Hur hittar man fakta om tyska häst

Kungmolle

Trådstartare
Hejsan!
Jag har letat och googlat överallt för att hitta info om min tyska häst. Men jag får inte fram något. Tänkte om det finns någon kunnig där ute som vet hur man går tillväga? Tycker att det borde finnas någonstans då när jag tittar på hästens stamtavla verkar den va ganska fin. Kan inget om sådant men den är efter Metall 1070 och morfar är Fürst Heinrich. Skulle även va kul att höra vad ni tycker om hästens stam är den bra eller inte? Som jag sa innan kan jag inget om avel och hästars stam.
 
Hejsan!
Jag har letat och googlat överallt för att hitta info om min tyska häst. Men jag får inte fram något. Tänkte om det finns någon kunnig där ute som vet hur man går tillväga? Tycker att det borde finnas någonstans då när jag tittar på hästens stamtavla verkar den va ganska fin. Kan inget om sådant men den är efter Metall 1070 och morfar är Fürst Heinrich. Skulle även va kul att höra vad ni tycker om hästens stam är den bra eller inte? Som jag sa innan kan jag inget om avel och hästars stam.
Jag tycker blup.se är ett bra ställe att börja leta på, då kan du se om det finns några syskon, vilka avkommor hingstarna fått i Sverige och så.
 
Jag tycker blup.se är ett bra ställe att börja leta på, då kan du se om det finns några syskon, vilka avkommor hingstarna fått i Sverige och så.
Finns många avkommor efter Metall men det säger mig inget?🙄
Undrar också hur jag kan få veta vad min häst gjort i Tyskland innan den kom till Sverige? Borde väl gjort nått treårstest eller liknande? Eller hur går det till?
 
Finns många avkommor efter Metall men det säger mig inget?🙄
Undrar också hur jag kan få veta vad min häst gjort i Tyskland innan den kom till Sverige? Borde väl gjort nått treårstest eller liknande? Eller hur går det till?
Lättaste är nog att försöka hitta dom som ägt hästen innan och se vart någonstans den är köpt från. Om det inte är ett stort försäljningsstall så finns det god chans att få veta vad hästen gjort innan.
 
@Freazer Lite kan jag nog i alla fall :o

@Kungmolle Jag har faktiskt ridit ett par Metall-avkommor i mina dagar. De var väldigt lika trots helt skilda mödernen, en tysk och en ur svensk stam. Båda två nätta, kvicka hästar som gav fin ridkänsla, om än rätt känsliga. Metall's far ger känsliga ridhästar, men känsliga på rätt sätt. Den ena hästen ville vi köpa, men någon annan hamn före :p De brukar inte vara så stora hästar, men det finns såklart undantag.
När det kommer till att hitta info finns det flera vägar. Jag tror @KickiH har tillgång till tyska sportdatabasen? Rätta mig om jag har fel. Däremot finns det ofta info som inte är i form av tävlingsresultat. Du kan kontakta det avelsförbund hon är grundreggad i och fråga om info om mödernet och mödernelinjen. Med tungan rätt i mun kan det också gå att spåra upp uppfödaren, som såklart är en bra källa för info. Ibland är det dock äldre folk som inte nödvändigtvis har en stor närvaro på internet, men ofta kan man hitta en mailadress. Jag har även någon gpng skickat mail till ägare till hästens syskon och fått lite info den vägen.
Ofta kan man även googla fram en del saker om man är lite uppfinningsrik och kan ta sig fram på lite olika språk, men inte alltid. Jag brukar söka på modern och mormodern i olika databaser. Hittar du bara mödernelinjen så brukar där finnas mer info att hämta, om än inte om just din häst.
Jag kan kolla, men då behöver jag namn på hästen, modern och mormodern.

Ang. Fürst Heinrich tycker jag han hör till Florestan I's bästa avkommor. En hingst med fantastisk ridbarhetsförärvning, men som även gav god typ och bra huvud. Gångarterna brukar vara jämna, med bättre galopp än du får från t.ex Fidermarks främste son Fidertanz. Har själv fött upp en avkomma ur en son till Fürst Heinrich just för att komma åt ridbarheten och lättheten i gångarterna.
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag har letat och googlat överallt för att hitta info om min tyskfödda häst. Men jag får inte fram något. Tänkte om det finns...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 064
Avel Finns det fler tillvägagångssätt än att skumma igenom alla världens öppna databaser och betalkontot på FN-verlag i jakten på info kring...
Svar
9
· Visningar
794
Avel Hej! jag har forskat en hel del i att hitta mitt polska halvblods stamtavla här på internet då jag tycker det hade vart intressant att...
Svar
10
· Visningar
1 251
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp