Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Gör en liten smygpremiär på senior, med en gnälltråd :o

Jag är så trött på alltihop just nu. Jag försöker "gilla läget" som vanligt och bita ihop och kämpa på men egentligen vill jag bara sätta mig på golvet och skrika.
Sitta där och tjura som ett litet barn, med armarna i kors säga att "jag tänker sitta här tills nån fixat ett fräschare boende på annan ort åt mig och fixat min ekonomi".

Jag är på att inte ha råd med det, och inte det och inte det osv... Bor billigt och bra, men sunkigt. Att städa och hålla fint är inte roligt längre, det ser ju ändå så ofräscht ut. Vill bara spy på den här gamla äckliga, inrökta lägenheten :yuck: Men en flytt till stans billigaste område innebär dubbelt så hög hyra. Uteslutet.

Jag vill flytta härifrån, få en ny fräsch start i en ny stad. Men det är ännu 8 månaders studier kvar och därtill kostar det pengar att flytta. Vilket jag inte kommer ha mer av om 8 månader, med lite tur har jag lyckats få ner skulderna lite till dess...

Jag vill ha hjälp med ångesten och hopplösheten jag känner, få lite verktyg att stilla paniken som kryper på mig ibland. Allt oftare tänker jag saker som "det är ingen idé, man ska ju ändå bara dö", vad är det för idé att lägga ner tid och pengar på att utbilda sig, man blir ändå gammal och dör?
Jag har stått i kö för "bedömning" hos en psykolog i 4 månader men inget händer. Jag orkar inte ringa och tjata fler gånger(vad är det för nytta med det, jag ska ju ändå bara bli gammal och dö?).

Jag är snart 25 år gammal och har inte gjort ett skit. Ingen utbildning, ingen ordentligt arbete, inget vettigt boende, inga resor, inget sparande, inget att vara stolt över.
Det enda jag lyckats med är att sabba mina möjligheter till att göra något i framtiden, hur mycket jag än kämpar får jag vara nöjd om ekonomin är plus/minus noll om 5 år. Sparande till trevligt boende, resor eller egen häst kan jag se mig om på månen efter. Kanske om 20 år... Jippie...

Runtomkring mig köper vänner hus, renoverar, åker utomlands, köper hästar, skaffar barn, åker på kurser med hundarna etc. Allt som jag vill men inte kommer ha råd med på så många år.
Jag vill kräkas! Gråta, sparka, skrika! Jag vill inte sitta i min sunkiga lägenhet längre!!! Jag vill utvecklas, komma vidare, GÖRA NÅT med mitt liv! Inte stå och stångas med en tegelvägg :banghead: :rage:

Så till själva frågan; vad gör man med sig själv när man får skylla sig själv men inte står ut? Hur motiverar man sig själv i läget "okej, jag har inte råd att göra något alls just nu. Men om om 15 år, då jävlar ska jag satsa stort och bo i en lägenhet som inte är nikotingul! Och 10 år efter det, ja då har jag råd med en veckas utlandssemester!" Ska bara ta mig igenom dom där 15 åren av vakuum först... :grin: Hur tar man sig igenom utan att bli galen på köpet?
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Det är lätt att drunkna i sitt eget elände. Alla andra verkar vara så oerhört bättre lottade.

Bekymret är att ingen annan än man själv kan ändra på det. Fattig är man bara om man saknar något. Det är ju i ditt huvud som känslan skapas. Om du skulle be någon utomstående beskriva dig och din person - skulle beskrivning bli lika eländig, domen mot dig själv lika hård?

Jag har inte varit utomlands i någon omfattning. Mitt senaste pass gick ut för tio år sedan. Jag har levt fattigt och varit sjuk i långa perioder. Jag lever ofrivilligt ensam. Min räddning för att inte fastna i bitterhet är att försöka se vad jag har.


Psyket måste du få hjälp med. Du står i kö skriver du. Har du gått genom vårdcentralen, studenthälsan eller vad? Finns det andra vägar? På mig känns ditt tillstånd mer akut än fyra månaders väntetid?
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Köp lite billig färg o rolla väggarna. Vårgrönt, kanske? Vårsolen ute är gratis - njut av den.

Visst kan du drömma om hur du vill ha det i framtiden, men sätt upp delmål också. Bestäm dig för en liten belöning efter terminsavslut tex.

Och jämför dig inte bara med de som du har omkring dig. Tänk istället hur bra du faktiskt har det; det finns människor som inte har tak över huvudet alls eller mat för dagen... eller hur? Var tacksam.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Du skriver att du har skulder. Är det någon ide med skuldsanering? Då är det 5 år tills skulderna är borta har jag för mig och inte 15 år eller 20 år.

Finns det inget du kan göra för att fräsha upp lägenheten? Som Trötter säger köpa lite billig färg och rolla eller något sådant?

Delmål lät oxå som en bra ide. Få något lite kortare fram att se fram emot.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Om 8 månader har du studerat klart. Det är inte så jättelång tid tills dess och vad är det som hindrar dig från att tjäna pengar då?

Ffa är det din inställning då får jobba med. Bra att du iaf ändå har en lägenhet.

Hur mkt skulder har du totalt?
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Har du någonsin tyckt om att städa så grattis!

kan du inte vara medryttare om du vill rida igen? Finns ju massa folk som vill ha hjälp med sina hästar.

Tänk när du bara är 25 år och 8 månader och klar med dina studier! Dubbelgrattis :)

Försök ta en dag i taget och njut av solskensdagarna som kommer...
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Du måste ju göra klart din utbildning.
Den kommer att öppna många dörrar.

Sedan så ser du till att göra något helt annat.
Dra till Island och jobba med turistridning, jobba på hotell utomlands eller annat där din utbildning är bra att ha.
Låt bli att söka dig till det vanliga ekorrhjulet så blir det nog roligt skall du se.
Du har ju bara dig själv att ta hand om - utnyttja det.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Allt handlar om attityd och att göra det bästa av det man har. Har du sett den här? http://www.ted.com/talks/william_kamkwamba_on_building_a_windmill.html

Så himla driftig kille. Som fjortonåring läser han en bok om vindkraftverk på bibblan och bygger sen ett eget av en gammal cykel och annat material han kan hitta, så att hans familj får lyse i huset och ström till radion. Nu satsar han på att bygga fler o större verk, för bevattning. Imponerande.

Det finns även människor som har etagevåning i stan och lantställe, men som är så olyckliga för att de ju vill ha villa på rivieran och en yacht också, som deras vänner har.

Lyckan kommer inte automatiskt med materiella tillgångar; den finner man inom sig.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Vad tuff du är som kämpat på så länge med studier och taskig ekonomi! Att vara student är att vara fattig jämt, men nu kan du se ett slut på det trälandet iaf.

8 månader kvar, du är ju nästan i hamn! Grattis!

Vet inte vad du pluggar till, men när det är färdigt så finns alla möjligheter att flytta och jobba var du vill. Även om du inte får mer över så blir det ny miljö, och fräsch lägenhet. Nya människor att umgås med, och det finns många hästar som behöver medryttare överallt!

Vill du resa men inte har råd? Varför inte söka ett jobb utomlands? Med utbildning får man dessutom ofta bättre betalt i andra länder än Sverige! Skulderna kanske kan försvinna fortare än du trodde...
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

kl

Herregud vilka floskler folk spyr ur sig i den här tråden.
Det handlar bara om inställning, attityd och tänk på hur barnen i Afrika har det!

Det är väl klart att allt blir lättare när man har pengar! Inte bara valmöjligheterna och utbudet ökar vad gäller allt ifrån bostad till fritidsaktiviteter, utan även den grundläggande tryggheten som det innebär att ha pengar på sparkontot eller äga saker.
Det säger väl sig självt att den som har dåligt med pengar kan må dåligt över att inte få ha det lika bra, och att det ÄR svårare att vara fattig. Det tycker jag inte är något att hymla om.

Dessutom mår ju TS dåligt på riktigt. Att ge råd i stil med "ryck upp dig" eller "var tacksam för vad du har" känns faktiskt olämpligt.


Till TS:

Jag har tyvärr inga jättebra råd att ge, men försök samla lite energi att ringa och tjata mer så att du kan få psykologhjälp snart.

Och när allt känns skit kan du i alla fall tänka på att du inom kort kommer att ha en avslutad utbildning. Det kommer säkert öppna alla möjliga sorters dörrar, och dina valmöjligheter att göra saker och kanske flytta kommer att bli bättre.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Det står i profilen och är ett utmärkt utbildning om man vill jobba med en massa roliga andra saker.

Flygvärdinna t.ex.

Har nästan slutat titta på profiler, de flesta skriver ingenting om sig själva, och det är väl så man ska göra på ett öppet forum egentligen.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

:up:

Har inte heller några bra, handfasta råd att ge. Det är så in i bängen svårt att hjälpa någon med psykiskt dåligt mående, enkla råd faller platt.

Tyvärr så måste man strida i Sverige för att få den vård man har rätt till. Vår son, nu 18, hade inte varit i livet idag om han hade gjort det som alla rådde honom till, dvs, ryckt upp sig, stått på sig, tagit itu med saker bla bla bla.
Det var VI omkring honom som såg till att han fick den hjälp han behövde, han var inte i skick att göra de enklaste saker.

Har du någon bra familjemedlem som kan hjälpa dig? TS alltså...
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

:bow:
kl

Herregud vilka floskler folk spyr ur sig i den här tråden.
Det handlar bara om inställning, attityd och tänk på hur barnen i Afrika har det!

Det är väl klart att allt blir lättare när man har pengar! Inte bara valmöjligheterna och utbudet ökar vad gäller allt ifrån bostad till fritidsaktiviteter, utan även den grundläggande tryggheten som det innebär att ha pengar på sparkontot eller äga saker.
Det säger väl sig självt att den som har dåligt med pengar kan må dåligt över att inte få ha det lika bra, och att det ÄR svårare att vara fattig. Det tycker jag inte är något att hymla om.

Dessutom mår ju TS dåligt på riktigt. Att ge råd i stil med "ryck upp dig" eller "var tacksam för vad du har" känns faktiskt olämpligt.


Till TS:

Jag har tyvärr inga jättebra råd att ge, men försök samla lite energi att ringa och tjata mer så att du kan få psykologhjälp snart.

Och när allt känns skit kan du i alla fall tänka på att du inom kort kommer att ha en avslutad utbildning. Det kommer säkert öppna alla möjliga sorters dörrar, och dina valmöjligheter att göra saker och kanske flytta kommer att bli bättre.

:bow::bow::bow:

Mår man dåligt "på riktigt", så är "rycka upp sig" inte görbart.
Det kan gå, om en "någon" tar en handen och hjälper till, men inte alldeles själv.

Om hästar och djur är något som får dig att bli mer tillfreds, så försök hitta ett "sommarjobb" med djur hos någon trevlig person.

Jag "behöver" djuren som en motiverande faktor i mitt liv. Har visserligen "bara" kronisk värk och en del neurologiska problem, men utan djuren så tappar jag livslusten också.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Spyr ut sig floskler? Nej ingen som gör här.

Inställningen är viktig vad gäller i princip allt. Mår man dåligt är det bra att söka hjälp. Men i grunden är det man själv som måste ändra på sig. Man kan underlätta med ev mediciner/terapi men ingen annan kan lösa ens egna problem utom en själv. Så är det och kommer alltid att vara.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Det jag reagerar på är att vissa användare i tråden får det att låta som att TS bara behöver gaska upp sig lite, se positivt på saker och ting och så ska det nog lösa sig. Måla om väggarna och sluta gnäll typ.

Det tycker jag är fult och rentav olämpligt att säga till någon som mår dåligt och antagligen behöver stöd utifrån för att reda ut sina tankar och kanske även sin situation.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Men TS har ju sökt vård och står i kö.
Så det behöver ju ingen föreslå.
Det är redan gjort.

Att ge konkreta exempel vad som faktisk går att göra för att stå ut så länge tycker jag är att ge stöd.
Man kan lägga litet plåster på skiten, måla om, för att orka ta sig hela vägen genom utbildningen.

Och så när den är färdig få förslag på roliga saker som den medför att man kan göra.

Att starta en "Oj det är verkligen synd om dig"-kör gör ju inte livet roligare för någon.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Jag tycker att tonen i vissa inlägg känns bagatelliserande av både TS dåliga mående, och det jobbiga i situationen hon befinner sig i.
Peppande inlägg, sure, men att skriva att TS t.ex behöver ändra sin inställning, sluta jämföra sig med andra eller rentav vara tacksam är varken schysst eller hjälpsamt.

Jag tycker att det blir allt vanligare att man genom kommentarer som ses i den här tråden indirekt skuldbelägger människor som mår dåligt och det gör mig sjukt arg.
 
Sv: Hur hittar man motivation till att stå ut med "ingenting"?

Nej det handlar inte om skuld.
Det handlar om att man bara har sig själv att lita till om man har stått i kö för vård i 4 månader.
Då så har man tyvärr inget annat val än att försöka att göra det bästa med det som man har.
Tipsen är olika tips på åtgärder för att stå ut.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 825
Senast: Mabuse
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 936
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 514
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 058
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp