Hur i helsike få av dragselen utan att ens hund måste utveckla extra leder?

Nytant

Trådstartare
Idag körde vi premiär för hundarnas nya dragselar. Hundarna är av vinthundstyp, selarna varsin N*nst*p D*gw**r Fr**m*t**n. Det var lite meck att krångla in frambenen men Whippishen har inte jättemycket emot sånt. Med stora killen dock gick det direkt på förtroendekontot, dvs. han gjorde något han tyckte var obehagligt och gjorde lite ont en stund (jag släppte och lirkade om) för min skull, för att jag bad honom och för att han litar på mig.

Tycker båda selar passar skapligt och sitter helt okej.

Däremot när vi skulle ta av selarna blev det riktigt jobbigt. Jag fattar inte hur det är tänkt. Det enda sättet jag kunde se var att vika ihop frambenen till max. På lillen gick det okej, men för stora och mig blev det ett litet helsike. Han pep och skrek och jag tycker självklart inte han ska behöva ha det så. Det var rejält obehagligt för honom och ögonblicksvis tror jag även smärtsamt på riktigt, utöver det mentala obehaget.

Det jag undrar är om jag missar något? Hur är det tänkt? Jag testade att lägga honom ner och justera det som går att justera, etc. Är det sådär det ska vara och detta är första tecknen på ledproblem? Hur får ni av era dragselar?
 
Idag körde vi premiär för hundarnas nya dragselar. Hundarna är av vinthundstyp, selarna varsin N*nst*p D*gw**r Fr**m*t**n. Det var lite meck att krångla in frambenen men Whippishen har inte jättemycket emot sånt. Med stora killen dock gick det direkt på förtroendekontot, dvs. han gjorde något han tyckte var obehagligt och gjorde lite ont en stund (jag släppte och lirkade om) för min skull, för att jag bad honom och för att han litar på mig.

Tycker båda selar passar skapligt och sitter helt okej.

Däremot när vi skulle ta av selarna blev det riktigt jobbigt. Jag fattar inte hur det är tänkt. Det enda sättet jag kunde se var att vika ihop frambenen till max. På lillen gick det okej, men för stora och mig blev det ett litet helsike. Han pep och skrek och jag tycker självklart inte han ska behöva ha det så. Det var rejält obehagligt för honom och ögonblicksvis tror jag även smärtsamt på riktigt, utöver det mentala obehaget.

Det jag undrar är om jag missar något? Hur är det tänkt? Jag testade att lägga honom ner och justera det som går att justera, etc. Är det sådär det ska vara och detta är första tecknen på ledproblem? Hur får ni av era dragselar?
Kan du inte öppna den på bägge sidor och dra den över huvudet?

Om jag minns rätt. Bytte ut min mot en björkis.

Freemotion är känd för att vara lite omständig att ta av och på. Den sitter lite bättre än Björkis när hunden är lös och går att ställa in men är lite jobbigare.
 
Hm, nu var det längesen mina hundar hade selen på sig men.. Jag tror vi bara drar av den över huvudet? Och sen får de kliva ur med benen.

Jag måste testa sen när hundarna har vaknat :D
 
Idag körde vi premiär för hundarnas nya dragselar. Hundarna är av vinthundstyp, selarna varsin N*nst*p D*gw**r Fr**m*t**n. Det var lite meck att krångla in frambenen men Whippishen har inte jättemycket emot sånt. Med stora killen dock gick det direkt på förtroendekontot, dvs. han gjorde något han tyckte var obehagligt och gjorde lite ont en stund (jag släppte och lirkade om) för min skull, för att jag bad honom och för att han litar på mig.

Tycker båda selar passar skapligt och sitter helt okej.

Däremot när vi skulle ta av selarna blev det riktigt jobbigt. Jag fattar inte hur det är tänkt. Det enda sättet jag kunde se var att vika ihop frambenen till max. På lillen gick det okej, men för stora och mig blev det ett litet helsike. Han pep och skrek och jag tycker självklart inte han ska behöva ha det så. Det var rejält obehagligt för honom och ögonblicksvis tror jag även smärtsamt på riktigt, utöver det mentala obehaget.

Det jag undrar är om jag missar något? Hur är det tänkt? Jag testade att lägga honom ner och justera det som går att justera, etc. Är det sådär det ska vara och detta är första tecknen på ledproblem? Hur får ni av era dragselar?
Fattar inte riktigt?
Jag har med en freemotion, på en hund som är frisk i lederna ser jag inga problem att vika frambenen så man kan få igenom det ?
Dra fram selen lite och knycka igenom benet bara. Tar typ 2 sekunder? 😅
 
Kan du inte öppna den på bägge sidor och dra den över huvudet?

Om jag minns rätt. Bytte ut min mot en björkis.

Freemotion är känd för att vara lite omständig att ta av och på. Den sitter lite bättre än Björkis när hunden är lös och går att ställa in men är lite jobbigare.
Tycker inte freemotion är svårare än andra typer av dragselar?
 
Fattar inte riktigt?
Jag har med en freemotion, på en hund som är frisk i lederna ser jag inga problem att vika frambenen så man kan få igenom det ?
Dra fram selen lite och knycka igenom benet bara. Tar typ 2 sekunder? 😅
Det gör ont på honom att vika in benen så pass mycket är problemet.
 
Undrar om den kanske är för liten i storleken. Men samtidigt, han är inget fan av att ta på sin tröja på det sättet heller, utan vi tar på tröjan ben-ben-böj ner huvudet och stoppa igenom det själv (intränat).
Testade att försöka dra selen över huvudet för att han sen skulle kliva ur som man gör när man tar av tröjor men det blev för tajt för armbågarna.
 
Låter ju nästan som att han har problem med lederna då?
Jag kan typ böja ihop Ammo's ben hur mycket som helst utan någon reaktion.

Selen ska vara tajt, det är nog sällan folk har för liten dragsele - snarare tvärtom. Men det är såklart svårt att säga utan att ha sett den.
Hmm, ska prata med vet om det vid tillfälle. Är inte så ledkunnig.
 
Inte jag heller, men jag kan ju utan tvekan böja ihop leden till max utan smärtreaktion 😅
Hade personligen kollat upp det om min reagerat som du beskriver - men är ingen veterinär.
Ja, frågan är ju om det verkligen är en smärtreaktion eller en ”sluta vad håller du på med, detta är obehagligt”-reaktion/panik för att han sitter fast och blir krånglad med. Jag tolkade det visserligen som smärta men han ligger ju utan problem så böjt med tassarna annars. Men! Värt att notera och kolla upp.
 
@Wingates och @Nytant eftersom det är en vinthund kan de ibland vara löjligt överdramatiska, så inte sagt att det faktiskt gör ont. De kans skrika i förebyggande syfte ibland.

Är det alltså en som inte har spännen alls? Med den känsligaste hunden drar jag fram allt till armhålorna, hjälper till med handen och för ner hundens huvud mot marken och drar över selen över huvudet. Sen kan de kliva ur.

Med Whippetarna drar jag fram selen, tar ett ben i gången och böjer.

Har du bild på hund med sele på så kan vi se om selen är för liten?
 
Sen vill jag inflika att Whippet inte är en dragras, de är inte riktigt byggda för det, så drag kan ofta orsaka onödigt mycket spänningar framförallt i bakpartiet.

Jag joggar mina mycket med kickbike och dragselar, men har dem i par och låter dem dra endast korta spurter på kanske några hundra meter.
 
Du behöver inte vika benen i huvudtaget. Dra selen över huvudet först och låt hunden kliva ur. Men se till att du drar nedåt, mot golvet. Då fastnar den inte vid armbågarna. Lite svårt att förklara i ord, men hunden behöver sänka huvudet för att det ska fungera.
 
Ja, @Nytant du svarade aldrig på om den inte har ett spänne på varje sida så att du kan öppna den helt och bara dra den över huvudet?

Håller även med @lambero och @em-pirre om hur man tar selar av hundar som tycker att det är obehagligt. Dra nedåt mot golvet och låt hunden ta sig ur själv så blir det mindre press på hunden.

Och så klart kolla med vet om du är orolig!!
 
Jag tror att vissa hundar också får lite lätt panik av att behöva böja benen s, de kan känna att de sitter fast och börja streta emot. Likadant med nacken, så de till att det är en lugn och försiktigt rörelse.
Ja, så kan det absolut vara. Min hund är inte ett stort fan av utrustning generellt. Så jag håller mest i selen så får han själv böja och backa ur. I början körde jag med ett backa kommando, så fick han lösa resten.
Ja, @Nytant du svarade aldrig på om den inte har ett spänne på varje sida så att du kan öppna den helt och bara dra den över huvudet?

Håller även med @lambero och @em-pirre om hur man tar selar av hundar som tycker att det är obehagligt. Dra nedåt mot golvet och låt hunden ta sig ur själv så blir det mindre press på hunden.

Och så klart kolla med vet om du är orolig!!
Nonstop freemotion är borde gå att släppa loss en hel del i alla fall, så att den blir lättare att kliva ur. Vet inte hur lätt det är att göra och man blir ju tvungen att passa in den varje gång den ska på. Men kanske är värt det om man kan få ur hunden ur selen lättare. :D:D
 
Ja, så kan det absolut vara. Min hund är inte ett stort fan av utrustning generellt. Så jag håller mest i selen så får han själv böja och backa ur. I början körde jag med ett backa kommando, så fick han lösa resten.

Nonstop freemotion är borde gå att släppa loss en hel del i alla fall, så att den blir lättare att kliva ur. Vet inte hur lätt det är att göra och man blir ju tvungen att passa in den varje gång den ska på. Men kanske är värt det om man kan få ur hunden ur selen lättare. :D:D
@Trasten Den har spännen på bakre remmen som man kan öppna helt, och där remmarna möts bakom armbågen är den statisk. Där det är en liten färgglad bit (grön på bild) kan man slida framåt.

@em-pirre Han är definitivt en sån som ofta skriker i förväg om saker. Men samtidigt vet jag inte om det ändå är på ett ut, för han tyckte ju det var väldigt jobbigt.

*kl* Jag tror jag förstår hur ni menar med att dra selen över huvudet, för det låter som hur vi brukar göra med tröjorna. Och han är duktig på det. Men här var det som att det satt för tight vid armbågarna för att göra det öht, jag testade. Fast när jag kollar på bilden ser det ju ut att gå. Sen kanske jag inte fått in den rätta knycken än.

Screenshot 2022-11-16 at 12.01.01.png
 
@Trasten Den har spännen på bakre remmen som man kan öppna helt, och där remmarna möts bakom armbågen är den statisk. Där det är en liten färgglad bit (grön på bild) kan man slida framåt.

@em-pirre Han är definitivt en sån som ofta skriker i förväg om saker. Men samtidigt vet jag inte om det ändå är på ett ut, för han tyckte ju det var väldigt jobbigt.

*kl* Jag tror jag förstår hur ni menar med att dra selen över huvudet, för det låter som hur vi brukar göra med tröjorna. Och han är duktig på det. Men här var det som att det satt för tight vid armbågarna för att göra det öht, jag testade. Fast när jag kollar på bilden ser det ju ut att gå. Sen kanske jag inte fått in den rätta knycken än.

Visa bifogad fil 105542

Tack för klargörandet. Var några år sedan vi hade vår freemotion.
 
Alltså, nu kollade jag på en instruktionsvideo och jag tror det går att få på den smidigare än jag gjort, men för att ta av den stoppar de igenom frambenen enskilt också. Hmm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp