Hur hjälpa min rädda häst

Shaggy

Trådstartare
Min stackars Nova blir rädd för allting som inte ser ut som det brukar och när hon väl blivit rädd så stannar rädslan kvar även om vi kommer till ställen som ser helt normala ut.
För några dagar sedan så frös ett rör som går under vägen vid stallet igen. Detta gjorde att vattnet från en liten bäck rann över vägen istället för genom röret. Resultatet blev issörja på vägen. När jag skulle rida över detta ställe så blev hon givetvis rädd men vi tog oss över och eftersom hon inte blivit panikslagen så löste sig resten av turen ganska bra. Idag hade det varit folk där och grävt fram röret och tinat det. Detta gjorde att snövallarna inte såg ut som vanligt och vägen var ju inte heller som vanligt. Detta medförde total blockering hos Novan :(. Efter mycket övertalning så tog vi oss långsamt förbi detta ställe men sedan var hon rädd för ALLT. Jag fick vända ca 600 m från stallet och den sträckan hade det säkert tagit 30 minuter att ta sig :crazy:. Hemmåt gick det mycket fortare men hon var lika spänd och rädd ändå. När vi kom till det "översvämmade" stallet så gick jag lite fram och tillbaka över det och då var det ok men då stod jag på marken eftersom jag alltid skrittar av henne på slutet avsuttet.
Detta är inte enda gången. På sommaren så går det knappt att rida ut på henne för hon blir rädd för vad som finns i slyn utefter vägen. Om det har snöat under natten blir hon rädd för då ser inte gärdena likadan ut. Finns det vattenpölar så bli hon rädd för dom. Finns det spår från exempelvis en bil som åkt av vägen så blir hon panikslagen osv. Och nej hästen är inte löjlig hon är verkligen rädd.
Hästen är possitiv och framåt när vi rider på helt nya vägar och hon är inte rädd för speciellt mycket saker (utom traktorer och vägskrapor) men en nyhet i en miljö hon känner till klarar hon inte av. Står jag på marken så löser sig de flesta problemen ganska bra. Det kan krävas lite övertalning men vanligen följer hon efter och litar på mig. Skickar jag henne före så blir det besvärligare men det brukar räcka att jag går något framåt så att hon känner att jag är med men när det kommer till ridningen så går det inte.
Hur sjutton ska jag hjälpa henne. Det här är ju inte bara jobbigt för mig utan hon har ju jätteproblem med det. Om inte annat så mår hon inte bra av att sänka sin rygg på detta sätt och att göra de pallnitar hon gör för att hon blir rädd. Tyvärr märker jag att hon mår dåligt även psykiskt av detta. Matte ber henne gå framåt och hon är rädd vilket gör att hon inte vet hur hon ska lösa problemet. Jag försöker verkligen lugna ner henne men det går inte hon är för blockerad och tar inte in vare sig lugnande klappar eller beröm.
Min hovslagare har sagt om hästen att hon har extremt mycket flyktinstinkt och det stämmer nog. Som tur är så flyr hon vanligen inte utan låser sig fullständigt istället.
 
Sv: Hur hjälpa min rädda häst

Öva på "läskiga saker". :idea: Jag NH tränar mina hästar för att de ska upptäcka att det finns något possitivt med det "läskiga". Öva med broar, grindar, presenningar (gå på/under), plastpåsar, jackor o.s.v. Och beröm mycket! Om man ska gå förbi en traktor så kan man lägga en morotsbit på ett däck, då lär sig hästen att finna fördelarna med att gå fram till den istället för att gå ifrån. Det här har i alla fall hjälpt mina hästar. Min andalusier (tidigare misshandlad och extremt rädd och osäker) älskar "läskiga saker" idag! Han går fram till allt, lastbilar, grävmaskiner, in i busskurer, på plastpåsar, upp i trappor och har till och med försökt att gå in på Statoil macken hemma...:D Glöm framförallt inte att du måste tro på det själv. Tänk att det ska gå och tyck att det ska bli roligt, se det inte som ett problem utan en uppgift som ni ska lösa. Din egen inställning påverkar mycket. Hoppas det går bra! :)
 
Sv: Hur hjälpa min rädda häst

Tack för ditt tips men tyvärr jobbar jag redan så. Hästen klarar utan problem av att bli inslagen i en pressening, okej när synfältet minskar under ca 120 grader så går hon sin väg. Jag har viftat med filtar runt henne, paraplyer, prasselpåsar osv. Jag "tvingar" henne att hälsa på läskiga saker. Allt går hur bra som helst ända tills det händer något i en invand miljö (om det inte är jag som kommer med det äckliga). Hästen blir alltså livrädd om vi möter en människa på en ridtur, inte bara i överraskningsögonblicket utan ända tills långt efter vi har gått förbi. Jag kan garantera att hon inte är det minsta rädd för människor i vanliga fall.
Jag vet helt enkelt inte hur jag ska lösa detta. Jag trodde att med mycket träning och tålamod så skulle det försvinna till stor del bara hon fick tid och blev äldre. Nu är hon 9 år och jag har haft henne i fyra av dessa och visst har hon blivit lite bättre men det är tyvärr en betoning på lite.
För att tillägga på slutet hästen har mig veterligen aldrig varit misshandlad, möjligen missförstådd av vissa men inte misshandlad.
 
Sv: Hur hjälpa min rädda häst

Aha, då är det ju lite värre :( Reagerar hon så om den är tillsammans med andra hästar också, eller är hon lugnare då? Låter knepigt det där...
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 441
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 899
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 748
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp