Hur hittar man stall

Loma

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst inackorderad, och flyttat runt en del, men är så trött på att ställägaren inte håller sig till kontraktet, nu tex står det fri tillgång på höstlige i kontraktet, vilket min häst behöver. Men de får typ 10 kg per häst och dygn...

Så jag skulle så gärna vilja hyra ett tomt stall till min kille och då köpa en till som sällskap.
Så vi får sköta allt själva och inte någon som bestämmer över hur vi ska göra, hur mycket mat han ska få, lägga sig i hur jag tränar, göra saker med min häst utan att jag är med mm

Har hur hittar alla tomma stall?
Vet flera i min kommun som hyr hela stall men hur hittar man?


Kanske konstig fråga men men🙈
 
Hej!
Jag har en häst inackorderad, och flyttat runt en del, men är så trött på att ställägaren inte håller sig till kontraktet, nu tex står det fri tillgång på höstlige i kontraktet, vilket min häst behöver. Men de får typ 10 kg per häst och dygn...

Så jag skulle så gärna vilja hyra ett tomt stall till min kille och då köpa en till som sällskap.
Så vi får sköta allt själva och inte någon som bestämmer över hur vi ska göra, hur mycket mat han ska få, lägga sig i hur jag tränar, göra saker med min häst utan att jag är med mm

Har hur hittar alla tomma stall?
Vet flera i min kommun som hyr hela stall men hur hittar man?


Kanske konstig fråga men men🙈
Jag förstår dig!

Sedan ca 9 mån tillbaka, så jag ett "eget" stall.

Jag hittade det genom att det annonserades ut en stallplats i detta stall och jag var intresserad då min lösdrift som jag arrenderar inte riktigt blev bra för ridhästen.

Av olika skäl blev det inget av att ta stallplatsen, men efter en tid fick jag veta att hela stallet nu stod tomt pga separation.

Då kontaktade jag den som var kvar på fastigheten och frågade om jag fick hyra hela stället, vilket gick bra.

Nu sköter jag således allt själv och det fungerar, men är stressigt då jag haft en mil enkel resa till stallet.

Räknade på vad jag lägger på bensin för att ha det så här, och inser att jag förutom att jag är bunden också betalar en rejäl slant för att få rå mig själv.

Summa summarum, nu har vi kommit till läget att vi aktivt söker en gård. Det blir inte riktigt hållbart att sköta allt.

Så mitt tips är du letar stall så nära hemmet det bara går.
 
Hej!
Jag har en häst inackorderad, och flyttat runt en del, men är så trött på att ställägaren inte håller sig till kontraktet, nu tex står det fri tillgång på höstlige i kontraktet, vilket min häst behöver. Men de får typ 10 kg per häst och dygn...

Så jag skulle så gärna vilja hyra ett tomt stall till min kille och då köpa en till som sällskap.
Så vi får sköta allt själva och inte någon som bestämmer över hur vi ska göra, hur mycket mat han ska få, lägga sig i hur jag tränar, göra saker med min häst utan att jag är med mm

Har hur hittar alla tomma stall?
Vet flera i min kommun som hyr hela stall men hur hittar man?


Kanske konstig fråga men men🙈
sätt upp pappersannons på ridskolan och åk ut och prata med stallägaren direkt irl. 10 kg räcker väl till de flesta hästar, jag ger tio kg.

Varför är du inte överlycklig för att du slipper fri tillgång ?
 
Ursäkta att jag inte följde frågan ordagrant men hösilage på fri tillgång ger mig bara skräckvibrationer , speciellt på vårkanten när gräset börjar komma. Fång, fång, fång läste jag. Fy fn bara tanken på fri tillgång av hösilage på lösdrift ger mig kväljningar, feta hästar som om fyra veckor har fång läste jag.

På vårkanten när värmen kommer kan man heller inte ställa ut en bal i hagen. Den måste vara slut på högst tre dagar. Mitt i vintern gör jag så men annars fodrar jag Och delar upp balen under tak så jag ser vad jag ger.
 
Senast ändrad:
Det kryllar ju inte av tomma stall, så det bästa är väl att försöka inventera om det över huvud taget finns någon gård med ett tomt stall inom rimlig närhet och som skulle fungera för dig (takhöjder, gödselhantering, ridmöjligheter osv) Hittar du något så kontakta den som äger gården och fråga. Om det bara är foderfrågan som är problemet är det troligen enklare att köpa till extrafoder till din häst. Fri tillgång innebär oftast att en hel del foder trampas ner, och jag har full förståelse för att det inte är en kostnad stallägaren är intresserad av. Men trivs du inte i stallet av andra skäl så leta på. Jag har hyrt ett stall på det sättet - kontaktade de som ägde ett mysigt ställe som jag brukade rida förbi, och jag och en kompis fick hyra det stallet tillsammans. Men att ha stall en bit från där man bor var väldigt mycket jobb, även om vi var två om det.
 
Jag lånade mark och slog upp en ligghall. Fick köpa el och vatten från huset bredvid när det bodde en bekant och kollade upp så det fanns närliggande box att hyra vid sjukdom. Köpte en pytteliten arbetsbod jag kunde värma upp där jag hade utrustning.
Det fungerade bra, hästarna trivdes jättebra :)
 
sätt upp pappersannons på ridskolan och åk ut och prata med stallägaren direkt irl. 10 kg räcker väl till de flesta hästar, jag ger tio kg.

Varför är du inte överlycklig för att du slipper fri tillgång ?
Det beror ju på vilken torrsubstans om det är tillräckligt?
Och att hästen inte är svårfödd eller stor och tung. 1,2 kg ts/100kg häst är väl om jag minns rätt rekommenderat? Hösilage kan gott och väl ha 55%TS tex..
Du förutsätter också att de har gräshage tidigt på våren..
Mina har grushage under leriga perioder, men förvisso inte fri tillgång.

Det känns som du gör antaganden utefter din situation utan att veta något om situationen i stallet TS står i.
Däremot har du en bra poäng att det kan vara svårt att ställa ut balar direkt i hagen och vara säker på att det hålls fräscht.

@Loma Som andra sagt lägg ut egen annons och kolla efter annonser på sajter om har annonser med hästtjänster och liknande? Är nog bästa tipset. Och att höra dig för, men det verkar du ha gjort.
jag tycker att till exempel hovslagare brukar ha många kontaktytor i området så om jag hade en god relation till hovlsagaren hade jag nog även frågat om den kunde hålla öronen öppna.

Det kan nog vara svårt att hitta eget stall att hyra ibland.
Jag förutsätter att du är insatt i hur mycket som krävs av dig själv för att ha eget?
Du behöver ju sköta foderinköp, staketunderhåll, fodringar, in, utsläpp, betesskötsel mm.
Hur mycket arbete det är beror ju också på hur väl underhållet stallet du hyr är och hur anvarsfördelningen är i kontraktet gällande skötsel och material ser ut,

Vet inte hur du står idag, men kanske kan du som alternativ hitta en uppstallningsplats med annan utfodringsrutin?
Kanske ett där man packar höpåsar till sin häst själv? Då kommer du efter ett tag hitta hur mycket du borde packa för att det alltid ska finnas lite hö kvar.

Jag har stått i sådana där man själv får packa hö för tre mål av fyra (lunch gavs ju i hagen så kan vara svårt att se till att varje häst äter sin påse då).
Ett riktigt kollektivstall tycker jag generellt verkar kräva mer samförstånd och samarbete än ett helinackorderingsstall.
Så ett alternativ till eget, om du inte lyckas kanske kan vara att försöka hitta ett med mer samarbete och andra rutiner.
 
Jag förstår dig!

Sedan ca 9 mån tillbaka, så jag ett "eget" stall.

Jag hittade det genom att det annonserades ut en stallplats i detta stall och jag var intresserad då min lösdrift som jag arrenderar inte riktigt blev bra för ridhästen.

Av olika skäl blev det inget av att ta stallplatsen, men efter en tid fick jag veta att hela stallet nu stod tomt pga separation.

Då kontaktade jag den som var kvar på fastigheten och frågade om jag fick hyra hela stället, vilket gick bra.

Nu sköter jag således allt själv och det fungerar, men är stressigt då jag haft en mil enkel resa till stallet.

Räknade på vad jag lägger på bensin för att ha det så här, och inser att jag förutom att jag är bunden också betalar en rejäl slant för att få rå mig själv.

Summa summarum, nu har vi kommit till läget att vi aktivt söker en gård. Det blir inte riktigt hållbart att sköta allt.

Så mitt tips är du letar stall så nära hemmet det bara går.
Bra poäng med nära till stallet. Det blir ju många resor om det inte är gångavstånd.

Egen gård är otroligt skönt. Men också lite stressigt ibland när man är ensam ansvarig för allt.
Och ofta (om det inte nyligen är byggt) underhåll och kringkostnader för renovering och utrustning som man inte har när man hyr.
Men så får man ju en bostad på köpet och nära till stallet.
Jag förstår dig absolut att du vill ha eget och framförallt kommer du ju vinna i tid.
Jag har en konvalescent nu som medicinerats mycket i över en månad. det hade varit otroligt tufft att behöva köra till stallet för det utöver de dagliga fodringarna...
 
sätt upp pappersannons på ridskolan och åk ut och prata med stallägaren direkt irl. 10 kg räcker väl till de flesta hästar, jag ger tio kg.

Varför är du inte överlycklig för att du slipper fri tillgång ?
Har en letat upp ett stall med fri tillgång på hö så vill en väl ha det.

Jag blir helt galen av sånt. Jag vet hur mycket min häst behöver äta och det säger jag till om från början och så ska stallägaren hålla sig till det!
 
Har en letat upp ett stall med fri tillgång på hö så vill en väl ha det.

Jag blir helt galen av sånt. Jag vet hur mycket min häst behöver äta och det säger jag till om från början och så ska stallägaren hålla sig till det!
Tack! Ja jag känner likadant!
Avstod en gång pga av att det inte var fri tillgång, då jag har en snart treåring som är både svårfödd och växer.

sen hörde stallägaren av sig igen och hade köpt en häst som också skulle ha fri tillgång på grovfoder, står även i kontraktet så tänkte det var lugnt..
Men det var helt fel av mig!
 
Tack för alla svar!😊

Det var tydligen Inte lätt att få tag i varken tomma stall eller inackorderings stall här i närheten..😞
 
Ja jag funderade också på det!
Vet bara inte hur jag gör med vatten? 🙈
Hur många hästar gäller det ?
Hur fräsch är du i kroppen?

Jag har kört vattendunkar till häst (två storhästar) på bete och till stall.
Visst är det lite slitigt men obsolut inte omöjligt. Iofs på den tiden tänkte jag nog inte ens på hur slitigt det var, jag bara gjorde det som behövdes för mina djur 😍
 
Hur många hästar gäller det ?
Hur fräsch är du i kroppen?

Jag har kört vattendunkar till häst (två storhästar) på bete och till stall.
Visst är det lite slitigt men obsolut inte omöjligt. Iofs på den tiden tänkte jag nog inte ens på hur slitigt det var, jag bara gjorde det som behövdes för mina djur 😍
ja men de kanske faktiskt funkar! 👍
Blir två hästar isåfall.

Men då måste jag ha box och en uppbindningsplats till när hovslagaren kommer också.
man kanske kan köpa två uteboxar som dom kan ha vid dåligt väder eller boxvila?
Men hur gör man när hovis kommer?
 
Dra från någons närliggande brunn? Dunkar?
Ja, dunkar funkar ju.
men om jag vill dra från närliggande brunn, hur går jag till väga?
” Hej! Jag har byggt lösdrift här kan vi dra vatten från eran brunn?”
nej men hur frågar man något sådant? 🙈
 
ja men de kanske faktiskt funkar! 👍
Blir två hästar isåfall.

Men då måste jag ha box och en uppbindningsplats till när hovslagaren kommer också.
man kanske kan köpa två uteboxar som dom kan ha vid dåligt väder eller boxvila?
Men hur gör man när hovis kommer?
Har du någon bekant du kan "låna stallgång" av när det är dags för hovslagare?

Du kan bygga ligghallen så det går att avgränsa till två boxar vid behov.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 185
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 753
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp