Hur hittar man ett jobb?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Har varit arbetslös sen i höstas och nu börjar jag tappa motivationen till att söka/hitta ett jobb. Känns så meningslöst att lägga ner så otroligt mycket jobb när det inte leder till nån ting :(.
Tog studenten i förra året och är utbildad till Diplomerad Hästskötare men känner att jag inte vill jobba i stall, min kropp håller inte för det.
Känns som jag gjort allt för att hitta ett jobb. Spontansöker, kollar nätet, åker ut till olika företag/ butiker osv och frågar dom söker extrapersonal. Har kollat med kommunerna i närheten om dom söker timvikarier inom städ.

Vad kan man mer göra? Råd, tips och idéer?
Känner mig rätt nere nu:(
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Kolla in företag som ex studentconsulting samt posten och tidningsutdelning. Nu inför sommaren är annars vården hett alternativ.

Men det har du nog redan tänkt på.
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Bästa tipset är att utbilda dig inom det område du vill jobba. Om du inte vill det, så..;
- Se över ditt personliga brev, granska kritiskt.
- De flesta jobb går genom kontakter, så sprid ut till din omgivning att du söker jobb.
- Hur jobbiga de än är, så ta hjälp av AF, gå på deras kurser osv.
- Engagera dig i något. Arbeta ideellt med ridklubbens tävlingar eller vad du nu är intresserad av. Det ger dig både mer kontakter, något att skriva på CV;et och känslan av att känna sig behövd någonstans.

Och du, ge inte upp. Det löser sig alltid, på ett eller annat sätt.
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Eftersom jag ibland anställer så kan jag ju säga mina tips.

Se till att din ansökan sticker ut, foto är alltid ett plus. Inte för att jag bedömer hur personen ser ut, enbart för att jag få ett ansikte på ansökan och det sticker ut.

Gå dit och knacka på. Nu i februari anställde jag 3 personer, en person har haft vik hos oss innan, men de andra 2 har kommit och knackat på under vintern och frågat om vi söker folk. På så vis har de visat intresse och stack ju ut direkt!

Sök arbeten som du på något vis är kvalificerad för. Antingen genom din personlighet, utbildning eller intresse.

Var alltid trevlig om de skulle ringa upp och bjud på ett trevligt bemötande. Nu när jag ringde upp våra sommarjobbare inför sommaren så var där ett par stycken som hade en mycket förvånande attityd... Jag var nära att "men du, jag skoja bara, du får inget jobb" :angel:

Har du körkort? Det är oftast viktigare än man tror.
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Sök som personlig assistent. Där är det mer personkemi och driftighet än CV och utbildning.
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

För att undvika att ditt CV bara läggs på hög -se till att få träffa chefen om du går runt i butiker.
Är inte chefen där, fråga hur han/hon jobbar så du kan gå dit då istället.
Jag får in otroligt mycket CV:n som lämnats till min personal, och har inte tid att gå igenom alla då jag får kandidater via vår HR-grupp när jag behöver, men kommer det nån som gör ett bra intryck så kan jag ta in han/hon på provjobb ändå bara för att såg potential.
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Har du provat att söka som timvikarie inom äldreomsorgen och på förskola ? :)
Just förskola behövs det inte någon erfarenhet för att du ska få jobba som vikarie, är ju ofta mkt rullans på folk, så kan ju dyka upp möjligheter senare om det inte finns just nu :)
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Nu när jag ringde upp våra sommarjobbare inför sommaren så var där ett par stycken som hade en mycket förvånande attityd..


Ja, man ska låta arbetsgivaren förstå att man VILL jobba.
Jag fick en fråga om vad som menades exakt med att i attityd uttrycka att man vill jobba.
Jag svarade att man alltid låter jobbet gå först och när man väl är där prioriterar man att jobba och att göra ett bra jobb.

Leverera det fetstilta som ung så sticker du ut som hyfsat unik och blir intressant.
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Kika på vikariepoolen (både privata sådana och kommunen) som förser förskolor, fritidshem och skolor med vikarier. Ett jättebra sätt att få in en fot och visa vem man är, jag känner nog ingen "vettig" person som sedan inte fått längre vik på detta sätt :) Jag fick själv en chans att få in en fot på en grundskola på detta sätt, och där jobbade jag sedan kvar till och från under 3 års tid :)
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Hej!

Ett tips ingen tagit upp är att kolla igenom ditt eget nätverk och se om du känner nån som behöver nån som kan jobba.

Flera av mina kompisar (inkl. jag själv) har fått jobb på kontakter, så fundera igenom vilka människor du känner, vet de om att du söker, känner de nån som söker en sån som du?

En annan sak är att faktiskt tänka igenom vad du vill jobba med. Att skicka ansökningar till vad som helst syns oftast i ansökan. Sök hellre färre jobb som du verkligen vill ha och lägg ner mer tid på att söka just dom. Att man än arbetsvillig är vad jag uppfattat mindre viktigt än att man faktiskt VILL jobba med det man söker till. "Jag vill ha ett jobb" är inte alls lika attraktivt som "Jag vill ha just det här jobbet, av den här bra anledningen och det här är vad jag kan bidra med".

Nu borde vara en bra tid att hitta sommarjobb/extrajobb i affärer, ett extrajobb är en fot in i branschen och lättare att få heltid när någon annan slutar.

Lycka till!

/Lavinia, som letade ett bra ta innan hon hittade jobbet hon ville, men när hon väl sökte just det fick hon det också :-).
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Om man ska ha med en bild, vart är det lämpligt att ha den? Har för mig att de rekommenderar den på CVt, men tycker att det känns bättre med PBt. Men det är ju min personliga åsikt.
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

En liten ansiktsbild upp i ena hörnet på CV:t räcker gott. Och då inte festbilden från Ibiza;)
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Tänkte försöka fixa en bild i em, har inte några nya förutom när jag rider. En bild på bara ansiktet ska fixas.:)
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Antar att du redan kollar "senast inkomna" jobb varje dag på Platsbanken? Det är nog annars det bästa tips jag kan ge dig, utöver det du redan gör.
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

*kl*

Vill man ha jobb så finns det alltid jobb på grillarna, ett jobb dom flesta inte vill ha men fortfarande ett jobb och ett bra ställe att börja på, lätt att "klättra" och bli ansvarig. Ger reslutat vid senare jobbsökande då det syns att du varit ute och jobbat och vill jobba.
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Har bara ett bra tips och det är kontakter.

Har själv haft ganska många olika jobb och alla har varit kontakter.
Folk runt mej vet att jag vill jobba och jobbar på jobbet och då finns det inga hinder för dom att rekommendera mej till deras chefer.

Kram
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Tack för alla svar!
Idag har jag vart på en anställningsintervju som ledde till en timanställning med början på måndag:)
 
Sv: Hur hittar man ett jobb?

Grattis!! Vilken lättnad det måste vara :) :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 178
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 413
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp