är harmonisk.
 
Det har varit svårt att hitta rätt. Har tidigare råkat ut konstiga ställen med konstiga stallägare och/eller andra hästägare. Ett par gånger har det hänt att de stall jag trivts i har bytt ägare eller så har det hänt annat som gjort att jag känt att det var dags att flytta.

Nuvarande stallet var jag på första gången -09 då mitt sto gick där på sommarbete, och vi trivdes bra. Tre år senare flyttade jag stoet och de två döttrar som hon hunnit få dit på lösdrift. Det fanns både fördelar och nackdelar och just när jag beslutat mig för att säga upp platsen sas alla upp för verksamheten skulle upphöra.

För drygt två år sen hade jag sagt upp den dåvarande platsen för att det som lovats vid inflytt inte hölls, och jag såg annons för detta ställe. Eftersom jag vid det här laget vet vad jag vill ha och vad jag inte vill ha i ett stall kontaktade jag hon som har stallet, och det visade sig att alla mina önskemål gick att uppfylla. Bra hagar med mycket utevistelse i bra flockar, vettiga tankar kring storlekar på hagar och annat kring det, inhägnad ridbana på gården, ridhus i närheten, inga påtvingade stallpass eller annat hårt fysiskt arbete, möjlighet att köpa mockning, tydlig och vettig ledning, bra folk i stallet. Jag är helnöjd! Ovanpå det är det bra luft och miljö i själva stallet, mina hästallergiska kompisar tycker inte att jag luktar lika mycket häst nu som jag gjort i tidigare stall. Det tar 30-45 minuter att köra enkel väg och snart kommer jag flytta och få ännu längre, men både hästen och jag stortrivs och vi kommer att vara kvar så länge som det fungerar som nu.
 
Det har varit svårt att hitta rätt. Har tidigare råkat ut konstiga ställen med konstiga stallägare och/eller andra hästägare. Ett par gånger har det hänt att de stall jag trivts i har bytt ägare eller så har det hänt annat som gjort att jag känt att det var dags att flytta.

Nuvarande stallet var jag på första gången -09 då mitt sto gick där på sommarbete, och vi trivdes bra. Tre år senare flyttade jag stoet och de två döttrar som hon hunnit få dit på lösdrift. Det fanns både fördelar och nackdelar och just när jag beslutat mig för att säga upp platsen sas alla upp för verksamheten skulle upphöra.

För drygt två år sen hade jag sagt upp den dåvarande platsen för att det som lovats vid inflytt inte hölls, och jag såg annons för detta ställe. Eftersom jag vid det här laget vet vad jag vill ha och vad jag inte vill ha i ett stall kontaktade jag hon som har stallet, och det visade sig att alla mina önskemål gick att uppfylla. Bra hagar med mycket utevistelse i bra flockar, vettiga tankar kring storlekar på hagar och annat kring det, inhägnad ridbana på gården, ridhus i närheten, inga påtvingade stallpass eller annat hårt fysiskt arbete, möjlighet att köpa mockning, tydlig och vettig ledning, bra folk i stallet. Jag är helnöjd! Ovanpå det är det bra luft och miljö i själva stallet, mina hästallergiska kompisar tycker inte att jag luktar lika mycket häst nu som jag gjort i tidigare stall. Det tar 30-45 minuter att köra enkel väg och snart kommer jag flytta och få ännu längre, men både hästen och jag stortrivs och vi kommer att vara kvar så länge som det fungerar som nu.
Det är super svårt. Vi trivdes bra i detta stallet, även om det inte varit perfekt. Det har varit olika saker som jag har fått blunda för. Dom andra rider med graman, slår sina hästar ibland och även har dom fodrat med mögligt hö på en hösilage bal som stått öppen i 2 månader. Jag kunna dock välja att inte ge min häst av den balen, vilket stallägaren tyckte och uttryckte att detta är konstigt eftersom "den är inte möglig" jo det va den, super dammig och rökte från den när dom öppnade upp den helt. Nu har en kompis till stallägaren flyttat in som pratar massor med skit om allt och alla hela tiden. Skall lägga sig i hur mycket som helst hela tiden. Denna pratar även skit om stallägaren och säger att hen har ridit sönder sin häst. Det är mycket andra saker som funkar bra, men med denna nya hyresgästen har jag nog insett att vi får flytta igen. Tyvärr betyder detta att jag nog får tumma på utetiden, nu går dom ute 12 timmar per dag minst.

Får nog välja en större anläggning då jag tröttnat på den konstiga mentaliteten som verkar finnas i mindre privata stall för jag orkar inte med sånt här konstigt klimat i stallet. Det har varit lite skitprat innan då stallägaren och en annan hyresgäst är tighta med varandra, så dom två kan munhuggas en del, men då har jag ignorerat det och försökt hålla mig undan när dom har en konflikt och det verkade blåsa över snabbt och dom höll det sig emellan för det mesta.
 
Jag hade flyttat så snabbt som möjligt, det ska vara roligt att ha häst och komma ut till stallet.
Jag älskar att vara ensam inackordering, kan vara i stallet i många timmar, bara jag och min hund ❤️
Är introvert och har en ledarroll på jobbet, dvs måste vara social på jobbet, då vill jag inte behöva vara det i stallet. Har noll intresse att småprata med människor jag är totalt ointresserad av 😅
Stallet är mim frizon där jag hittar energi och återhämtar mig.
 
Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall?
Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte?
Vad ingår i stallhyran och vilka saker har ni tillgång till?
Har ni problem med skitprat, folk som pratar bakom ryggen på andra och mobbning i stallet?
Trivs ni bra i stallet ni står i?
Jag har flyttat ett par gånger och hittat stall på olika sätt. När jag letade efter nuvarande stall så höll jag koll på annonser, pratade med kompisar, snokade på sociala medier med mera. Då hittade jag detta stallet och 2 ställen som jag ställde mig i kö på.

Jag trivs i nuvarande stall men det är en del saker som är mindre bra. Därför ska jag snart flytta till ett av de två ställena som jag ställde mig i kö.

Fördelarna med detta stallet är att det går att begränsa fodermängden ok och att hästarna går i flock. Fantastiska ridvägar och enkelt att handla på billig affär på vägen hem. Få åtaganden men jag hade gärna tagit fler om det inneburit längre utevistelse tex. Enkelt att boka paddocken för träning.

Nackdelarna är allt för kort utevistelse som kan bli kortare vid dåligt väder (väldigt främmande för mig som tidigare stått på lösdrift), inget eget ridhus (det finns hos grannen men pris+villkor är absurda) en väldigt blöt och tung paddock, att stallet stänger en månad över sommaren, att paddockbokningarna inte går att se på nätet, ingen höanalys om man inte gör det själv.

Mobbing och skitsnack har jag inte sett eller hört något av.


Stallet jag ska flytta till har större hagar, inklusive sommarhagar, eget ridhus, paddock, rundcorall, bra ridvägar, 2 av de tränare jag helst rider för bor ca 15 min bort med bil, det kommer bra tränare regelbundet som man kan vara med och rida för, analyserat grovfoder. Strö ingår inte men det görs gemensamma inköp där man köper en hel eller halv pall till sig själv (bra uppställningsplats på gården). Isolerat vatten i alla hagar, bra genomtänkta rutiner osv. Jag känner en som står där, har en kompis som har stått där som säger att det kommer passa mig bra. Det är ett sånt där stall som aldrig annonserar om lediga platser.

Det är lite längre bort än jag skulle vilja men jag tror att det kommer vara värt det.
 
Jag började vara medryttare i stallet jag har hästen i nu. Sökte ny medryttarhäst då min dåvarande stod så långt bort. La ut annons på hästnet och ägaren till en islandshäst övertalade mig att testa trots att jag egentligen sökte efter en varmblodig ridhäst. Jag testade och föll pladask :) trivdes superbra i stallet men hästen såldes kort efter att jag börjat. Fick då bli medryttare på en av stallägarens hästar under ett halvår innan jag skaffade egen häst. Då var det fullt i det stallet så hade hästen i ett annat stall en bit bort. När de fick en plats ledig hörde de av sig och ville gärna att jag flyttade dit.

Jag trivs superbra i stallet och hästen också. Nackdelen är att det är rätt så små hagar, men vi turas om att använda de större hagarna som finns allt eftersom att vädret tillåter.
 
Jag hittade nuvarande stall via Hästnet. Eftersom jag inte känner så många hästmänniskor på min nuvarande ort fick jag göra lite eget detektivarbete innan jag hörde av mig. Kollade kartor för att se var stallet låg/resetid, hur de såg ut med ridvägar, ridhus i närheten osv.

Stället jag stod på innan gillade jag INTE, pga stallägaren och stämningen, då fick jag ändå det stället rekommenderat av en kompis som menade att det var ”det bästa stallet”. Men alla gillar olika saker så lyssna inte allt för mycket på andra.

Jag har fått välja bort spolspilta och ridhus på gården för stora hagar och mindre stall (5 boxar). Dock vill jag alltid att grovfoder finns på plats och gärna ingår i månadshyran. Samt ut-/insläpp, täcke av/på och fordringar 4 ggr per dag eller mer. Vi har inga pass utan sköter den dagliga omvårdnaden av våra hästar själva (mocka, packa hö, vatten och kraft). Sen ingår en påse ströpellets i veckan, vilket inte räcker till min skitgris.

Ridhus finns på ridavstånd dock 20x40 - MEN tänk också på att kolla om ridhuset är uppbokat mycket för träningar eller om de är många yngre ryttare som rider där ofta (de kan gå lite vilt till med glada ponnysar) - jag brukar komma efter Kl. 18 till ridhuset och då är jag nästan alltid själv. Tråkigt om det finns ett jättefint ridhus på gården som drar upp hyran men de alltid är fullt, bokat eller massa hinder överallt. Finns det ett i närheten kolla pris per gång eller månadskostnad kan också va så att de inte vill ha folk utifrån.

De jag saknar där jag står nu är tränare som kommer ut.

Kolla också hur de gör på sommaren, om de finns sommarbete eller om man förväntas flytta sin häst under sommarmånaderna (i större städer är detta inte helt ovanligt).
 
Senast ändrad:
Ett tips är att gå med i olika FB grupper där folk lägger ut annonser om stallplatser. Då kan man nämligen kolla gamla annonser och höra av sig på de som man gillar trots att de är gamla för att kolla om någon stallplats kommer öppnas upp framöver, så är man först på bollen innan de ens hunnit annonsera om platsen ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
861
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 698
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp