Bukefalos 28 år!

Hur hittar man en ny parfym?

alazzi

Trådstartare
I dagsläget har jag en eller två dofter att växla mellan men vill hitta något mer. Hur hittar man något nytt? Rosdoft går bort. Av någon anledning gillar jag inte rosdoft. Och om man får parfym, förväntas man öppna och lukta på parfymen direkt?

Jag vill inte gå till någon snobbig försäljare. Det blir bara fel.

Haha. Ser att jag postade en liknade tråd för några år sen. Nej jag hittade ingen parfym den gången.
 
Kan varmt tipsa om gruppen LWL Parfym på Facebook (om man nu får tipsa om sånt). Där kan man få toppenhjälp att försöka snäva in sig på vad man gillar, folk där är superduktiga!! Beskriv vad du gillar och inte gillar så lär du får många förslag. Jag har också köpt massvis med splittar därifrån, alltså mellan 3-10 ml av parfymer som jag kan testa i lugn och ro hemma till rimligt pris när jag tyckt något har låtit intressant.

Vill man nörda in sig ännu mer på doftnoter kan man kolla upp parfymen på hemsidan Fragrantica och se vad den innehåller för noter. På så sätt kan man sen leta sig vidare efter sånt man vet att man gillar. 😊
 
Väldigt roligt ja! Jag tycker det är sjukt kul att testa nytt och har hittat massor av parfymer jag tycker väldigt mycket om tack vare det, som jag aldrig hade hittat själv!
Tycker det är svårt att bara gå till en butik, ofta när jag försökt få hjälp genom att säga att jag vill ha något som påminner om en viss parfym, så har det plockats fram parfymer som för mig blivit heeelt fel doftnotsmässigt. Det är mycket mer effektivt att kolla på Fragrantica först!
 
Jag har nog aldrig köpt parfym på annat sätt än i butik?

Det tar tid att hitta nåt man gillar. De flesta parfymer luktar lite annorlunda när de fått vara på huden en stund. Och luktar annorlunda på mig än på nån annan.

Så letar jag ny doft går jag in och sniffar mig igenom flaskorna. Luktar det gott sprejar jag lite på en sticka - eller om det luktar väldigt gott, på min handled. Det blir många besök innan jag är säker på vad jag vill ha.
 
Jag luktar mig igenom i butik, sprayar på mig själv och kommer tillbaka vid ett senare tillfälle om jag hittade något bra. Tycker dofter ändras när dom fått torka på huden och luktar olika på olika personer. Gillar själv en del från Jo Malone, tycker dom har fräscha naturliga dofter. Det bästa är nog att lukta igenom en del så man får ett hum om vad man gillar, jag har en del doft favoriter men även en del som är ett definitivt nej, tex vanilj 🥴 tycker fragrantica var ett bra tips, ska kolla lite där själv.☺️
 
Säger också frangatica. Vet man att man gillar en parfym så kan man kolla på den, så längre ner på sidan kommer det förslag på andra parfymer man kanske kan gilla.

Annars så brukar jag gå in i butiker och dofta mig fram. Kolla på nyheterna de har framlagt. Titta bland de märken jag ofta brukar gilla. Dofta, och verkar det intressant så sprejar jag på en pappersbit, verkar det riktigt intressant så sprejar jag lite på min egen handled och låter det sitta på medan jag kollar runt, så att den får utvecklas.
Jag vet oftast själv ganska fort vad jag gillar och inte, så det är sällan jag tar hjälp av butikspersonalen när det kommer till förslag, är oftast mera praktiska frågor då isf.

Och kom ihåg att sniffa på lite kaffebönor imellan också, så du inte blir för doftbedövad ;)
 
Jag har vid det här laget något femtiotal parfymer (som jag använder). Det började med att jag letade dels efter en ersättare till en favorit som inte längre tillverkades, och dels ville hitta en väldigt speciell doft, det träigt brända som är doften i glaset dagen efter man druckit en riktigt bra whisky. :cool: :angel:

Efter ett par besök på de stora parfymavdelningarna kunde jag bena ut vilka typer av dofter och vilka noter som tilltalade mig och vilka som går helt bort, och då började det roliga. Fragantica och sniph var till stor hjälp (jag har definitivt inte ekonomi för att köpa helflaskor av sånt jag gillar, och använder inte heller sådana mängder att de hinner ta slut innan de blir dåliga).

Numera kommer vänner och testar från min hylla istället, jag har ju mestadels sånt som inte finns att prova i butik utanför möjligen sthlm.

(Inser verkligen att jag borde försöka göra mig av med de ungefär lika många småflaskor som jag aldrig riktigt fastnat för och som bara tar plats i en låda... :bag:)
 
Ooh, hittade du den? :love:

Nästan! Replica: By the fireside från Maison Margiela luktar som falnad vedbrasa med grillade marshmallows. Den blir som mycket annat lite för sockrig på mig, men i kombo med någon lite kådig läderdoft blir det åtminstone den känslan jag ville ha. Jag hittade även några "skogsdofter" som kan bidra till intrycket, tex basnoterna i Afternoon of a faun av Etat Libre d'Orange.

Men jag väntar fortfarande på något som verkligen luktar "det var Ardbeg i glaset igår". :love:

På vägen hittade jag också Mile High från Parle moi de Parfum; grillad mogen ananas doppad en riktigt bra rom. Inget att ha på jobbet... :angel:
 
Senast ändrad:
@Monimaker Frustration från Etat Libre d'Orange får också en schysst bränd ton på mig. Det är dock något annat som blir lite knepigt med den på mig. På partnern är den grym! (Han har också en riktigt nice som luktar solvarm brygga och tjärad båt, kommer bara inte ihåg vad den heter...)
 
Det är så spännande med parfym och hur den reagerar så olika med olika personer. Jag har luktat på så sjukt många parfymer med Fragrantica/Basenotes uppe för att lära mig särskilja och identifiera vilka noter jag gillar och vilka som inte brukar gå hem. Jag är rätt bra på att titta på noterna "på papperet" och avgöra om det känns intressant eller ej, men ingen blir gladare än jag när jag blir positivt överraskad! Jag är ständigt på jakt efter sammansättningar av noter jag gillar men med en twist – jag personligen vill att varje parfym ska vara ett unikt tillskott till min samling. Jag älskar till exempel min Tom Ford "Lost Cherry" men köper inte på mig en miljon olika körsbärsparfymer. Även om jag är sugen på att testa Kayalis "Lovefest Burning Cherry | 48" när jag väl ska in på Sephora, fast jag har ögonen på en annan parfym just nu. Det kan inte hjälpas. :love:

På vägen hittade jag också Mile High från Parle moi de Parfum; grillad mogen ananas doppad en riktigt bra rom. Inget att ha på jobbet... :angel:

Men hjälp, hur fantastisk lät inte denna?! :heart
 
@Monimaker oh, har du provat Cherry punk från Room 1015? Det är min "the one" om man var tvungen att välja bara en. :love: :angel:

Nej, men jag har fått den rekommenderad! :love: Jag tänker mig att den är betydligt mer "rugged" och rökig än Lost Cherry? I Lost Cherry är det ju mer bittermandel-noten som står ut för mig.
 
Kastar mig genast in på Fragantica - det mesta luktar myggspray på mig... 🙄
Jag menar US 622 - på riktigt!!!
När jag var utbytesstudent i USA "för hundra år sedan" hittade jag en omärkes body mist som hette något med Green Tea. Trodde i min enfald att Elizabeth Ardens Green Tea skulle funka, men icket...
Någon Kenzo har funkat, en Issey Miyake och CK in2u i värsta fall.
 
Jag har hittat de flesta av mina favoriter genom de där små yttepytteflaskorna man får som prover i tidningar eller när man köper annat i sminkbutiker. Sen har jag två som jag köpt direkt hos ett av parfymhusen i Grasse efter en rundtur och provning där. De är nog mina absoluta favoriter.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 896
Senast: skiesabove
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp