Bukefalos 28 år!

Hur hittar man en hobby?!

pepp

Trådstartare
Sen jag slutade rida så känns det som att jag bara sitter hemma i lägenheten...
Jag behöver alltså en hobby! Sambon har slalom, kitesurfing och gymmet som tar tid.

Jag vill också ha nånting!
Jag testade slalom - sålde mina slalomskidor förra veckan :grin:
Jag har testat medryttarhäst - slutade... (sambon är dessutom sjukt allergisk)
Anmält mig och hunden till spårkurser under hösten - utan svar....

Sticka, sy, ja allmänt handarbete är inte min grej (annars skulle jag sitta och sticka sockar på heltid :D )

Har haft ett uppehåll från gymmet p.g.a en massa olika saker, men ska ta upp det igen snart. Men jag vill ändå ha nånting utöver det..

Funderade på nån matkurs om jag hittar det (utbudet är lite skralt här uppe) eller så borde jag plugga upp mina betyg :yuck:

Vad gör ni bukare?
 
Anmälde mig precis till en grundkurs med systemkamera :D
Jag har fotat i 8 år, och många bilder blir bra, men jag har ingen koll överhuvudtaget på bländare/slutare så det kanske kan vara en bra början för att förbättras! :)
 
Jag vill också ha en ny hobby!
Har funderat på tennis, verkar kul tycker jag. Men hur gör man liksom?

Annars gillar jag att baka när jag är uttråkad, det kanske vore nåt för dig :D
 
Jag vill också ha en ny hobby!
Har funderat på tennis, verkar kul tycker jag. Men hur gör man liksom?

Annars gillar jag att baka när jag är uttråkad, det kanske vore nåt för dig :D

Tennis ser kul ut! Men jag är sjukt bollrädd :D
Borde ju finnas tenniskurser där du bor kanske? Googla tennis + hemstad? :)

Bakar gör jag, senast idag, haha. Bakar också när jag är uttråkad... tyvärr rymmer inte frysen så mycket och jag har inte råd att ge bort allt :D
 
Hade samma problem som dig. Slutade rida och klättrade på väggarna.. testade allt möjligt som gym, tog upp tennisen, gick golfkurs, ridskola, sprang en del, provade klättring, började måla, var inne på curling, instrument, simning, bandy, skidor, cykling.. Min hobby blev att testa olika saker. Men sen efter flera år började jag rida igen o känner att det är min grej iaf.
Fördelen med att leta hobby länge är att jag testat en massa saker under tiden som jag inte gjort om jag haft ridningen.

Tror det är väldigt vanligt, flera kompisar som också känner sig nere för de inte hittar en hobby. Finns ju massa nybörjarkurser i allt möjligt för vuxna :)
 
Testade en herrans massa olika aktiviteter när jag var yngre, men utan att hitta något jag riktigt gillade.
Min stora hobby idag är framförallt hundar & hundträning, men även hästar.

Friluftsliv tycker jag om men det har tyvärr inte blivit så mycket av det än, av typen vandring och hajk.

Jag skulle även vilja köra Enduro & orientera, men tiden räcker inte riktigt till just nu :) :down: Något av det kanske låter intressant? :d
 
Kände likadant när jag slutade med hästar - sjukt va mycket tid man fick över helt plötsligt. För två år sedan testade jag pole dance och fastnade direkt. Så någon danskurs? (Om man inte vill köra just pole dance kanske det finns någon annan som kan locka; salsa, bugg, linedance osv.)

Vet inte var du bor, men finns ju mat och bakkurser på sina håll. I Sthlm kan jag ge tips på pm om du vill.

Måleri? Skulptering?
 
Fotografering tycker jag är en trevlig hobby, man kan kombinera det med mycket annat (friluftsliv, resor, mat, mode, vad man nu är intresserad av)! Jag och en vän brukar ibland åka iväg på små fotoutflykter och utforska olika (för oss) nya områden, vara ute och vandra etc. Finns många inriktningar man kan testa för att få variation, och om man vill göra det ännu lite pyssligare kan man köpa en analogkamera och lära sig att framkalla film själv.

Skulle jag börja med något nytt (och inte hade problem med mitt knä) hade jag velat testa någon slags kampsport tror jag. Och rollerderby verkar ballt! Egentligen finns det ju hur mycket som helst som vore kul att testa, men sen gäller det att hitta något som är kul i längden också.
 
@pepp
Jag känner så igen mig och nu har jag varken häst eller hund, tomrummet är extremt stort, så jag hakar gärna på tråden!
Annars håller jag på med geocaching och foto (det är ju dessutom enkelt att kombinera, även med hund precis som @Modig_Korn redan skrivit :up:). Jag kör på app i telefonen och det duger helt ok till de flesta cacharna. Helt gratis att prova på med andra ord!
Jag vill hitta något som ger mig mycket ensamtid, det är värdefullt för mig, så jag tänkte följa den här tråden i hopp om att någon tipsar om något som inte behöver vara förenings/grupprelaterat.

Måleri var en fantastisk idé!
 
Även jag hakar på tråden!
Jag behöver en hobby i form av att träffa folk. Funderade lite på en kurs i Italienska för skojsskull. Men jag är värdelös på allt vad språk heter :p
 
Även jag hakar på tråden!
Jag behöver en hobby i form av att träffa folk. Funderade lite på en kurs i Italienska för skojsskull. Men jag är värdelös på allt vad språk heter :p

Det låter som en superbra idé, just språk brukar ju vara väldigt kul att lära sig tillsammans med andra. Att vara värdelös skulle jag inte bekymra mig för om jag var du, är det en nybörjarkurs lär alla andra vara det också ;)

TS: Är du intresserad av musik kanske det kan vara kul att börja spela ett instrument. Jag har själv, i något slags försök att förverkliga en barndomsdröm, börjat spela piano. Potentiellt en lite dyr hobby att komma igång med förstås.
 
Börja ställa ut katt, då fördriver man lätt hela helger och mer därtill :D
Och så får man tjusiga rosetter att hänga upp. Har man flyt så blir det även andra priser/pokaler att fylla skåpen med.
Om man vill så är det dessutom socialt, men man kan lika gärna hålla sig för sig själv om man föredrar det.
12341393_1099420386744154_659587217218248939_n.jpg
 
Jag var tvungen att ge upp hästarna när jag flyttade för att studera. Varken tid eller pengar finns.. Nu är jag fullt upptagen med kårarbete men jag försöker ändå ha lite aktiviteter som inte har med skolan så mycket att göra, eller något ställe att gå till där jag får träffa folk utanför kåren/högskolan.

- Medeltid. Just nu sitter jag upp över öronen med sömnadsprojekt som ska vara klara till nästa helgs medeltida jul. Det jag gillar med just huvudtemat medeltid är att det finns så otroligt många inriktningar att ta. Man kan pyssla med sömnad, bågskytte, matlagning, handarbeten i flertalet material... Och allt är tillåtet! Antingen väver du typ dina egna tyger eller så köper du färdiggjorda plagg. Det finns något som passar allt och alla.

- Bågskytte. Jag tränar bågskytte en gång i veckan där målet är att köra långbåge på heltid. Här finns också flertalet olika bågar, stilar, material.. Ja något som passar de flesta och verkligen ALLA kan skjuta.

- Gyckleri. En gång i veckan tränar jag eldgyckel tillsammans med några andra från kåren. Där pysslas det med fakir, poi, stav, dubbelstav, fans... Ja kan man sätta eld på det så pysslar någon med det. Riktigt roligt och bra för kordonationen.

Mitt tips är helt enkelt att våga prova. Jag har gått språkkurs för nybörjare (kvällstid) och nu bågskyttet dit jag gått helt själv och bara försökt prova på något nytt. Så mitt största tips är att bara ta sig iväg och inte tänka på om man är själv eller inte :)
 
Jag sitter lite i samma båt och funderar på att ta pianolektioner. Även matlagningskurser och volontärarbete på djurhem eller liknande lockar. Men jag kommer troligtvis att veckopendla ganska frekvent fr o m vårterminen så där faller alla veckoaktiviteter typ :meh:
 
Om du är lite pysslig (men kanske inte tycker att smådetaljer är världens roligaste) så finns det en rolig "ny grej" som kallas Pocket Letters. Jag brukar förklara det som en sorts "fancy version av brevkompis" så man får inte bara en ny hobby utan man kan även lära känna folk från hela världen! Det finns grupper på fb där man kan hitta folk att byta med och få reda på mer vad det är

+
Lagom pyssligt, tar inte massa tid
Behöver inte kosta mycket (iaf inte om man har lite pysselgrejer redan)
Man får BREV hem i brevlåda. Old school liksom :D

-
Kan kosta lite om man vill göra riktigt fina
man är inte ute bland folk förstås
 
Sen jag slutade rida så känns det som att jag bara sitter hemma i lägenheten...
Jag behöver alltså en hobby! Sambon har slalom, kitesurfing och gymmet som tar tid.

Jag vill också ha nånting!
Jag testade slalom - sålde mina slalomskidor förra veckan :grin:
Jag har testat medryttarhäst - slutade... (sambon är dessutom sjukt allergisk)
Anmält mig och hunden till spårkurser under hösten - utan svar....

Sticka, sy, ja allmänt handarbete är inte min grej (annars skulle jag sitta och sticka sockar på heltid :D )

Har haft ett uppehåll från gymmet p.g.a en massa olika saker, men ska ta upp det igen snart. Men jag vill ändå ha nånting utöver det..

Funderade på nån matkurs om jag hittar det (utbudet är lite skralt här uppe) eller så borde jag plugga upp mina betyg :yuck:

Vad gör ni bukare?

Hästen min och bilarna på gården är väl min och mannes hobby, svårt att hinna med nåt annat när man dessutom har villa o stort tillhörande trädgård som ska skötas om, ett, snart två småbarn o en drös med djur hemma utöver de. :o

Mina planer för våren att lära mig lite mer om odling, så vi kan utnyttja vårat trädgårdsland och växthus!
 
Min spontana tanke är - men du har väl en hund? :p
Men det är någonting utöver honom som du vill ha som hobby?

Jag har inga direkta hobbys utöver hundarna och jakten, rider en del i perioder, men oftast bara under vår/sommar när det inte är jaktsäsong.
 
Jag har börjat dansa och tycker det är så kul att jag nästan hellre ser mig som dansare i första hand och ryttare i andra hand, trots att jag har häst och är riktigt "fast" i den världen sedan evigheter tillbaka :o

Det finns (minst) en dansstil för alla, så om du vill ha träning och tycker om musik slår jag ett slag för dans!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp