Hur hög omsättning av inackorderade i stall?

literealistisk

Trådstartare
Hej! Som rubriken lyder - hur hög omsättning av människor brukar det vara där ni varit uppstallade? Har hittat en lösdrift som verkar toppen men de har i dagsläget bara plats för min ena häst (har två) så funderar på hur snart man kan tänka sig att en till plats blir ledig….
 
Det är jätteolika från stall till stall. I mitt stall var jag den senaste nya inackorderingen, flyttade dit för kanske 4 år sedan? Eller nä, från att jag flyttade dit sommaren 2018 har det bara kommit till en ny häst, fram tills efter årsskiftet här nu när vi fick in två nya. Vi har det rätt stabilt hos oss. Andra stall jag stått i får lediga platser löpande flera gånger om året.
 
Jätte olika, vet vissa stall i kommunen som haft samma hyresgäster i flera år och någon annan som har nya inackoderade hela tiden( aldrig från kommunen utan från andra som inte hört ryktet ännu, men de flyttar rätt snart igen)

Vad säger hyresvärden ang flyttar?:)
 
Klassisk "hur långt är ett snöre?"

Det beror på så många olika saker. Hur stort stallet är, sammansättningen av människor, om någon har flera hästar osv. I ett stall jag stod hade stallägaren alltid en plats ledig om någon befintlig hyresgäst köpte en häst till. Om så skedde fylldes inte platsen upp när någon flyttade ut utan stallägaren inväntade att nr 2 flyttade ut/någon sålde en häst. För den som stod som nr 1 i kön blev då väntan ännu längre än vad den skulle blivit annars. Om någon med två hästar flyttade blev det å andra sidan två lediga platser samtidigt.

Andra stall har ständigt haft lediga platser så det bara varit att flytta in.

Kolla med stallägaren!
 
Det är helt omöjligt att säga, du får nog prata med stallägaren och höra om h*n vet ifall det är någon som är på gång att lämna. Vissa stall har jättehög omsättning och andra stall har samma inhysingar i flera år. Men ju större stallet är desto större är chanserna i allmänhet att det blir en ledig plats snabbare.
 
Hej! Som rubriken lyder - hur hög omsättning av människor brukar det vara där ni varit uppstallade? Har hittat en lösdrift som verkar toppen men de har i dagsläget bara plats för min ena häst (har två) så funderar på hur snart man kan tänka sig att en till plats blir ledig….
Det beror helt på hur folk trivs och vad som händer i stallet skulle jag säga.

Mitt förra stall stog samma gäng i i flera år, om nån flyttade kom en ny som stannade flera år in. Nu verkar de ha större omsättning.

Jag vill helst stå i stall där folk inte flyttar runt hästar en massa. Båda våra stora tycker det är jobbigt med nya hästar och ändringar så kan vi hitta stabil flock och stall stannar vi helst kvar.
 
Står på ridskola och omsättningen är låg. 8 platser. Flera har haft häst där i 10 år+. Alla andra minst 2 år. Men då för två år sen dog nån häst, en flyttade och en såldes så då kom tre nya på kort tid. Men stallet ligger 5 minuters promenad från centrum med bra pris och ok villkor samt det är i första hand medlemmar som får platserna.
De kollektivstall jag stått i har däremot haft lite högre omsättning på hästar.

Du lär nog prata med de som är inhyrda. På välfungerande ställen tenderar folk att bli kvar 😆
 
Det är extremt olika. I ett bra stall tenderar färre att flytta, eftersom de trivs 😊. I stallet där jag står är det typ två år sedan någon flyttade senast. Vi är flera som stått 8+ år, och det är inte så många platser.

Hör med stallet. Kanske vet hon om det kan bli någon plats inom närtid (ex pga studier/skadad eller gammal häst osv). Jag hade nog inte vågat flytta bara ena hästen om jag inte visste att det var för en begränsad tid jag fick åka till två stall 👍
 
24 platser, 1-2 lediga platser per år senaste åren. Vi rekryterar medvetet hyresgäster med långsiktiga planer, dels för att vi gillar stabilitet och dels för att vi vill ha rekryteringsbas för styrelsen så att vi har hyfsad cirkulation på den.
 
Som det redan sagts så är det stor skillnad mellan olika stall. I mitt förra stall påstod stallägaren när jag var där och tittade att det inte var så hög omsättning men när jag väl flyttat in kunde jag snabbt konstatera att vi inte hade samma syn på det. Eller så ljög hen, men från vad jag vet av ägaren i helhet så var det nog inte lögn så mycket som att hen trodde på det själv även om det kom nya hästar med 1-2 månaders mellanrum nästan hela tiden.
 
Vissa stall har hög omsättning av en anledning :) Har stått i ett super fint stall som hade alla faciliteter, men folk flyttade hela tiden pga massor med konstiga saker, därav jag med.

I mindre stall vart folk trivs bra, då är det oftast väldigt lite omsättning.
 
Som det redan sagts så är det stor skillnad mellan olika stall. I mitt förra stall påstod stallägaren när jag var där och tittade att det inte var så hög omsättning men när jag väl flyttat in kunde jag snabbt konstatera att vi inte hade samma syn på det. Eller så ljög hen, men från vad jag vet av ägaren i helhet så var det nog inte lögn så mycket som att hen trodde på det själv även om det kom nya hästar med 1-2 månaders mellanrum nästan hela tiden.
Kanske inte hade haft så hög omsättning innan? Saker kan ju förändras :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 271
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp