Bukefalos 28 år!

Hur hittar man hingst?

_Charlotte_

Trådstartare
Jag har en fråga till er som håller på med avel. Hur hittar man "rätt" hingst till sitt sto? Finns det någon typ av register eller liknande online där man kan söka och få upp hingstar efter t.ex. gångarter, exteriör, stam eller något?
Islandshästarna är ju en så otroligt stor ras i Sverige, att ha alla hingstar i huvudet är ju omöjligt. Och att fråga de i närheten känns inte som den mest tillförlitliga källan.
Så hur hittar man bra hingstar som passar egentligen?
 
Man kan söka på i princip allt. Bedömningar, hästar med vissa specifika bedömningspoäng bl.a, samt även göra virtuella testbetäckningar för att få fram bl.a möjliga gener och BLUP hos en eventuell avkomma.
Åh, det låter ju jättekul och smart! Hur skaffar man ett konto där? Antar att man måste ha det iallafall.
 
Googla på islandshäst hingstar.
Kolla dom stora gårdarnas hemsidor, där finns oftast många fina hingstar.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
994
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 332
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
Svar
19
· Visningar
4 014
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 749
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp