Hur hög permanentbädd?

Våra fölbäddar är 10 cm torv, sedan ca 30 cm kompakt halm, sen 20 cm till på det. När vi inte har fölning har vi bäddar av torv i botten och spånpellets på toppen. Jag tycker de funkar bra när de är ca 15 cm, till vissa hästar behöver de upp lite till, men aldrig 20. Vi låter dem ligga flera år, gräver ibland ur kanterna när vi högtryckstvättar bara.
Har ni alltså 10 cm torv och sen toppar med spånpellets när det inte är fölning?
Låter ju bra!
 
Hur mycket torv resp halmpellets går det åt för att få sådär 10 cm botten? Jag förstår ju att det beror på boxens storlek så nämn gärna det också!
 
Hur mycket torv resp halmpellets går det åt för att få sådär 10 cm botten? Jag förstår ju att det beror på boxens storlek så nämn gärna det också!
Jag har stora fölboxar och av den halmpelletsen jag använde senast, krossad och förpackad pappersförpackning. Gick det 12 förpackningar för att strö upp och kanske en eller två för att fylla på innan det satt sig.
Tror att det varit ungefär samma med vanlig pellets, har ju många boxar och brukar köpa hem två eller tre pallar pellets.
 
Den allra bästa botten jag haft som höll i flera år var faktiskt när jag fick en pall med fuktskadade eldningsbricketter från en lokal handlare. Dom ser ju ut som tegelstenar och jag la ut ett lager över hela boxgolvet. Vattnade lite försiktigt på det och lät det stå någon vecka innan hästen fick flytta in.
I början hade jag bara dom men vi har kall stall så när kylan kom la jag halm ovan på.
När det var dags att tömma boxen på våren räckte det att ta bort halmen. Spånbotten var fortfarande fin och fick ligga kvar en vinter till.
Nu är ju bricketter dyra och det gick nästan en hel pall till en box. Jag fick ta bort dom mest skadade så jag är inte säker på hur många.
 
Detta har jag funderat på då jag står i kallstall och är lite nyfiken på en permanentbädd.

Torv vill jag helst undvika då det är så mörkt och tråkigt, har dessutom en vit häst, jag kör nu en blandning mellan pellets och lanbruksströ, skulle man lyckas få till en permanentbädd av det?

Är som sagt kallstall, och betonggolv.

Anledningen till att jag funderar på permanentbädd är att det ska bli lite värme i bädden åt han på vintern, men också för spånåtgången ska minska. Han är relativt renlig av sig, men det är en halv kärra som jag slänger varje dag med kiss...

Kruxet som kan ställa till det är att han oftast kissar på samma ställe... I början kanske jag får sprida ut det så det kommer kiss i hela botten, men sen då? Om han kissar på hög så lär den ju läcka igenom så småningom endå?
Vi har spånbädd till vår ponny. Den har funkat kanonbra; lättmockad, mjuk, varm och fräsch. Brukar fylla på med en spånbal ungefär en gång i veckan. Gissar att bädden är ca 3-4 dm och det är betonggolv under.
 
Vi har spånbädd till vår ponny. Den har funkat kanonbra; lättmockad, mjuk, varm och fräsch. Brukar fylla på med en spånbal ungefär en gång i veckan. Gissar att bädden är ca 3-4 dm och det är betonggolv under.

Går det så mycket som en spånbal i veckan trots bädd alltså? Hinner det ”brinna undan” så mycket verkligen?
 
Går det så mycket som en spånbal i veckan trots bädd alltså? Hinner det ”brinna undan” så mycket verkligen?

Man klarar sig säkert med mindre spånpåfyllning, men jag tycker det blir fräschare och fluffigare när jag fyller på med den intervallen. Men den boxen är stor och jag är petig, det räcker säkert med varannan vecka också. :)
 
Går det så mycket som en spånbal i veckan trots bädd alltså? Hinner det ”brinna undan” så mycket verkligen?
Man behöver nog snarare fylla på om bädden inte ”brinner” ordentligt. Då blir det blött och man behöver fylla på för att hålla det torra lagret tillräckligt tjockt. Det ska ju aldrig bli kissigt på ytan i en bädd, då har man för lite strö eller att hästen gräver för mkt i bädden.
 
Har torvbädd och min favorit är Söftesmålas torv så där köper vi 4 pallar med flera års mellanrum. Har två mindre hästar på lösdrift och ligghallen (inne i en del av stallet med två öppningar) är 4*6 m.

Min häst gräver och rullar sig en del så fort det regnar så hörnet de inte kissar i (där han rullar sig) blir aldrig helt packat men det är absolut inte så att han är nere på golvet ens de värsta rulldagarna. Vid ena öppningen kissar den andra hästen oftast precis innanför och om det blåser in regn är det där det blir lite blött. Där får jag ta ut någon grep lite då och då men vi har också inte jättemycket strö där pga att de drar lätt ut det då.

Vi mockar 2 gånger dagligen (pga 2 ägare som är där förmiddag eller eftermiddag helt enkelt) men det handlar om att ta upp bajset, ta precis nytt blött kiss uppepå och jämna till.

I övrigt så behöver jag mest ta av toppen lite i mitten då min häst mest kissar där och de inte trampar upp mitten utan går mest mellan de två öppningarna i långsidan och utmed väggarna. Det gör jag kanske var 1-1.5 månad beroende på väder eller så och lägger oftast in 2 balar torv till då. Inga mängder utan en halv kärra max, jämnar till hela bädden då om det är någon annan blötare fläck man kommer ner till. Sommartid torkar bädden typ av sig själv och det är många månader vår/sommar vi inte lägger in mer torv alls innan vi tar ut den helt.

Vi håller bädden på ca 10 cm hög med lite fluffigt ovanpå. Den är alltid helt torr under när vi tar ut den och är aldrig blöt igenom förutom den där fläcken stor som en grep vid öppningen där stoet kissar. Den luktar verkligen ingenting utom när den blöta fläcken blir för blöt.

De gånger vi testat att lägga in spån eller dyl tycker vi direkt den blivit mycket sämre och börjat lukta. Det har vi gjort för att undvika att den fryser. Nu gör vi istället så att vi ser till att jämna till och fylla på innan det riskerar att frysa (förvarar torven utomhus så den fryser ju direkt i balen) och det är sällan över 1 månad fruset i Skåne där vi bor så hittills har vi inte behövt lösa det.
 
Har haft välfungerande permanentbäddar med enbart torv. Skulle säga att 2 - 3 dm räcker. Brinner ihop i botten relativt snabbt. Hemligheten är att i princip inte mocka alls första veckorna utan bara sprida ut (stampa till) och lägga på nytt (ibland får man även flytta ”det blöta”). Tar väl gissningsvis någon månad att få en fast, permanent botten som brinner.

Får man en blöt fläck (gegga) så packar man ner gödsel och lägger torrt ovanpå. För att det ska brinna ihop krävs både urin och gödsel, så mockar man för noga fungerar det inte. När bädden satt sig är den mycket lättskött, bara att ta ”högarna”.

Torvbädden tål att ”skalas av” om den blir för hög. Bädden skivar sig och det är inga problem att med järngrep (många taggar) lyfta bort flera cm och få en plan yta.

Nackdelarna är väl att det är mörkt och väldigt tungt att sedan tömma helt. Men det är det strö jag tycker är absolut mest lättskött. Sen är väl miljöaspekten att beakta - det är trots allt en produkt som skapar stora sår i marken där det bryts och tusentals år att återskapa ...

Jag har alltid en idé om att lägga in lite torv och just röra runt kiss och bajs och fylla på och packa efterhand. I verkligheten blir det varje gång en massa fluffig torv som vi vattnar flera dagar på raken och mockar ut typ varenda bajsplutt som vanligt. Och sedan lägger vi in några balar till under en längre tid medan den stabiliserar sig. Jag vet inte ens om våra bäddar brukat brinna? De är ju inte varma men alltid torra underst och blir stabila o luktar inget. Så vi är nöjda som så.

Hur mycket torv resp halmpellets går det åt för att få sådär 10 cm botten? Jag förstår ju att det beror på boxens storlek så nämn gärna det också!

Till våra 6*4 m brukar vi lägga in 8-10 balar direkt. Vattna och trampa till så gott det går och lägga in kanske max 4 balar till för en stabil bädd under flera veckors tid tillsammans med en del vattnande. Brukar anlägga den på sensommar/höst och har varit hyfsat torrt då hittills.

Då har vi ca 10 cm som växer upp till ca 15 i värsta fall. 10-15 brukar vara lagom för våra hästar. Jag mäter med en skruvmejsel för att hålla mitten nere, är den som vill växa iväg.
 
Man behöver nog snarare fylla på om bädden inte ”brinner” ordentligt. Då blir det blött och man behöver fylla på för att hålla det torra lagret tillräckligt tjockt. Det ska ju aldrig bli kissigt på ytan i en bädd, då har man för lite strö eller att hästen gräver för mkt i bädden.

Min gräver inte alls iallafall, så det är ju en tröst! :p

Däremot så kissar han längst med ena sidan bara som sagt,och det är väll det jag är rädd för ska ställa till det... Det är ganska packat i halva hans box nu då han legat ner den och jag är aldrig och petar på ena sidan, och han bajsar bara längst bak.

Tar mig bara några minuter att mocka så det är inte tidsåtgången jag vill dra ner på, utan först och främst är det lite extra värme åt honom, sen vore det ju praktiskt om det slapp gå så mycket spån när allt kiss ska ut varenda dag.

Jag har ju blandat pellets och lantbruksströ så den är ju väldigt still och ”tung” iom pelletsen.
 
Min gräver inte alls iallafall, så det är ju en tröst! :p

Däremot så kissar han längst med ena sidan bara som sagt,och det är väll det jag är rädd för ska ställa till det... Det är ganska packat i halva hans box nu då han legat ner den och jag är aldrig och petar på ena sidan, och han bajsar bara längst bak.

Tar mig bara några minuter att mocka så det är inte tidsåtgången jag vill dra ner på, utan först och främst är det lite extra värme åt honom, sen vore det ju praktiskt om det slapp gå så mycket spån när allt kiss ska ut varenda dag.

Jag har ju blandat pellets och lantbruksströ så den är ju väldigt still och ”tung” iom pelletsen.
Iallafall i halmbädd så sprider sig kisset ganska bra i botten, men halm suger ju upp sämre så det kanske är därför det hinner rinna iväg och inte blir som en kulle..

Det går nog åt mindre strö i en bra bädd när den väl satt sig, men i början får man inte snåla för då blir det dåligt..
 
Jag har alltid en idé om att lägga in lite torv och just röra runt kiss och bajs och fylla på och packa efterhand. I verkligheten blir det varje gång en massa fluffig torv som vi vattnar flera dagar på raken och mockar ut typ varenda bajsplutt som vanligt. Och sedan lägger vi in några balar till under en längre tid medan den stabiliserar sig. Jag vet inte ens om våra bäddar brukat brinna? De är ju inte varma men alltid torra underst och blir stabila o luktar inget. Så vi är nöjda som så.



Till våra 6*4 m brukar vi lägga in 8-10 balar direkt. Vattna och trampa till så gott det går och lägga in kanske max 4 balar till för en stabil bädd under flera veckors tid tillsammans med en del vattnande. Brukar anlägga den på sensommar/höst och har varit hyfsat torrt då hittills.

Då har vi ca 10 cm som växer upp till ca 15 i värsta fall. 10-15 brukar vara lagom för våra hästar. Jag mäter med en skruvmejsel för att hålla mitten nere, är den som vill växa iväg.
Hur stora balar är det då?
Jag tittade på granngården och då står det antal liter per bal..

Det låter jättebra med torv eller någon pellets men jag vet inte om jag vill lägga de pengarna. Som jag sett så kostar en bal typ 90 kr? Blir saftigt när halm annars ingår fritt i stallhyran 😆
 
Iallafall i halmbädd så sprider sig kisset ganska bra i botten, men halm suger ju upp sämre så det kanske är därför det hinner rinna iväg och inte blir som en kulle..

Det går nog åt mindre strö i en bra bädd när den väl satt sig, men i början får man inte snåla för då blir det dåligt..

Ja så är det säkert! Torven märker man ju blir en "kaka" om hästen kissar i fluffigt torv. Som kattsand typ. Smidigt när de precis kissat, jättelätt att lyfta ut den haha
 
Hur stora balar är det då?
Jag tittade på granngården och då står det antal liter per bal..

Det låter jättebra med torv eller någon pellets men jag vet inte om jag vill lägga de pengarna. Som jag sett så kostar en bal typ 90 kr? Blir saftigt när halm annars ingår fritt i stallhyran 😆

Eh, det är en vanligt torvbalsstorlek? 😅 Minns inte ens hur många balar per pall det är. Men det är 3 i varje lager och vanlig EU pall iaf. Man måste beställa minst 4 pallar också om man köper direkt från dem, är de med blå balar.

Förstår absolut om du vill köra på med halm! Min häst tål varken halm eller torrhö och vi kan inte heller förvara det här i Skåne i vårt stall så för oss var det liksom inga val kvar för hans luftvägar :)
 
Finns det risk att torven fryser innan bädden satt sig? Tänker om det är klokare att i sånt fall avvakta tills efter grönbetet och börja sätta en bädd då... Men låter du dom stå på enbart torven ett tag så den sätter sig, eller blandar du torv och spån direkt?
Jag låter dem stå på enbart torv tills det satt sig. Där jag bor är frysrisken inte så stor, särskilt inte i bäddarna. Däremot kan ju torvbalarna frysa och bli jobbiga att hantera - av det skälet kan det vara bra att avvakta. Det går säkert att använda torvmix också, men det har inte jag testat.
 
Hur mycket torv resp halmpellets går det åt för att få sådär 10 cm botten? Jag förstår ju att det beror på boxens storlek så nämn gärna det också!
Jag börjar med 1 bal per ca tre kvm (har boxar mellan 12 och 20 kvm), sen fyller jag på ungefär lika mycket till under sättningsperioden.
 
Haft både halmbädd och spånbädd till min gammelman
Spån - la in 2-3 balar torv i botten. 2-3 balar spån. Gick åt en spånbal i veckan där, mest pga pålle var en skitgris på spån...
Halm - la en ½ spånbal på hans piss-ställen (när jag hade tillgång till spån, annars utan). Strödde kalk ovanpå golvet. Sedan på med halm
Bädden blev runt 3-4 dm hög, fick "skala" av den ibland när den blev för hög. Tog bara ut högarna, och försökte inte röra så mkt i bädden. La in ca 10-20 kg i veckan, ibland mkt mindre
På halm var min pålle jätte renlig, även utan bädd
 
Jag låter dem stå på enbart torv tills det satt sig. Där jag bor är frysrisken inte så stor, särskilt inte i bäddarna. Däremot kan ju torvbalarna frysa och bli jobbiga att hantera - av det skälet kan det vara bra att avvakta. Det går säkert att använda torvmix också, men det har inte jag testat.

Så gör jag också . Och torvmix funkar också utmärkt som botten för permanentbädd som man sen som @MiniLi vill ha halm som topp. Blir jättetorrt, fräscht och bädden växer inte då halmen håller sig torr och man därför typ bara behöver lyfta ut bajshögarna.

Jag har även haft vanligt spån som ”brinnbädd” i botten och det har funkat lika bra, men krävs mer från början att få den att sätta sig innan halmen läggs på, samt funkar mindre bra om hästen får för sig att gräva om än den inte vanligen gör det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·
Anläggning Vilket av i rubriken nämnnda stallmiljöförbättringsprodukter rekommenderar ni? Varför? Vad har ni testat, för och nackdelar? Har en...
Svar
9
· Visningar
8 404
Senast: trofé
·
Hästvård Det har varit livliga diskussioner för ett tag sen om att anlägga permanentbäddar på olika sätt. Vissa hävdar att det är bra med spån i...
2
Svar
37
· Visningar
3 270
Senast: bigganl
·
L
Hästvård Jag fattar inte detta:angel:. Jag har alltid trott att permanentbädd består av halm med spån eller så underst och att man låter det våta...
2
Svar
29
· Visningar
2 983
Senast: Joy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp