Hur hittar jag ”rätt” hjälp? (Matrelaterat)

yamyam

Trådstartare
Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver hitta ”rätt” typ av dietist eller liknande som kan jobba med en oerhört mat-krånglig person. Behöver främst hjälp att hitta olika näringsrika alternativ för att få i mig så ”mycket som möjligt” under mina svåraste perioder när jag helst avstår att äta..
Någon som känner igen sig i beskrivningen nedan? Har ni lyckats hitta en väg som funkar? Med hjälp från dietist eller liknande, eller på egen hand?
Tips mottages tacksamt.

Jag har alltid varit ”kräsen” med mat, klarar periodvis inte av vissa konsistenser, smaker och lukter. Så har det varit sedan jag var liten, och det kan vara saker jag vanligtvis gärna äter, men plötsligt funkar det inte. Maten bara växer i munnen, jag Kan Inte få i mig det.
Jag har ADHD vilket medför vissa utmaningar, dels så älskar många ADHD-hjärnor socker pga hur ”vårt” belöningssystem funkar men det finns också orsaker knutna till blodsockret bland annat.
Så - jag kan i princip alltid äta sött. Jag blir sällan sugen på mat. Söt mat kan jag bli sugen på. Men oftast är det alltså inte sug efter mat. Vilket ju inte är bra av många anledningar, varesig för ADHDn eller aptiten generellt.
Dessutom äter jag en ADHD-medicin som har nedsatt aptit som biverkning. Att byta ut den här medicinen är ingen lösning - det är den enda (provat samtliga) som fungerar. Att vara utan medicin är inte ett alternativ.

I bagaget har jag också ätstörningar, bland annat anorexi. Jag är helt frisk från tankarna men svält-toleransen finns kvar, dvs perioder då ingen mat tilltalar mig så blir det väldigt lätt att jag hoppar över de flesta mål tills jag verkligen verkligen måste äta. Jag glömmer ofta bort att äta. Inte hållbart alls särskilt eftersom jag är rätt aktiv och rör mig en hel del. Tack vare att jag mellan svältperioderna kan äta mer normalt plus att jag ibland tröstäter så är jag inte underviktig, vilket känns tur.

Så,
- Jag behöver hjälp från någon som inte är fast vid ”tallriksmodellen” eller någon slags standard ”ät såhär” - det fungerar inte på mig då jag verkligen inte får i mig mat som ofta finns med på sånna upplägg. Nu var det visserligen många år sedan jag var till en dietist via landstinget senast, kanske har det förändrats?
- Jag behöver ha någon som inte är inriktad mot att hälsosam kost = viktnedgång eller liksom räkna kalorier eller dylikt, det triggar ätstörningarna på nolltid.
- Jag behöver ha någon som inte envisas med att utesluta vissa saker, utan varsamt jobbar Med mina förutsättningar och kan hjälpa mig att hitta alternativ som kan ”lura” min hjärna. Tex perioder när endast sött funkar, att hitta söta alternativ men som inte är tomma på näring. Enkla sätt att maxa sånt som jag lätt får i mig när det är tufft att äta.

Har ni några tankar, förslag, tips?
 
Jag är inte dietist, men jobbar ofta ihop med dietister. Det du beskriver tror jag många gärna skulle hjälpa dig med.
Kan du inte börja med att skriva ungefär som du gjort här som en egenremiss till dietistmottagningen i din region? Så slipper du att en mellanhand (t ex husläkare) skriver remiss där det riskerar bli förvrängt vad du egentligen behöver/vill ha hjälp med.
 
Jag är inte dietist, men jobbar ofta ihop med dietister. Det du beskriver tror jag många gärna skulle hjälpa dig med.
Kan du inte börja med att skriva ungefär som du gjort här som en egenremiss till dietistmottagningen i din region? Så slipper du att en mellanhand (t ex husläkare) skriver remiss där det riskerar bli förvrängt vad du egentligen behöver/vill ha hjälp med.

Åh, vad bra tips för att slippa mellanhanden. Tack!
 
Jag håller med om att du behöver hjälp av en dietist som förstår dig. För övrigt, om du gillar det så är det enkelt att göra egna måltidsersättningar, typ smothi. En stavmixer och allt du gillar som passar ihop.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 404
Senast: Myrten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 136
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp