Hur hittar man en stil eller klär sig prydligt?

Red_Chili

Trådstartare
Under mina senaste 7 år på arbetsmarknaden har jag haft det enkelt med kläder. På de djurrelaterade jobben har jag bara behövt klä mig praktiskt och på brevbärarjobbet hade vi arbetsuniform. På fritiden är jag i skogen med hundarna eller sitter i soffan.

Så. När jag väljer kläder själv blir det numera i 99% av fallen friluftsbyxor eller mjukisbyxor och t-shirt. Inte så tjusigt.

Nu söker jag olika administrativa jobb och inser att man på ett kontor kanske bör klä sig lite prydligare där. Men... hur?!!

Kom inte dragandes med "Så länge du är bekväm så är det bra" för då blir det just utnötta mjukisbyxor. Kan tilläggas att jag avskyr(!) jeans och alla former av byxor som inte har rejäl stretch i midja osv. Kjol känns betydligt trevligare och borde väl fungera på de flesta arbetsplatser? Kan man ha kjol även vintertid? Finns det någon typ av byxa som fungerar om man jobbar på ett ställe där det av någon anledning inte fungerar med kjol?

Jag känner mig totalt förvirrad av allt sånt här och sådant jag tycker är snyggt på andra ser oftast bara bra ut på en helt annan kroppsform än den jag själv har.
 
Man kan absolut ha kjol vintertid. Jag går hela vintrarna i klänning, lång kofta och tjocka ullstrumpbyxor 😊

Det finns ganska mycket byxor med strechig midja också. Jag har tex byxor som ser ut som smala kostymbyxor men som är i mjukismaterial.
 
Jag gillar inte heller att använda jeans. Brukar använda klänning och tjocka strumpbyxor istället. ☺️
 
Även jag går i kjol/klänning året runt. Bara med tjocka strumpbyxor eller leggings under istället höst och vinter.

Jag skulle tro att på dom flesta arbetsplatser fungerar en kjol och en t-shirt väldigt bra. Jag själv gillar tröjor i den här stilen:
1654087331701.png

En vanlig t-shirt men lite mer dressad. Kan vara med lite spets som den på bilden eller nån roligare detalj på ärmarna.
 
Jag använder främst klänningen eller tjol på jobbet (är bolagsjurist). Har ett antal kostymklänningar men de flesta klänningarna som jag har som är "business" är gjorda i mjukt tyg, har skön passform och är helt enkelt mkt bekväma. Samma med kjol, har vissa som är kostymkjol men de flesta är i mjukare tyget men är samtidigt business kläder.

Nu vet jag inte hur mkt du vill betala för kläderna men tex Filippa K har jag köpt många bra klänningar från som är gjorda av mjukt skönt tyg och har en bekväm passform (för mig i alla fall). Flera som jag använder idag köpte jag på Filippq K för 8 år sen, så mkt bra kvalité. Deras klänningar har ofta rätt klassisk stil.

Jag har köpt snygga och bekväma kjolar på By Malina. Deras kläder är dock dyrare men väl värda priset. Är lite längre kjolar så de slutar en bitt under knät.

Så sommar som vinter har jag klänning och kjol, dock varierar materialet till viss del och i viss mån även färgen. Sen har jag såklart helt olika typer av strumpbyxor; på vintern ofta tjokare strumpbyxor i ylle eller bomull och på sommaren nylon strumpbyxor.
 
Mina bästa byxor på jobbet (som jag köpte efter tips från någon här på Buke) är Grace från Lager 157. Finns andra liknande modeller, känns typ som mysbyxor men ser mer dressade ut.

En annan av mina vanligaste outfits på kontoret är svarta leggings och klänning/tunika till :)
 
När jag är iväg på företagsevenemang där man förväntas vara business-casual så har jag ofta en midjehög kjol med valfri skjorta, blus eller annan tröja nedstoppad innanför linningen. Vintertid på dylika tillställningar har jag en mörkblå ullkjol som går strax nedanför knäna, kombinerar med tjockare tajts och ett par snörade stövlar med lite klack och en knälång ullkappa över.
 
Under mina senaste 7 år på arbetsmarknaden har jag haft det enkelt med kläder. På de djurrelaterade jobben har jag bara behövt klä mig praktiskt och på brevbärarjobbet hade vi arbetsuniform. På fritiden är jag i skogen med hundarna eller sitter i soffan.

Så. När jag väljer kläder själv blir det numera i 99% av fallen friluftsbyxor eller mjukisbyxor och t-shirt. Inte så tjusigt.

Nu söker jag olika administrativa jobb och inser att man på ett kontor kanske bör klä sig lite prydligare där. Men... hur?!!

Kom inte dragandes med "Så länge du är bekväm så är det bra" för då blir det just utnötta mjukisbyxor. Kan tilläggas att jag avskyr(!) jeans och alla former av byxor som inte har rejäl stretch i midja osv. Kjol känns betydligt trevligare och borde väl fungera på de flesta arbetsplatser? Kan man ha kjol även vintertid? Finns det någon typ av byxa som fungerar om man jobbar på ett ställe där det av någon anledning inte fungerar med kjol?

Jag känner mig totalt förvirrad av allt sånt här och sådant jag tycker är snyggt på andra ser oftast bara bra ut på en helt annan kroppsform än den jag själv har.
Har jag inte hästkläder på mig så har jag oftast kjol eller klänning. Sommartid barbent eller med tunnare strumpbyxor och vintertid med tjockare strumpbyxor.
Det finns ju en himla massa bekväma kjolar och klänningar. Vintertid kan man kombinera med varmare kofta eller tröja. Man kan ju också ha högre stövlar då om man vill, för värmens skull.
 
Under mina senaste 7 år på arbetsmarknaden har jag haft det enkelt med kläder. På de djurrelaterade jobben har jag bara behövt klä mig praktiskt och på brevbärarjobbet hade vi arbetsuniform. På fritiden är jag i skogen med hundarna eller sitter i soffan.

Så. När jag väljer kläder själv blir det numera i 99% av fallen friluftsbyxor eller mjukisbyxor och t-shirt. Inte så tjusigt.

Nu söker jag olika administrativa jobb och inser att man på ett kontor kanske bör klä sig lite prydligare där. Men... hur?!!

Kom inte dragandes med "Så länge du är bekväm så är det bra" för då blir det just utnötta mjukisbyxor. Kan tilläggas att jag avskyr(!) jeans och alla former av byxor som inte har rejäl stretch i midja osv. Kjol känns betydligt trevligare och borde väl fungera på de flesta arbetsplatser? Kan man ha kjol även vintertid? Finns det någon typ av byxa som fungerar om man jobbar på ett ställe där det av någon anledning inte fungerar med kjol?

Jag känner mig totalt förvirrad av allt sånt här och sådant jag tycker är snyggt på andra ser oftast bara bra ut på en helt annan kroppsform än den jag själv har.
JAG VÄGRAR JEANS. Ser helt vanskapt ut i det. Har inte ägt några de senaste 30 åren.

Jag har nästan bara sladdriga byxor med resår i midjan. På det lite over size blusar med ett linne under (eftersom jag vägrar BH. Det finns inga BHar för bara ett bröst)

Jag gillar färg.
Köpte en skjorta idag i rejält grön nyans. Bara en nyans ljusare än partifärgen :D :D

Gillar klännning också men har det inte så ofta eftersom mina ben är fläckiga och randiga. Det blir bara om jag har ork att ha på BUS, eller strumpor.
 
Har väldigt blandad klädstil oftast mycket färg, second hand. Tunikor med leggings från sportbutik, kjol med leggings. Tycker skor är det jobbigaste när man har kjol.
Just nu mycket herrskjortor som jag har okäppt med linne under. Finns mycket snyggare mönster på herrskjortor.
Idag mörk turkos sidenkjol med cerise t-shirt, cerise leggings, vit långskjorta med brodyr, cerise väst och sjal. Älskar sjalar det piggar upp det mesta. Nu är inte mitt kontor så klädfixerat, har kommit i pyamas direkt från akuten utan kommentar från chefen.
 
Jag har jobbat på kontor i många år och med myndighetsutövning de senaste årtiondena och då måste man tänka lite på hur man klär sig. Jag som har en bakgrund som punkare och svartrockare har helt enkelt gjort min stil prydligare.
Korta kjolar som är enkla i snitt och enfärgade. Tajts på vintern och strumpbyxor på sommaren. Till det en enkel tröja, t-shirt på sommaren och långärmad t-shirt på vintern. Ovanpå det kofta, kavaj eller munkjacka utefter situation och väder.
På fötterna har jag oftast inneskor för jag avskyr att gå i ytterskor en hel dag.
 
Jag har sådana eller "chinos" som egentligen är klätterbyxor, och får med jämna mellanrum komplimanger för mina snygga kläder på jobb och konferenser. No way att jag kommer ta på mig något som inte stretchar överallt. 🤣

Vilket märke gillar du bäst? :) tycker klätterbyxor är så snygga!
 
Vilket märke gillar du bäst? :) tycker klätterbyxor är så snygga!

De jag har på jobbet ser inte så mycket ut som klätterbyxor, utan som vanliga tunna chinos i stretchigaste möjliga bomullsmix. De är från Black Diamond. Hemma har jag en lite mer baggy modell i samma tyg, väldigt sköna, och luftiga på sommaren och med utrymme för tjocka långkalsonger under på vintern! 😊 (På fritiden går jag annars mest i "snyggtights" av mjukare modell, med benfickor. Senitas modeller i tyget Sculpt är fruktansvärt sköna.)

Ett annat märke om man vill ha byxor som ser "vanliga" ut men har mer stretch och bättre fickor är 5.11. Mina Wyldcat "jeans" är de enda som används numera. Väldigt skönt, lite varmare, material, och djupa fickor så att man kan ha två telefoner, en plånbok och några nycklar med sig utan att behöva stoppa flera saker i samma ficka.
 
Tack för alla tips! :D Jag börjar känna att det kanske är värt att gå till en butik och prova lite kläder i alla fall. Sedan kanske jag har sån tur att även min nästa arbetsplats har någon typ av uniform :angel: Men ja, jag vill verkligen kunna klä mig lite fint oavsett.
 

Liknande trådar

Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 809
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp