Hur högt är ett höghus? Hur hög är en skyskrapa?

Hur högt är ett höghus?

  • 5 vån

    Röster: 23 67,6%
  • 6 vån

    Röster: 2 5,9%
  • 7 vån

    Röster: 2 5,9%
  • 8 vån

    Röster: 0 0,0%
  • 9 vån

    Röster: 1 2,9%
  • 10 vån eller mer

    Röster: 6 17,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    34
Min tanke där, var att även höghus är ju flervåningshus
Jo, en sorts flervåningshus för att definiera att de är extra höga. Flervåningshus som inte är höghus är inte lika höga ;-) men för höga för att man ska ha koll på exakt hur många våningar, typ 3/4 - ortens definition på höghus. low - high rise är ju också en flytande (relativ) skala.
 
Jag tycker det stämmer lika bra på en 2-plansvilla då. Flerfamiljshus används och där blir det tydligt att det är flera våningar med flera bostäder.
Sedan finns det även (flervånings)hus som inte innehåller några bostäder alls. Och då kan man inte relatera till antal familjer eller lägenheter.
 
Googlade och hittade det här:

Ett höghus är en byggnad med vanligtvis fem eller fler våningar. Utanför Sverige kan andra benämningar och definitioner förekomma. Det rimliga vore dock att säga att ett höghus ska vara i alla fall sju våningar.

En skyskrapa är ett kontinuerligt beboeligt fristående höghus som är betydligt högre än omgivande byggnader. Ordet syftar på att byggnaden tycks så hög att den "skrapar vid skyn".
 
Googlade och hittade det här:

Ett höghus är en byggnad med vanligtvis fem eller fler våningar. Utanför Sverige kan andra benämningar och definitioner förekomma. Det rimliga vore dock att säga att ett höghus ska vara i alla fall sju våningar.

En skyskrapa är ett kontinuerligt beboeligt fristående höghus som är betydligt högre än omgivande byggnader. Ordet syftar på att byggnaden tycks så hög att den "skrapar vid skyn".
:eek: Då bor jag i ett höghus ju.
 
Minst 5 våningar. Om det är ett/några punkthus i en omgivning med lägre hus kan det då kallas höghus. Om det är en halv stadsdel med likhöga hus inte. Avlånga hus kan kallas höghus från typ 8-10 våningar under samma omständigheter. Lite beroende på proportioner mellan bredd, höjd och omgivning. Mer utdragna längor tror jag inte kan bli höghus.

Skyskrapor finns bara i utrikiska storstäder. Står husen i Sverige kan de inte bli något annat än höghus, hur höga, smala och solitära de än är. Precis som det bara kan finnas älvar, men inte floder här.
 
Minst 5 våningar. Om det är ett/några punkthus i en omgivning med lägre hus kan det då kallas höghus. Om det är en halv stadsdel med likhöga hus inte. Avlånga hus kan kallas höghus från typ 8-10 våningar under samma omständigheter. Lite beroende på proportioner mellan bredd, höjd och omgivning. Mer utdragna längor tror jag inte kan bli höghus.

Skyskrapor finns bara i utrikiska storstäder. Står husen i Sverige kan de inte bli något annat än höghus, hur höga, smala och solitära de än är. Precis som det bara kan finnas älvar, men inte floder här.
Turning Torso har ändå alla attribut för att vara skyskrapa. Sticker upp rejält ur skylinen, syns på långt håll, är 190 meter högt och bostäder på alla våningar.
 
I samhället där jag hade min första lägenhet fanns ett höghus i centrum, tror det var 13 våningar. En bit bort fanns tre 7-våningshus (eller om de var 9 våningar, minns inte riktigt) som kallades ”punkthus”, antagligen för att det var låg bebyggelse runt omkring och de tre husen var som ”punkter”.
Punkthus trodde jag var hus med trappan "som mittpunkt" och lägenheter runt om trapphuset? Jag har bott i ett punkthus som inte alls var särskilt högt (tre våningar).
Dvs att punkthus även kan vara höghus beroende på hur högt det är och att det bara är ett namn som beskriver hur det är byggt.
 
Punkthus trodde jag var hus med trappan "som mittpunkt" och lägenheter runt om trapphuset? Jag har bott i ett punkthus som inte alls var särskilt högt (tre våningar).
Dvs att punkthus även kan vara höghus beroende på hur högt det är och att det bara är ett namn som beskriver hur det är byggt.
Okej 🤔 Det har jag aldrig hört om. Har bott i ett sånt hus, med trappa och hiss i mitten och fyra lägenheter runt om, det var 4 våningar. Minns inte att någon kallade de husen (fanns flera) för punkthus. Intressant. Måste googla.:)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 419
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp