Hur hittar en vettigt hotell i London? (Eller andra större städer?)

Killaloe

Trådstartare
Alltså överallt annars brukar jag vara rätt chill med att boka boende när jag är på resande fot men just London känns så himla stort och bökigt och jobbigt.

Vad är rimligt att betala egentligen för en natt?

Hur sunkigt är egentligen ett 3-stjärniga boende?

Vart vill en bo om en är i London (ska på konsert i Shepherds Bush och flyger från Heathrow så tänker att västra sidan av staden är vettigt?).

Har varit i London tidigare men tyckte det var precis lika jobbigt då, det är liksom en för stor stad för min lilla hjärna :o så den lilla erfarenheten hjälper mig typ ingenting.

Och hur gör ni andra bukefalister när ni ska boka hotell på ställen ni har lite sämre koll på? Gör ni annorlunda beroende på om det är stor stad/mindre stad/landsbygd och hur länge ni ska vara iväg?
 
Alltså överallt annars brukar jag vara rätt chill med att boka boende när jag är på resande fot men just London känns så himla stort och bökigt och jobbigt.

Vad är rimligt att betala egentligen för en natt?

Hur sunkigt är egentligen ett 3-stjärniga boende?

Vart vill en bo om en är i London (ska på konsert i Shepherds Bush och flyger från Heathrow så tänker att västra sidan av staden är vettigt?).

Har varit i London tidigare men tyckte det var precis lika jobbigt då, det är liksom en för stor stad för min lilla hjärna :o så den lilla erfarenheten hjälper mig typ ingenting.

Och hur gör ni andra bukefalister när ni ska boka hotell på ställen ni har lite sämre koll på? Gör ni annorlunda beroende på om det är stor stad/mindre stad/landsbygd och hur länge ni ska vara iväg?

London är ju jättelätt att boka! Tänk minst 4-5 stjärnor för en ”helt okej” nivå (4-5 i London är som 3 i Sverige typ) och läs på omdömena, dom ljuger inte!

Det är lätt och inte speciellt dyrt att åka taxi så bara man inte är alltför tidsoptimistisk så går det käckt att bo även en bit bort :)
 
Vart vill en bo om en är i London (ska på konsert i Shepherds Bush och flyger från Heathrow så tänker att västra sidan av staden är vettigt?).
Jag hade satsat på ett 4-5 stjärnigt hotell runt Paddington. Då åker du direkt från Paddington Station med Heathrow Express. Alla tunnelbane-linjer går förbi typ så det är lätt att ta sig överallt.

Paddington/Bayswater och kanske bort till Kensington, Holland Park och Earls Court också. Men bor man nära Paddington har man ju dessutom gångavstånd till Oxford Street om man ska shoppa lite.
 
London är ju jättelätt att boka! Tänk minst 4-5 stjärnor för en ”helt okej” nivå (4-5 i London är som 3 i Sverige typ) och läs på omdömena, dom ljuger inte!
Haha nä, det är en helt obegriplig stad :D Alldeles för stor.
Det är lätt och inte speciellt dyrt att åka taxi så bara man inte är alltför tidsoptimistisk så går det käckt att bo även en bit bort :)
Vi tänkte nog försöka undvika taxi och ta oss dit vi ska med tunnelbana eller till fots om det är möjligt, men bra att veta :)
Jag hade satsat på ett 4-5 stjärnigt hotell runt Paddington. Då åker du direkt från Paddington Station med Heathrow Express. Alla tunnelbane-linjer går förbi typ så det är lätt att ta sig överallt.
Toppen info där med Heathrow express, det underlättar ju tillvaron en hel del :)
 
Jag bokar via någon av bokningssajterna, bara.

Hur viktigt är hotellet för dig, och vilka aspekter är viktiga? Och vad får det kosta?

Jag sover ofta på billigaste uthärdliga, mina behov av komfort en kortare resa är minimala. Och London är en dyr stad, så om jag vill ha ett visst läge, accepterar jag ett uselt hotell.

I ditt läge hade jag nog utgått från billigaste möjliga i rätt del av staden. Standardnivån hade jag lagt på typ: inte sovsal. Badrum på korridoren tar ner priset, så det hade jag övervägt. Frukost på hotellet är smidigt, men inte avgörande i ett sådant frukostland. Det går lätt att få frukost ändå.
 
Hur viktigt är hotellet för dig, och vilka aspekter är viktiga? Och vad får det kosta
Rent, helst inte granne med extremt högljudd verksamhet i stil med sjukhus med akutintag/centralstation eller liknande, egen toalett - typ så. Sambon vill egentligen helst ha möjlighet till frukost på boendet men jag är inte lika noga med det i större stad.

Alltså jag tycker ju inte att det är superviktigt att det är ett fancy boende på något sätt och känner inte att jag behöver lägga mängder på boendet men har liksom inte heller koll på vad som är dyrt så att säga och vad som är billigt. Så, därav tråden 🙈
 
Rent, helst inte granne med extremt högljudd verksamhet i stil med sjukhus med akutintag/centralstation eller liknande, egen toalett - typ så. Sambon vill egentligen helst ha möjlighet till frukost på boendet men jag är inte lika noga med det i större stad.

Alltså jag tycker ju inte att det är superviktigt att det är ett fancy boende på något sätt och känner inte att jag behöver lägga mängder på boendet men har liksom inte heller koll på vad som är dyrt så att säga och vad som är billigt. Så, därav tråden 🙈

Jag tror sambon blir mer nöjd med frukost på stan än hotellfrukosten på valfritt halvdant hotell i London. Om inte Frosties, toast, marmelad och juice o en kaffe är good enough, såklart.
 
När jag ska till London kollar jag så att det är lätt att ta sig från hotellet till mitt mål (i ditt fall Shepard's bush) med tunnelbana. Sen bokar jag ett 4-5 stjärnigt hotell då man får räkna med att standarden är lite lägre än i Sverige generellt sett. Tunnelbanekartan är lätt att sätta sig in i!
 
Och hur gör ni andra bukefalister när ni ska boka hotell på ställen ni har lite sämre koll på? Gör ni annorlunda beroende på om det är stor stad/mindre stad/landsbygd och hur länge ni ska vara iväg?
Det beror nog på flera faktorer. Dels om jag reser i jobbet eller privat, eftersom jag ofta är mer priskänslig privat. Dels om det finns ett enda specifikt mål (som en konsert, en specifik arbetsplats etc), då bokar jag gärna så jättenära som möjligt, eller om jag vill nå en större yta då det kan vara viktigare med närhet till kollektivtrafiknav. Dels om jag reser själv eller i sällskap. Och så vidare.

Privat brukar jag kolla Airbnb som förstahandsalternativ, annars har jag bokat i stort sett alla hotellrum de senaste tio åren genom hotels.com . Där tycker jag att jag får all information jag behöver, inklusive gästrecensioner. Recensioner värderar jag utifrån hur många de är; snittbetyget 7 från 150 personer har förstås större vikt än snittbetyget 9 från 5 personer t ex.

Frukost i storstad på privatresa - där är jag på @sjobergas linje. Starbucks och dess artfränder finns ju litet här och var.
 
Jag hade valt ett kedjehotell om jag skulle bo på hotell i London, för det finns så många som är skräp trots hög stjärnrating. Dessutom är kedjehotellen oftast ljudisolerade och i London är det alltid mycket ljud, mer eller mindre överallt.

I ditt fall hade jag kikat på t.ex Premier Inn Hammersmith, eller Dorsett Hotel Shepherd's Bush som ligger 400 m från Empire, om det är dit ni ska på konsert :) Det ser riktigt trevligt ut tycker jag.

Sedan finns ju Ibis, som jag aldrig bott på i England men väl på kontinenten - det är basic men fräscht och bra frukost. Ligger ett bara ett stenkast från Empire :)
 
Jag tror sambon blir mer nöjd med frukost på stan än hotellfrukosten på valfritt halvdant hotell i London. Om inte Frosties, toast, marmelad och juice o en kaffe är good enough, såklart.
Är kaffet drickbart och jag får chokladflingor kommer iaf inte jag klaga på frukosten :angel: :D
Nä men det finns ju helt klart en poäng i det du skriver :)
Jag hade valt ett kedjehotell om jag skulle bo på hotell i London, för det finns så många som är skräp trots hög stjärnrating. Dessutom är kedjehotellen oftast ljudisolerade och i London är det alltid mycket ljud, mer eller mindre överallt.
Ja, jag tänker att jag inte kommer ifrån ljud oavsett så känns dumt att bo någonstans där det är ännu mer ljud :) Men hade ingen aning om att kedjorna brukar vara ljudisolerade, superbra tips! Tack! (Och tack för tipsen på hotell också!)

annars har jag bokat i stort sett alla hotellrum de senaste tio åren genom hotels.com . Där tycker jag att jag får all information jag behöver, inklusive gästrecensioner. Recensioner värderar jag utifrån hur många de är; snittbetyget 7 från 150 personer har förstås större vikt än snittbetyget 9 från 5 personer t ex.
Brukar typ alltid boka genom hotels eller booking (och lär väl göra så nu med) men tycker det är så många boenden att sätta sig in i och fundera på när det är en så stor stad att det blir svårt att sålla liksom. Och svårt att veta vad som är acceptabelt typ :) Mycket enklare när det bara finns typ tre hotell att välja mellan :D
 
Senast jag var i London (mindre än ett år sedan) bodde jag och mitt sällskap på Point-A-Hotel i Lambeth. Det var klockrent! Sjukt billigt boende mitt inne i smeten, närmaste tunnelbanestation låg 50 meter bort och annars hade vi gångavstånd till Big Ben och liknande.

Rummen är dock MINI. Vårt rum var endast 8 m2 inklusive eget badrum och det serverades ingen frukost på hotellet men priset var överlägset, jag tror vi betalade drygt en tusenlapp för 2 nätter. Rummen är verkligen pyttesmå men eftersom man ändå bara ska sova där så gjorde det inte mig något alls. :)
 
Ja, jag tänker att jag inte kommer ifrån ljud oavsett så känns dumt att bo någonstans där det är ännu mer ljud :) Men hade ingen aning om att kedjorna brukar vara ljudisolerade, superbra tips! Tack! (Och tack för tipsen på hotell också!)

Ja, jag upplever att kedjorna är bättre på sånt där. Nu har ju inte jag bott på hotell just i London jättemycket eftersom jag bott där så länge och då gör man ju sällan det ;) men det har hänt, när jag varit där på besök och genomresa. Har hamnat på hotell som ska vara fyrstjärniga, och så visar det sig vara ett rum på femte våningen utan hiss och utan AC, vilket är sådär när det är 30 grader varmt ;) eller tvärtom, utan centralvärme och med otäta fönster, vilket är sådär när det är kallt. Osv. Just AC (och värme) funkar ju nästan alltid väldigt bra på kedjehotell.

För övrigt vill jag slå ett slag för att åka buss i London! Tar lite längre tid ibland, men man får ju se så mycket mer och det är mycket trevligare än tunnelbanan, som jag skyr som pesten.
 
Haha nä, det är en helt obegriplig stad :D Alldeles för stor.

Vi tänkte nog försöka undvika taxi och ta oss dit vi ska med tunnelbana eller till fots om det är möjligt, men bra att veta :)

Toppen info där med Heathrow express, det underlättar ju tillvaron en hel del :)

Så tänkte vi också och vi gick en hel del! Men tillslut är London väldigt stort och taxi enkelt ;)
 
Efter att för några år sedan ha fått ett rum ett par våningar ner (stod inget om det på bokningssidan) alltså i källaren och utan fönster, skriver jag alltid att jag vill bo så högt upp som möjligt.
 
För en så kort resa hade jag först kikat på airbnb, mest för att jag trivs bättre att bo så. Frukost äter jag alltid ute, finns så många bra frukostställen/caféer i de flesta städer och London inget undantag. Tycker hotellfrukost alltid är tråkig typ.
 
Jag skulle också satsa på någon slags kedja, som @Anna säger. Det finns SÅ många sunkiga, överprisade hotell i London. Premier Inn brukar vara billigt men ok, och likaså Holiday Inn/Holiday Inn Express, Millennium och Doubletree by Hilton. Det är tyvärr väldigt dyrt med hotellnätter rent generellt, men jag tycker det är värt att betala lite mer på just ställen som London för att se till att man inte hamnar i världens sunkhåla.
 
När jag och svägerskan var i London i höstas bodde vi på The W14 Kensington Hotel i West Kensington. Inte särskilt dyrt, nyrenoverat, urtrevlig personal och liten men trevlig frukost. Nära tunnelbanan och mycket lugn gata. Förutom något enstaka utryckningsfordon hörde vi knappt ett pip de fyra nätter vi bodde där.
 
Jag sover ofta på billigaste uthärdliga

Kapar en mening. Så gör jag med. Boendet är mindre viktigt för mig när jag reser, på hotellet sover jag inget annat. Det är inte för att hänga på hotell som jag åker någonstans.

Med det sagt. Vi bokade ett b&b på Roman road (låååångt från centrum, men billigt). Det visade sig vara ett hus. Någon frukost fanns inte, ingen som tog emot när vi kom. Dörren låst. Inget nummer man kunde ringa. Totalt kaos. Vi sov en natt på ett annat hotell sen kom vi in där vi skulle vara. Sängen var uppställd på lastpallar. Det var vår bröllopsresa :angel:
Det var trots det en väldigt trevlig resa!
 
Kapar en mening. Så gör jag med. Boendet är mindre viktigt för mig när jag reser, på hotellet sover jag inget annat. Det är inte för att hänga på hotell som jag åker någonstans.

Med det sagt. Vi bokade ett b&b på Roman road (låååångt från centrum, men billigt). Det visade sig vara ett hus. Någon frukost fanns inte, ingen som tog emot när vi kom. Dörren låst. Inget nummer man kunde ringa. Totalt kaos. Vi sov en natt på ett annat hotell sen kom vi in där vi skulle vara. Sängen var uppställd på lastpallar. Det var vår bröllopsresa :angel:
Det var trots det en väldigt trevlig resa!
Jo. Det är att leva livet på den vilda sidan, minsann.

I Amsterdam hamnade jag i en sovsal där prostituerade tog emot sina kunder en gång. Ingen höjdare.

Men för att haka på tråden igen, @Killaloe . Jag är för snål för de dyra kedjorna. Dyra dåliga hotell går bort genom att välja ett billigt och dåligt. Prisjämförelser är ju enkla på bokningssajterna.
 

Liknande trådar

Äldre Maken fyller jämt och jag tänker bjuda honom på en överraskningsresa till London då vi båda älskar den staden. Men nu var det ganska...
Svar
15
· Visningar
995
Senast: Javan
·
Kropp & Själ Gör en liten smygpremiär på senior, med en gnälltråd :o Jag är så trött på alltihop just nu. Jag försöker "gilla läget" som vanligt...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 728
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp