Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Menar du att skygghet dvs. mentala egenskaper inte är genetiska?

Precis som @Sel skriver så ifrågasätter jag verkligen inte att mentala egenskaper är genetiska! Jag ifrågasätter däremot påståendet att inavel i sig skulle ge skygga individer, alltså utöver den normala nedärvningen.
 
Var fick du det ifrån? Att någonting är genetiskt behöver inte innebära att det är ett resultat av inavel - i så fall skulle vi ha otroligt många raser med samma problem med rädslor som collien. Det har att göra med dålig selektiv avel, inte nödvändigtvis inavel.
Om en population har hög inavel, hur kan man då utesluta att t.ex. mentala problem inte är kopplat till hög inavel? Speciellt om många individer i en och samma population dras med samma problem.

En snabb googling (på engelska) gav mig rubriker om korrelation av inavel och t.ex. aggression, rädsla, ångest och depression. Hundar som möss.

Collie är drabbad av rädslor, en annan ras är drabbad av cancer. Det intressanta är väl hur det har fått så stor spridning inom en ras. Jag gissar på inavel men ni menar alltså att det först och främst är ett resultat av dålig selektion? Det beror inte på inavel som dubblerar gener, skadar gener och minskar antalet olika gener.
 
Jo, men det upplever jag verkligen av flera av er. Inte bara du utan många av er.
Att man letar fel, svär som bara den, försöker dupera.
Flera gånger kommer det att jag luras, att jag på olika sätt säjer att mina hundar är "perfekta", att just det sättet jag utvärderar hundar på är mitt påhitt, plötsligt gäller det inte det som har gällt i alla tider, dvs att man avlat på hundar som passar ens önskemål och att man då får en viss typ av hundar.

Jag försöker verkligen läsa så ska du veta, men det är tydligt att man mest blir provocerad av det.
För allt jag skriver hittar någon fel på och så fort argumenten tryter så kommer det att jag luras osv, vilket är väldigt långt ifrån verkligheten. Jag knappt äger förmågan att luras faktiskt. När jag döljer saker så säjer jag att jag döljer saker.

Det är tydligt att det provocerar att någon tar saker i egna händer.,
Men jag vill faktiskt säja åt andra (det är fler som läser dessa trådar än skriver i dem ) att göra samma sak om man inte får stöd och hjälp av specialklubbarna att börja korsa in i den omfattningen som krävs. Att inte vänta så länge att det knappt går att bevara dem.
Mitt sätt var att börja om från början, det sättet är väldigt främmande förstår jag.,
Men det finns andra sätt som kanske känns mer nära. Bara man gör något man behöver också hinna skaffa sig den erfarenheten som krävs vad gäller att hantera stor diversitet. Den erfarenheten blir ju mindre och mindre inom SKK iom att hundarna man kombinerar blir mer och mer lika varandra.
1. Klumpa inte ihop mig med andra.
2. Håll dig till saken.
3. Läs det jag skriver!
4. Svara inte på mina inlägg med ett fullständigt ovidkommande brandtal, tack.
 
Om en population har hög inavel, hur kan man då utesluta att t.ex. mentala problem inte är kopplat till hög inavel? Speciellt om många individer i en och samma population dras med samma problem.

En snabb googling (på engelska) gav mig rubriker om korrelation av inavel och t.ex. aggression, rädsla, ångest och depression. Hundar som möss.

Collie är drabbad av rädslor, en annan ras är drabbad av cancer. Det intressanta är väl hur det har fått så stor spridning inom en ras. Jag gissar på inavel men ni menar alltså att det först och främst är ett resultat av dålig selektion? Det beror inte på inavel som dubblerar gener, skadar gener, minskar antalet olika gener osv.
Själva rädslan är inte nödvädnigtvis ett resultat av inavel. Om inaveln vore den enda aspekten, varför bär då inte samtliga raser med samma inavelsindex på samma rädsla?

Jag är övertygad om att jag på relativt kort tid och med flera raser inblandade skulle kunna skapa en familjegrupp med svåra rädslor bara genom att välja rätt (fel) avelsdjur. Det är ju därför mentaltester är lika viktiga i aveln som andra hälsotester - något man skippade när colliehypen drabbade världen.

Jag skulle kunna para en sund tik med sund son utan att avkomman för den skull föddes med rädsla bara på grund av inavelsgrad.
 
Jag tror det som provocerar mest är när någon klappar sig på bröstet och anser sig sitta på mest kunskap och när andra inte håller med så är det för dem då inte förstår.

Jag gillar diskussioner på buke för de håller i regel hög klass och har stöd av källor.
Av de som verkligen har något att tillföra i diskussionen så har bara en angett källor, och det är inte du...

Om du vill skapa dig en egen typ av hund så för all del go for it, man kan vara en ansvarsfull uppfödare på många sätt.

Men att påpeka gång på gång att andra är oseriösa som håller sig till RAS dokument och liknande, drar ner diskussionen rejält. Det innebär INTE att den inte får ifrågasättas eller behöver förbättras.
Nej, jag säjer inte att jag har mest kunskaper men ni VET att jag har mycket erfarenhet av att avla över rasgränser på ett riktat sätt.
Vi har alla mer erfarenheter än andra vad gäller vissa saker. Sen om man inte vill ta emot den erfarenheten, det är ju helt fritt.
Jag är inte i närheten av att säja att jag har mer eller mindre kunskaper än de flesta här, jag tänker inte så, fungerar inte så för huvud taget. Det är andra som kommer dit att de läser in det samt att jag här, i någon annan tråd eller på helt annan plattform sagt att mina hundar är fantastiska. De är skapade för att passa mig och vissa andra. Andra hundar passar andra människor...så enkelt är det.
Jag har inte klappat mig på bröstet av det, min intention är att säja att det inte finns så mycket att vara rädd för som man kan tro. Att det finns metoder och att berätta att jag har bra erfarenhet av dem.

Sen hittas det på av flera personer att jag säjer att det är bättre än annat., Men jag har på flera sätt och vid upprepade gånger berättat att det handlar om att jag finner det extremt hjälpsamt när man avlar med stor diversitet. Det är vad jag säjer.

Jag håller inte med om att det är hög klass när man försöker dupera och trycka ner, anklagar folk för att luras, att deras valpköpare är på ett eller annat sätt. Hån och förtal....då vet man att man har med hat att göra. När någon letar fel på precis allt och kommer till så absurda nivåer att man menar att allt en hund är och gör har med ägaren att göra och ingenting med genetik. När det når de nivåerna är det svårt att konstatera något annat än att det är hat som styr. Hat och jantelagen. Man ska inte tro att man är någon och om man gör något utöver vad som accepteras inom SKK då tas det emot som om man klappar sig på bröstet om man säjer "titta på detta, det går faktiskt DET är jantelagen, att en ens kan få fram att jag klappar mig på bröstet bara för att just min moraliska gräns för vad som är okej att utsätta hundar för nåddes innan er gräns. Men du ser inte att det är vad det handlar om här och det kan jag inte se någon annan förklaring till än just jante.
Tycker ni att det är hög nivå så har ni nog hängt här för många dagar i streck i för många år.


Nej, jag har inte sagt att de som håller sig till RAS är oseriösa! Jag har sagt att det finns vilseledande information i de flesta RAS och SKK avelsdata ang inavelsgrad. Men den är ju missvisande och vilseledande och inte lite utan väldigt mycket.
Men det ser väl ni också?
 
1. Klumpa inte ihop mig med andra.
2. Håll dig till saken.
3. Läs det jag skriver!
4. Svara inte på mina inlägg med ett fullständigt ovidkommande brandtal, tack.
Jag skriver med väldigt många personer och jag gör mitt bästa för att vara tydlig i när jag säjer "du", "ni" , "många här" eller liknande. Jag är så noga med det som jag kan.

När jag behöver blanda in andra ämnen för att sätta saker i ett sammanhang så gör jag det. precis som andra.

Jag läser det du skriver i samma grad som du läser det jag skriver.

Jag svarar på dina inlägg som det passar mig.
Jag bestämmer inte åt dig att du inte ska svara i punktform eller på annat sätt.
Jag skriver om det jag vill skriva om exakt som du skriver om det du vill skriva om.

Och inte minst: Jag förstår att ditt sätt att försöka styra hur jag skriver, dvs hur jag fungerar i mitt skrivande är att leda bort från vad detta handlar om, nämligen att rikta uppmärksamheten bort från rubriken här.
Vad gör du för att sprida medvetenheten om hur gravt inavlade raserna är i genomsnitt?
Vad gör du åt saken?
 
Själva rädslan är inte nödvädnigtvis ett resultat av inavel. Om inaveln vore den enda aspekten, varför bär då inte samtliga raser med samma inavelsindex på samma rädsla?

Jag är övertygad om att jag på relativt kort tid och med flera raser inblandade skulle kunna skapa en familjegrupp med svåra rädslor bara genom att välja rätt (fel) avelsdjur. Det är ju därför mentaltester är lika viktiga i aveln som andra hälsotester - något man skippade när colliehypen drabbade världen.
Inte nödvändigtvis, ni har alltså belägg för att det inte är inavel? Du menar alltså att collie är som alla andra raser, de bär på samma gener? Att inavla collies är samma sak som att inavla labrador? Malinois? De bär på samma genetiska mentala egenskaper? Kanske är det så att collie redan hade anlag för rädslor och att dessa anlag blev starkare och fick större spridning med inavel? Omöjlig tankegång? Tänker att egenskaper, mentala som exteriöra, kan ärvas och skapa problem eller sjukdomar om de dubbleras eller skadas.

Då renraser verkar dras med låg genetisk variation så lär det inte vara svårt att få fram. Däremot är det inte solklart att det är just rädsla du lyckas få fram, om du inte lyckas hitta dessa individer i varje ras. Kanske är det aggression eller nån annan oönskad egenskap som istället slår igenom?
 
Inte nödvändigtvis, ni har alltså belägg för att det inte är inavel? Du menar alltså att collie är som alla andra raser, de bär på samma gener? Att inavla collies är samma sak som att inavla labrador? Malinois? De bär på samma genetiska mentala egenskaper? Kanske är det så att collie redan hade anlag för rädslor och att dessa anlag blev starkare och fick större spridning med inavel? Omöjlig tankegång? Tänker att egenskaper, mentala som exteriöra, kan ärvas och skapa problem eller sjukdomar om det dubbleras eller skadas.

Då renraser verkar dras med låg genetisk variation så lär det inte vara svårt att få fram. Däremot är det inte solklart att det är just rädsla du lyckas få fram, om du inte lyckas hitta dessa individer i varje ras. Kanske är det aggression eller nån annan oönskad egenskap som istället slår igenom?
Det känns lite som att jag pratar med samma person i två versioner här. Tufft av en tvärbliven medlem att hoppa in mitt i diskussionen.
Vilka är "ni?"
 
Jag skriver med väldigt många personer och jag gör mitt bästa för att vara tydlig i när jag säjer "du", "ni" , "många här" eller liknande. Jag är så noga med det som jag kan.

När jag behöver blanda in andra ämnen för att sätta saker i ett sammanhang så gör jag det. precis som andra.

Jag läser det du skriver i samma grad som du läser det jag skriver.

Jag svarar på dina inlägg som det passar mig.
Jag bestämmer inte åt dig att du inte ska svara i punktform eller på annat sätt.
Jag skriver om det jag vill skriva om exakt som du skriver om det du vill skriva om.

Och inte minst: Jag förstår att ditt sätt att försöka styra hur jag skriver, dvs hur jag fungerar i mitt skrivande är att leda bort från vad detta handlar om, nämligen att rikta uppmärksamheten bort från rubriken här.
Vad gör du för att sprida medvetenheten om hur gravt inavlade raserna är i genomsnitt?
Vad gör du åt saken?
Nu är du direkt otrevlig mot mig.
Trampade jag på en öm tå?
 
Det känns lite som att jag pratar med samma person i två versioner här. Tufft av en tvärbliven medlem att hoppa in mitt i diskussionen.
Vilka är "ni?"
Tvärbliven? Får man inte hoppa in i diskussionen menar du?

Jag har följt tråden ett tag och bestämde mig för att delta.
 
Nu är du direkt otrevlig mot mig.
Trampade jag på en öm tå?
Jag är inte i närheten av att vara så otrevlig som du är mot mig.
skulle aldrig få för mig att försöka styra hur du ska skriva, skriva att det du skriver är ovidkommande.
och inte heller försöka dupera genom att försöka antyda på ömma tår.
Det är bara härskartekniker för att om och om leda bort från frågan.
Men ja, det fyller iaf funktionen att de som läser utifrån förstår vad detta handlar om.
Det handlar om hat och det handlar om jantelagen.
Jag går inte på det.

Vad gör du för att höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?
Vad gör du åt saken?
 
Här ser man hur öppet det är att diskutera inavelgrad.
Om någon inte verkar slava under strukturen så ska den få läsa att den är tvärbliven.
Så genomskinligt.
Det handlar om hat. Och det handlar om Jantelagen.
 
Om en population har hög inavel, hur kan man då utesluta att t.ex. mentala problem inte är kopplat till hög inavel? Speciellt om många individer i en och samma population dras med samma problem.

En snabb googling (på engelska) gav mig rubriker om korrelation av inavel och t.ex. aggression, rädsla, ångest och depression. Hundar som möss.

Collie är drabbad av rädslor, en annan ras är drabbad av cancer. Det intressanta är väl hur det har fått så stor spridning inom en ras. Jag gissar på inavel men ni menar alltså att det först och främst är ett resultat av dålig selektion? Det beror inte på inavel som dubblerar gener, skadar gener och minskar antalet olika gener.
Självklart har det mer att göra med valet av gener som nedärvs snarare än själva inavelsindex - sedan att dåliga anlag nedärvs snabbare i en sluten population är givet, men det är inte själva inaveln som gör att rädslan uppstår. Är min teori i alla fall. Just collien har drabbats på grund av att den blev otroligt populariserad efter Lassie och man ville producera väldigt många valpar med ett visst utseende på väldigt kort tid - kosta vad det kosta vill! Samma sak hände i mångt och mycket med mentaliteten hos dalmatiner när den Disneyfilmen slog igenom. Det kan röra sig om olika mentala och fysiska brister, men man kan inte skylla ALLA fel på inavel, det kan också röra sig om DÅLIG avel rätt och slätt.

Min egen ras (Shiba inu) har fått sig en rejäl känga genom nätpopulariteten - plötsligt ville alla ha en utan att veta vad de köpte - valpproduktionen på kreti och pleti exploderade och särskilt i USA har det visat sig på många sätt på kort tid, och här rör det sig knappast om inavel, de här djuren har inte papper... men mentaliteten har tagit jättestryk, liksom antal fall av glaucoma. Jag ser fruktansvärt många fall av enögda eller för all del helt ögonlösa djur i amerikanska forum. Det handlar inte om inavel där, bara dålig avel.
 
Här ser man hur öppet det är att diskutera inavelgrad.
Om någon inte verkar slava under strukturen så ska den få läsa att den är tvärbliven.
Så genomskinligt.
Det handlar om hat. Och det handlar om Jantelagen.
Men på riktigt, nu tar du väl ändå i lite?
En användare som är en timme gammal är väl ändå lite tvärbliven?
Jag hatar verkligen inte någon och har inte sett något ens i närheten av hat i hela diskussionen heller. Eventuellt har vi väldigt olika världsbild och uppfattning om vad hat är.
 
Självklart har det mer att göra med valet av gener som nedärvs snarare än själva inavelsindex - sedan att dåliga anlag nedärvs snabbare i en sluten population är givet, men det är inte själva inaveln som gör att rädslan uppstår. Är min teori i alla fall.
Att dåliga anlag nedärvs snabbare i en sluten population är givet, men det är inte inaveln som gör att rädslan uppstår? Hur menar du då?

Du kan inte välja gener och såvitt jag vet kan man inte DNA-testa för mentala egenskaper. Det är ingen självklarhet att föräldradjuren måste uppvisa rädslor för att inte bära på anlag som ökar risken för rädslor. På samma sätt som hundar kan vara bärare av ögonsjukdomen PRA/prcd-PRA utan att uppvisa symtom, men paras två bärare så får sjukdomen utslag.

Exakt hur rädsla nedärvs vet jag inte men nog allt har man hört om avkommor som uppvisar nya egenskaper som inte föräldradjuren uppvisar. Gäller både hundar som människor.
Just collien har drabbats på grund av att den blev otroligt populariserad efter Lassie - samma sak hände i mångt och mykcet med mentaliteten hos dalmatiner när den Disneyfilmen slog igenom. Det kan röra sig om olika mentala och fysiska brister, men man kan inte skylla ALLA fel på inavel, det kan ockå röra sig om DÅLIG avel rätt och slätt.

Min egen ras (Shiba inu) har fått sig en rejäl känga genom nätpopulariteten - plötsligt ville alla ha en utan att veta vad de köpte - valpproduktionen på kreti och pleti exploderade och särskilt i USA har det visat sig på många sätt på kort tid, och här rör det sig knappast om inavel, de här djuren har inte papper... men mentaliteten har tagit jättestryk, liksom antal fall av glaucoma. Jag ser fruktansvärt många fall av enögda eller för all del helt ögonlösa djur i amerikanska forum. Det handlar inte om inavel där, bara dålig avel.
I min bok är inavel DÅLIG avel.

Tror inte hundraser som avlas utifrån popularitet har mindre inavel bara för att de är oregistrerade. Hundraser som blir populära av filmroller förknippas starkt med utseendet. Skulle man utavla/korsa oregistrerade hundar av populära hundraser så skulle utseendet inte bli detsamma, vilket är vad valpköpare lär ha efterfrågat. Därför tror jag inte att inaveln behöver ha varit lägre för oregistrerade hundar. Sen undrar jag vad de oregistrerade hundarna (de utan papper) har med saken att göra, då dessa inte lär ha beblandats med den slutna populationen. Alltså är de ej ansvariga för hur det har gått för den registrerade renrasaveln.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 632
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 776
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp