Hur höga är era hopphästar?

Zanna01

Trådstartare
Hur höga är era hopphästar som går 120 eller högre? Vad tycker ni är den optimala höjden på en hopphäst? Själv tycker jag det verkar som att hästarna generellt blivit högre de sista åren men är lite kluven till om jag tycker det är bra el dåligt med en högre häst 🤔
 
Min är 164-165 någonstans, upplever henne som liten när jag är på framridningar. Men så upplevs hon rätt liten i övrigt också, ponnylook och rätt kort i kroppen. Räcker till gör hon dock gott och väl! Stor (men väldigt reglerbar) galopp och spänstig som tusan.

för mig är hon optimal i storleken. Men sen hänger jag inte upp mig på mankhöjd så mycket heller. De måste passa min ridning, kvicka och vändbara måste de vara, sen om de är 160 eller 170 spelar inte mig någon roll.
 
Jo jag gillar också kvicka hästar och har tittat på någrastycken som är runt 165. Men nu börjar jag fundera på om det kke ör litet 😂😂 Men samtidigt tänker jag att en större häst är behöver mer ridning 🤔 Svårt 😂😂
 
Storleken har väldigt liten betydelse. I stallet där jag är inackorderad har vi bara små halvblod. Min är störst och hon är 162. Hon tävlar dock inte längre men hoppade lätt 135 i yngre dagar. Den hästen som i nuläget tävlar högst klasser är ca 160-161 och den går upp till 140 i nuläget men det finns kapacitet för mer.
 
Min förra som tävlades tom 130 cm var 161 cm, äldre modellen av halvblod och kunde vända på en femöring.
Stallägarens är 162 cm, ponnymodell och hoppar som ett katt, otaliga vinster och placeringar i 130 cm.
 
Min som gick 1,50 var 165 cm.

Den på 1,80+ hade jättejobbigt att få plats under början av sin karriär. Ett STORT problem för en häst som är för försiktig för sitt eget bästa..

Jättehästen i 1,15 :crazy:

1710846D-2814-4196-A6F7-BD2A32E8B42A.jpeg
 
Ja men det är så jag har tänkt. Har man en större häst med bra galopp kan den få problem på linjer, kombinationer etc innan den fått styrka och rutin att samla sig, medan en mindre jäst med stor galopp har det lättare i början. Men på sikt kke den större hästen är en ”vinnare” pga storleken i höjdklasser medan den mindre vinner speed 😊
 
Känns som att den vanligaste mankhöjden ligger mallen 165-170 cm dock utan att ha gjort större efterforskningar på det.

Den här hästen La Luna är ju givetvis ett undantag men tycker det är coolt att se hur högt den hoppar trots att den bara är 148 cm i mankhöjd. När de köpte hästen fick de veta att den var 1.55 men visade sig vid en kontrollmätning vara 1.48. Här på en 1.50-hoppning:

 
Ja men det är så jag har tänkt. Har man en större häst med bra galopp kan den få problem på linjer, kombinationer etc innan den fått styrka och rutin att samla sig, medan en mindre jäst med stor galopp har det lättare i början. Men på sikt kke den större hästen är en ”vinnare” pga storleken i höjdklasser medan den mindre vinner speed 😊
Njä, kapacitet har inte så mycket med hästens mankhöjd att göra. Det är så mycket annat som ska till för att göra en häst bra.
 
Känns som att den vanligaste mankhöjden ligger mallen 165-170 cm dock utan att ha gjort större efterforskningar på det.

Den här hästen La Luna är ju givetvis ett undantag men tycker det är coolt att se hur högt den hoppar trots att den bara är 148 cm i mankhöjd. När de köpte hästen fick de veta att den var 1.55 men visade sig vid en kontrollmätning vara 1.48. Här på en 1.50-hoppning:



Ser plättlätt ut 😁
 
Hur höga är era hopphästar som går 120 eller högre? Vad tycker ni är den optimala höjden på en hopphäst? Själv tycker jag det verkar som att hästarna generellt blivit högre de sista åren men är lite kluven till om jag tycker det är bra el dåligt med en högre häst 🤔
Äger ett par olika som tävlar med andra. Dom är 165, 168, 170, 172 och 176. Det är tur den på 176 är modern i typen med mkt ben och kort rygg. Tycker inte över 172 är önskvärt faktiskt.

Edit, hade visst redan skrivit i tråden haha.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 294
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: Fiorano
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp