Hur hittar man stall

Har du någon bekant du kan "låna stallgång" av när det är dags för hovslagare?

Du kan bygga ligghallen så det går att avgränsa till två boxar vid behov.
Apropå det så stängde jag in djuren i ligghallen när det var som kallast, och hängde för öppningen. Det skilde fem grader mellan insidan ligghall och yttertemp, trots rejäla glipor under taket, lite häftigt ändå hur mycket värme de alstrade :)
 
Har du någon bekant du kan "låna stallgång" av när det är dags för hovslagare?

Du kan bygga ligghallen så det går att avgränsa till två boxar vid behov.
Smart! Då kan man ju göra.

Nej tyvärr har jag nog inte det..
den finns inte typ några uteboxar med uppbindningsplats? 🙈
 
Ja, dunkar funkar ju.
men om jag vill dra från närliggande brunn, hur går jag till väga?
” Hej! Jag har byggt lösdrift här kan vi dra vatten från eran brunn?”
nej men hur frågar man något sådant? 🙈
Fråga i god tid och erbjud dig att betala alt. Att de får låna maskiner du använder vid bygget
 
Ja men kanske, det blir billigast att bygga själv eller? För blir ganska dyrt att bygga
Både lösdrift, arrendera mark och köpa uteboxar..🙈
Köpa tre boxar, använda två av dem som ligghall, och den tredje till skötsel.
Då behöver du ingen extra ligghall.

Virkespriserna har gått upp rejält, du får jämföra.
 
Köpa tre boxar, använda två av dem som ligghall, och den tredje till skötsel.
Då behöver du ingen extra ligghall.

Virkespriserna har gått upp rejält,
Köpa tre boxar, använda två av dem som ligghall, och den tredje till skötsel.
Då behöver du ingen extra ligghall.

Virkespriserna har gått upp rejält, du får jämföra.
Okej! Tack så hemskt mycket för hjälpen!
 
sätt upp pappersannons på ridskolan och åk ut och prata med stallägaren direkt irl. 10 kg räcker väl till de flesta hästar, jag ger tio kg.

Varför är du inte överlycklig för att du slipper fri tillgång ?
10 kg till en storhäst räcker absolut inte till de flesta hästarna. Det beror helt och hållet på vilken ras/typ av häst man, gräshagar eller inte osv. Mina hästar har gräs i princip året om och på vinter äter mina avelston närmre 18-20 kg per häst! Att tex ge en häst som står i grushage endast 10 kg per dygn anser jag vara tok för lite.
 
Ja men kanske, det blir billigast att bygga själv eller? För blir ganska dyrt att bygga
Både lösdrift, arrendera mark och köpa uteboxar..🙈
Ja, det blir ganska dyrt. Och om du funderar i banorna att dra fram el och vatten till en lösdrift du bygger så kostar det också rätt så mycket pengar. (Tänk på att du måste få lösdriften förprövad av länsstyrelsen och anläggningen registrerad hos jordbruksverket.) Du skrev i originalinlägget att du flyttat runt en del. Fundera på vad det är som fått dig att flytta runt. Är det saker som skulle kunnat lösas? Det verkar som att problemet med nuvarande stall gäller mängden hö och inte så mycket resten av servicen. Om du har ett kontrakt att du ska ha fri tillgång så tycker jag att du ska börja där. Sedan innebär det kanske att din häst inte kan ha sällskap i hagen/lösdriften om ingen annan häst har samma behov.

Det kostar väldigt mycket jobb och pengar att sköta sitt eget, och det blir inte lättare om det egna är en bit arrenderad mark utan fast infrastruktur en bit från där du bor. Du fick ett bra tips av någon att börja med ett eget sommarbete och känna på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 906
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 169
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 717
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp